کد مطلب: 172810
اوقات فراغت فرصت يا تهديد
بهره‌برداري مناسب از تعطيلات تابستاني، دغدغه اين روزهاي خانواده‌ها
تاریخ انتشار : 1397/03/27 09:54:41
نمایش : 2457
با رسيدن ايام تابستان و به ويژه با تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ها، پر کردن اوقات فراغت فرزندان به نوعي مهم‌ترين دغدغه خانواده‌ها مي‌شود.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز، پرکردن اوقات فراغت فرزندان، دغدغه‌اي است که با تمام شدن امتحانات دانش‌آموزان به مشکلات پيشين خانواده‌ها که يافتن يک مدرسه با کيفيت براي نام‌نويسي بود، افزوده شده است.

با رسيدن ايام تابستان و به ويژه با تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ها، پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجويان به نوعي مهم‌ترين دغدغه خانواده‌ها و مسئولان مي‌شود.

آنچه در اين خصوص مهم به نظر مي‌رسد، سبک زندگي درست، هدفمند و آگاهانه و به خصوص سرمايه عمر براي انسان‌هاست که مسئولان و دست‌اندرکاران اين عرصه و به ويژه والدين بايد براي ثانيه‌هاي عمر اين نوجوانان و جوانان که سرمايه‌هاي آينده کشور هستند، برنامه داشته و حساس باشند و آن را به راحتي، مفت و رايگان از دست ندهند.

با وجود دنياي پرقدرتي همچون دنياي مجازي، کودکان امروز ديگر آن کودکان ۱۰ سال قبل نيستند و اوقات فراغت آنها نيازمند نگاه پوياتري است و برنامه‌ها و کلاس‌هاي کليشه‌اي معمول براي آنها کافي نيست.

برنامه ريزي براي اوقات فراغت جوانان

اوقات فراغت چنان در پديده جواني تنيده است که بايد آن را منشاء شناخت و به رسميت شناخته شدن دوران جواني و هويت دانست. تأثيرات مهمي که گذران اوقات فراغت در دوران معاصر بر فضاي سياست فرهنگ، اقتصاد و بر جوامع و خانواده و جوانان گذاشته است نه‌تنها مصرف‌کنندگان صنعت اوقات فراغت بلکه توليدکنندگان کالاهاي فراغت را نيز به تنوع‌طلبي و ساختارشکني بنيادها وادار کرده است.

بديهي است همان‌گونه که استفاده صحيح از اوقات فراغت هم بر زندگي فرد و هم بر جامعه تأثير مثبت خواهد داشت، استفاده نادرست از آن نيز در هر دو سطح ياد شده مي‌تواند باعث بروز مشکلات و خسارات جبران‌ناپذيري شود.

اين مسأله به‌خصوص در مورد جوانان و نوجوانان از حساسيت بيشتري برخوردار است؛ زيرا اين قشر آينده‌ساز، خود و نسل بعدي اجتماع را خواهند ساخت و بنابراين سرنوشت آنها با سرنوشت جامعه گره خورده است.

اهميت اوقات فراغت

نيمي از جمعيت ايران را جوانان تشکيل مي‌دهند؛ جمعيتي که با برنامه‌ريزي صحيح از انرژي‌هاي فراوان و متراکم آنها مي‌توان براي سازندگي کشور استفاده کرد و در عين حال بي‌توجهي به آنها تشديد انحرافات و آسيب‌هاي اجتماعي را در پي خواهد داشت.

به همين جهت غني‌سازي اوقات فراغت نوجوانان و جوانان مسأله مهمي است و نبايد آن را به برنامه‌هاي محدودي خلاصه کرد. پر کردن بهينه اوقات فراغت بحثي فرابخشي تلقي مي‌شود و تمام مجموعه‌هاي فرهنگي در اين کار دخيل هستند.

بارزترين ويژگي اوقات فراغت آزادي انتخاب و نوع فعاليت است؛ ولي والدين به تصور اين که بايد وقت نوجوان و جوان فارغ شده از درس و مدرسه را لزوما پر کنند، بدون توجه به علايق آنها کلاس‌هاي درسي، هنري، ورزشي، اردو و غيره را براي آنها تجويز و فرزندانشان را ملزم به شرکت در آن مي‌کنند که اين خود باعث عدم استقبال نوجوانان و جوانان مي‌شود.

دانستن اين نکته که جوان در اوقات فراغت خود دست به چه انتخاب‌هايي مي‌زنند از اهميت ويژه‌اي برخوردار است؛ واقعيت اين است که در طول تابستان آمار بزه و رفتارهاي ناهنجار اجتماعي در بين قشر جوان افزايش مي‌يابد که اين مسأله نشأت گرفته از نبود برنامه براي غني‌سازي اوقات بيکاري است؛ به طوري که همنشيني با دوستان ناباب و حضور در برنامه‌هاي محفلي آنان به بروز ناهنجاري کمک و در نهايت برخي از جوانان را در دام خود گرفتار مي‌کند و اوقات فراغتي که مي‌توانست براي او منشاء پيشرفت و ترقي باشد، باعث تباهي و سقوط وي مي‌شود.

واقعيت انکارناپذير اين است که با افزايش اوقات فراغت برنامه‌ريزي نشده و تعطيلات غير هدفمند، آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه افزايش مي‌يابد. اين موضوع، بيانگر اهميت پرداختن به برنامه‌ريزي براي افزايش بهره‌وري اوقات فراغت، به ويژه براي نسل جوان است.

جوانان در مورد چگونگي گذران اوقات فراغت، خواست‌ها و گرايش‌هايي متفاوت از پدران و مادران خود دارند. بعضي از اين تفاوت‌ها طبيعي و ناشي از تفاوت‌هاي سني و مقتضيات آن است.

جوانان علاوه‌بر نيازهاي زيستي اوليه، نيازهاي ثانويه‌اي مانند احتياج به محبت، نياز به معناجويي براي زندگي، نياز به تعلق خاطر به گروه جمع متجانس با خود، نياز به امنيت، نياز به احساس ارزشمندي و موفقيت، نياز به نوآوري، نياز به همدلي و همدردي، نياز به احساس کمال و تعالي و پيشرفت، نياز به پذيرفته شدن توسط گروه هم سن و سال و نياز به شناخت ارزش‌هاي اخلاقي دارند که در مجموع، آنها را در شرايط خاص رواني، رفتاري، فکري، تصوري و عاطفي قرار مي‌دهد.

انتهاي پيام/1027ج
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg