کد مطلب: 171359
وقتي بد دهني همسر زندگي را تلخ مي کند؛
حرمت هايي که فرو مي ريزد
تاریخ انتشار : 1395/10/18 21:03:47
نمایش : 3141
به‌کار بردن کلمات مستهجن در خانواده‌ها از طرف اعضاي خانواده به‌ويژه پدر يا مادر منجر به آثار و عوارض اجتماعي و بدآموزي براي فرزندان و ساير اعضاي خانواده و در نتيجه از بين رفتن حرمت‌ها مي‌شود.











 

به گزارش هفت چشمه به نقل از آنا خبر، واقعيت اين است که خشم، هيجاني طبيعي است که همه ما آن را در زندگي تجربه مي کنيم اما زماني که به دفعات اتفاق بيفتد و نحوه ابراز آن مناسب نباشد، مي تواند به يک حس مخرب و ويرانگر تبديل شود و پيامدهاي ناگواري را براي فرد و اطرافيانش رقم بزند.

به‌کار بردن کلمات مستهجن در خانواده‌ها از طرف اعضاي خانواده به‌ويژه پدر يا مادر منجر به آثار و عوارض اجتماعي و بدآموزي براي فرزندان و ساير اعضاي خانواده و در نتيجه از بين رفتن حرمت‌ها مي‌شود.
پدري که در حضور فرزند خردسالش به همسرش فحش و ناسزا مي‌گويد اعتبار و منزلت پدري خود را از بين مي‌برد و جايگاه واقعي خود را نمي‌تواند حفظ کند. بايد ياد بگيريم در هنگام عصبانيت سعي کنيم کلمات مناسب‌تري پيدا کنيم تا تربيت خانوادگي ما خدشه‌دار نشود.

گسترش فرهنگ دشنام در جامعه افزون بر نشانه جهل، کم سوادي و نافرهيختگي جامعه، نشانه انحطاط فرهنگي در جامعه نيز مي باشد؛ زيرا دشنام گويي نشانه افراد بي تمدن، ناپخته و بي نزاکت است که آثار آن در فروپاشي اجتماعي و ايجاد تضاد و درگيري ها خود را نشان مي دهد و موجب بروز خشونت در جامعه مي گردد و گسترش و تداوم آن شرايط اجتماعي جامعه را بحراني تر مي سازد.

اسلام در مقابل فحاشي و بددهاني محکم ايستاده است . ما روايات عجيبي در اين زمينه داريم . اولياء الهي تعبيرات عجيبي بکار برده اند. پيامبر فرمود : از فحش بپرهيزيد زيرا خداي بزرگ انسان فحش دهنده را دوست ندارد . در تعبير ديگري فرمودند که خدا فحش دهنده ي هرزه گوي را دشمن مي دارد . پيامبر به عايشه گفت که اگر فحش مجسم بشود چهره ي خيلي زشتي پيدا مي کند . فحش دادن هم آثار دنيايي و هم آثار آخرتي دارد . ما در روايات داريم که يکي از آثار دنيايي فحش اين است که برکت روزي را از بين مي برد . رسول اکرم فرمودند : کسي که به برادر مسلمانش فحش بدهد خداوند برکت رزقش را از و مي گيرد و او را به خودش واگذار مي کند و معيشت او را از بين مي برد.

 

صنعتي، مشاور خانواده در گفت‌وگو با آنا خبر در رابطه با راهکارهاي مقابله با بددهني و فحش و ناسزاگويي گفت: ابتدا لازم است مهارت‌هاي زندگي را ياد بگيريم از جمله مهارت‌هاي زندگي اين است که بدانيم چگونه با ناکامي‌ها و خشم مقابله کنيم، مهارت ارتباطي و ابراز وجود آدم‌ها در حين کنترل و خويشتنداري با گفت‌وگو مي‌تواند تا حدودي مشکلات را حل کند.


اين مشاور خانواده با تأکيد بر اينکه نبايد براي به‌دست آوردن آرامش خود از کلمات توهين‌آميز و رکيک استفاده کرد، ادامه داد: وقتي يک زن و شوهر با هم تعارض و اختلاف پيدا کردند اگر احساس کردند درجه خشم آن‌ها زياد شده لازم است يکي از آن‌ها کوتاه بيايد و توقف کند در چنين مواردي لازم است ظرفيت طرف مقابل را در نظر گرفت يکي از آن‌ها از اتاق خارج شود و آب بخورد تا فضا عوض شود.


وي افزود: بد دهني براي برخي از افراد نمادي از خود نمايي و ابزار قدرت بوده و معمولا در ميان مرد‌ها شايع تر است که از آن براي ابراز هويت مردانه‌ي خود استفاده مي‌کنند.


صنعتي با اشاره به اينکه بد دهني در خانم‌ها مي‌تواند موجب آسيب رساندن به پيکر خانواده و تربيت فرزندان شود، اظهار داشت: اغلب خانم‌ها بعد از بد دهني دچار احساس گناه و پشيماني مي‌شوند و اين امر مي‌تواند رسالت مادري آن‌ها را به خطر بياندازد.

وي خاطرنشان کرد: عدم پاداش به افراد بد دهن و فرهنگ سازي در اين زمينه مي‌تواند در کاهش بد دهني افراد نقش مهمي را ايفا نمايد

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg