پاسخ مقام معظم رهبري به سوالات شرعي خود درباره مصرف و احکام آب را در اينجا مشاهده کنيد.
به گزارش
هفت چشمه، ايران از جمله کشورهايي است، نيم بيشتري از مناطق آن جزو ناحيه خشک و بياباني محسوب مي شود. به همين سبب استفاده صحيح از آب و صرفه جويي در مصرف آن يکي از مهمترين ويژگيهايي است که بايد در صدر الگوهايي مصرفي هر خانواده قرار بگيرد.
«آب» در فرهنگ و تمدن ايراني، نماد روشنايي و در دين مبين اسلام نشاني از پاکي تلقي ميشود. همچنين از نياکان ما تا امروز، آب يکي از ابزار طهارت است و در دين اسلام واجباتي زيادي مانند طهارت براي خواندن نماز، غسل و... به وسيله آب ايجاد ميشود.
به همين منظور شما در اين گزارش ميتوانيد، استفتائات مقام معظم رهبري درخصوص احکام شرعي آبها و نوع استفاده در از بين بردن نجاست و مصرف صحيح آن، را بخوانيد.
* س: جايى که ساکن هستيم، بيشتر اوقات آب به واحد ما نمىرسد. مجبوريم موتور پمپ حبابى را دقيقاً سر راه لوله آب نصب کنيم، تا هرگاه آب ضعيف بود آنرا پمپاژ کند. مدتى است متوجه شدم که موتور داراى شير يکطرفه است و هربار حباب خود را پر کرده و زمانى که آب را به بالا پمپاژ مىکند، توسط شير يکطرفه خود، آب شهر را قطع مىکند در اينصورت آب لوله ما کُر است يا خير؟
ج: اگر اتصال آن از آب شهرى قطع شود حکم آب کُر را ندارد مگر اينکه آب داخل لولهها و منبعى که بدان متّصل است، به اندازه کُر باشد.
* س: اگر آب محلى از تانکر تأمين مىشود و کسى که در حال استفاده از آب است نداند که آيا مقدار آب تانکر کُر است يا نه چه حکمى دارد؟
ج: اگر به کُر بودن آن يقين داشته و شک دارد از کُر بودن افتاده باشد، بنا را بر کُر بودن بگذارد ولى اگر نمىدانسته کُر بوده يا نه، نمىتواند احکام کُر را بر آن جارى کند.
* س: اگر قسمت پايين آب قليلي که بهطور سرازير و بدون فشار به پايين ميريزد، با نجاست برخورد کند، آيا قسمت بالاي اين آب همچنان پاک باقي مي ماند؟
ج: اگر سرازيرى آب بهگونهاى باشد که جريان از بالا به پايين بر آن صدق کند، قسمت بالاى آن پاک است.
* س: آيا در شستن لباسهاي نجس با آب کرّ و جاري، فشردن هم لازم است و يا اين که بعد از زوال عين نجاست همين که آب آن را فرا گرفت، کفايت مي کند.
ج: بايد بنا بر احتياط آن را فشار يا تکان دهند.
* س: آيا در تطهير لباس متنجّس با آب کر و جاري، فشار دادن خارج آب لازم است يا با همان فشار داخل آب پاک مي شود؟
ج: فشار يا تکان دادن داخل آب، کافى است.
* س: آيا گليم يا فرش نجسي را که با آب لوله کشي متصل به منبع آب شهري شستشو ميدهيم، به مجرد رسيدن آب لوله کشي به محل نجس، پاک ميشوند يا بايد آب غساله از آن جدا شود؟
ج: در تطهير با آب لوله کشى، جدا شدن آب غساله شرط نيست، بلکه به مجرد رسيدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عين نجاست و حرکت غساله از جاى خود به وسيله دست کشيدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل مى شود.
* س: حکم وضو و غسل با آبي که بهطور طبيعي غليظ است چيست؟ مانند آب دريايي که بر اثر وجود املاح فراوان غليظ شده است، مثل درياچه اروميه يا موارد ديگري که غلظت بيشتري دارند.
ج: مجرد غلظت آب به سبب وجود املاح، مانع از صدق عنوان آب مطلق بر آن نمى شود، و براى ترتب آثار شرعى آب مطلق، صدق عنوان آن در نظر عرف کافى است.
* س: آيا براي ترتب آثار کر بودن آب، علم به کر بودن آن واجباست يا اين که بناء بر کر بودن آب کافي است؟ (مانند آب موجود در دستشوئيهاي قطار و ...
ج: اگر حالت سابقه کر بودن آب احراز شود، بنا گذاشتن بر کر بودن آن جايزاست.
* س: در مسأله (۱۴۷) رساله امام خميني (قدّسسرّه) آمده است: «در طهارت و نجاست به گفته کودک مميز تا زمان بلوغ اعتنا نميشود». اين فتوا تکليف دشواري است. زيرا بهطور مثال مستلزم اين است که پدر و مادر تطهير فرزندشان را پس از قضاء حاجت تا سن پانزده سالگي به عهده بگيرند. لطفاً وظيفه شرعي ما را بيان فرماييد.
ج: قول کودکى که در آستانه بلوغ است در اينباره معتبر است.
* س: گاهي به آب موادي اضافه مي کنند که آن را به رنگ شير در ميآورد، آيا اين آب مضاف است؟ حکم وضو و تطهير با آن چيست؟
ج: آن آب حکم آب مضاف را ندارد.
* س: در تطهير، چه فرقي بين آب کر و آب جاري است؟
ج: هيچ تفاوتى با هم ندارند.
* س: اگر آب شور جوشانده شود، آيا با آبي که از بخار آن بدست مي آيد، ميتوان وضو گرفت؟
ج: اگر آب مطلق بر آن صدق کند، آثار آب مطلق را دارد.
* س: براي پاک شدن کف پا يا کفش، راه رفتن به مقدار پانزده گام شرط است. آيا اين کار بايد بعد از زوال عين نجاست صورت بگيرد يا پانزده گام رفتن با وجود عين نجاست کافي است؟ آيا پس از آنکه عين نجاست با پانزده گام از بين رفت، کف پا يا کفش پاک مي شود؟
ج: کسى که بر اثر راه رفتن روى زمين، کف پا يا کفش او، نجس شده است هرگاه تقريباً به قدر ده قدم روى زمين خشک و پاک راه برود، کف پا و کفش او پاک مى شود مشروط به اين که عين نجاست، زائل شود.
* س: آيا کف پا يا ته کفش با راه رفتن روي زميني که آسفالت شده، پاک مي شود؟
ج: زمينهاى آسفالت و يا آغشته به قير، پاک کننده کف پا يا ته کفش نيستند.
* س: آيا آفتاب از مطهّرات است؟ اگر هست، شرايط مطهّريت آن چيست؟
ج: تابيدن آفتاب باعث طهارت زمين و همه اشياء غير منقول از قبيل: ساختمان و چيزهايى که در آن بکار رفته مانند چوب، در، پنجره و مانند آن مى شود، به شرطى که عين نجاست قبلاً از آنها زائل شده باشد و در موقع تابش آفتابتر باشند و به وسيله آفتاب خشک شوند.
* س: کسي که براي غسل جنابت آب را در ظرفي ميريزد و در هنگام غسل قطرات آب به داخل ظرف ميچکد، آيا موجب نجس شدن آب ميگردد؟ و آيا مانع از تمام کردن غسل با آن آب مي شود؟
ج: اگر آب از آن قسمت بدن که پاک است به داخل ظرف بچکد، پاک است و مانعى براى تمام کردن غسل با آن وجود ندارد.
* س: آيا تطهير تنوري که با گِل آغشته به آب نجس ساخته شده است، امکان دارد؟
ج: ظاهر آن با شستن قابل تطهير است و طهارت ظاهر تنور که خمير به آن مى چسبد براى پختن نان کافى است.
* س: آيا روغن نجس با انجام فعل و انفعالات شيميايي بر روي آن بهطوري که مادهي آن داراي خواص جديدي شود، بر نجاست خود باقي ميماند يا اين که حکم استحاله را پيدا ميکند؟
ج: براى تطهير مواد نجس، مجرّد انجام فعل و انفعالات شيميايى که خاصيت جديدى به مواد ببخشد، کافى نيست.
* س: در روستاي ما حمامي وجود دارد که سقف آن مسطح و صاف است و از آن قطرات حاصل از بخار آب بر سر استحمام کنندگان ميچکد. آيا اين قطرات پاک است؟ آيا غسل بعد از چکيدن اين قطرات صحيح است؟
ج: بخار حمام و قطراتى که از سقف پاک مى چکد، محکوم به طهارت است، و چکيدن اين قطرات بر بدن باعث نجاست آن نمى شود و به صحّت غسل ضرر نمى رساند.
منبع:باشگاه خبرنگاران
انتهاي پيام/