کد مطلب: 172781
تشديد اختلافات اصلاح طلبان بر سر شهردار تهران
سهم خواهي هاي شخصي و سياسي کاري جاي خود را به خدمتگذاري و وصول مطالبات مردم داد/ شوراي شهر پنجم شهردار بيمار را به کرسي بلديه پايتخت بازگرداند
تاریخ انتشار : 1397/01/19 12:36:24
نمایش : 1995
وقتي نجفي با استعفايش آب پاکي را روي دست اصلاح طلبان ريخت، فهميديم دامنه اختلافات ميان کارگزاران و اتحاد ملت بيش از هر زمان ديگري بالا گرفته و هنوز هم اين اختلافات به قوت خود باقي است، اينکه شهردار مستعفي بماند يا برود؟

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ بالاخره اعضاي شوراي شهر پنجم تهران تکليف شهردار تهران را با 16 راي مخالف مشخص کردند و بدين ترتيب استعفاي نجفي با اين تعداد راي منتفي شد.

اگرچه ظواهر امر اين طور نشان مي داد که شوراي پنجم براي ماندن نجفي دست و پا مي زند اما حقيقت اين است که بازهم سهم خواهي هاي شخصي و سياسي کاري، جاي خود را به خدمتگذاري و وصول مطالبات مردم داد.

بنابراين امروز بيش از هر زمان ديگري مي توان بر اين مسئله تاکيد کرد که شهردار مستعفي پس از استعفايش نه تنها آب پاکي را روي دست اصلاح طلبان ريخت بلکه کاري کرد تا دامنه اختلافات ميان کارگزاران و اتحاد ملت بيش از هر زمان ديگري بالا بگيرد و هنوز هم اين اختلافات به قوت خود باقي است. براي نمونه امروز در جلسه شوراي شهر با وجود اذعان شهردار بيمار به بستري شدن در ماه آينده، برخي از اعضا همچنان اصرار بر ماندن وي داشتند و راي به ماندگار شدن وي،  اين شهر را بيشتر از گذشته دچار خسارت کردند.

اما اين گوياي اختلافات عمده ميان موافق و مخالفان ادامه کار شهردار بيمار است. مصداق اين اختلافات هم سخنان غلامحسين کرباسچي است که گفته است: «با شهرداري و شوراي شهري که نصف گرفتاري‌هايشان صرف اين شود که اسم خياباني را عوض کنند که نمي‌شود شهر را اداره کرد. مديريت کنوني خودش را گرفتار يک سري حاشيه‌هاي غيرضروري کرده است».

او حتي در دفاع از محسن هاشمي براي پذيرفتن سکان شهرداري هم ابايي نداشته و با صراحت مطرح کرده است: «آيا حضور هاشمي در شهرداري بهتر از آن نيست که يک فردي که توانايي ندارد و بيمار است و يا قابليت مديريت اجرايي درخوري ندارد شهردار شود و باعث ثبت يک نقطه سياه در کارنامه اصلاح‌طلبان شود».

گستردگي اختلاف و تشتت آرا ميان اصلاح طلبان زماني مشخص مي شود که مرتضي الويري،  رئيس کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران، برخلاف کرباسچي معتقد است: «عملکرد نجفي در شهرداري تهران مثبت بوده است و انتخاب گزينه ديگر به جاي نجفي فعلا مطرح نيست. قرار نيست براي شهرداري تهران سرپرستي انتخاب شود و همه اعضاي شوراي شهر به دنبال آن هستند که نجفي از اين تصميم خود منصرف شود».

وقتي کارگزاراني ها دلشان با نجفي نيست

اين اظهارات متناقض و متفاوت نشانگر بحراني بودن مسئله است و مي توان به اين مسئله اذعان کرد، تنش ها و دعواي ميان اصلاح طلبان به همين جا ختم نمي شود زيرا حزب کارگزاران سازندگي بعد از استعفاي پرحاشيه نجفي تلويحا عنوان کردند که از همان ابتدا هم دلشان با نجفي نبوده و اين عبارت را به کار برده اند که گزينه مطلوب آن ها محسن هاشمي بوده و به خاطر مصلحت انديشي کوتاه آمده اند. بنابراين ديگر جاي هيچ شک و شبهه اي باقي نمي ماند و مي توان گفت، اين قصه سر دراز دارد و هيچ بعيد نيست که شوراي پنجم هم سرنوشت شوراي اول را داشته باشد و کار به انحلال برسد. 

آنچه بيش از همه شوراي پنجم را همانند شوراي اول بر سر زبان ها انداخته، مسئله پنهان کاري و تلاش براي موجه جلوه دادن فعاليت هاي 7 ماهه نجفي است اما آنچه کار را خراب مي کند و مسائل پشت پرده را تا حدودي نمايان مي سازد، مسئله اظهارنظرهاي متفاوت در موافقت يا مخالفت با رفتن يا ماندن شهردار مستعفي است.

محمد نعيمي پور، عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت درباره خروج نجفي از شهرداري گفته است: «اخيراً افراد موثر حزب کارگزاران سازندگي به منزل آقاي نجفي رفته و در آنجا بحث‌هاي مختلفي مطرح شده است. در آنجا هم بزرگان حزب کارگزاران، معتقد بودند که آقاي نجفي بايستي کناره‌گيري کند. معتقدم بايد محتواي اين جلسه براي همه ملت روشن شود، اينکه چرا اين حرف زده شده است».

حالا بعد از داغ شدن مسئله استعفا، حزب کارگزاران، از گزينه‌هايي همچون محسن هاشمي و حسين مرعشي و حزب اتحاد ملت از افرادي نظير حبيب‌الله بيطرف، محمد افشاني و محسن صفايي فراهاني براي جايگزين نجفي سخن مي گويند و اين تنازع و درگيري آنقدر بالا گرفته است که حزب اتحاد ملت رسما از شهردار شدن محسن هاشمي انتقاد کرده زيرا اعضاي اين حزب معتقدند، هاشمي بايد رييس شورا بماند و مردم به او براي حضور در شورا راي داده اند نه شهردار شدن و اين يک ميثاق نامه است و هاشمي بايد بر سر آن بماند اما در مقابل کارگزاراني ها اين ميثاق نامه را وحي منزل نمي دانند و همچنان بر شهردار شدن هاشمي تاکيد دارند.

سرگرداني شوراي پنجم

باتوجه به مسائل مطرح شده ديگر همه متوجه شده اند، اين شورا درست نمي داند چه مسيري را بايد در مسئله انتخاب شهردار طي کند، به همين علت اختلافات و بحث ها بر سر گزينه هاي احتمالي شهرداري تهران و پذيرش يا عدم پذيرش استعفاي نجفي اوج گرفت و نهايتا قطعي شد. به نظر مي رسد جريان اصلاحات امروز بيش از هر زمان ديگري دچار سردرگمي و سرگرداني شده است. در واقع آنها بعد از اينکه توانستند شوراي پنجم را از آن خود کنند با بروز هيجانات کاذب اسباب دردسر و ورشکستگي خود را فراهم کردند. اين هيجانات کاذب در مسئله انتقاد از کارنامه محمدباقر قاليباف بروز و ظهور پيدا کرد و کار به جايي رسيد که نجفي به رغم انتقاد از فعاليت هاي موثر شهردار پيشين در هنگام برف و زلزله و اجراي پروژه هاي عمراني دست روي دست گذاشت و تصور کرد کار مديريت شهري تنها نقد گذشته است. اين روند سبب شد با گذر زمان شکاف و تنازع ميان اصلاح طلبان بيش از بيش افزايش پيدا کند و برهمين اساس از نجفي خواستند از اين سمت کنار برود. او سرانجام استعفا داد و مشخص شد که هنوز برخي از اصلاح طلبان مي خواهند نجفي بماند و در مقابل عده اي ديگر معتقدند، او آسيب ها و مشکلات جبران ناپذيري بر امر خدمات رساني شهرداري وارد کرده و بي ترديد تداوم اين روند پايتخت را با چالش هاي بزرگتري مواجه خواهد کرد و از پيشرفت و توسعه باز مي دارد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg