کد مطلب: 173136
دانا گزارش مي‌دهد/
سوالات بي پاسخ مردم درباره عملکرد دولت/سخنگوهاي غير رسمي دولت چه کساني هستند؟/ چرا دولت سخنگوي رسمي ندارد؟
تاریخ انتشار : 1397/09/21 09:19:58
نمایش : 1237
چند ماهي است که دولت سخنگو ندارد اين درحالي است که مردم در بحبوحه مشکلات اقتصادي سئوالات و مطالبات مختلفي درباره آينده اقتصادي و معيشتي خود دارند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ از 9 مردادماه سال جاري تا به امروز دولت سخنگو ندارد؛ از زماني که «محمد باقر نوبخت» از سمت سخنگويي استعفا داد تا تمرکز خود را روي رياست بر سازمان برنامه و بودجه بگذارد «حسن روحاني» جايگزيني براي وي در دولت منصوب نکرده است. البته انتقادات زيادي در حدود 5 سالي که نوبخت اين سمت را برعهده داشت به وي و رئيس جمهور صورت مي گرفت. حتي برخي از رسانه‌ها به نوبخت لقب «آقاي تکذيب» داده بودند، اينهم به جهت تکذيب‌هاي مکرري بود که توسط وي درباره اقدامات دولت انجام مي شد.

در غياب سخنگوي رسمي دولت شاهد نوعي اتفاق در دولت روحاني نيز هستيم. در شرايطي که هنوز جايگاه سخنگوي رسمي دولت خالي است؛ برخي از دولتمردان نزديک به رئيس جمهور اين سمت را به طور نصفه و نيمه آنطوري که خودشان مي‌پسندند، انجام مي دهند. بنابراين در حالي که در دولت دوازدهم با فقدان سخنگوي رسمي مواجه‌ايم در اين ميان با سخنگو‌هاي غيررسمي روبرو هستيم که البته اين موضوع نياز جامعه در خصوص پاسخگويي به سئوالات و دغدغه‌هاي اصلي مردم را پاسخ نمي دهد.

سخنگوهاي غير رسمي دولت چه کساني هستند

چندي است که «محمود واعظي» به عنوان يکي از گزينه‌هاي سخنگويي دولت مطرح مي شود. وي البته در غياب سخنگو تا حدودي در دولت اين وظيفه را بر عهده گرفته است.

واعظي خود در پاسخ به سوالي در مورد احتمال انتخابش به عنوان سخنگوي دولت بيان کرد: «طبق روال مصوبات دولت را آقاي حاجي ميرزايي دبير هيات دولت اطلاع رساني مي‌کنند. من قطعا نمي‌توانم مسئوليت سخنگويي را بر عهده بگيريم. چون معتقدم سخنگوي دولت بايد مطالعه دقيقي درباره مسائل کشور داشته باشد. ما براي سوال رسانه‌ها و مردم که بايد اطلاعات پخته، به موقع و دقيق به دست بياورند، ارزش قائليم. سخنگو بايد از اعضاي دولت باشد که وقت کافي براي مسئوليت سخنگويي داشته باشد.»

از جمله ديگر افرادي که در اين حيطه به طور خودجوش کار مي کند، «حسام الدين آشنا» مشاور فرهنگي رئيس جمهور است. وي روزانه چندين توئيت درباره افعال و اقدامات دولت و حتي حمله رقبا و گروه‌هاي سياسي در صفحه رسمي خود منتشر مي‌کند. از اين رو مي توان از وي به عنوان سخنگوي توييتري دولت ياد کرد.

آشنا البته از جمله گزينه‌هاي سخنگوي دولت به شمار نمي رود اما سعي کرده که در اين حيطه با خلاء وجود سخنگو موضوعاتي که خود مي پسندد را خبررساني کند. وي چندي پيش به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران حضور يافت و درباره رفع حصر سران فتنه سخن گفت. موضوعي که سبب واکنش منفي کاربران شبکه‌هاي اجتماعي شد که اين موضوع دغدغه مردم نيست.

مشاور فرهنگي رئيس جمهور در جمع دانشجويان دانشگاه تهران گفت: «شرايط حصر تغيير کرده است؛ آن چيزي که مي بايست توسط دولت و شخص رييس جمهوري به عنوان رييس شوراي عالي امنيت ملي اتفاق بيفتد رخ داده است. پس از برخي تسهيل ها و گشايش هايي که در دوران اخير ايجاد شده، از نظر من تا برداشته شدن حصر تنها يک پوسته باقي مانده است.»

محمد باقر نوبخت هم در عرصه کاري خود سعي کرده است اطلاعاتي به مردم بدهد. چندي پيش بود که رئيس سازمان برنامه و بودجه در خصوص سازوکار استاني شدن پرداخت يارانه‌هاي نقدي در جمع خبرنگاران حرف زد. سخنگوي سابق اما از صرفه جويي اين موارد نيز سخن گفت که مشخص نيست چطور دولت به فرمانداران اطمينان کرده است که اين موضوع مهم و حياتي را به آنها محول کرده است.

چرا دولت تمايلي به انتخاب سخنگو ندارد؟

با اين مدت زماني که تا به امروز از استعفاي نوبخت طي شده است، در محافل خبري و عامه مردم اين گمانه زني وجود دارد که فعلا تمايلي در دولت براي تعيين سخنگو با توجه به وضعيت بد اقتصادي و مشکلات عديده مردم وجود ندارد. تا به امروز با توجه به اينکه دولت اقدام اساسي در اين خصوص انجام نداده و همه چيز در حد گمانه زني و مطرح شدن برخي گزينه‌ها بوده است، مي توان تا حدودي اين نظريه را پذيرفت. البته گزينه‌هايي که به طور تلويحي از جمله «علي ربيعي» وزير سابق کار مطرح شده اند نيز خود بيان کرده اند که علاقه اي به حضور در چنين پستي را ندارد.

وب سايت، فرارو از قول منبع آگاه نوشت: «ديگر سخنگويي به معناي گذشته مطرح نخواهد شد؛ در مقابل احتمال دارد دو عضو دولت نه سخنگو مانند گذشته، بلکه عملکرد اطلاع‌رساني را داشته باشند، به اين معني که آقاي حاجي ميرزايي، دبير هيئت دولت، اخبار مصوبات و مباحث دولت را مطرح کند و مباحث مربوط به رئيس جمهوري نيز از سوي آقاي واعظي، رئيس دفتر رئيس جمهوري عنوان شود.» وي اضافه کرد که در غياب سخنگويي دولت، هر وزارتخانه نيز به نوبه خود، مباحث و اخبار خود را مطرح خواهد کرد.

در همين رابطه، «علي صوفي» وزير تعاون دولت اصلاحات عنوان کرد: «اين تصميم دولت بسيار بي‌سابقه است. زيرا به هر حال آقاي رئيس‌جمهور رئيس هيئت دولت است و صرفاً اين دولت است که نياز به سخنگو دارد. مگر ديگر رؤساي قوا هم براي خودشان سخنگو دارند که الان آقاي روحاني سعي دارند يک بدعت جديد در ترکيب دولت ايجاد کنند؟ آقاي روحاني قصد دارند اين حداقل ارتباطي که با مردم دارند و خودشان صحبت مي‌کنند را قطع کنند.»

«غلامحسين کرباسچي»، دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي در انتقاد به خالي بودن جايگاه سخنگويي دولت اظهار داشت: «دولت سخني ندارد که بگويد به خاطر همين سخنگو ندارد. اگر سخني براي گفتن داشته باشد، حتما سخنگوي خود را پيدا مي‌کند.»

دبيرکل حزب کارگزاران درباره تبعات عدم حضور سخنگو در دولت تصريح کرد: «يکي از تبعاتش اين است که رابطه مردم با دولت‌شان قطع است. وقتي کسي نيست تا حرف دولت را بزند، مردم هم حرف دولت را نمي‌فهمند.»

جنجال‌سازي برخي دولتمردان در غياب سخنگوي رسمي

يکي از کارکردهاي سخنگو اين بود که در برابر جنجال‌سازي برخي از دولتمردان و حرف‌هاي خارج از قاعده آنان موضع رسمي دولت را مطرح مي کرد. عدم حضور سخنگو موجب شده برخي جنجال‌ها در دولت بدون پاسخ رسمي دولت بماند. در همين رابطه، «محمد ايماني» در کانال تلگرامي خود نوشت: «آقاي واعظي رئيس دفتر رئيس جمهور امروز گفت: "نمي‌توانم سخنگوي دولت باشم" و "موضع ظريف درباره پولشويي، همان موضع دولت است.«نتيجه منطقي که مي شود از دو اظهار نظر آقاي واعظي گرفت، اين است که در وضعيت بي سخنگويي دولت، ظريف سخنگوي دولت است! يا اينکه با عنايت به فقدان سخنگوي دولت در سه چهار ماه گذشته، بايد ظريف را سخنگوي دولت دانست.»

اينکه يک صداي واحد از دولت شنيده نمي شود و هر فردي در داخل دولت حرف‌هاي مختلفي مي زند و در انتها موضوع رسمي دولت مشخص نمي شود، يک نوع آنارشي و بي نظمي را ايجاد مي کند. شايد بتوان گفت که يکي از فوايد بي سخنگويي دولت عدم پاسخگويي رسمي به جنجال‌سازي هاي دولتمردان است. از سوي ديگر دولتمرداني همچون «حسام الدين آشنا» از رفع حصر صحبت کرده‌اند که اين هم سئوالي در مجامع و محافل رسانه‌اي مطرح کرده است که فردي در دولت پاسخي به آن نداده است. از سوي ديگر عدم رسيدگي به سئوالات اساسي مردم و مطرح کردن و جا زدن اولويت هاي ديگر به عنوان اولويت مردم از جمله اين موارد است.

مردم چه سئوالاتي از دولت دارند؟

سئوالات و مطالبات واقعي شهروندان از دولت چيست؟ قطعا با توجه به مشکلات اقتصادي که مردم اين روزها با آن دسته و پنجه نرم مي کنند، سئوال اساسي آنان از دولتمردانشان مسائل اقتصادي است. نوسانات متعدد نرخ ارز که هنوز به قيمت واقعي نزديک نشده و همين موضوع باعث تداوم گراني‌ و تورم در کشور شده‌ از جمله سئوالاتي است که مردم از دولت دارند.

عملکرد دولت در اين عرصه نيز سئوالي است که مردم از دولتمردان دارند. کسب و کار بسياري با توجه به نوسانات قيمت ارز کساد شده است و رکود بيشتري بر بازار سايه انداخته است. مردم منتظرند که اتفاقاتي در اقتصاد کشور بيفتد تا دوباره کسب و کارشان رونق بگيرند. با توجه به اينکه ايام عيد هم نزديک است اين مسئله بيشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است.

موضوع احياي کارت سوخت که با خود اين سئوال را به وجود آورده که آيا دولت به دنبال گراني نرخ بنزين است، از جمله ديگر سئوالات مردم است. کارت سوختي که «بيژن نامدار زنگنه» در اوائل دولت يازدهم آنرا حذف کرد حالا احيا شده و اين استرس را در مردم بوجود آورده است که احتمالا اين اقدام کاري براي گراني نرخ بنزين است. به طور مشخص در حوزه اقتصادي ابهامات زيادي درباره آينده اقتصاد و معيشت مردم وجود دارد که دولت بايد به آنها پاسخ دهد. هر چند که سخنگويي در اين عرصه نيست که به نياز اطلاعاتي مردم که از جمله حقوق شهروندي اصلي آنان است پاسخ درست و صريح دهد.

امير حمزه نژاد 

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg