کد مطلب: 172357
روحاني در جلسه هيئت دولت:
دولت با تمام توان مشکلات زلزله زدگان استان کرمانشاه را پيگيري مي‌کند/ بنياد مسکن مسئول اصلي ترميم و بازسازي ساختمان‌ها است
تاریخ انتشار : 1396/08/25 09:34:51
نمایش : 1459
رئيس جمهور گفت: دولت با همه توان مشکلات ناشي از زلزله کرمانشاه و برطرف کردن آلام مردم را پيگيري خواهد کرد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛  حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز چهارشنبه در جلسه هيأت دولت با اشاره به وقوع زلزله در منطقه غرب کشور و کرمانشاه، گفت: زلزله شديدي که با قدرت و بزرگي 7.3 ريشتر در کرمانشاه بوقوع پيوسته کمتر سابقه داشته است. وقوع چنين زلزله‌اي در هر کشوري خطرناک بوده و مشکلات زيادي به همراه دارد و در کشورمان نيز اين زلزله خسارات زيادي بخصوص در روستاها به همراه داشته است.

وي با تأکيد بر اينکه دولت با همه توان مشکلات ناشي از زلزله کرمانشاه و برطرف کردن آلام مردم را پيگيري خواهد کرد، اظهار داشت: امروز در جلسه هيأت دولت تصميمات لازم در خصوص چگونگي ياري و امدادرساني به زلزله‌زدگان اتخاذ خواهد شد.

رئيس جمهور، پيشگيري و مقابله با خطرات ناشي از زلزله را وظيفه همگاني توصيف کرد و گفت: اينکه خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل ذهاب سالم مانده و در مقابل يک ساختمان دولتي فرو ريخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در اين زمينه است و مشخص است که در بخش پيمانکاري ساخت و ساز فساد وجود داشته است.

روحاني تصريح کرد: حوادثي مانند زلزله درسي براي همه ماست که چگونه همديگر را ياري کرده و با همديگر باشيم.

رئيس جمهور با قدرداني از همدردي و کمک‌هاي خودجوش ملت ايران به هموطنان زلزله زده خود، گفت: در چنين مواقعي بسيار مهم است که روحيه برادري و اخوت و عشق به وطن و اسلام را بيش از پيش نمايان سازيم و در اين راستا مردم غيور، قهرمان، شجاع و پهلوان استان کرمانشاه پيشگام بودند.

روحاني همچنين با تشکر از تلاش‌ها و فداکاري همه دستگاه‌هاي دولتي و نظامي که به صحنه امداد و کمک‌رساني وارد شدند، گفت: ديروز در جريان بازديد از مناطق زلزله زده صحنه‌هايي از ايثار و فداکاري ديدم که بسيار دلگرم کننده بود و در يک نمونه در بيمارستان آيت‌الله طالقاني در دو روز گذشته حدود 300 عمل جراحي انجام شده و از چهره پزشکان و پرستاران کاملاً مشخص بود که شبانه‌روز و بدون استراحت مشغول امدادرساني بودند و اين بسيار ارزشمند است.

رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه تلاش همه بر اين است که کاري کنيم که آلام مردم کاهش پيدا کند، اظهار داشت: امروز در جلسه هيأت دولت تصميمات لازم در زمينه نحوه کمک‌رساني از جمله ارايه کمک‌هاي بلاعوض و وام و نيز چگونگي اسکان موقت و اضطراري آسيب‌ديدگان، اتخاذ خواهد شد.

روحاني با اشاره به نياز حدود 30 هزار خانه شهري و روستايي مناطق زلزله‌زده کرمانشاه براي بازسازي و ترميم ، گفت: همه بايد در اين زمينه کمک کنند. اما مسئوليت اصلي در استقرار موقت و دائمي مردم زلزله‌زده، بنياد مسکن است و خواهش مي‌کنم که کارهاي موازي در اين زمينه صورت نگيرد و هر کسي که قصد کمک دارد، آن را در اختيار بنياد مسکن قرار دهد.

رئيس جمهور افزود: در زمينه کمک‌هاي ديگر نيز بهتر است هلال احمر مرجع باشد و در حوزه اطلاع‌رساني با توجه به اينکه در چنين مواقعي اخبار و شايعات کذب و گسترده‌اي، گفته مي‌شود، مرجع اصلي مردم براي اطلاع از امور، بايستي صدا و سيما باشد.

روحاني با اشاره به خواسته‌هاي ساکنان مناطق زلزله زده از مسئولين گفت: ديروز مردم با صبر، متانت و ادب و بسيار منطقي خواسته‌هاي اوليه خود را مطرح کردند و وظيفه داريم که به مسئوليت خود در اين زمينه عمل کنيم.

رئيس جمهور با اشاره به حضور و بازديد مسئولين مختلف از مناطق زلزله‌زده، تصريح کرد: اين اتفاق يک آزمايش الهي براي همه ماست و بايد تلاش کنيم هم در پيشگاه تاريخ و وجدان خود و هم در پيشگاه خداوند، سربلند باشيم.

روحاني همچنين با تجليل از هوانيروز و امداد هوايي در رسيدگي به آسيب‌ديدگان گفت: در مواقعي مانند زلزله که جاده‌ها مسدود مي‌شوند امداد هوايي جايگاه بسيار ارزشمندي دارد و از همه کساني که در اين زمينه تلاش کردند، و تمام نيروهاي مسلح اعم از ارتش و سپاه ، صميمانه تشکر مي‌کنم.

رئيس جمهور همچنين با قدرداني از بيانات و تأکيدات رهبر معظم انقلاب در زمينه رسيدگي به آسيب‌ديدگان، گفت: دولت با تمام وجود تأکيدات ايشان را مورد توجه قرار خواهد داد.

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود به شرايط حساس منطقه و لزوم هوشياري در چنين شرايطي اشاره کرد و گفت: امروز شرايط منطقه از هر زمان ديگري حساس‌تر شده است و ضرورت دارد در مقابل آن هوشيار باشيم.

رئيس جمهور با بيان اينکه پيش از اين عده‌اي در منطقه چنين تصور مي‌کردند که با حضور قدرت‌هاي بزرگ، امنيت در منطقه مستقر مي‌شود و لذا بعضي به انگليس و آمريکا و قدرت‌هاي خارجي تکيه کرده بودند، اظهار داشت: امروز همه به طور کامل مشاهده کردند که حضور قدرت‌هاي خارجي هيچ فايده‌اي براي منطقه نداشته است.

روحاني اظهارداشت: قدرت‌هاي خارجي از حضور در منطقه صرفاً براي بازارگرمي به منظور فروش‌ سلاح‌هاي خود و زمينه مناسب براي دخالت در بازار منطقه و بازي با قيمت نفت استفاده کرده و اهداف سوء خود را در اين زمينه‌ها دنبال کردند و هيچ‌گاه حضور آنها به نفع مردم منطقه نبوده و به جز دردسر و گرفتاري هيچ نتيجه‌اي نداشته است.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه "هر زمان که مقامات آمريکايي به منطقه آمده‌اند، بلافاصله پس از آن، آتش جنگ و تنش در بخشي از منطقه شعله‌ور شده است"، گفت: با دخالت قدرت‌هاي خارجي جنگ‌هاي بزرگي در عراق، افغانستان و ‌سوريه به وقوع پيوسته و يمن به هم ريخته است. آيا کسي هست که به فکر مردم يمن باشد و اداي انسانيت کند؟ مردم بي‌دفاع يمن چندين سال است که با مشکلات ناشي از بيماري، فقر و بمباران‌هاي مستمر دست و پنجه نرم مي‌کند. به چه علت کشوري که مسلمان است و خود را خادم حرمين مي‌داند، اينگونه مردم بي‌گناه و مسلمان يمن را تحت فشار قرار داده و اظهار تأسف و پشيماني هم نکرده و همچنان به جنايت‌هايش ادامه مي‌دهد.

روحاني افزود: در مقابل اين جنايات، سازمان ملل سکوت کرده و هيچ موضع قاطع و الزام‌آوري اتخاذ نمي‌کند و قدرت‌هاي غربي نيز از اينگونه جنايات حمايت مي‌کنند.

رئيس جمهور مداخله آشکار در کشور مستقلي مثل لبنان را و اينکه از کسي بخواهند استعفا داده و فرد ديگري را براي جايگزيني او معرفي ‌کنند ، اتفاق بسيار کم‌نظيري در تاريخ دانست و خطاب به مداخله‌کنندگان گفت: شما چه کاره هستيد و با اتکا با چه قدرتي چنين اقداماتي انجام مي‌دهيد تصور مي‌کنيد که پول تا کجا مي‌تواند کارساز باشد.

روحاني تصريح کرد: اينکه کشور مسلماني در منطقه از رژيم صهيونيستي بخواهد و به آن التماس کند که مردم لبنان را بمباران کند بسيار شرم‌آور و خجالت‌آور است. در تاريخ سراغ نداريم که يک کشور اسلامي به چنين اقداماتي دست زده باشد و اين نشان‌دهنده ناپختگي افرادي است که در اين کشورها سر کار آمدند.

رئيس جمهور تأکيد کرد: ما به عنوان جمهوري اسلامي ايران اولاً بخواهيد يا نخواهيد حامي مظلومان بوده و خواهيم ماند و اينکه دشمن ظالم و کمک‌رسان مظلوم باشيم دستور اسلام، پيامبر گرامي و اميرالمؤمنين علي(ع) است. ما همواره به ياري مظلومان خواهيم شتافت و نمي‌توانيم ببينيم که تروريست‌ها حرم‌هاي مقدس را تخريب کرده و مردم بي‌گناه و مسلمان را مورد حمله قرار دهند.

روحاني در ادامه با تأکيد بر ضرورت تقويت قدرت ملي کشورمان، اظهار داشت: بخشي از قدرت ملي در حوزه نظامي است، بخشي مردمي، بخشي سياسي و بخشي اقتصادي است و هر آنچه به قدرت ملي ما منتهي مي‌شود، بايد تقويت گردد.

رئيس جمهور گفت: اينکه ايران مسير ترانزيت براي منطقه باشد و از لحاظ سياسي در منطقه مؤثر باشيم و پاي ميز مذاکره حاضر بوده و از حقوق ملت خود دفاع کنيم و رونق اقتصادي ايجاد نماييم، نشان‌دهنده قدرت ملي ما در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي است.

روحاني خاطر نشان کرد: بايد در کنار قدرت ملي، وحدت ملي را هم مستحکم نماييم. امروز بيش از هر زمان ديگري نيازمند وحدت و همدلي هستيم و بايد از حوادثي مانند زلزله براي وحدت بيشتر استفاده کرد نه براي تفرقه و ايجاد اختلاف و دودستگي. وقوع حوادثي طبيعي ميز محاکمه نيست که در آن همديگر را پاي آن کشانده و به محاکمه بکشانيم، بلکه چنين اتفاقاتي زمان ياري و کمک و همدلي بيشتر مردم و انسجام و وحدت است.

رئيس جمهور اظهار داشت: ايجاد اختلاف بين شيعه و سني و اقوام و قوميت‌هاي مختلف از توطئه‌هاي دشمنان است و بايد در مقابل آن، براي وحدت هر چه بيشتر اقوام و مذاهب تلاش کنيم.

روحاني اميد به آينده و تقويت آن را مورد تأکيد قرار داد و گفت:‌ اگر اميد و اعتماد عمومي تضعيف شود، حتماً شکست خواهيم خورد، اسلام دين اميد است و يأس از رحمت خدا از گناهان کبيره محسوب شده است و بايد به هموطنان خود حسن ظن داشته باشيم چرا که دين و مذهب ما الهام‌بخش روحيه اميد است.

رئيس جمهور تصريح کرد: کسي منکر وجود مشکلات در حوزه‌هاي مختلف نيست، اما در عين حال به آينده بهتر و کشور آبادتر اميد داشته و ترديد ندارم از مشکلات عبور خواهيم کرد و در اين مسير قدرت ملي و حفظ وحدت و يکپارچگي مي‌تواند چاره‌ساز بوده و ما را از شرايط و مشکلات به سلامت عبور دهد.

روحاني افزود: در سايه اميد، وحدت و آينده درخشان،به وظيفه ملي و ديني خود عمل خواهيم کرد.

رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به قرار گرفتن در آستانه رحلت پيامبر عظيم‌الشأن اسلام(ص)، شهادت امام مجتبي(ع) و شهادت علي بن موسي الرضا(ع)، اظهار داشت: مردم ما همواره، عاشق خاندان رسالت و اهل بيت(ع) بودند و راه آنان را به عنوان يکي از راه‌هاي هدايت، يافته و همواره در اين مسير ثابت قدم بوده‌اند.

روحاني افزود: هر روزي که به عنوان دين، پيامبر(ص)، ائمه هدي(ع) و اسلام نام گذاري شده، مردم با شور و شکوه و عظمت خاصي، آن ايام که ايام‌الله است را گرامي داشتند که نمونه بارز آن اربعين حسيني و راهپيمايي عظيم و ميليوني مردم در مسير کربلا است.

رئيس جمهور خاطر نشان کرد: پيامبر اسلام(ص) گل سرسبد تاريخ است و زندگي ايشان بايد الگويي براي همه مردم باشد.

روحاني پيروي از راه و روش پيامبر اسلام(ص) را مورد تأکيد قرار داد و گفت: حکومت پيامبر اسلام(ص) آزادترين، بهترين و سالم‌ترين در آن روزگار بود که در آن عدالت و احترام به حقوق انسان‌ها، مورد توجه قرار داشت و صرفاً بر مبناي قانون و پيمان اداره مي‌شد.

رئيس جمهور افزود: در حکومت پيامبر(ص) همه اهل مدينه و اهل کتاب احساس آزادي و امنيت مي‌کردند و هيچ جايي مثل مدينه و مکه نبود که در آن اهل کتاب احساس امنيت داشته باشند. در حکومت پيامبر(ص) حتي کساني که در دل خود اسلام را قبول نداشتند و پيامبر اسلام(ص) به خوبي از آن آگاهي داشت، اما با اين حال با همه آنها برخورد محترمانه‌اي داشت و آنها از بيت‌المال استفاده مي‌کردند و سختگيري‌هايي که امروز در بعضي جاها انجام مي‌شود، در زمان پيامبر(ص) وجود نداشت.

روحاني با بيان اينکه حکم اسلام بر مبناي ظاهر و اقرار شخص مي‌باشد، خاطر نشان کرد: ايمان بر مبناي اقرار فرد مشخص مي‌شود و هر کسي شهادتين را به زبان آورد، مسلمان است و هر کس که بگويد که پيامبر(ص) را دوست دارم و به عهد خود وفادارم اين حرف قابل قبول است، مگر آنکه عکس آن ثابت شود، اما متأسفانه امروز بعضاً اين موضوع برعکس اعمال مي‌شود و دستگاهي ايجاد شده که التزام عملي را کشف نمايد. در حالي که در اسلام «حمل فعل مسلم» در صحت است و اين قاعده فقهي ما مي‌باشد.

رئيس جمهور خاطر نشان کرد: اگر مي‌خواهيم انقلابي باشيم در رأس انقلابيون شخص پيامبر اسلام(ص) قرار دارد و ما از سال 42 تا 22 بهمن 57 به مردم وعده داديم که حکومت پيامبر(ص) را در کشورمان جاري کرده و آموزه‌هاي پيامبر(ص) را عملي خواهيم کرد.

روحاني افزود: انقلابي بودن به شجاعت، ايستادگي و ايمان پيغمبر(ص) است، اما در عين حال پيامبر(ص) اهل عفو، نرم‌خويي، وفاي به عهد و سعه صدر پيامبر(ص) نيز از نشانه‌هاي انقلابي بودن ايشان بود.

رئيس جمهور گفت: پيامبر گرامي اسلام(ص) به پادشاه ايران و روم نامه فرستادند، اما آنها بي‌ادبي کردند ولي پيامبر(ص) در مقابل اقدام آنها اعلام جنگ نکرد، بلکه پيامبر اسلام(ص) با سعه صدر با دنيا و قدرت‌هاي آن روزگار برخورد نمود.

روحاني تصريح کرد: امروز بايد راه و مسير پيامبر(ص) را ادامه دهيم. حکومت در زمان پيامبر(ص) آزادترين و عادلانه‌ترين بود و امن‌تر از مدينه و حکومت پيامبر(ص) در دنيا وجود نداشت و اگر امروز در جمهوري اسلامي اين‌چنين هستيم. پس حکومت در مسير حکومت پيامبر(ص) قرار دارد و اگر نيستيم بايد راه‌مان را تصحيح کنيم.

رئيس جمهور در ادامه با گراميداشت شهادت امام حسن مجتبي(ع)، اظهار داشت: امام حسن(ع) امام صلح، دوستي و ترک مخاصمه است و رهبر معظم انقلاب از تعبير نرمش قهرمانانه براي اين امام(ع) استفاده کردند. امام حسن(ع) در آن شرايط ضروري دانستند که جامعه اسلامي براي مدتي در آرامش قرار بگيرد تا احکام اسلام، به طور کامل تثبيت و استقرار يابد.

روحاني همچنين بااشاره به شهادت امام علي بن موسي الرضا(ع) گفت: امام رضا(ع)، امام مناظره و مذاکره است و به مذهب شيعه در جهان رسميت بخشيد. اگر چه امام باقر(ع) و امام صادق (ع)، مکاتب بزرگي را براي تبيين اسلام و تشيع ايجاد کردند، اما در دوره امام رضا(ع) بود که شيعه به عنوان مذهب رسمي در دنيا شناخته شد.

رئيس جمهور تصريح کرد: امروز همه وظيفه داريم که از راه و مسيري که پيامبر گرامي اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) در راه آن مجاهدت و فداکاري کردند، پيروي کنيم.

 انتهاي پيام/ن

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg