کد مطلب: 172062
اوضاع نا به سامان سرمايه‌گذاري خارجي در چهارمحال و بختياري
تاریخ انتشار : 1396/04/31 09:52:25
نمایش : 1343
در اين ميان استان چهارمحال و بختياري با وجود ظرفيت‌هاي عظيم و منابع غني که دارد در اين سال‌ها با کاهش شديد جذب سرمايه خارجي روبه‌رو بوده است ميزان سرمايه‌گذاري خارجي در استان در سال ۹۲ رقمي بالغ‌بر ۱۸۳ ميليون دلار بود که اين ميزان در سال ۹۵ به ۱۶/۶ ميليون دلار رسيد يعني با کاهش محسوس به کمتر از يک دهم در آغاز دولت يازدهم رسيده است.














به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز؛ جذب سرمايه‌گذاري خارجي در ساليان اخير به يکي از مهم‌ترين محل مناقشات در عرصه اقتصاد و سياست خارجي کشور تبديل شده است. گشودن درهاي کشور و توسعه مناسبات بين‌المللي بيانگر عزم دولت در راستاي جذب سرمايه‌گذاري است؛ به نحوي که اهميت جذب سرمايه‌گذاري خارجي بيش از هر فاکتور ديگري در عرصه‌هاي اقتصادي و سياست خارجي دولت يازدهم به‌منظور تحقق رشد اقتصادي هشت درصدي دخيل بوده است.

آمارهاي بين‌المللي حاکي از عدم توفيق دولت در جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي بوده به نحوي که روند جذب سرمايه از منابع بين‌المللي با روندي نزولي مواجه بوده است، سرمايه‌گذاري مستقيم جذب شده توسط جمهوري اسلامي ايران در سال ۲۰۱۵ وارد سومين سال متوالي کاهشي خود شده و ۲/۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، همچنين در سال ۲۰۱۴ با کاهش حدود ۳۰ درصدي و در سال ۲۰۱۳ با کاهش ۳۵ درصدي مواجه بوده است.

اين در حالي است که آمار جديد حکايت از آن دارد که بيشتر اين سرمايه‌گذاري‌ها در طرح‌هاي نفتي يا وابسته به نفت انجام شده است. افزايش سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي، اثر فوري بر افزايش درآمدهاي ارزي و رشد اقتصادي خواهد داشت. تنوع ارزي، ريسک سرمايه‌گذاران را کاهش مي‌دهد و آنان از هر کشوري با هر ارزي به سرمايه‌گذاري در ايران تشويق مي‌کند.

در اين ميان استان چهارمحال و بختياري با وجود ظرفيت‌هاي عظيم و منابع غني که دارد در اين سال‌ها با کاهش شديد جذب سرمايه خارجي روبه‌رو بوده است ميزان سرمايه‌گذاري خارجي در استان در سال ۹۲ رقمي بالغ‌بر ۱۸۳ ميليون دلار بود که اين ميزان در سال ۹۵ به ۱۶/۶ ميليون دلار رسيد يعني با کاهش محسوس به کمتر از يک دهم در آغاز دولت يازدهم رسيده است.

يکي از مواردي که مديران در توسعه استان‌ها همواره بايد مدنظر قرار دهند ظرفيت‌هاي موجود استان‌ها در روند توسعه منطقه است آنچه در اين سال‌ها و با روي کار آمدن دولت‌ها همواره جزء سياست‌هاي اصلي توسعه استان ما بوده است تنها پرداختن به ايجاد صنايع گوناگون در استان است.

يکي از ضعف‌هايي که امروز استان از آن رنج مي‌برد عدم وجود سند توسعه بلندمدت استان است. يعني سياست‌هاي توسعه استان با تغيير مديران ريشه‌اي تغيير مي‌کند و در اين بين آنچه اصلا مورد توجه قرار نمي‌گيرد ظرفيت‌هايي است که استان ما را از ساير استان‌ها متمايز کرده است ظرفيت‌هايي مانند گردشگري، صنايع دستي و کشاورزي که بايد مورد توجه مديران قرار گيرد و سال‌هاست به دست فراموشي سپرده شده است.

استان ما از ديرباز به استاني چهارفصل مشهور بوده و همواره مورد توجه گردشگران از سراسر کشور قرار گرفته است اما هيچ‌گاه در نگاه کلان مديران به اين ظرفيت به چشم يک صنعت نگاه نشده، صنعت گردشگري امروز يکي از پردرآمدترين و اشتغالزاترين صنايع موجود در جهان است که مي‌توان اين ظرفيت را با جذب سرمايه‌گذار خارجي بکار برد.

حوزه‌هاي سرمايه‌گذاري در گردشگري، بخش‌هايي نظير هتل‌ها، مراکز بهداشت و درمان (در امر توريسم سلامت)، گردشگري بازرگاني، تورهاي ماجراجويانه، گردشگري ورزشي، موزه‌ها و پارک‌ها، تجهيز هتل‌ها و گردشگري فصلي، آموزش کارکنان شاغل در گردشگري، کمپ‌ها، مراکز خريد، مراکز آموزش گردشگري، نوسازي زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل زميني و هوايي و ريلي را در بردارند.

امروز استان ما تنها به دليل ضعف مديريت دچار کمبود زيرساخت‌هاي لازم براي جذب سرمايه‌گذار خارجي بعضا شنيده مي‌شود نه‌تنها تلاشي براي جذب سرمايه وجود ندارد که در راه کساني که با امکانات خود حاضر به سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف استان هستند نيز سنگ‌اندازي مي‌شود.

از طرفي استان ما به دليل ميزان آلودگي کمتري که نسبت به ساير استان‌ها دارد و همچنين آب و هواي مناسب، مي‌تواند قطب مراکز درماني نيز باشد. عملياتي شدن توجه به گردشگري سلامت اقدامي است که مي‌تواند به توسعه اقتصادي و ارزآوري در کشور کمک کند و مجموعه دستگاه‌ها به همراه وزارت بهداشت موظف هستند به اين امر توجه زيادي داشته باشند. از سويي ديگر با توسعه گردشگري سلامت امکان استفاده بهتر از تکنولوژي روز دنيا را خواهيم داشت و مي‌توان با استفاده از اين شرايط زمينه براي سرمايه‌گذاري خارجي در حوزه به روز شدن امکانات و تجهيزات پزشکي نيز استفاده کرد.

اين در صورتي است که قيمت تمام شده خدمات درماني در ايران به نسبت کشورهاي مختلف پايين بوده اين درحالي است که خدمات مناسبي نيز به بيمار ارائه مي‌شود لذا مي‌توان از اين ظرفيت براي بحث توجه به توريسم درماني استفاده کرد.

يکي ديگر از مواردي که مي‌توان با جذب سرمايه‌گذار خارجي، به افزايش صادرات استان کمک کرد صنايع دستي استان است صنايع بي‌بديلي که از لحاظ ظرافت و کيفيت بي‌نظير و خيره‌کننده است.

در اين ميان با وجود اين حجم از هنر و توانايي توليد صنايع دستي بي‌بديل و ارزشمند به دليل نبود برنامه‌هاي حمايتي و عدم توجه مسئولين اين ظرفيت استان به جاي صادرات به کشورهاي جهان اکنون در حال فراموشي است اگر مسئولين امر با جذب سرمايه‌گذار خارجي به‌منظور توليد صنايع دستي، استان را به دروازه صادرات صنايع دستي تبديل مي‌کردند علاوه‌بر کاهش چشمگير آمار بيکاري اکنون شاهد حضور چندين برابري توريست‌هايي از اقصي نقاط مختلف جهان نيز بوديم.

سرمايه‌گذاري خارجي تاثير مهمي بر توسعه اقتصاد پايدار در کشور، خلق فرصت‌هاي شغلي جديد و افزايش ميزان صادرات دارد، از ديگر مزاياي سرمايه‌گذاري خارجي بالا رفتن امنيت مالي به دليل ذي‌نفع شدن سرمايه‌گذاران و بنگاه‌هاي خارجي در ثبات اقتصادي کشور و تامين بخشي از منابع مالي مورد نياز اجراي پروژه‌ها در کشور به عنوان جايگزين با مکمل منابع داخلي است که اين مهم تنها با برنامه ريزي و همت مسئولين دلسوز و دغدغه‌مند حاصل مي‌شود.

انتهاي پيام/1028ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg