کد مطلب: 172568
معاون توسعه و پيش‌بيني هواشناسي چهارمحال و بختياري:
کمبود بارش‌ها در چهارمحال و بختياري بي‌سابقه است/بيشتر کشورهاي دنيا با خشکسالي مواجه هستند
تاریخ انتشار : 1396/10/24 13:46:17
نمایش : 1245
معاون توسعه و پيش‌بيني هواشناسي چهارمحال و بختياري با بيان اينکه وقوع خشکسالي به اين شکل که ما در استان با آن مواجهيم تا به حال بي‌سابقه بوده گفت: در حالي که سال دهم خشکسالي را مي‌گذرانيم اما امسال بدترين حالت خشکسالي‌ها را داشتيم که از لحاظ بارشي در ۳۰ سال گذشته اين شرايط بي‌سابقه بوده است.
به گزارش هفت چشمه، مهرداد قطره معاون توسعه و پيش‌بيني هواشناسي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: صبح امروز شهرکرد با دماي ۱۲ درجه زير صفر براي چندمين روز متوالي سردترين مرکز استان در کشور اعلام شد.

وي با بيان اينکه روز گذشته دماي شهرکرد در گرم‌ترين ساعت به دماي ۱۵ درجه سانتي‌گراد بالاي صفر رسيد افزود: لردگان در گرم‌ترين ساعات روز گذشته دماي ۱۸ درجه بالاي صفر را تجربه کرد.

قطره با اشاره به اينکه از لحاظ بارش‌ها متاسفانه ميانگين بارش‌ها از ابتداي سال زراعي تا صبح امروز به ۵۵ ميلي‌متر رسيد که در مقايسه با سال قبل و ميانگين بلندمدت ۳۰ ساله که ۲۵۵ ميلي‌متر بوده ۹ درصد کاهش داشته و همچنين نسبت به دوره مشابه سال قبل و هم نسبت به ميانگين بلندمدت کاهش نشان مي‌دهد.

معاون توسعه و پيش‌بيني هواشناسي چهارمحال و بختياري ادامه داد: در شهرکرد از اول مهر تا صبح امروز فقط ۱۳ ميلي‌متر بارش ثبت شده است درصورتي که در قبل و ميانگين بلندمدت ۱۳۵ ميلي‌متر بارش داشتيم.

قطره با تاکيد بر اينکه امسال در کوهرنگ به‌عنوان تامين‌‌کننده آب استان از ابتداي مهر تا امروز ۱۲۵ ميلي‌متر بارندگي به ثبت رسيده درحالي که اين ميزان در سال قبل ۶۷۴ ميلي‌متر و ميانگين بلندمدت ۵۷۰ ميلي‌متر بوده است، بنابراين در کوهرنگ هم با کاهش شديد بارش به ميزان ۸۱ درصد مواجه بوديم.

معاون توسعه و پيش‌بيني هواشناسي چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: ارتفاع برف در شهرستان چلگرد به کمتر از ۱۴ سانتي‌متر رسيده درحالي که بايد به ميانگين ۸۵ سانتي‌متر برسد.

وي بيان داشت: از لحاظ وضعيت جوي همچنان روزهاي بدون بارش را براي استان در پيش‌بيني مي‌کنيم به جز دوشنبه که وزش باد و گرد و غبار براي برخي نقاط استان و احتمال خيلي کم بارش براي مناطق شمالي استان و کوهرنگ دور از انتظار نخواهد بود.

قطره با بيان اينکه وقوع خشکسالي به اين شکل که ما در استان با آن مواجهيم تا به حال بي‌سابقه بوده افزود: در حالي که سال دهم خشکسالي را مي‌گذرانيم اما امسال بدترين حالت خشکسالي‌ها را داشتيم که از لحاظ بارشي در ۳۰ سال گذشته اين شرايط بي‌سابقه بوده، همچنين در برخي نقاط استان بارش موثر روزانه بيش از پنج سانتي‌متر گزارش نشده که اين هم در ۶۰ سال گذشته در شهرکرد بي‌سابقه بوده است.

معاون توسعه و پيش‌بيني هواشناسي چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه اگر خشکسالي‌ها فقط در کشور ما اتفاق افتاده بودند مي‌توانستيم موضوع را به دخالت‌هاي ساير کشورها در شرايط جوي ربط دهيم اما کاهش بارش‌ها براي بيشتر کشورها اتفاق افتاده است ادامه داد: براي مثال مي‌توان به کاهش ۴۵ درصدي بارش‌ها در کشور ترکيه اشاره کرد، اين کشور هم با کاهش آب در رودخانه‌ها و سدها مواجه است.

قطره افزود: اين وضعيت‌ها را در سال‌هاي گذشته هم داشتيم اما موضوع نگران‌کننده استمرار و انباشت کم‌بارشي درسال‌هاي گذشته است، اما اميدواريم از نيمه دوم بهمن و اسفند بخشي از اين کمبودها جبران شود و در پايان سال را زراعي با کمبود بارش ۳۰ تا ۳۵ درصد سپري کنيم.

انتهاي پيام/۱۰۲۶ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg