کد مطلب: 171426
انديشکده شوراي آتلانتيک:
عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني با مواضع ضد ايراني ترامپ و مشاورانش ميسر نمي‌شود
تاریخ انتشار : 1395/10/29 07:46:09
نمایش : 1479
انديشکده آمريکايي نوشت: با توجه به انتقادهاي تند رييس‌جمهور منتخب آمريکا از توافق اتمي و ديدگاه منفي مشاورانش به ايران، پيوستن اين کشور به سازمان تجارت جهاني به اين زودي‌ها ميسر نخواهد شد.














به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، انديشکده «شوراي آتلانتيک» در مطلبي در زمينه امکان پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني (WTO) نوشت: توافق اتمي ايران و قدرت‌هاي جهاني که در يک سال گذشته به طور کامل اجرا شد، اميدهايي را برانگيخت که ايران شايد به آرزوي ديرينه‌اش در پيوستن به سازمان تجارت جهاني برسد.

اين کشور در سال 1996 اين کار را آغاز کرد اما با مخالفت‌هاي آمريکا و ديگر اعضاي اين سازمان مواجه شد. 9 سال بعد اين سازمان مجددا با رسيدگي به تقاضاي ايران در اين زمينه موافقت کرد و در سال 2005 ايران عضو ناظر اين سازمان شد.

بر اساس اين گزارش، کشورها بايد براي عضويت در سازمان تجارت جهاني، تجارت و راهبردهاي خود را با قوانين اين سازمان وقف دهند.

ايران تا سال 2009 موارد مورد نياز چون امور حقوقي و جزييات مقررات را براي عضويت فراهم کرد اما تنش با جامعه بين‌المللي به‌خاطر برنامه اتمي و اعمال تحريم‌ها بر اقتصاد اين کشور، تلاش‌هاي ايران براي پيوستن به اين سازمان را متوقف کرد. البته در سال 2015 اين تنش سرانجام حل و منتهي به برجام گشت.

بر اين اساس، گشايش ايجاد شده بين ايران و جامعه بين‌الملل در حل مسئله هسته‌اي مويد اين بود که عضويت اين کشور در سازمان تجارت جهاني با اجماع محکمي از سوي جهان مواجه مي‌شود اما ايران هنوز با مشکلات عمده حقوقي داخلي و موانع اجتماعي براي تجارت آزاد تحت قوانين سازمان تجارت جهاني مواجه است و تحليلگران و مقام‌هاي ايراني از عضويت اين کشور در سازمان ياد شده به طوري که در ‌آينده نزديک براي ايران نافع باشد، مطمئن نيستند.

انديشکده آتلانتيک در ادامه با پرداختن به مواضع اتحاديه اروپا و آمريکا در اين زمينه نوشت:«فدريکا موگريني» رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا از پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني حمايت مي‌کند اما گروهي از قانونگذاران دو حزب عمده سياسي آمريکا سال گذشته کاخ سفيد را در مخالفت با پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني تحت فشار گذاشتند و عنوان کردند که اين امر موجب محدوديت در توانايي آمريکا در وضع تحريم‌هايي عليه ايران در آينده مي‌شود.

در خاتمه اين مطلب آمده است: «دونالد ترامپ» رييس جمهور منتخب نيز به شدت از توافق اتمي ايران انتقاد کرده و بسياري از مشاوران او نيز ديدگاه منفي درباره ايران دارند. با چنين وضعيتي پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني به اين زودي‌ها ميسر نخواهد شد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg