کد مطلب: 171435
مطالعه از نشانه هاي فرهنگ جامعه
ردپاي يار مهربان در دنياي مجازي/ کتاب الکترونيکي، پديده اي نو و رو به گسترش
تاریخ انتشار : 1395/10/29 13:19:49
نمایش : 1659
گرچه نسخه چاپي کتاب، همچون گذشته طرفداران بسياري دارد و جايگاه خود را حذف خواهد کرد اکنون بايد از پيشرفت تکنولوژي نيز در جهت افزايش سطح آگاهي عمومي در زمينه هاي گوناگون بهره برد. آشتي دادن افراد با کتاب به کمک ابزارهاي ديجيتالي مي تواند بهترين راه ممکن براي افزايش سرانه مطالعه باشد.













 
به گزارش هفت چشمه؛ به نقل از مشکات برين مطالعه کتاب يکي از نشانه هاي فرهنگ جامعه مي باشد، زيرا از اين طريق مي توان پيام هاي اجتماعي، تربيتي، فرهنگي، سياسي، اخلاقي و... را به صورت تأثيرگذار به جامعه انتقال داد. از سوي ديگر گرايش به کتابخواني افراد جامعه، فرصتي براي پيشرفت جامعه از لحاظ علمي و فرهنگي مي باشد. به طوري که در جهان کنوني يکي از معيارهاي توسعه يافتگي کشورها، ميزان اقبالي است که افراد جامعه به مطالعه و پژوهش نشان مي دهند.

در عصر تکنولوژي با رواج روزافزون تأثير رايانه در مسائل روزمره، دنياي کتاب و کتابخواني رنگ و بوئي تازه به خود گرفت و پا به دنياي مجازي گذاشت. در واقع ظهور نشر الکترونيکي اين صنعت را دستخوش تحولي عظيم کرده است. کتاب الکترونيکي، پديده اي نو و رو به گسترس مي باشد و در قالبهاي مختلف فرامتن (hyperlink)، متن متحرک، صوتي، تصويري، فيلم، انيميشن و متن ساده قابل عرضه مي باشد.

با روي کار آمدن تلفن هاي هوشمند به همان سرعتي که اين محصول به دست کاربران رسيد، نشر الکترونيک نيز که بستر خوبي براي ديده شدن پيدا کرده بود پابه پاي آن رشد کرد و در حال حاضر گرايش کاربران براي استفاده از اين محصولات روي گوشي هايشان بسيار گسترده مي باشد که اين امر مي تواند به مطالعه و کتابخواني رونق دهد. از سوي ديگر کتابخانه هاي مجازي گشايشي است براي يافتن کتاب موردنظر بدون صرف زمان زياد، زيرا با يک جستجوي ساده در فضاي مجازي مي توان اطلاعات و توضيح لازم را درباره کتاب موردنظر بدست آورد و حتي مي توان سريعتر به خريد کتاب مبادرت ورزيد. هم چنين امروزه کتابهاي الکترونيکي امکاناتي را در اختيار کاربران قرار مي دهد که به عنوان فناوري آموزشي بسيار مفيد و قابل دسترس است و مي تواند در بخشهاي مختلف به کار گرفته شود و سبب افزايش بازدهي آموزشي گردد. کتابهاي الکترونيکي را مي توان روي ابزارهاي ديجيتالي نظير ديسک فشرده، ديسک فشرده ديجيتالي و شبکه هاي جهاني منتشر کرد.
Image result for ‫نشر الکترونيک‬‎

جايگاه نشر الکترونيکي

مطالعه کتاب در فضاي مجازي با فرمت هاي مختلف از قبيل pdf ،exe و... ، تلفن همراه و کتابخانه هاي الکترونيکي در جهان به امري رايج مبدل شده است و اميد مي رود که در کشورهاي در حال توسعه نيز مورد استقبال افراد تحصيل کرده به ويژه جوانان و نوجوانان قرار گيرد، زيرا هزينه نسبتاً کمتر انتشار کتابهاي الکترونيکي نسبت به نسخه چاپي، ، سرعت بيشتر براي بروز رساني و انتشار ويرايش هاي جديد با سرعت و هزينه کمتر و دسترسي بيشتر، سهولت فروش، توزيع و خريد کتابهاي الکترونيکي از طريق اينترنت و افزايش روزافزون تعداد استفاده کنندگان اينترنت و خوانندگاني که تمايل دارند از طريق کامپيوتر کتاب و مطلب موردنظر خود را پيدا و مطالعه کنند از مهم ترين عوامل انتخاب سياست نشر الکترونيکي از سوي برخي ناشران به شمار مي آيد. امروزه در ايران نيز مي توان به سهولت از سايت هاي مختص دانلود کتابهاي الکترونيک بهره مند گرديد. برخي کتابهاي الکترونيکي، شکل چاپي ندارند و فقط در قالب ديجيتالي منتشر مي شوند، همه فرآيند نشر کتاب از زمان تاليف تا قرارگرفتن در محيط وب به صورت الکترونيکي انجام مي شود. بنابراين چنين کتابهايي را نمي توان در جهان چاپي و کتابخانه هاي سنتي يافت.

مزاياي نشر الکترونيک

دلايل مختلفي براي استفاده از نشر الکترونيکي وجود دارد. از جمله اينکه زمان کمتري براي خريدن کتاب نسبت به نسخه چاپي لازم دارد. بعضي از کتابهاي الکترونيکي رايگان است. کتابهايي که در کتابفروشي ها پيدا نمي شود و حتي کتابهاي مرجع که تنها در گذشته در کتابخانه هاي خاصي يافت مي شد و دسترسي همگان به آن ميسر نبود اينک در فضاي اينترنت به صورت کتاب الکترونيکي (ebook) در دسترس مي باشد. مطالعه محتوا به صورت ترکيبي از کتاب هاي چاپي و الکترونيک مي تواند در امر يادگيري و تأثير گذاري براي کودکان مفيدتر باشد. سهولت دسترسي به عنوان اصلي ترين ويژگي کتابخواني الکترونيکي از همه بيشتر نسل جوان را با خود همراه کرده است. سهولت انتقال در عين يکپارچگي مطالب، راحتي جستجو به ويژه براي انجام پروژه هاي تحقيقاتي، در دسترس بودن در همه مکانها، قابليت حمل آسان، عدم نياز به فضاي فيزيکي گسترده براي نگهداري از ديگر مواردي مي باشد که افراد را به سوي استفاده از نشر الکترونيک سوق مي دهد. تغيير سايز نوشتار مطالب متناسب با سليقه در نسخه الکترونيکي کتاب يکي ديگر از عوامل مورد توجه خوانندگان مي باشد. هم چنين از اين طريق، مردم دسترسي بيشتري به اطلاعات دارند و مي توانند بر اساس آن تصميمات بهتري بگيرند.
Related image
معايب نشر الکترونيک

بسياري از مردم تمايل بيشتري به پرداخت هزينه براي رسانه هاي کاغذي دارند و آن را معتبرتر و مؤثرتر مي دانند. از سوي ديگر طي تحقيقات انجام شده ميزان درک افراد پس از مطالعه نسخه چاپي به دليل لمس برگه ها و ورق زدن کتاب، بيشتر است و براي خواننده قابل هضم تر مي باشد. هم چنين براي استفاده از نشر الکترونيک به رسانه هاي الکترونيک و نرم افزارهاي مربوطه که از فرمت کتاب موردنظر پشتيباني کند نياز است. خيره شدن طولاني مدت به صفحه نمايشگر و کيفيت پايين صفحات برخي از نمايشگرها سبب آسيب رساندن به چشم مي شود.

يکي از مشکلات کتابهاي الکترونيکي در کشورهاي در حال توسعه فقدان آگاهي درباره استفاده و دسترسي به آنهاست، به طوري که بسياري از افراد جامعه حتي در بين دانشجويان هنوز با اين موارد آشنايي ندارند. تحقق چنين مساله اي نيازمند کارفرهنگي و ايجاد زيرساخت هاي مناسب مي باشد.

راهکارهايي براي مطالعه کتاب الکترونيکي

برخي از ناراحتي چشم و سردرد در هنگام مطالعه کتاب الکترونيکي رنج مي برند در حالي که تنظيم نور و روشنايي صفحه و کاهش زمان خواندن از خستگي چشم و ايجاد سردرد جلوگيري مي کند. استفاده از کتابخوان هاي الکترونيکي بهترين گزينه براي مطالعه اين نوع کتاب ها مي باشد و بسيار راحت تر از لپ تاپ و... است. صفحه نمايش اين دستگاه به چشم آسيب نمي رساند، سبک مي باشد و قابليت حمل آسان دارد.

به طور کلي گرچه نسخه چاپي کتاب، همچون گذشته طرفداران بسياري دارد و جايگاه خود را حذف خواهد کرد اکنون بايد از پيشرفت تکنولوژي نيز در جهت افزايش سطح آگاهي عمومي در زمينه هاي گوناگون بهره برد. آشتي دادن افراد با کتاب به کمک ابزارهاي ديجيتالي مي تواند بهترين راه ممکن براي افزايش سرانه مطالعه باشد.

يادداشت از نرگس رياحي

انتهاي پيام/۱۰۲۰ج
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg