کد مطلب: 171583
سند تازه‌ منتشر شده افشا کرد:
«سيا» از ۳ دهه قبل براي براندازي در سوريه برنامه داشته است
تاریخ انتشار : 1395/11/27 08:24:21
نمایش : 2009
يک سند قديمي از سازمان سيا که به تازگي از طبقه‌بندي خارج شده نشان مي‌دهد که دولت آمريکا از چندين دهه قبل توسل به راهبردهايي مشابه سياست‌هاي فعلي را براي بي‌ثبات کردن سوريه مد نظر داشته است.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، يک سند قديمي از سازمان سيا که به تازگي از طبقه‌بندي خارج شده نشان مي‌دهد که دولت آمريکا از چندين دهه قبل توسل به راهبردهايي مشابه سياست‌هاي فعلي را براي بي‌ثبات کردن سوريه مد نظر داشته است.   

اين سند که سازمان سيا در سال 1986 در بحبوحه جنگ مخفي اسرا‌‌ئيل و کشورهاي غربي عليه دولت «حافظ اسد» آن را تهيه کرده به بررسي سناريوهاي احتمالي سقوط دولت وقت سوريه مي‌پردازد.

 گزارش اطلاعاتي 24 صفحه‌اي سيا با عنوان «سوريه: سناريوهاي تغييرات چشمگير سياسي» در آن زمان در ميان برخي از اعضاي دولت «رونالد ريگان»، رئيس‌جمهور اسبق آمريکا توزيع شده بود.

پايگاه خبري-تحليلي «ليبرترين انستيتو» مي‌نويسد توزيع اين گزارش در ميان عده محدودي از سران نهادهاي امنيتي دولت وقت آمريکا نشان مي‌دهد که مخاطبان آن را تنها افراد رده‌ بالاي دولت ريگان تشکيل مي‌داده‌اند. 

سيا اين گزارش را چهار سال بعد از شورش مسلحانه گروه اخوان‌المسلمين سوريه عليه دولت حافظ اسد تهيه کرده بود، به همين سبب شايد طبيعي است که شورش مسلحانه مجدد گروه اخوان يکي از سه سناريويي اصلي در نظر گرفته شده که براندازي دولت سوريه را به همراه خواهد داشت. 

گزارش اطلاعاتي سيا، نزاع بر سر انتقال قدرت و کودتاي نظاميان جدا شده از بدنه دولت را ديگر سناريوهايي دانسته که مي‌توانند به سقوط دولت سوريه منجر شوند. 

با آنکه از عنوان اين گزارش اطلاعاتي اينطور برمي‌آيد که ظاهرا تنها بررسي نظري سناريوهاي احتمالي سقوط دولت سوريه در دستور کار قرار دارد، اما بخشي از گزارش پا را از اين سطح فراتر گذاشته و به شرح فهرستي از نتايج مطلوب براي منافع اقتصادي آمريکا پرداخته است. 

در يکي از قسمت‌هاي آن آمده است: «از نگاه ما يک حکومت سني‌ که کنترل آن را افراد ميانه‌رو متمرکز بر تجارت در دست داشته باشند به بهترين نحو تامين‌کننده منافع آمريکا خواهد بود. ميانه‌روهاي تجارت‌گرا براي سر و سامان دادن به اقتصاد بخش خصوصي سوريه نياز شديدي به کمک و سرمايه‌گذاري غربي‌ها خواهند داشت و بنابراين مسير را براي پيوندهاي قوي‌تر با دولت‌هاي غربي هموار خواهند کرد.»

به علاوه - چنانکه پايگاه «ليبرترين انستيتو» نوشته - رگه‌هاي راهبرد فعلي واشنگتن در قبال سوريه نيز در اين سند که نشان‌دهنده تفکرات دولتمردان چندين دهه قبل است، نمايان است.

اين پايگاه خبري براي اثبات اين مدعا به مقايسه‌ شباهت‌هاي سند سال 1986 سيا با اسناد جديدتري پرداخته که در سال‌هاي اخير و در آستانه جنگ ويرانگر سوريه تهيه شده‌اند.

به نوشته «ليبرترين انستيتو» در اسناد اطلاعاتي آمريکا راهبردهاي تغيير حکومت در سوريه همواره بر بهره‌گيري از شکاف‌هاي فرقه‌اي استوار بوده‌اند.

يکي از مصاديق مشهور چنين راهبردي را مي‌توان در يک سند مربوط به سال 2006 مشاهده کرد.

در اين سند که از سفارت آمريکا در سوريه به وزارت خارجه آمريکا ارسال شده از واشنگتن خواسته شده آسيب‌پذيري‌ها و نقاط ضعف دولت سوريه شناسايي شده و از آنها بهره‌گيري شود.

برخي از مولفه‌هايي که واشنگتن در سند سال 2006 خواستار بهره‌ گرفتن از آنها به عنوان نقاط ضعف دولت سوريه شده و شباهت زيادي با تفکرات مطرح‌شده در سند سال 1986 دارند به شرح زير هستند:

بهره‌گيري از هراس بخش‌هايي از جامعه سوريه از نفوذ ايران

در بخش‌هايي از جامعه سوريه اين هراس وجود دارد که ايراني‌ها در حال انجام فعاليت‌هايي براي تغيير مذهب اقشار فقير گروه‌هاي سني هستند. 

ترويج شايعه و نشانه‌هايي از توطئه‌هاي بيروني

حکومت سوريه به شايعاتي درباره توطئه کودتا و ناآرامي در نهادهاي امنيتي و نظامي حساس است. متحدان منطقه‌اي آمريکا بايستي به منظور ارسال چنين سيگنال‌هايي با نفراتي مانند عبدالحليم خدام (معاون اسبق رئيس‌جمهور سوريه) و رفعت علي‌الاسد (برادر کوچکتر حافظ اسد) ديدار کنند. لازم است بعد از اين ديدارها اخباري درباره آنها به بيرون درز داده شود. 

«ليبرترين انستيتو» اين توضيح را اضافه کرده که در سند سال 1986 به کرات از  عبدالحليم خدام و رفعت علي‌الاسد به عنوان بازيگران اصلي براندازي حکومت سوريه به دليل نزاع قدرت نام برده شده است. 

انتهاي پيام/ق

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg