کد مطلب: 172750
دانا گزارش مي‌دهد؛
از مشارکت هاي مردمي در آستان قدس تا نگاه ملي به مساله رفع فقر در کشور/ 2 سال گذشت؛ حجت الاسلام رييسي در آستان قدس چه کرد؟
تاریخ انتشار : 1396/12/24 12:43:46
نمایش : 2476
حجت الاسلام رييسي پس از منصوب شدن به توليت آستان قدس رضوي، برنامه هاي جامع و تدوين شده اي در راستاي محروميت زدايي، ايجاد انگيز مضاعف در بين دانشجويان جهادي و به ويژه تکريم زائران امام رضا(ع) طرح ريزي و اجرايي کرده است آن هم با اعتماد به نيروي جوان و انقلابي.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در چنين ايامي يعني هفدهم اسفندماه سال 94 حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در حکمي حجت‌الاسلام سيّد ابراهيم رئيسي را به توليت آستان قدس رضوي عليه‌السلام منصوب کردند.

و امروز دو سال از آن روز مي گذرد و به گفته دوست و دشمن اقدامات و برنامه هاي جامعي در حوزه مسئوليت آيت الله رييسي انجام شده است.

"حل مشکل اشتغال به مديريت و کار جهادي نياز دارد، سلامت نظام اداري رمز تداوم اعتماد عمومي است"، "حمايت از گروه‌هاي جهادي بسيج دانشجويي در دستور کار آستان قدس رضوي است"، "در زمينه اشتغال نيازمند کار جهادي هستيم"، "فقر و مشکلات معيشتي زيبنده نظام اسلامي نيست"، "بهره‌گيري از نيروي کارآمد جوان راه برون‌رفت از مشکلات کشور است"، "بايد با انسجام اجتماعي گره‌هاي کشور را گشود" و "نمايش مديريت و کار جهادي در پروژه زائرشهر رضوي" اين ها تنها بخش کوچکي از تيترهاي رسانه هاي مختلف از اقدامات آيت الله رييسي و کلامي وي در حمايت از محرومان، نيازمندان و نيروي جوان و کاري است.

در ذيل نمونه هايي از تشريح عملکرد توليت آستان قدس رضوي در اين دو سال به شرح ذيل است:

نماينده مردم بيرجند در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با دانا: تکريم زائر يکي از مهمترين خصوصيات آستان قدس رضوي در دوره جديد است

حجت الاسلام سيد محمدباقرعبادي نماينده مردم بيرجند در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با شبکه اطلاع رساني راه دانا؛در خصوص تشريح عملکرد توليت آستان قدس رضوي از زمان انتصاب تا حال، اظهار داشت: حجت الاسلام رييسي از زمان شروع به کارشان در سمت توليت آستان قدس رضوي آنجا را متحول کرده اند.

وي با بيان اينکه در اين دو سال فعاليت هاي فراواني در خصوص محروميت زدايي در بخش هاي مختلف کشور انجام گرفته است، افزود: اين اقدامات بسيار جالب، جديد و خلاقانه بوده است.

نماينده مردم بيرجند در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه از حيث رسيدگي به محرومين، فعاليت هاي آستان قدس مشهود است، گفت: متاسفانه تبليغاتي روي بسياري از اين اقدامات انجام نمي‌شود که نياز است آستان قدس اين امور را به اطلاع مردم ايران اسلامي برساند.

حجت الاسلام عبادي در ادامه بيان داشت: نکته ي ديگري که مي‌توان در دوره حجت الاسلام رييسي به آن اشاره کرد مردمي تر شدن آستان مقدس رضوي است که به وضوح مشهود است.

وي با بيان اينکه براي مردم جايگاه در شان قائل شدن فضا را صميمي تر مي‌کند، تصريح کرد: تکريم زائر يکي از بهترين خصوصياتي است که در اين دوره شاهد انجام آن هستيم و مردم نيز اين رفتارهاي صميمي و برخودهاي مهربانانه را لمس کرده اند.

بنياد فرهنگي رضوي طليعه‌دار خدمت در عرصه تعليم و تربيت

به گزارش شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ بنياد فرهنگي رضوي يکي از موسسات آموزشي و پرورشي وابسته به آستان قدس رضوي است که فعاليت خود را مبتني بر شکوفايي استعدادهاي دانش‌آموزان و شکل‌گيري هويت يکپارچه اسلامي انقلابي قرار داده و توانسته در سه دهه فعاليت خود نقش موثري در ايجاد برترين الگوهاي نظام تعليم و تربيت در پرورش انسان‌هايي عالم، مومن و متخلق به اخلاق اسلامي داشته باشد باشد و با استفاده از به روزترين روش‌ها و تکنولوژي‌هاي آموزشي، فعاليت‌هاي خود را در تمام نقاط نيازمند ايران گسترش دهد. به بهانه موفقيت‌ها و اقدامات اثرگذار اين مجموعه در 2 سال اخير با محمد تقي فخريان؛ مدير عامل بنياد فرهنگي رضوي به گفت‌وگو نشستيم تا مروري بر سياست‌ها و ماموريت‌هاي اين مجموعه بر اساس منشور هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب، داشته باشيم.

مدارس امام رضا(ع) از زمان تاسيس تا کنون چه دستاوردهايي را کسب کرده و محور فعاليت‌هاي خود را بر چه اساسي بنا نهاده است؟

٣٥ سال از تاسيس بنياد فرهنگي رضوي مي‌گذرد که طي اين سال‌ها منشاء آثار و برکات فراواني در حوزه تعليم و تربيت به ويژه در مناطق کم برخوردار و محروم بوده است. ١٧ کد آموزشي تاسيس شده و بيش از ٧ هزار و ٣٠ دانش‌آموز در مدارس امام رضا(ع) مشغول تحصيل هستند. علاوه بر مجموعه مدارس امام رضا(ع) که از پيش دبستاني تا پيش دانشگاهي به ارائه خدمات آموزشي مي‌پردازند، يک دبيرستان علوم و معارف اسلامي رضوي و دو پژوهش‌سرا نيز تحت نظر بنياد فرهنگي رضوي فعاليت دارند که اهتمام خود را بر جذب جوانان نخبه و تربيت نيروي جوان مومن و انقلابي متخصص و متعهد در مسير اهداف خود گذاشته است. پس از انتصاب توليت معزز آستان قدس رضوي، ما منشور ٧ گانه رهبر معظم انقلاب را به عنوان محور و سند بالادستي فعاليت‌هاي خود قرار داديم و برنامه جامع ٣ ساله خود را بر اساس آن تدوين کرديم و محور فعاليت‌هاي خود را در جهت ارائه خدمات بهتر و بيشتر در مناطق محروم، همراه با نقش‌آفريني تربيتي در بين دانش‌آموزان سراسر کشور قرار داديم.

مسلما بزرگترين سرمايه در نظام جمهوري اسلامي ايران، نيروي انساني و تربيت آن است. در اين زمينه بنياد فرهنگي رضوي چه اهدافي را براي خود در نظر گرفته و چه گام‌هايي را تا کنون برداشته است؟

به جرئت مي‌توان گفت امروز بنياد فرهنگي رضوي بر فراز قله دانش، الگوي کاملي از مدرسه، دانش آموز و علم را در تراز نظام جمهوري اسلامي و جامعه ارائه کرده است. به بالندگي و بلوغ خود نزديک شده و با تربيت هزاران نيروي متعهد و متخصص، الگويي موفق از آموزش و پرورش اسلامي را به نمايش گذاشته و در راستاي نيل به اهداف مذکور گام‌هاي موثري برداشته است. چشم‌انداز مجموعه بنياد فرهنگي رضوي، توسعه عدالت آموزشي و ارائه الگويي موفق از آموزش و پرورش اسلامي است و در اين راستا گام‌هاي موثري برداشته است. يکي از برنامه‌هاي مجموعه براي آشنايي دانش‌آموزان با فرهنگ، مفهوم و آداب زيارت و بهره‌گيري از معارف و سيره حضرت رضا(ع) تشرف به حرم مطهر رضوي است که در طول سال تحصيلي اين موضوع به عنوان يکي از مهم‌ترين ارکان نظام تعليم و تربيت در مدارس امام رضا(ع) اجرا شده است. برگزاري دهمين دوره جشنواره بين‌المللي «خورشيد ولايت» از ديگر مصاديق بارز اهتمام بنياد فرهنگي رضوي به موضوع تربيت است.

از آنجايي که معلمان نقش موثري در انتقال ارزش‌هاي فرهنگي و اصول اخلاقي جامعه به کودکان و جوانان دارند، با توجه به اهميت اين موضوع چه ملاک‌هايي براي جذب معلمان در مدارس امام رضا(ع) در نظر گرفته مي‌شود؟

ما ابتدا فهرست کاملي از نيروهاي انساني موفق مدارس استان در حوزه‌هاي علمي، اخلاقي و تعهدي را تهيه مي‌کنيم و پس از رايزني با کارشناسان، نيروهاي واجد شرايط،گزينش مي‌شوند. در حال حاضر بيش از ۸۰۰ معلم توانمند در مدارس امام رضا(ع) مشغول به فعاليت هستند که اکثر اين نيروها در حوزه‌هاي علمي، مهارت‌هاي تدريس، مهارت‌هاي استفاده از تکنولوژي و فناوري‌هاي جديد آموزشي و تعهدات اخلاقي به ويژه قرآن مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند. کيفيت بالاي کلاس‌هاي درسي و تلاش و پشتکار معلمان و مديران مدارس موجب شده تا هر ساله تعداد زيادي از دانش‌آموزان اين مدارس در جمع نخبگان علمي کشور باشند و دستيابي به اين موفقيت عظيم، بيش از هر چيز مديون حضور معلمان دلسوز در اين مدارس است.

در دهه کرامت رضوي شاهد اتفاق خوبي در حوزه خدمت‌رساني به زائران و مجاوران بوديم و نوجوانان مشتاق به خدمت در حرم مطهر امام رضا عليه السلام توانستند خادم حضرت رضا(ع) شوند. در رابطه با اين طرح کمي توضيح مي‌دهيد.

در بند دوم منشور ابلاغي رهبر معظم انقلاب اسلامي به توليت معزز آستان قدس رضوي، خدمت به زائران بارگاه منور رضوي از جمله رئوسي است که به آن تاکيد فراوان داشتند. بر همين اساس، ما نيز اين امر را از رئوس برنامه‌هاي خود قرار داديم که بهترين و تاثيرگذارترين اتفاقاتي که در اين زمينه شکل گرفت طرح «خادم‌ياران نوجوان رضوي» بود که در دهه کرامت سال ۹۶ با حضور بيش از ۲ هزار دانش‌آموز نوجوان کليد خورد و خدمت‌هاي مختلفي در حرم مطهر رضوي انجام گرفت. در حال حاضر نيز اين طرح در حال پيگيري است و توفيق خدمتگزاري براي 5000 دانش‌آموز فراهم شده است.

چه طرح‌هاي ديگري تا کنون با محوريت دانش‌آموزان انجام گرفته است؟

با هدف بسترسازي و فراهم آوردن امکان زيارتي حريم قدسي حضرت رضا عليه السلام ويژه دانش‌آموزان نخبه مناطق محروم و زيارت اولي سراسري کشور، طرح اردوهاي فرهنگي تربيتي «زائران مهر» از فروردين ماه سال ۹۶ آغاز به کار کرد. در اين اردوها نيز بيش از ۵ هزار دانش‌آموز از ۲۴ استان کشور به مشهد مشرف شدند. برپايي ايستگاه «ميقات‌الرضا(ع)» در چناران در دهه پاياني ماه صفر از ديگر مصاديق خدمت به زائران حضرت رضا(ع) است که با محوريت دانش‌آموزان هر سال برگزاري مي‌شود. اين ايستگاه که بزرگترين ايستگاه صلواتي دانش‌آموزان است به مدت ۵ روز از زائران پياده‌اي که در ايام شهادت امام رضا عليه السلام از محور شمالي به مشهد مقدس مشرف مي‌شوند، به صورت شبانه‌روزي و داوطلبانه استقبال مي‌کند.

آيا طرحي بوده که با مشارکت دانش‌آموزان و معلمان انجام گرفته باشد؟

بله، طرح «نشاط و تعالي». در واقع اين طرح از جمله طرح‌هايي است که با هدف توانمندسازي و افزايش مشارکت دانش‌آموزان در فعاليت‌هاي تربيتي -مذهبي بنياد فرهنگي رضوي و فعال‌سازي خادم‌ياران مدرس مربي و مدير تشکيل شده تا خدمات آموزشي و تربيتي مختلفي به صورت رايگان به دانش‌آموزان محروم حاشيه شهر ارائه شود.

آيا طرح و برنامه‌اي در زمينه‌هاي فرهنگي، سلامت و بهداشت، آموزش و غيره نيز براي مناطق محروم داشته‌‌ايد؟

بله بسيار. اجراي رايگان طرح «پايش ساختار قامتي» مدارس مناطق محروم امام رضا(ع) يکي از اين طرح‌هاست که به منظور افزايش سطح سلامت و شناسايي آسيب‌هاي جسماني دانش‌آموزان براي۱۵۰۰ دانش‌آموز اجرا شد. طرح «نذر چادر» با هدف ترويج فرهنگ نذر و وقف در بين دانش‌آموزان، برگزاري «همايش گفتمان رضوي» ويژه اولياء دانش‌آموزان در مناطق محروم به منظور ارتقاي سطح آگاهي و جايگاه خانواده در رشد و تربيت فرزندان و جمع‌آوري و ارسال کمک‌هاي مدارس امام رضا(ع) براي زلزله‌زدگان غرب کشور را مي‌توان از جمله اين اقدامات ارزشمند ذکر کرد.

مشارکت دانش‌آموزان در خدمت‌رساني به مناطق زلزله‌زده چگونه بود؟

خوشبختانه دانش‌آموزان و اوليا مشارکت حداکثري داشتند و از همان روزهاي نخست به منظور ابراز همدردي و کمک به زلزله‌زدگان در مدارس امام رضا(ع) ستاد جمع‌آوري کمک‌هاي نقدي و غير نقدي تشکيل شد که با جمع‌آوري کمک‌هاي غير نقدي، بيش از يک دستگاه کاميون حاوي اقلامي شامل پتو، چادر، پوشاک و مواد خوراکي و شوينده، چادر، آب و غيره به مناطق غرب کشور ارسال شد و با کمک‌هاي نقدي نيز امکان خريد کانکس براي زلزله‌زدگان فراهم گرديد.

طبق بند چهار منشور هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب مبني بر استفاده از ظرفيت فرهنگي آستان قدس رضوي براي ترويج معارف قرآني و مکتب اهل بيت(ع)، بنياد فرهنگي رضوي در اين زمينه چه اقداماتي انجام داده و موفق به کسب چه افتخاراتي شده است؟

اعتقاد ما بر اين است که جلسات انس با قرآن و عترت با توجه به جايگاه رفيع قرآن، عترت و نماز به منظور تعميق و توسعه فرهنگ غني قرآن، مي‌تواند زمينه‌ساز شکوفايي استعدادهاي قرآني شده و در جهت مهجوريت‌زدايي از ساحت مقدس قرآن و فراهم کردن شرايط براي انس بيشتر دانش‌آموزان با قرآن عترت و نماز، اقدامات ماندگاري در دانش‌آموزان ايجاد کند. بنياد فرهنگي رضوي يکي از اولويت‌هاي اصلي خود را ترويج آموزه‌هاي والاي کلام الهي قرار داده و با تشکيل جلسات انس با قرآن به دنبال آن است تا از اين فرصت براي ارائه مفاهيم و آموزه‌هاي غني کلام وحي و سيره اهل بيت عليه السلام استفاده کند؛ بنابراين با برگزاري ۱۱۸۶ جلسه محفل قرآني، کسب ۲۲۰ رتبه قرآني در سطح کشور و استان خراسان و همچنين کسب ۱۰۰ به رتبه استاني و ۱۲۰ رتبه کشوري در حوزه قرآن، تا کنون گام‌هاي ارزشمندي در جهت شناسايي، پرورش و تربيت استعدادهاي قرآني برداشته است.

آيا طرح و برنامه‌هاي فرهنگي و تربيتي ديگري در راستاي اين بند انجام داده‌ايد؟

بله. اعتکاف دانش‌آموزي، اجتماع بزرگ فاطميون، تجليل از پرچم‌داران حجاب فاطمي، مسابقات معارفي، فرهنگي، هنري و ورزشي، تجليل از نخبگان و برترين‌هاي مسابقات مختلف در «ستارگان سپهر هشتم»، اردوهاي رضويان، راهيان نور، اردوي زيارتي عتبات عاليات، تشکل‌هاي دانش‌آموزي، صدور بيانيه‌هاي مختلف هم‌زمان با رخدادها و حوادث روز، پويش خريد نوشت‌افزار ايراني –اسلامي، برگزاري مسابقه کتابخواني انسان ۲۵۰ ساله، همايش «آن روزهاي خدايي» و... از ديگر فعاليت‌هاي فرهنگي و تربيتي اين مجموعه در راستاي منويات رهبر معظم انقلاب است.

چه برنامه‌هايي براي جذب دانش‌آموزان در فعاليت‌هاي تربيتي و مذهبي انجام گرفته است؟

اين نهاد فرهنگي به منظور توانمندسازي و افزايش مشارکت دانش‌آموزان در فعاليت‌هاي تربيتي مذهبي و تقويت و ساماندهي گروه‌هاي دانش‌آموزي مربي محور، هيئت‌هاي مختلفي را راه‌اندازي کرده که برخي از آنان از جمله «هيئت محبان»، «رايه الرضا(ع)» و «محبان اهل بيت(ع)» سابقه‌اي طولاني دارند. اين هيئت‌ها برنامه‌هاي مختلفي را در ايام سال اجرا مي‌کنند. بعضي با برپايي ايستگاه‌هاي صلواتي و اجراي مراسم و برنامه‌هاي فرهنگي به دنبال جريان‌سازي فرهنگي هستند و برخي ديگر نيز با توزيع اقلام و بسته‌هاي مختلف در بين دانش‌آموزان محروم، دغدغه رفع نياز مستضعفان را دارند.

امکانات و تجهيزات مدارس امام رضا(ع) را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

تجهيزات، امکانات و لوازم آموزشي و فضاهاي آموزشي نظير کتابخانه، کارگاه و آزمايشگاه در مدارس امام رضا(ع) در سطح بالا و پيشرفته‌اي قرار دارد. امکانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، هوشمند سازي مدارس، برگزاري دوره هاي آموزش مهارت‌هاي ايران ICDL بر اساس استانداردهاي اين بنياد ويژه همکاران و استفاده بهينه از تجهيزات آموزشي و تکنولوژي‌هاي نوين فناوري اطلاعات از جمله اين امکانات است. بر اساس استاندارهاي آموزشي فضاي آموزشي و پرورشي مورد نياز هر دانش‌آموز در مدارس 8 متر مربع است که در مدارس امام رضا(ع) اين فضا مطابق با استانداردها است.  اين در حالي است که اين فضا در اکثر مدارس کشور 5 متر مربع است و 3 متر مربع با استانداردها فاصله دارد.

چه اقداماتي در جهت توسعه عدالت آموزشي بر اساس استفاده بهينه از موقوفات تا کنون صورت گرفته است؟

با توجه به بند ۶ منشور ابلاغي مبني بر حفاظت و نگهداري از موقوفات آستان قدس رضوي بايد گفت بنياد فرهنگي رضوي به عنوان يکي از بزرگترين موقوفه‌هاي فرهنگي- آموزشي در کشور و با سه دهه فعاليت خود اقدامات ارزشمندي در اين زمينه انجام داده است. به همين منظور، تفاهم‌نامه‌هاي متعددي با معاونت‌هاي مختلف آستان قدس رضوي منعقد شده است. با دستور توليت آستان قدس رضوي و با نگاه دقيق و عميق ايشان نسبت به اين امر، تا کنون کار مطالعاتي۵ مجموعه در شهرهاي مختلف انجام گرفته که قرار است با نام امام رضا(ع) ايجاد شود. کلنگ احداث ساخت مدارس امام رضا(ع) در سال ۹۶، اختصاص زمين براي احداث مجتمع آموزشي در انابد کاشمر، منطقه سيدي و حاشيه شهر شهرستان بيرجند از جمله اين طرح‌ها است.

به منظور نهادينه کردن اقتصاد مقاومتي و ترويج و تشويق دانش‌آموزان در جهت افزايش توليدات داخلي چه فعاليت‌هايي صورت گرفته است؟

در راستاي تحقق شعار سال و به منظور آماده‌سازي دانش‌آموزان جهت ورود به عرصه کار و توليد و کسب مهارت‌هاي اوليه براي توانمند شدن در جهت کارآفريني دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع)، فعاليت‌هاي مختلفي انجام گرفته است. از جمله اين اقدامات تشکيل بازارچه‌هاي دانش‌آموزي شامل بازارهاي خريد و فروش دست‌سازه‌ها است که کارهاي توليدي دانش‌آموزان در معرض ديد همکلاسي‌ها و اولياي آنان قرار داده شده تا ضمن تشويق براي تلاش بيشتر و افزايش توليد داخلي، الگوي ساير دانش‌آموزان جهت ورود به اين عرصه باشد.

 

نماينده مردم مشهد در مجلس در گفتگو با دانا: امروز شاهد خدمات متنوعي از سوي آستان قدس رضوي در کشور هستيم

حجت الاسلام و المسلمين نصرالله پژمانفر نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با شبکه اطلاع رساني راه دانا؛در خصوص تشريح عملکرد توليت آستان قدس رضوي از زمان انتصاب تا حال، اظهار داشت: ضمن تقدير از زحمات مرحوم آيت الله واعظ طبسي توليت فقيد آستان قدس رضوي که خدمات شاياني در زمان زمان حياتشان در اين مکان مبارک و شهر مقدس مشهد انجام دادند، پس از حکم رهبري براي حجت الاسلام رئيسي شاهد خدمات متنوعي از سوي آستان قدس رضوي در کشور هستيم.

وي با بيان اينکه يکي از اين کارها انجام تسهيلاتي براي فراهم کردن زيارت بهتر و آرامتر زائرين عزيز است، افزود: حضور آستان قدس رضوي در پشتيباني فقرا و ضعفا در سطح کشور مانند زلزله کرمانشاه و...از ديگر توفيقاتي است که امروز به وضوح شاهد آن هستيم.

نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي گفت: برنامه ريزي براي حضور ساليانه چند هزار زائر اولي که تا امروز توفيق زيارت بارگاه منور علي بن موسي الرضا(ع) را نداشته اند، نيز از جمله اتفاقات مبارک در دوره جديد توليت آستان قدس رضوي است.

حجت الاسلام پژمانفر عنوان کرد: ورود آستان قدس رضوي به عرصه هاي برنامه ريزي بلند مدت و جدي در بخش هاي مختلف و تغيير رويکردهاي اقتصادي در فعاليت ها و تحت الشعاع بودن اين اقدامات با توجه به مصالح مردم از ديگر اقدامات خوب مجموعه مديريتي جديد است.

وي با اشاره به اينکه ما شاهد اين بوديم که آستان قدس رضوي از پروژه مشهد مال خارج شد و در جهت خدمت به مردم اين اعتبار را در آزادراه مشهد_قوچان هزينه کرده است، بيان داشت:  انجام اين کارها باعث کاهش تلفات جاده اي خواهد شد که به سمت مشهد در تردد هستند.

عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه انجام اين اقدامات مردمي بسيار در جهت جلب رضايت عمومي سطح جامعه موثر است، تصريح کرد: اميدواريم اين فعاليت ها با توجه به ظرفيت هاي بسيار بالاي آستان قدس رضوي سرعت و شتاب بيشتري در مشهد، خراسان و کشور ايجاد کند.

حجت الاسلام پژمانفر در ادامه عنوان کرد: مشارکت هاي جديدي که آستان قدس رضوي در ارائه خدمات دارد به عنوان واسطه گري براي حضور بيشتر مردم در خدمات عام المنفعه از اقداماتي است که کمتر به اين مهم پرداخته ميشده است که حائز اهميت است.

مقصودي در گفت و گو با دانا مطرح کرد: نگاه جهادي توليت آستان قدس رضوي براي رفع مشکلات مردم

حسين مقصودي نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در خصوص تشريح عملکرد توليت آستان قدس رضوي از زمان انتصاب تا حال، اظهار داشت: در اين دوسال شاهد حرکت و ظرفيت جديد در بدنه آستان قدس رضوي با مديريت حجت الاسلام رييسي هستيم.

وي با بيان اينکه مهمترين شاخصه اي که مي‌توانيم به آن بپردازيم موضوع اشتغالزايي در سياست گذاري هاي جديد آستان قدس رضوي است، افزود: به عنوان مثال در برخي شهرستان ها شاهد کارهاي اقتصادي هستيم که شايد وظيفه اصلي آستان هم نباشد اما براي رفع دغدغه مردم و کمک به دولت انجام مي‌پذيرد.

مقصودي با اشاره به اينکه انجام اين کارها به صورت مشارکتي با مردم صورت مي‌پذيرد، بيان کرد: محروميت زدايي و توجه ويژه به فقرا و نيازمندان از ديگر رويکردهايي است که در دوره جديد شاهد شکوفايي آن هستيم.

نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: کم کردن فاصله بين مسئولين و مردم که نگاه هاي صاحبان اصلي انقلاب را به آرمان هاي امام راحل و رهبر انقلاب نزديک و اميدوارتر مي‌کند از نکات قابل قبولي است که در رويکرد جهادي حجت السلام رييسي ديده مي‌شود.

وي در ادامه عنوان کرد: امروز از بهترين و موفق ترين روش ها براي حرکت رو به جلو ايران اسلامي مي‌توانيم به مدل مديريتي حجت الاسلام رييسي در آستان قدس رضوي اشاره کنيم که البته هنوز نياز به اصلاح و جاي کار بيشتري دارد.

مقوصدي با بيان اينکه شفاف سازي مالي از ديگر اقدامات قابل توجه ر آستان قدس رضوي است، گفت: مشکلي که امروز گريبان گير کشور است مساله بروکراسي اداري است که مردم را اذيت مي‌کند، و بايد اين مساله توسط توليت استان آسيب شناسي گردد.

آقاي رئيسي بار دولت در محروميت‌زدايي را هم به دوش کشيده

حسن رحيمي‌روشن در گفت‌وگو با خبرنگار آواي سيدجمال؛ اظهار کرد: آستان قدس رضوي يک‌نهاد اجرايي نيست، بلکه نهاد معنوي و فرهنگي است و بيش از هزار سال سابقه دارد و مورداحترام دولت‌هاي مختلف تاريخ ايران بوده است.

وي با اشاره به عملکرد آقاي رئيسي به‌عنوان توليت آستان قدس رضوي، تصريح کرد: آستان قدس رضوي به‌عنوان يک‌نهاد اداره‌کننده موقوفه الزاماً کار محروميت‌زدايي را بر عهده ندارد و اينکه  آقاي رئيسي اين رويکرد را در پيش‌گرفته، نشان از ايثار و فداکاري اوست.

عضو هيأت علمي دانشگاه بوعلي سينا گفت: محروميت‌زدايي يک امر خداپسندانه است که البته وظيفه آستان قدس رضوي نيست و اگر در اين زمينه اقداماتي هم انجام‌شده، به دولت هم کمک شده است.

وي اذعان داشت: محروميت‌زدايي و ايجاد اشتغال و امثال اين اقدامات از وظايف دولت است و آقاي رئيسي با پيشگام شدن در اين زمينه‌ها بار دولت را به دوش کشيده و به آنان کمک کرده است.

رحيمي روشن افزود:  اين آستان عمدتاً کار فرهنگي را بر عهده دارد  و درزمينهٔ توجه به جوانان و انجام امور فرهنگي موفق بوده است.

وي بابيان اينکه آقاي رئيسي در عملکرد خود در انجام امور مختلف آستان قدس رضوي موفق بوده است، گفت: اگر سري به مرقد مطهر امام رضا(ع) بزنيم، اقدامات شايسته و زيباي آقاي رئيسي را به عينه خواهيم ديد چراکه هرروز يک کار فرهنگي و تبليغي جديد در اين مرقد انجام‌شده است.

عضو هيأت علمي دانشگاه بوعلي سينا بابيان اينکه امام رضا(ع) براي مردم ايران يک جايگاه ويژه دارد و حتي از ديگر کشورها براي زيارت اين امام حضور مي‌يابند، افزود: براي بسياري از افراد جامعه ما زيارت امام رضا(ع) به دليل مشکلات اقتصادي يک آرزو تلقي مي‌شود که آستان قدس رضوي در اين زمينه هم برنامه خوبي را اجرا مي‌کند.

وي افزود: در اين زمينه آستان قدس رضوي فعاليت خوبي داشته و طرحي را به‌عنوان زيارت اولي اجرا مي‌کند و برآوردن آرزو افرادي که هنوز زيارت امام رضا(ع) نصيبشان نشده موجب خرسندي مردم شده است.

مدير کل تبليغات اسلامي استان همدان:آستان قدس رضوي، خدمت رساني به محرومين را عملياتي کرد

حجت الاسلام علي دشتکي در گفتگو با خبرنگار نافع که  به مناسبت فرا رسيدن دومين سالگرد انتصاب حجت الاسلام رئيسي به سمت توليت آستان قدس رضوي  و تاثيرگذاري خدمات وي  به انجام رسيد،با بيان اينکه از آنجا که نظام ما نظامي اسلامي، ديني و مذهبي است لذا حوزه هاي فرهنگي نيز بايد حول اين محور هدايت شوند گفت: حضور مديران دين محور در مراکز حساس فرهنگي  که مباني اسلامي و ديني را مورد توجه قرار مي دهند از اهميت بالايي برخوردار است.

وي ادامه داد: شناخت واستخراج مباني ديني، ضمن به کارگيري آن از الزاماتي است که مراکز حساس فرهنگي نظير آستان قدس رضوي بسيار به آن نيازمند هستند و از آنجا که آقاي رئيسي از حيث توانمندي شناختي و مبنايي از ويژگي هاي لازم برخوردار بود، لذا از سوي رهبري به عنوان منتصب گرديد.

حجت الاسلام دشتکي با اذعان به اينکه حجت الاسلام رئيسي دغدغه هاي فراواني به منظور اداره آستان قدس رضوي دارد، خاطرنشان کرد:اين نوع انتصابات ميتواند در حوزه فرهنگي بسيار اثر گذار باشد البته چنين اثرگذاري هايي نيازمند همراهي و تعامل مراکز اجرايي است.

وي با بيان اينکه، از زماني که رئيسي در راس هرم آستان قدس رضوي قرار گرفت، گسترش سيره رضوي را در سطح کشور شاهد بوديم،گفت: وي سعي کرد سبک زندگي رضوي را با محوريت آستان قدس در سراسر کشور گسترش دهد.

وي همچنين تصريح کرد: دفتر آستان قدس رضوي هم اکنون خدمات رساني به محرومين را بيش از پيش ورد توجه قرار داده است که اين موضوع در شرايط فعلي جامعه از نقاط قوت و اثرگذاري مديريت اين مجموعه است.

آيت‌الله مدرسي مطرح کرد: محور قرار گرفتن فرمايشات مقام معظم رهبري از عوامل موفقيت توليت آستان قدس رضوي

آيت‌الله سيدمحمد کاظم مدرسي در مصاحبه با خبرنگار يزدرسا، با اشاره به سالروز انتصاب حجت‌الاسلام سيدابراهيم رئيسي به توليت آستان قدس رضوي گفت: وي پس از حضور در اين منصب با استفاده از تجربيات گذشته و ساز و کارهاي موجود توانستند با راهکارهايي براي تکريم زائران آستان قدس و ترويج فرهنگ رضوي گام‌هاي موثرتري را بردارند.

وي با بيان اينکه توليت آستان قدس از همان روزهاي ابتدايي در بين مردم حضور پيدا کرد، افزود: وي با حضور در بين اقشار مختلف مردم ازهمان اوايل انتصاب به ديدگاه‌هاي مردمي در خصوص آستان قدس توجه و از آنها بهره‌مند شد.

آيت‌الله مدرسي با اشاره به مسئوليت‌هاي آستان قدس در زمينه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و انقلابي عنوان کرد: آستان قدس با انتصاب حجت‌الاسلام رئيسي در ابعاد مختلف موثر عمل کرد و اشتغال فراواني را در راستاي تقويت اقتصاد مقاومتي ايجاد کرده است.

وي گفت: از زمان نصب حجت الاسلام رئيسي براي ترويج، تسهيل و به سازي فرهنگ زيارت حرکت‌هاي نويي هم در سطح آستان قدس و هم در سطح استان‌ها انجام شده است و رسيدگي به فقرا و محرومان و دعوت از افرادي که تاکنون به مشهد مقدس مشرف نشده بودند مورد توجه قرار گرفت.

امام جمعه بخش مرکزي يزد تقويت بنيه‌هاي علمي و فرهنگي آستان قدس رضوي، حضور توليت آستان در مدرسه پريزاد و تدريس وي در اين مدرسه، صحبت‌ با مردم در خصوص برنامه‌هاي اين آستان، هماهنگي با نمايندگي ولي فقيه در استان خراسان رضوي و نمايش نمود زيباتري از بعد انقلابي آستان قدس را از جمله مواردي دانست که با انتصاب حجت الاسلام رئيسي محقق شده است.

مدرسي تجربيات گذشته حجت‌الاسلام رئيسي، حضور وي در بين مردم و توجه به ديدگاه‌هاي مردمي، محور قرار دادن فرمايشات مقام معظم رهبري، روحيه کار و تلاش، حسن برخورد با ارباب رجوع و داشتن مديريت کلان توليت جديد را از عوامل موفقيت وي در زمينه‌هاي مختلف عنوان کرد.

حريم رئيس و مرئوسي با حضور حجت الاسلام رئيسي در آستان قدس شکست

کارشناس مسائل فرهنگي به مناسبت سالروز انتصاب حجت الاسلام رئيسي بعنوان توليت آستان قدس رضوي، خدمات آستان قدس و تاثيرگذاري واقعي اين خدمات در جامعه به خبرنگار تيتريک گفت: علاوه بر بهبود نحوه مراجعه، پذيرايي و توزيع غذا در مشهد مقدس، ايجاد دفاتر در استان ها و تسليم ماليات از شرکت هاي تحت پوشش از جمله خدمات شايسته اي بود که در زمان توليت حجت الاسلام رئيسي انجام شد.

حجت الاسلام علي رسولي با اشاره به اينکه امام رضا (ع) سرمايه دار ترين شخص روي زمين بوده و از صاحبان ثروت فعلي در دنياست افزود: در گذشته خدمات آستان قدس رضوي همچون امروز بازتاب نداشت درحاليکه اين مجموعه به عنوان يک دولت کوچک و يک سازمان بزرگ به عموم خدمات داده و مردم جهان علاوه بر خدمات عمومي از برکات معنوي آن بهره مي برند.

وي به توانبخشي روحي و رواني مردم از بعد زيارت امام رضا (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: هشتمين امام شيعيان تنها معصومي است که به آن مستقيما دسترسي داريم لذا بايد در مديريت آن تدبير بيشتري صورت گيرد چرا که در گذشته از نظر سياسيون نکته منفي آستان اين بود که از دولت خدمات مي گرد اما خدمات نمي دهد.

حجت الاسلام رسولي با تاکيد بر اينکه امروز آستان قدس رضوي با اذن از رهبر معظم انقلاب به واسطه فعاليت اقتصادي خود ماليات مي دهد تصريح کرد: در گذشته توزيع خدمات رفاهي آستان و بارگاه امام رضا (ع) جهت دار بود و افراد با رابطه و کانال از رستوران ها و ديگر مجموعه هاي آن سو استفاده شخصي مي کردند.

وي با اشاره به اينکه حجت الاسلام رئيسي براي تامين خدمات و فراگيري آن بين رستوران هاي 5 ستاره و معمولي کوپن غذا توزيع مي کند تا آنها را به زوار بدهند گفت: برپايي دفاتر استاني آستان قدس رضوي، تحت پوشش قرار دادن موقوفات و حمايت از زيارت اولي ها به صورت رايگان براي حضور در مشهد مقدس از جمله خدمات ديگري است که آستان قدس آن را به عموم ارائه مي کند.

کارشناس مسائل فرهنگي در خاتمه به لزوم هزينه شدن درآمد آستان قدس رضوي و امام رضا (ع) براي زوار خاطر نشان داشت: راه اندازي مراکز درمانگاهي، بيمارستان، ايجاد مسکن براي اسکان زوار و مستمندان خدمات ديگري است که در زمان مديريت حجت الاسلام رئيسي محقق شد و خوشبختانه در اين مدت علاوه بر اينکه حريم رئيس و مرئوسي شکست، امام زاده هاي غريب ساپورت و آبرومند شدند.

اعتقاد، ايمان و باور رييسي به نيروي جوان و انقلابي براي پيشرفت کشور

نيروي جواني که اين روزها بيش از هر زمان ديگري نيازمند توجه ويژه براي رهايي از بيکاري هستند و محروميت اين روزها با اين اوضاع و احوال بد اقتصادي و تورم دست و پنچه نرم مي کند.

حجت الاسلام رييسي پس از منصوب شدن به توليت آستان قدس رضوي، برنامه هاي جامع و تدوين شده اي در راستاي محروميت زدايي، ايجاد انگيز مضاعف در بين دانشجويان جهادي و به ويژه تکريم زائران امام رضا(ع) طرح ريزي و اجرايي کرده است آن هم با اعتماد به نيروي جوان و انقلابي.

ارديبشهت ماه سال جاري بود که در خبرگزاري رسا خوانديم که "پس از ابلاغ حکم توليت آستان قدس رضوي، تحرک و مديريت جهادي حجت الاسلام والمسلمين رئيسي و ديدگاه وي در رسيدگي به محرومان بر مبناي دستور رهبري، سبب نيل و رشد خدمات به بحث زيارت و زائرمحوري شده است.

پروژه زائرشهر رضوي يکي از مهم ترين فعاليت‌هاي آستان قدس رضوي در جهت خدمت رساني به زائران امام علي بن موسي الرضا(ع) است که اهميت و ارزش آن وقتي روشن مي شود که عدد ورود سالانه 27 ميليون زائر به مشهد مقدس را مورد توجه قرار دهيم و اين نکته که بخش عمده‌اي از اين زئران از طبقات کم درآمد و متوسط جامعه هستند را در نظر بگيريم.

پيشرفت هفتاد درصدي پروژه زائر شهر رضوي

سالانه در حدود 27 ميليون زائر به مشهد مقدس سفر مي‌کنند که به طور متوسط اگر 3 شبانه روز در اين شهر اقامت داشته باشند در سال مي شود بيش از 80 ميليون خوابِ زائر، که به نسبت 365 روز در سال به طور ميانگين بالغ بر 220 هزار تخت در شبانه روز براي اسکان زائران در مشهد نياز است. از يک سو در حال حاضر هتل‌ها، مهمان‌پذيراها و مراکز اسکان مشهد به هيچ عنوان جواب گوي اين حجم از نياز زائران نيست و از سوي ديگر هزينه هاي بالاي اسکان براي اکثر زائران حرم رضوي سنگين است بنابراين با راه اندازي اين پروژه در فاز يک که هم اکنون 70 درصد پيشرفت داشته، انتظار مي رود جمعيت بيشتري از مشتاقان به زيارت علي بن موسي الرضا(ع) و نيز زيارت اولي ها که مورد توجه ويژه آستان قدس قرار گرفته اند به مشهد مشرف شوند که اين سبب رشد بيشتر بخش گردشگري مشهد و ايجاد اشتغال مناسب و پايدار است.

با دستور توليت آستان قدس رضوي بر مبناي حکم هفتگانه مقام معظم رهبري در رسيدگي به محرومان و زائران کم درآمد ساخت زائرشهر رضوي در دستور کار قرار گرفت. اين پروژه در زميني به مساحت حدود 35 هکتار با زيربنايي حدود 220 هزار متر مربع مشتمل بر فضاهاي اقامتي و خدماتي احداث شد."

توليت آستان قدس رضوي که عضو مجلس خبرگان رهبري نيز هست، معتقد است که بايد با انسجام اجتماعي گره‌هاي کشور را گشود و طرح مسائل انحرافي، قفل‌شدن چرخ پيشرفت کشور و زندگي مردم است.

با توليت رييسي، برنامه هاي آستان قدس، سر و سامان بهتري پيدا کرده

در اين باره «حجت الاسلام مرتضي موحدي» امام جمعه تويسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: از زماني که آيت الله رييسي متولي امور توليت آستان قدس رضوي شده، برنامه هاي آستان سر و سامان بهتري پيدا کرده است.

وي اظهار کرد: برنامه هاي حجت الاسلام رييسي براي حضور زيارت اولي ها که هميشه مشتقاق يک بار زيارت را داشتند، کمک و رسيدگي به محرومان و برنامه هاي جهادي او بر کسي پوشيده نيست.

 امام جمعه تويسرکان با بيان اينکه  توجه ويژه بهمجاورين آستان قدس که مورد سفارش رهبر معظم انقلاب است، به صورت خاصي در دستور کار حجت الاسلام رييسي قرار دارد، افزود: اين توجهات به زائران نيز در برنامه هاي ويژه آستان قدس رضوي که در اين ساال ها گسترده تر شده است به چشم مي خورد و همان تکريم خاص زائران رضوي است.

نيروي چوان گره گشاي مشکلات کشور

بهمن ماه سال جاري نيز در خبرگزاري ايسنا خوانديم که " توليت آستان قدس رضوي گفته که: نيروي متراکم کارآمد و جوان از سرمايه‌هاي بزرگ کشور است که بهره‌گيري از اين افراد راه برون‌رفت از مشکلات کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد ابراهيم رئيسي، در آن نشست که با دانشجويان، دانشگاهيان و خادمياران در بيرجند داشت اظهار کرد: دشمن به هيچ وجه راضي نيست که ملت ايران در کشور خود دستاوردي داشته باشد.

وي بيان کرد: علم و دانش اقتدار به همراه دارد و اين دانش بايد به بازار و توليد وصل شود و اين يعني ارتباط با دانشگاه و حوزه صنعت و توليد ايجاد شود.

توليت آستان قدس رضوي با بيان اينکه مثلث علم، اقتصاد و سياست يک کشور را توانمند مي‌کند گفت: خراسان جنوبي با وجود اينکه در نقطه صفر مرزي قرار دارد اما کمترين آمار جرم و جنايت مربوط به اين استان است.

به گزارش رودآور؛ آيت الله رييسي بر حمايت از گروه‌هاي جهادي دانشجويي تأکيد دارد و اين امر را در دستور کار آستان قدس رضوي قرار داده و بلند مي گويد که از بسيج دانشجويي براي خدمت به محرومان پشتيباني مي‌شود.

ارتباط گيري کار جهادي و ايجاد اشتغال در دستور کار رييسي/ناتواني در پاسخگويي کامل به درخواست‌هاي فراوان اشتغال، رنج آورترين موضوع

شايد يکي از خلاصه ترين و جامع ترين اخبار منتشر شده از عملکرد توليت آستان قدس رضوي خبر منتشر شده در خبرگزاري حوزه بود که در فرودين ماه سال جاري بر روي خروجي خبرگزاري قرار گرفت؛ در ابتداي آن خبر آمده بود که توليت آستان قدس رضوي با تاکيد بر ضرورت کار جهادي در زمينه ايجاد اشتغال براي جوانان، گفت: ناتواني در پاسخگويي کامل به درخواست‌هاي فراوان اشتغال، رنج آورترين موضوع است.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با تأکيد بر اينکه در سال جديد بايد ضمن حرکت جهادي با برنامه‌ريزي دقيق به پيش رفت، بيان کرد: سازمان بدون برنامه همانند کشتي بدون ناخداست؛ برنامه ريزي براي آينده و پيش بيني شرايط نقش بسيار با اهميتي براي پيشرفت يک سازمان دارد.

وي، بر وجود عزم و جزم عملي براي اجراي برنامه‌ها تأکيد و عنوان کرد: يک برنامه ريزي دقيق براي اينکه مثمر ثمر باشد نيازمند جزم و عزم عملي تمام سطوح مديريت و کارکنان براي پيش برد آن است.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با بيان اينکه اجزاي مختلف سازمان بايد حس پيشرفت داشته باشند، تصريح کرد: عزم، دور انديشي و برنامه ريزي دقيق از ملزومات براي پيشرفت و تعالي يک سازمان است.

 همه تلاش ها براي تحقق شعار سال

توليت آستان قدس رضوي با اشاره به اهميت افزايش بهره وري در سازمان اداري، عنوان کرد: تحول و تحول پذيري در ارکان مختلف آستان قدس رضوي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، تمام مجموعه آستان قدس بايد در راستاي شعار سال و شفاف سازي اقتصادي حرکت کند.

وي افزود: هم‎افزايي، هماهنگي، همفکري و رشد متوازن و پرشتاب تمام بخش‌ها، مؤسسات و شرکت‌هاي تابعه آستان قدس رضوي مدنظر است؛ برخي بخش‎هاي آستان قدس رضوي به خوبي با تحول پذيري حرکت پرشتاب خود را آغاز کرده‌اند، اما برخي قسمت‌ها هنوز آن شتاب لازم را ندارند که بايد تلاش خود را افزايش دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبري بر لزوم حضور فعال در فضاي مجازي تأکيد و بيان کرد: هيچ کدام از دست ساخته‎هاي بشر به اندازه و با سرعت فضاي مجازي در متن زندگي انسان‌ نفوذ نداشته و امروز حضور فعال، مؤثر و صحيح در فضاي مجازي در راستاي تحقق اهداف آستان قدس بايد مورد توجه باشد.

نگاه جزيره‌اي در آستان قدس رضوي، مورد پسند نيست

وي با اشاره به اينکه نگاه جزيره‌اي در آستان قدس رضوي به هيچ عنوان پسنديده نيست، عنوان کرد: تحول در راستاي تعالي ضرورتي اجتناب ناپذير براي پويايي يک سازمان است که بايد در عرصه فرهنگي، علمي، اقتصادي و اداراي در آستان قدس رضوي محقق شود.

توليت آستان قدس رضوي، مديران را به رعايت سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در آستان قدس رضوي سفارش و عنوان کرد: تمام اموال و دارايي‌هاي آستان قدس رضوي موقوفاتي بوده که با يک دنيا عشق و دلدادگي به اين بارگاه نوراني اهدا شده است، بنابراين بايد از هر امري که به هر شکلي اسراف تلقي مي‎شود، جلوگيري کرد.

وي با اشاره اهميت رعايت نظم اداري، بيان کرد: نظم و انسجام از موضوعات بسيار حياتي براي يک سازمان است، مجموعه بي‌نظم هيچ گاه رشد، تعالي و پيشرفت نخواهد داشت، اين امر موضوعي بوده که توليت فقيد بر آن سفارش و بنده نيز بر آن تأکيد جدي دارم.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري افزود: سال ۹۶ سال مديريت جهادي در وصول حقوق موقوفات است، بايد مطالبات آستان قدس به‌ صورت جدي و با حساسيت وصول شود.

حجت الاسلام والمسلمين رئيسي افزود: در تصويب برنامه سال ۹۶ علاوه بر نظر کارشناسان و مديران مربوطه، بنده براي هربخش به‌صورت جداگانه وقت گذاشته و برنامه‌ها را نهايي کرده‌ام؛ بنابراين اجراي کامل برنامه‌هاي تصويب ‌شده مورد تأکيد است.

وي عنوان کرد: تمامي اقدامات عمراني که به نام آستان قدس رضوي چه در محدوده حرم مطهر و چه خارج از اين صحن و سراي نوراني انجام مي‌گيرد، بايد از بهترين کيفيت و استحکام برخوردار باشد. محصولات شرکت‌ها، کارخانجات و مؤسسات توليدي آستان قدس رضوي نيز بايد از کيفيت ممتاز برخورد باشد و لازم است تلاش شود تا ضمن افزايش توليد، کيفيت نيز ارتقا يابد و پايين آمدن کيفيت غذاي حضرت به جهت افزايش آمار غذا به هيچ عنوان پسنديده نيست.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري، استحکام و قوت در تمام امور از جمله عمراني، فرهنگي و قضايي را متذکر و تصريح کرد: کالاهايي که با آرم آستان قدس رضوي توليد و روانه بازار مي‌شود، بايد از بهترين و بالاترين کيفيت برخوردار باشند.

رييسي: اقتصاد مستحکم تحت تأثير با تکانه‌ها، تحريم‌ها و خصومت‌هاي خارجي قرار نمي‌گيرد

وي عنوان کرد: اگر اقتصاد مستحکم باشد، آن گاه با تکانه‌ها، تحريم‌ها و خصومت‌هاي خارجي تحت تأثير قرار نمي‌گيرد و اين همان اقتصاد مقاومتي است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکيد دارند.

توليت آستان قدس رضوي بيان کرد: در زمينه اشتغال نيازمند کار جهادي هستيم، رنج آورترين موضوع براي ناتواني در پاسخگويي کامل به درخواست‌هاي فراوان اشتغال است.

وي تأکيد کرد: همه بخش‌هاي توليدي و اقتصادي آستان قدس رضوي تمام تلاش خود را براي ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد با افزايش خطوط توليد به کار ببرند.

توليت آستان قدس رضوي، نظارت‌هاي نهادينه شده در سازمان‌ها را يکي از ضمانت‌هاي شکل گيري سلامت نظام اداري دانست و عنوان کرد: بازرسي‌هاي مداوم درون سازماني و برون سازماني لازمه کنترل و نظارت است.

اعتقاد رييسي بر واگذار کردن امور به کارآفرينان و نخبگان 

وي با طرح اين سؤال که آيا کنترل با اعتماد مخالفت دارد، بيان داشت: امام علي (عليه السلام) مي‌فرمايد «کنترل و اعتماد اصل است»، بنابراين نظارت و کنترل رمز تداوم اعتماد است.

حجت الاسلام والمسلمين رئيسي با اشاره به نظارت و کنترل زير مجموعه‌ها، تأکيد کرد: نظارت و کنترل نشان دهنده بي‌اعتمادي به کارکنان و دست اندرکاران نيست، بلکه بايد براي اعتماد بيشتر و تداوم آن کنترل دقيق و حساب شده صورت بگيرد.

عضو مجلس خبرگان رهبري همچنين گفت: آستان قدس رضوي بنايي براي تصدي ‌گري در تمام امور ندارد، بنابراين مي‌توان تا حد امکان امور را به کارآفرينان و نخبگان واگذار کرد.

به گزارش رودآور؛ اقدامات آيت الله رييسي را حتي مي توان براي کل جامعه تعميم داد و اين گونه با برنامه ريزي، اعتماد به جوانان و کار جهادي يکي يکي مشکلات کشور را حل کرد.

امام جمعه اصلاندوز: مديريت حجت الاسلام رييسي در امور آستان قدس رضوي ارزنده و موثر است

حجت الاسلام والمسلمين"عظيم اسدزاده"امروز در گفت و گو با خبرنگار ارس تبار با اشاره به سالروز انتصاب حجت الاسلام رييسي بعنوان توليت آستان قدس رضوي از سوي رهبر معظم انقلاب اظهار کرد:حرم حضرت امام رضا(ع) در ايران قطعه اي از بهشت و زيارتگاه عاشق اهل بيت عصمت و طهارت(ع) است که زائران هميشه و در طول شبانه روز پروانه وار به گرد حرم مي چرخند و زيارت مي کنند.

وي افزود:از زماني که حضرت امام رضا(ع) بدستور مامون عباسي از مدينه به خراسان هجرت کردند علم،اخلاق و حکمتش را از مدينه به شرق عالم آورد که اين حرکت باعث شد اهل بيت عصمت و طهارت(ع) نه در عرب و خاورميانه بلکه جهاني شود.

امام جمعه اصلاندوز با بيان اينکه حضرت امام رضا(ع)از زماني که به خراسان وارد شده،خراسان شهر مقلب القلوب شده است گفت:اهل بيت در هر جا باشد چه حيات و چه ممات مايه خير و برکت هستند و مورد توجه دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت(ع)قرار گرفته اند.

حجت الاسلام اسدزاده در ادامه اظهار کرد:بعد از پيروزي انقلاب اسلامي معمار کبير انقلاب با توجه و خاص ويژه اي که به آستان قدس رضوي داشتند،حضرت آيت الله واعظ طبسي(ره) را بعنوان توليت آستان قدس رضوي معرفي کردند.

وي افزود:آيت الله طبسي توانابي که داشتند و موقعيت ايجاب مي کرد،خدمات شاياني را به آستان قدس رضوي انجام دادند،مخصوصا در توسعه حرم،رواق ها و مکانهاي فرهنگي و مذهبي عنايت داشتند و تا زماني که اين عالم حيات داشت خدمت کرد.

امام جمعه اصلاندوز با اشاره به رحلت آيت الله طبسي(ره) گفت:بعد از رحلت اين عالم،مقام معظم رهبري با تدبير و شناختي که از حجت الاسلام والمسلمين سيد ابراهيم رييسي داشتند و چون اهل مشهد هم بود اين عزيز را براي توليت آستان قدس رضوي منصوب کردند.

حجت الاسلام اسدزاده با بيان اينکه مسئوليت آقاي رييسي بعنوان توليت آستان قدس رضوي تاکنون منشا خير و برکات فراوان شده است گفت:وي از زماني که مسئوليت خطير و وزين را عهده دار شد،الحمدالله کارهاي شايسته و در خور تحسين و در شان جوار حضرت امام رضا(ع) انجام داده است.

وي با اشاره به مديريت قوي و جدي حجت الاسلام رييسي افزود:يکي از اقدامات موثر و مهم آقاي رييسي در توسعه حرم،ساخت زائر سرا براي رفاه حال زيارت کنندگان امام رضا(ع) که بدين طريق اکثر زائران بتوانند به راحتي حرم ثامن الحجج را زيارت کنند.

امام جمعه اصلاندوز طرح مشرف شدن زائران بار اولي به حرم مظهر حضرت امام رضا(ع) را از ديگر اقدامات مهم حجت الاسلام رييسي عنوان کرد و گفت:آنهايي که تا بحال به دلايلي به بارگاه امام رضا(ع)مشرف نشده بودند براي آنها مسير باز شد و براحتي توفيق تشرف يافتند.

حجت الاسلام اسدزاده در پايان با اشاره به ويژگي هاي ارزنده شخصيتي و مديريتي اين چهره ارزشي و تاثير گذاري واقعي خدمات ايشان به زائران اظهار کرد:از آنجايي که از توانايي هاي آقاي رييسي سراغ داريم يقينا منشا اثرات و برکات براي آستان قدس رضوي خواهد شد تا اين بارگاه ملکوتي و عظيم الشان ان شاءالله هر چه بهتر و عالي تر مورد توجه و عنايت حضرت وليعصر(عج) قرار بگيرد.

امام جمعه اقباليه: تحول فوق‌العاده‌اي در اقدامات آستان قدس شاهد هستيم

امام جمعه اقباليه گفت: از زماني که حجت‌الاسلام رئيسي توليت آستان قدس رضوي را برعهده گرفته است تحولي فوق‌العاده در بخش خدمات‌رساني به قشر آسيب‌پذير جامعه را از سوي دفتر آستان قدس رضوي شاهد هستيم.

حجت‌الاسلام فاطميان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوين با اشاره به وضعيت عملکرد دفتر آستان قدس رضوي اظهار کرد: وقتي رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام رئيسي را به عنوان توليت آستان مقدس رضوي انتخاب کردند رهنمودهاي حکيمانه‌اي ارائه دادند که به دنبال آن رياست توليت تصميمات خوبي اتخاذ کرد.

وي با توجه به اهميت توجه به قشر محروم و مستضعف جامعه افزود: امام راحل نخستين نهادي که در اين نظام تشکيل دادند، کميته امداد بود؛ بنابراين به خوبي مي‌توان مشاهده کرد که رسيدگي به وضعيت محرومان و مستضعفان تا چه اندازه در حکومت جمهوري اسلامي ايران حائز اهميت است.

امام جمعه اقباليه اضافه کرد: خداوند متعال هم به انبياء الهي سفارش کرده که با فقرا نشست و برخواست داشته باشند؛ بنابراين دين مبين اسلام تأکيد دارد که به وضعيت قشر مستضعف و محروم رسيدگي شود.

اين کارشناس ديني ادامه داد: يکي از برنامه‌هاي دفتر آستان قدس رضوي توجه به محرومان و مستضعفين است که در راستاي آموزه‌هاي اسلام و رهنمودهاي حکيمانه رهبر معظم انقلاب در دستور کار جدي اين دفتر قرار گرفته است.

وي عنوان کرد: با توجه به اينکه در برخي از مناطق کشور از جمله استان قزوين موقوفاتي به نام امام رضا(ع) داريم، درآمدهاي حاصل از اين موقوفات بايد در همان استان و براي رسيدگي به وضعيت محرومان استان هزينه شود.

طرح زائر اولي‌ها از برنامه‌هاي بسيار خوب آستان قدس است
امام جمعه اقباليه با اشاره به سفر زائر اولي‌ها تصريح کرد: يکي از برنامه‌هاي دفتر آستان قدس رضوي تشرف افرادي که تاکنون به زيارت امام رضا(ع) مشرف نشده‌اند، است که در اين برنامه افراد نيازمندي که بنا به دلايل مالي تاکنون موفق به زيارت بارگام امام هشتم نشده‌اند به صورت رايگان به مشهد سفر کنند.

فاطميان گفت: از زماني که حجت‌الاسلام رئيسي توليت آستان قدس رضوي را برعهده گرفته است تحولي فوق‌العاده در بخش خدمات‌رساني به قشر آسيب‌پذير جامعه را از سوي دفتر آستان قدس رضوي شاهد هستيم که جاي تقدير و تشکر دارد.

وي با اشاره به اجراي طرح خادمياران در استان‌هاي مختلف کشور افزود: در تمام استان‌ها از جمله استان قزوين افرادي به عنوان خادم‌يار انتخاب شدند که با افتخار و اخلاص اين توفيق خدمت‌رساني را تقبل کردند.

امام جمعه اقباليه اضافه کرد: اين افراد مشاغل مختلفي دارند که هر يک بر اساس شغل خود خدمات لازم را به قشر محروم و مستضعف جامعه ارائه مي‌دهند.

وي يادآور شد: خدماتي از قبيل مشاوره خانواده، ازدواج، درمان و تشرف به بارگاه امام رضا(ع) به صورت رايگان و در راه رضاي خداوند متعال توسط خادمياران ارائه مي‌شود.
 
مدير دفتر نمايندگي آستان قدس رضوي در استان مرکزي: گسترش چتر خدمت‌رساني آستان قدس رضوي به تمام استان‌ها

محمدحسن آصفري، مدير دفتر نمايندگي آستان قدس رضوي در استان مرکزي در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار پايگاه خبري صبح محلات با اشاره به تاسيس دفتر آستان قدس رضوي پس از ابلاغ حکم آيت الله رئيسي به عنوان توليت جديد آستان قدس رضوي از جانب رهبر انقلاب گفت: با توجه به تاکيد مقام معظم رهبري در خصوص استفاده از ظرفيت آستان قدس رضوي در کمک به محرومان و مستضعفان کل کشور، دفاتر نمايندگي آستان قدس رضوي در استان‌ مرکزي راه اندازي شد.

وي ادامه داد: دفتر نمايندگي آستان قدس در استان در حال حاضر در ۶ حوزه در حال فعاليت است که قالب اين فعاليت‌ها به منظور کمک به محرومين و مستضعفين برنامه ريزي شده و در اولين گام از اقشار مختلف مردم در قالب «خادم ياران رضوي» به منظور خدمت در شهرها به نيابت از خدمت در آستان قدس رضوي دعوت کرديم. در مدت ايجاد دفتر در تلاش بوديم از تخصص‌هاي «خادم ياران رضوي» در راستاي محروميت زدايي استفاده کنيم.

اعزام «خادم ياران رضوي» در قالب تيم‌هاي جهادي به مناطق محروم

آصفري افزود: در همين راستا از ظرفيت پزشکان براي طبابت افراد محروم در داخل شهرها و از ظرفيت تيم‌هاي پزشکي براي کمک به درمان نيازمندان در روستاها و مناطق محروم در قالب تيم‌هاي جهادي استفاده شده و در همين زمينه تلاش کرديم تا داروهاي مورد نياز محرومين و بيماران صعب العلاج را با کمک‌هاي خيران و آستان قدس تامين کنيم.

مدير دفتر نمايندگي آستان قدس در استان همچنين با اشاره به برگزاري اردوهاي جهادي متعدد در روستاها اظهار کرد: خادم ياران رضوي در قالب مهندسين عمران با کمک خيران و آستان قدس در تعدادي از روستاهاي محروم اقداماتي در راستاي ساخت و بهسازي واحدهاي مسکوني محرومين و ساخت سرويس بهداشتي و غسالخانه نيز داشته‌اند.

اعزام ۱۵ هزار زائر در قالب طرح «مهر درخشان رضوي» به مشهد مقدس

وي اعزام زائران محروم و کم بضاعت به زيارت حرم امام رضا(ع) در قالب کاروان‌هاي «مهر درخشان رضوي» را سومين حوزه فعاليت دفتر نمايندگي آستان در استان معرفي و افزود: در قالب طرح کاروان‌هاي «مهر درخشان رضوي» از ابتداي تاسيس دفتر نمايندگي آستان تاکنون ۱۵ هزار نفر از افراد محروم و بي بضاعت بالاي ۴۰ سال که تاکنون به زيارت حرم رضوي مشرف نشده بودند يا سال‌هاي متمادي از زيارت محروم بودند به مشهد مقدس اعزام و در طول اقامت خود در مشهد نيز ميهمان سفره امام رضا(ع) بودند.

پرداخت تسهيلات بانکي کم‌بهره به نيازمندان/پرداخت کمک هزينه درمان به ۶ هزار بيمار نيازمند

آصفري، پرداخت تسهيلات کم بهره با کمک آستان، صندوق‌هاي قرض الحسنه و بانک‌ها به نيازمندان به منظور خريد جهيزيه، کمک هزينه خريد و يا ساخت مسکن محرومين و همچنين تسهيلات ويژه اشتغال زايي ويژه افراد کم بضاعت و زنان سرپرست خانوار را بخش ديگري از اقدامات دفتر نمايندگي آستان قدس در استان عنوان کرد.

مدير دفتر نمايندگي آستان قدس در استان تصريح کرد: سرکشي از بيماران نيازمند، پرداخت کمک هزينه‌ درمان به ۶ هزار نفر از بيماران نيازمند استان و بيماران صعب العلاج و پرداخت کمک هزينه درمان به زوج‌هاي نابارور را بخش ديگري از اقدامات «خادم ياران رضوي» استان مرکزي در دفتر نمايندگي آستان قدس رضوي بوده است.

تهيه و توزيع سبد کالا ويژه محرومين در آستانه سال جديد

وي، تهيه سبد کالا ويژه محرومان در آستانه سال جديد را يکي ديگر از طرح‌هاي اين دفتر در استان معرفي و بيان کرد: در قالب طرح اطعام نيازمندان در آستانه نوروز ۹۶ و ۹۷، شش هزار سبد کالا شامل مواد غذايي و مايحتاج اوليه با کمک خيران و آستان قدس، بين نيازمندان توزيع شده و در ماه مبارک رمضان نيز در قالب طرح اطعام رضوي ۱۵ هزار پرس غذاي گرم در مساجد ميان نيازمندان توزيع شد.

آصفري همچنين خريد و ارسال ۶ دستگاه کانکس و ارسال ۵ دستگاه کاميونت شامل اقلام مورد نياز زلزله زدگان به مناطق زلزله زده کرمانشاه را به عنوان بخشي ديگر از فعاليت‌هاي خادم ياران رضوي در استان معرفي کرد.

مدير دفتر نمايندگي آستان قدس رضوي در استان مرکزي در خاتمه با اشاره به تعيين ۷ رابط نمايندگي دفتر آستان قدس رضوي در شهرستان‌هاي استان مرکزي خاطر نشان کرد: در حال حاضر به دنبال راه اندازي دفاتر مستقل در شهرستان‌ها نيستيم و در تلاشيم با شناسايي و معرفي رابط نمايندگي، طرح‌ها و برنامه‌هاي آستان قدس رضوي در شهرستان‌ها شامل حضور خدام رضوي در دهه کرامت در شهرستان‌ها را برنامه ريزي و اجرايي کنيم.

فعاليت‌هاي آستان قدس با حضور حجت‌الاسلام رئيسي متحول شد/ ارائه خدمات به زائران افزايش يافته است

آيت الله علي اسلامي در گفت‌وگو با  صبح قزوين با بيان اينکه حجت الاسلام رئيسي تحول شگرفي در اداره آستان قدس رضوي ايجاد کرده است، اظهار کرد: به همت وي افراد نيازمندي که توان مالي براي سفر به زيارت امام رضا(ع) را نداشتند به صورت رايگان به مشهد مقدس اعزام مي‌شوند. 


وي افزود: هم اکنوندفتر آستان قدس رضوي به بسياري از زائران امام هشتم خدمات گسترده اي ارائه مي‌کند و با حضور آقاي رئيسي از نظر اداري، تبليغاتي و فرهنگي سروسامان گسترده اي به فعاليت‌هاي اين دفتر داده شده است. 

نماينده مردم قزوين در مجلس خبرگان رهبري اضافه کرد: همچنين وي بسياري از کارهاي عام المنفعه را طبق نيات واقفان به آستان قدس رضوي عملياتي کرده و به صورت برجسته در اختيار مردم گذاشته است. 

اسلامي گفت: در مجموع با حضور آقاي رئيسي تحولات عالي به لحاظ اداري، خدمات رساني، رسيدگي به محرومان و رفاه حال زائران در دفتر آستان قدس رضوي شاهد هستيم. 

فعاليت‌هاي آستان قدس سر و سامان پيدا کرده است


وي عنوان کرد: اين شخصيت بستري فراهم کرده که خدمات خوبي در چارچوب اهداف مقدس آستان قدس رضوي به علاقمندان خاندان اهل بيت(ع) ارائه مي‌شود. 

نماينده مردم قزوين در مجلس خبرگان رهبري در رابطه با تکريم زائران از سوي دفتر آستان قدس رضوي در يک سال اخير تصريح کرد: مردم ايران و علاقه‌مندان به خاندان اهل بيت(ع) به غذاي تبرک امام رضا(ع) علاقه زيادي دارند؛ البته در صدر اسلام هم اين امر وجود داشت و مردم از قطرات آب وضوي پيامبر اکرم(ع) به عنوان تبرک بهره مي‌گرفتند. 

اسلامي بيان کرد: مردم انتظار دارند غذاي آستان قدس رضوي به آنان برسد؛ اما پيش از اين برخي کارهاي مربوط به توزيع غذا خوشايند نبود و با کرامت مردم سازگاري نداشت. 

وي افزود: با حضور آقاي رئيسي در دفتر آستان قدس رضوي اين مشکل برطرف شده است و مردم با احترام و عزت فوق العاده اي از غذاي تبرکي بهره مي‌گيرند. 


نماينده مردم قزوين در مجلس خبرگان رهبري يادآور شد: تمام فعاليت‌هاي دفتر آستان قدس سر و سامان خوبي پيدا کرده است که جاي قدرداني دارد.

مديريت جديد آستان باعث شده تا افراد بيشتري از برکات موقوفات رضوي بهره مند شوند

به گزارش شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ حجت‌الاسلام غلامرضا مقيسه در گفت‌وگو با بصيرسبزوار با بيان اينکه موضوع موقوفات مورد تأکيد ائمه بوده و مردم نيز بر اساس عقيده‌اي که داشته‌اند روز به روز بر اين موقوفات افزوده‌اند اظهار داشت: موضوع مهم در خصوص موقوفات استفاده صحيح و ديد وسيع در خصوص هزينه و موارد مصرف اين اموال است.

وي با اشاره به اينکه خوشبختانه در دوره جديد توليت آستان قدس رضوي اين ديد وسيع سبب شده است که حوزه خدمات نسبت به گذشته گسترده‌تر شده به‌گونه‌اي که مردم کشور در دورترين نقاط نيز از اين برکات بهره‌مند شده‌اند.

مقيسه با بيان اينکه شايد يک ديد در خصوص موقوفات رضوي اين باشد که مبالغ تنها در حوزه‌هاي افزايش رفاه و ساخت‌وساز حرم مطهر هزينه شود ادامه داد: حضرت رضا (ع) بسيار اهتمام به امورات جامعه و رسيدگي به احوالات فقرا داشت که خوشبختانه اين امر در حال حاضر به‌خوبي پيگيري و اجرايي مي‌شود.

امام‌جمعه سبزوار به تشرف تعداد بسياري زيادي زائر اولي به حرم مطهر در دوره مديريت جديد آستان اشاره کرد و افزود: اين اقدامات باعث شده است که بسياري از آرزومندان زيارت ائمه بتوانند از طريق موقوفات حضرت به زيارت نائل شوند.

وي فعاليت در حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي را حرکت مثبت و سازنده‌اي در اين دوره عنوان کرد و افزود: خوشبختانه ساخت فرهنگسراهايي نظير آنچه در سبزوار به يمن برکت امام رضا(ع) احداث‌شده است مي‌تواند در ارتقا سطح فرهنگ ديني جامعه مؤثر باشد.

مقيسه توجه به مسائل پزشکي و اقداماتي نظير ارائه خدمات بهداشتي از طريق آستان قدس به اقشار بي‌بضاعت در مناطق مختلف را از ديگر برنامه‌هايي عنوان کرد باعث تحول شده است ادامه داد: اين حرکات سبب شده است تا دايره بهره‌مندي افراد از درآمد موقوفات رضوي بيشتر از گذشته شود.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg