کد مطلب: 138547
بوستون گلوب: واشنگتن توافق هسته‌اي را عامل تحول در خاورميانه مي‌داند
کري: پس از توافق، مي‌توان در مورد موضوعات منطقه‌اي با ايران وارد گفت‌وگو شد
تاریخ انتشار : 1394/04/21 09:17:44
نمایش : 1815
وزير خارجه آمريکا در مصاحبه با پايگاه «بوستون گلوب» گفته است که توافق هسته‌اي احتمالي با ايران مي‌تواند آغازگر مذاکرات منطقه‌اي به خصوص در رابطه با مقابله با داعش، باشد.













به گزارش هفت چشمه به نقل از گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، جان کري وزير خارجه آمريکا در مصاحبه‌اي که روز شنبه در پايگاه «بوستون گلوب» منتشر شد، ابراز اميدواري کرده است که توافق هسته‌اي با ايران بتواند به بهبود اوضاع در خاورميانه منجر شود.
در ابتداي گزارش-مصاحبه بوستون گلوب که تحت عنوان «کري توافق با ايران را عامل تحول در خاورميانه مي‌داند» منتشر شده و نشان‌دهنده اهميت توافق با ايران براي واشنگتن است، به نقل از وزير خارجه آمريکا آمده است: «تصور مي‌کنم، اين فرصت وجود دارد که همه براي رسيدن به رويکردي که اميدوارم معقولانه باشد، به تکاپو بيفتند.»
وي افزود: «چه کسي مي‌داند توافق با ايران، اگر به دست بيايد، دروازه اين مسير را باز مي‌کند يا نه؟»
بوستون گلوب با بيان اينکه کري در 15 روزي که از مذاکرات متوالي‌اش در وين مي‌گذرد 51 ملاقات مجموعا 46 ساعته با طرف ايراني داشته، اين مسئله را نشان خوش‌بيني وي به چشم‌انداز توافق احتمالي با ايران به خصوص در موضوعات منطقه‌اي دانسته است.
بنا بر اين گزارش، تاريخ‌نويسان وزارت خارجه آمريکا مي‌گويند مذاکرات متوالي کري خارج از کشور بر روي يک موضوع، از سال 1974 که هنري کيسينجر 28 روز را صرف مذاکرات صلح خاورميانه کرد، تاکنون در ميان وزراي خارجه آمريکا بي‌سابقه بوده است.
در اين گزارش با بيان اينکه چشم‌‌انداز منطقه‌اي توافق، کري را هيجان‌زده مي‌کند، آمده است که وي اميدوار است توافق با ايران، راه را براي همکاري منطقه‌اي بيشتر باز کند.
کري در اين مورد به گلوب گفته است: «به هيچ وجه نمي‌خواهم پيش‌بيني کنم. نمي‌گويم که اين شرط قطعا برنده است، اما فکر مي‌کنم که گفت‌وگويي در راه است.»
وي افزود: «به همين خاطر هم هست که اينطور روي به سرانجام رساندن اين کار، متمرکز شده‌ام.»
بوستون گلوب در ادامه به بررسي رويکرد کري در مذاکرات پرداخته و با موافقان و مخالفان مذاکرات مصاحبه کرده است. اين پايگاه آمريکايي، توافق با ايران را از نقطه نظر اهميت شخصي براي کري، بزرگتر از راهيابي به سنا يا حتي رسيدن وي به جايگاه وزارت خارجه دانسته و به نقل از دستياران و مذاکره‌کنندگان سابق آمريکايي وي را فردي خوش‌بين توصيف کرده است که دائما در طول مذاکرات و زماني که گفت‌وگوها با بن‌بست مواجه مي‌شد، به تيم آمريکايي روحيه داده و آن‌ها را اميدوار کرده است.
صائب عريقات عضو ارشد تشکيلات خودگردان فلسطين و نماينده اين گروه در مذاکرات سازش در اين رابطه گفته است: «فکر مي‌کنم او در ذهنش، مدام با خود مي‌گويد شکست جزو گزينه‌ها نيست، شکست جزو گزينه‌ها نيست، شکست جزو گزينه‌ها نيست. او هر کاري بتواند براي رسيدن به توافق انجام مي‌دهد.»
بوستون گلوب در ادامه به تشريح اهميت توافق هسته‌اي براي آمريکا از يکسو و انتقادات برخي از سناتورها در کنگره از وضعيت مذاکره با ايران، پرداخته است.
دور تازه مذاکرات هسته‌اي از بيش از دو هفته قبل در شهر وين اتريش آغاز شد و هرچند قرار بود روز سه‌شنبه دو هفته قبل به سرانجام برسد، اما تاکنون سه مرحله چند روزه تمديد شده است. تازه‌ترين ضرب‌الاجل مذاکرات روز دوشنبه اين هفته است.
انتهاي پيام/ق
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg