کد مطلب: 171694
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار مداحان و ذاکران اهل بيت(ع):
نوکري واقعي اهل‌بيت جامعه را عزتمند و مشکلات را برطرف مي‌کند/ جامعه مداح متناسب با نياز زمان و و جبهه‌بندي‌ها گفتمان‌سازي کند
تاریخ انتشار : 1395/12/29 17:50:22
نمایش : 1228
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، نوکري واقعي براي اهل‌بيت(ع) را «تلاش براي گسترش روزافزون افکار، خط‌مشي و جهت‌گيري آن بزرگواران در جامعه» دانستند و گفتند: اين حرکت، کشور و نظام و مردم را عزتمند و پابرجا و مشکلات را برطرف خواهد کرد.












 

به گزارش هفت چشمه؛ به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (يکشنبه) در سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌عليها در ديدار جمعي از مداحان و ذاکران اهل‌بيت عليهم‌السلام، سيره و حرکت آن بانوي بزرگوار اسلام در نقش يک رهبر حقيقي و همچنين يک همسر و مادر نمونه را «الگويي کامل براي زن مسلمان» خواندند و تأکيد کردند: شاعران خوش‌ذوق و مداحان خوش‌بيان اهل‌بيت بايد متناسب با نياز و وظايف امروز، افکار و جهت‌گيريهاي آن بزرگواران را به گفتماني رايج در جامعه تبديل کنند.

 

حضرت آيت الله خامنه‌اي، مقامات معنوي و الهيِ سيده‌ي زنان عالَم را خارج از درک و فهم بشر دانستند و افزودند: در موقعيت بسيار دشوار و غيرقابل توصيف بعد از رحلت پيامبر اکرم(ص) و در شرايطي که حتي بزرگان و خواصِ از صحابه (به جز تعداد معدودي) از حق اميرالمؤمنين(ع) دفاع نکردند، حضرت زهراي اطهر(س) به مسجد آمد و آن خطبه غرّاء را در دفاع از حق بيان کرد.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: حرکت عظيم حضرت زهرا(س) در دفاع از ولايت و در نقش يک رهبر واقعي، قابل مقايسه با هيچ فداکاري ديگري نيست و بر اساس همين عظمت است که فردي همچون امام بزرگوار ما -که خود عالم، فقيه و عارف بود- مي‌گويد اگر حضرت صديقه‌کبري مَرد بود، پيغمبر مي‌شد.


ايشان، حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌عليها را مصداق کامل «زنِ اسلام» و در بالاترين تراز «زنِ اسلامي» يعني در حدّ يک رهبر خواندند و با تأکيد بر اهميت شناخت جايگاه زنِ مسلمان، گفتند: با وجود آن عظمت و مقامات خارج از فهم و تصور بشر، يکي از شئون و مشاغل حضرت فاطمه‌زهرا، نقش «مادري، همسري و خانه‌داري» است.


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با انتقاد از برخي افراد که با به رُخ کشيدن حرفهاي ناقص و پوچ غرب در خصوص نگاه اسلام به زن خدشه وارد مي‌کنند، افزودند: اين فريفتگان غافل، خانه‌داريِ زن را تحقير مي‌کنند، در حالي‌که خانه‌داري يعني تربيتِ انسان، و توليد والاترين محصول و متاع عالم وجود يعني بشر.


رهبر انقلاب اسلامي، بيان برخي مطالب به‌عنوان دفاع از حقوق زن را در واقع تضعيف زن دانستند و خاطرنشان کردند: قرار دادن زن به‌صورت متاع و ابزار التذاذ در دنياي غرب، به احتمال زياد جزو توطئه‌هاي صهيونيستها با هدف نابود کردن جامعه بشري است اما متأسفانه گاهي در داخل کشور و برخي محيطهاي اسلامي نيز وظايف و انتظاراتي در خصوص زن مطرح مي‌شود که در حقيقت، کوچک‌کردن و تحقير زن است.


ايشان با اشاره به برخي شباهتها و تفاوتهاي نهاده شده در مرد و زن از جانب خداوند متعال، گفتند: مرد و زن از جهاتي همچون «عروج به مقامات معنوي»، «قدرت رهبري» و «توانايي هدايت بشر»، تفاوتي با هم ندارند اما از جنبه‌اي همچون «وظايف در اداره زندگي» با هم متفاوتند و نمونه  همه اين موارد، حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌عليها است.


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به ترويج مفاهيمي همچون «عدالت جنسيتي» و «برابري جنسيتي» در غرب، گفتند: عدالت يعني شناخت ظرفيتهاي خدادادي و پرورش آنها.


ايشان خاطرنشان کردند: امروز انديشمندان غربي و افرادي که مسائلي همچون برابري جنسيتي را دنبال مي‌کردند، از کار خود به‌دليل مفاسد ناشي از آن پشيمان هستند و اميدواريم منظور کساني که در داخل کشور، چنين مباحثي را مطرح مي‌کنند، همان مفهوم نادرست غربي نباشد.


رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان، مداحي و ستايشگري اهل‌بيت عليهم‌السلام را«پديده‌اي انساني، ايماني و هنري» خواندند و افزودند: به اين فکر کنيد که چگونه اين پديده‌ي کم‌نظير کاملاً به نفع اسلام و مسلمين و در مسير رضاي الهي باشد، زيرا دنيا و تحسين و تمجيدهاي دنيوي ارزشي ندارد.


ايشان، قالب مداحي را يک شيوه هنريِ مخصوص خواندند و با تأکيد بر پاسداري از نعمت صوت خوش و حنجره گرم و گيرا، گفتند: نبايد قالب مداحي با شيوه‌هاي هنري ديگر مخلوط شود و مثلاً شعري در مصيبت يا مدح اهل‌بيت در قالب ترانه‌ فردي دور از دين و معنويت و غرق در فساد و ماديات خوانده شود.


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، وظيفه و نقش «محتوا» در مداحي را «معرفت‌افزايي به اهل‌بيت عليهم‌السلام» و «آشنا کردن مردم با وظايف ديني» دانستند و افزودند: جامعه مداح بايد بتواند با نگاه به دنياي روز و متناسب با نياز زمان و وظايف و جبهه‌بندي‌ها، گفتمان‌سازي کند.


رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به نقش‌آفريني مؤثر شاعران و مداحان مذهبي در دوران دفاع مقدس و آماده‌کردن مردم براي دفاع از کشور، گفتند: با گذشت حدود 30 سال از دفاع مقدس همچنان ياد فکه و شلمچه زنده است زيرا استقلال، آزادي، عزت، هويت، محفوظ ماندن ناموس مردم و ناتواني دشمن در تسلط بر کشور به‌دليل همان فکه و شلمچه و فداکاريهاست.


ايشان هر برهه از زمان را نيازمند فکر و گفتماني متناسب با آن خواندند و با اشاره به پيشرفتهاي خوب شعر مذهبي خاطرنشان کردند: بايد از اين فرصت استفاده و با آسيب‌شناسي، از انحرافها جلوگيري کرد.


رهبر انقلاب اسلامي، نوکري واقعي براي اهل‌بيت عليهم‌السلام را «تلاش براي گسترش روزافزون افکار، خط‌مشي و جهت‌گيري آن بزرگواران در جامعه» دانستند و خاطرنشان کردند: اين حرکت، کشور و نظام و مردم را عزتمند و پابرجا و مشکلات را برطرف خواهد کرد و اگر ما جامعه‌اي با ثبات و برخوردار از مديريت خوب، استقلال و آزادي داشته باشيم، بهترين تبليغ براي اسلام خواهد بود.


در ابتداي اين ديدار، تعدادي از مداحان به مديحه‌سرايي در فضائل و مناقب حضرت صديقه کبري سلام‌الله عليها پرداختند.

 

انتهاي پيام/ط

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg