کد مطلب: 173320
دانا گزارش مي‌دهد؛
ماجراي نازنين زاغري و کاسه زير نيم کاسه انگليسي‎ها/ روزنامه اصلاح طلب: انگليس از ما دلخور شده است/ درخواست رافت اسلامي براي محکوم امنيتي!
تاریخ انتشار : 1397/12/21
نمایش : 1443
ماجراي «زاغري» شهروند ايراني-انگليسي که به عنوان مدير پروژه در شرکت رسانه‌هاي گروهي «تامسون رويترز» فعاليت مي‌کرد، فرودين‌ماه سال 1395 در تهران دستگير شد، هر روز ابعاد تازه تري به خود مي گيرد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ موضوع «نازنين زاغري راتکليف» براي انگليسي‌ها از نان شب هم واجب تر شده است. بعد از اينکه وزير خارجه پيشين انگليس يعني «بوريس جانسون» آن گاف معروف درباره علت واقعي حضور زاغري در ايران را داد و بر خلاف ادعاي رسانه‌هاي انگليسي که مطرح مي کردند وي براي ديدار خانواده اش به ايران آمده است، جانسون بيان کرد که زاغري در ايران در حال آموزش روزنامه نگاران در ايران بود.

وي گفت: «وقتي بررسي مي‌کنم ببينم نازنين زاغري راتکليف در حال انجام چه کاري بوده مي‌بينم که او، - آنطور که من مي‌‌دانم- فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاري بوده است.»
 
«زاغري» شهروند ايراني-انگليسي که به عنوان مدير پروژه در شرکت رسانه‌هاي گروهي «تامسون رويترز» فعاليت مي‌کرد، فرودين‌ماه سال 1395 در تهران دستگير شد. 
 
سپاه ثارالله کرمان مدتي بعد در بيانيه‌اي اعلام کرد: «طي اقدامات اطلاعاتي گسترده در فضاي مجازي و حقيقي يکي از سرشبکه هاي اصلي وابسته به بيگانگان که ماموريت هاي مختلفي درراستاي تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، شناسايي و دستگير شد.» پرونده زاغري سپس مورد بررسي قرار گرفت و وي در دادگاه انقلاب به 5 سال حبس محکوم شد.
 
اعطاي حمايت ديپلماتيک به نازنين زاغري از سوي دولت انگليس
 
حالا انگلستان در اقدامي نادر با اعطاي حمايت ديپلماتيک به نازنين زاغري اين پرونده را از حالت کنسولي به مسئله‌اي ميان دو کشور تبديل کرد.
 
اين نخستين بار است که دولت انگلستان با به کار بردن اين ابزار قانوني بين‌المللي به "نحوه برخورد" با يکي از شهروندانش در يک کشور ديگر اعتراض نشان مي‌دهد.
 
جرمي هانت، وزير امور خارجه انگلستان، اقرار کرد که اعطاي اين حمايت ديپلماتيک را به سادگي انجام نداده است، اما گفت: "اين يک اقدام ديپلمايتک مهم است که به تهران نشان مي‌دهد رفتار آن کاملاً اشتباه است".
 
وي با بيان اين که اين اقدام به تمام دنيا نشان مي‌دهد که نازنين زاغري بي‌گناه است، مدعي شد که انگلستان زماني که با يکي از شهروندانش از روي "ناعدالتي" رفتار شود، کنار نخواهد نشست.
 
هانت ادعا کرد که نازنين زاغري يک زن بي‌گناه است که سه سال اخير را دور از دختر و همسر خود در يک زندان ايراني سپري کرده است.
 
وزير خارجه انگليس در سفري که به ايران داشت به ديدار خانواده زاغري هم رفت و با دختر وي ديدار کرد. ديداري که سعي داشت در آن نقش مادرانگي زاغري را پررنگ کند و بساط مظلوم نمايي وي را مهيا سازد. 
 
بعيدي نژاد: اعطاي حمايت ديپلماتيک به " زاغري" مخالف حقوق بين‌الملل است
 
 در همين رابطه، حميد بعيدي‌نژاد سفير ايران در انگليس در صفحه توييترش نوشت: تصميم وزارت خارجه انگليس به اعطاي حمايت ديپلماتيک به خانم زاغري، مخالف حقوق بين‌الملل مي‌باشد و فاقد آثار حقوقي و اجرايي است.حقوق بين‌الملل اعطاي حمايت ديپلماتيک از سوي دولت‌ها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن مي‌داند. طبق قانون ايران، ايرانيان فارغ از محل اقامت، تابعيت خود را حفظ مي‌کنند.
 
بعيدي نژاد پيشتر درباره وضعيت زاغري در زندان گفته بود: خانم زاغري در طول مدت حبسش تاکنون، ۴۹ بار خدمات تخصصي پزشکي دريافت کرده که شامل ۲۲ مراجعه به فيزيوتراپ، ۱۵ مراجعه به روان‌پزشک، ۸ مراجعه به دندان‌پزشک و ۴ مراجعه به متخصص مغز و اعصاب بوده است.
 
فلاحت پيشه: موضوع زاغري در قالب رأفت اسلامي قابل حل بود
 
«حشمت‌الله فلاحت‌پيشه» رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در واکنش به اعطاي "حمايت ديپلماتيک" به نازنين زاغري اظهار کرد: «اگر انگليسي‌ها اين کارها را انجام نمي‌دادند موضوع زاغري در قالب رأفت اسلامي قابل حل بود. انگليس و برخي کشورهاي اروپايي، پرونده‌هايي که کاملا جنبه حقوقي و قضايي دارد را سياسي مي‌کنند. سياسي کردن اين پرونده‌ها باعث مي‌شود کشورهايي همچون انگليس کمکي به متهمين خود نکنند.»
 
 انگليس از ما دلخور شده است
 
روزنامه اعتماد در يادداشتي با عنوان «ابعاد حقوقي يک حمايت» به قلم «کوروش احمدي» نوشت: «اقدام دولت انگليس در مورد اعطاي حمايت ديپلماتيک يا سياسي از "نازنين زاغري" را بايد عمدتاً اقدامي نمادين و سياسي با هدف افزايش فشار در اين مورد به شمار آورد. لندن نمي تواند بر اين مبنا دعوايي عليه ايران در ديوان دادگستري بين المللي مطرح کند، چرا که ايران صلاحيت اجباري اين ديوان را نپذيرفته و بدون رضايت ايران امکان طرح دعوا وجود نخواهد داشت».
 
اين روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «با اين حال مي توان پيش بيني کرد که دولت انگليس از اين پس تحت فشار بيشتري براي ائتلاف سازي عليه ايران از طريق جذب حمايت ديگر دولت ها و رجوع به نهادهاي سياسي و حقوق بشري بين المللي قرار خواهد داشت…در گذشته در مواردي اين امر بهانه اي براي توسل به زور توسط دولت هاي استعماري هم بوده، اما عمدتاً از آن به عنوان وسيله اي براي اعمال فشار سياسي، حقوقي و گاه اقتصادي استفاده شده است...با توجه به مشکلات ديگر ما در حوزه تحريم و اقدامات خصمانه تيم ترامپ و مشکلات منطقه اي، ارجح است که مقامات محترم قضايي رسيدگي به اين پرونده بر مبناي رافت اسلامي را مدنظر قرار دهند».
 
دست و پا زدن هاي انگليسي ها براي زاغري درواقع نشان مي دهد که به نوعي کاسه اي زير نيم کاسه او و لندن وجود دارد. از گاف جانسون تا اعطاي حمايت ديپلماتيک به زاغري سئوالات زيادي را در اين حوزه ايجاد مي کند.
 
انتهاي پيام/ ح 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg