کد مطلب: 173323
وعده‌هاي بر زمين مانده رئيس جمهور در حوزه گردشگري چهارمحال و بختياري
از بام ايران بر فراز ايران/ نبض کند گردشگري در قطب سياحتي کشور/توسعه گردشگري راهي براي حل مشکل بيکاري
تاریخ انتشار : 1397/12/22 14:09:18
نمایش : 1024
روحاني در سفر به چهارمحال و بختياري از تبديل اين استان به قطب گردشگري کشور خبر و نويد اشتغال بيش از 6 هزار نفر را داد، اما امروز با گذشت چهار سال از سفر رئيس جمهور، شاهد پيشرفت کمي در اين حوزه هستيم.
به گزارش هفت چشمه به نقل از  جهانبين نيوز؛ گردشگري يکي از ظرفيت‌هايي است که در دنيا به آن توجه بسياري شده، اقتصادهاي پيشرفته و کشورهاي با اقتصاد نوظهور، رشد خوبي ازنظر ميزان هزينه‌کرد گردشگران در مقاصد بين‌المللي در سال 2017 به ثبت رساندند.
 
سازمان همکاري‌هاي اقتصادي و توسعه (OECD) در گزارشي نقش صنعت گردشگري در اقتصاد کشورهاي عضو اين سازمان را ارزيابي کرد و براساس گزارشي که اين سازمان منتشر کرده 4/2 درصد از توليد ناخالص داخلي، 6/9 درصد از فرصت‌هاي شغلي و 21/7 درصد از صادرات خدمات، در کشورهاي عضو اين سازمان وابسته به گردشگري است.
 
همچنين در اين گزارش، اعلام شده تا سال 2030 ورود گردشگران خارجي به کشورهاي با اقتصاد نوظهور در مقايسه با کشورهاي توسعه‌يافته دوبرابر خواهد شد.
 
و اين نشان‌دهنده آن است که سرمايه‌گذاري در اين زمينه مي‌تواند اقتصاد وابسته به نفت را کم‌رنگ کند و زمينه توسعه‌يافتگي بسياري از کشورها را فراهم سازد.
 
براساس گزارش اخير شوراي جهاني سفر و گردشگري (WTTC) که به بررسي توانمندي کشورهاي جهان در حوزه گردشگري پرداخته، گردشگري ايران با اختصاص سهم 30/747 ميليارد دلاري از کل توليد ناخالص داخلي کشور در سال 2017 در رتبه 35 اقتصاد گردشگري جهان ايستاده است.
 
چهارمحال و بختياري يکي از استان‌هايي است که به علت برخورداري از طبيعتي بکر و دست نخورده و آب و هوايي منحصربه‌فرد اخيرا بسيار مورد توجه گردشگران داخلي قرار گرفته‌ است.
 
با وجود اينکه اين استان در تعطيلات نوروز و تابستان مقصد بسياري از مسافراني است که از شلوغي و دود و دم شهرهاي بزرگ کلافه شده‌اند، اما هنوز نتوانسته آن‌گونه که بايد زيرساخت‌هاي لازم براي پذيرايي از مسافران را فراهم سازد.
 
اين درحالي است که آقاي روحاني در سال 1393 و در سفر به چهارمحال و بختياري از تبديل اين استان به قطب گردشگري کشور خبر و نويد اشتغال بيش از 6 هزار نفر را داد.

وعده رئيس جمهور براي تبديل استان به قطب گردشگري همراه بود با وعده تهيه طرح جامع

حيدر صادقي معاون سابق گردشگري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ با اشاره به وعده روحاني در سفر به اين استان اظهار کرد: يکي از مصوبات اين سفر تبديل چهارمحال و بختياري به قطب گردشگري کشور بود.
 
وي با اشاره به اينکه وعده رئيس جمهور همراه بود با وعده تهيه طرح جامع گردشگري افزود: در همين راستا طرح جامع گردشگري تهيه و به تائيد شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان رسيد، تهيه اين طرح با وجود مقدمات و موخرات، تصويب در کارگروه‌ها، اخذ استعلام‌ها و جلسات متعددي که با کارشناسان شهرستاني و استاني برگزار شد حدودا دو سال و نيم زمان برد.
 
صادقي ادامه داد: مرحله بعد از تهيه طرح جامع، تامين منابع بود، که تحقق آن با سيستم مدنظر استان بايد در سطح ملي و در هيئت وزيران مصوب شود و متاسفانه تا امروز محقق نشده است.
 
معاون سابق گردشگري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري با بيان اينکه قاسم سليماني استاندار وقت آن زمان اصرار بر اين داشت که طرح در هيئت وزيران تصويب شود به اين دليل که برخي جنبه‌هاي طرح جامع گردشگري، ابعاد ملي دارد و نيازمند هماهنگي و همکاري دستگاه‌ها در سطح ملي است اما متاسفانه با وجود پيگيري‌هاي به‌عمل آمده به دليل وجود مشکلات ساختاري در هيئت دولت مصوب نشد ادامه داد: گردشگري يک ماهيت است که يکسري از ابعاد آن استاني است و يکسري ابعاد ملي و حتي فراملي دارد و اگر ما بخواهيم در افق 404 گردشگر ملي يا فراملي به استان وارد کنيم ابعاد بين‌المللي و مراودات بين‌المللي مطرح مي‌شود، همين موضوع کار را دشوار کرده، اما پيگيري‌ها درحال انجام است.

فقط 20  درصد از طرح جامع گردشگري تحقق يافته است

وي اضافه کرد: به واسطه طرح جامع گردشگري سال‌هاي گذشته منابع اعتباري مناسبي در اختيار اين استان قرار داده و منجر به اجراي بخش‌هايي از اين طرح شد، اين سرمايه‌گذاري‌ها در طرح‌هاي توسعه زيرساخت‌ها در زمينه‌هاي مختلف صورت گرفت.
 
صادقي يادآور شد: در طرح جامع گردشگري برنامه‌ها و اهداف کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت آورده شده بود، درحال حاضر مي‌توان گفت در وسط برنامه‌هاي ميان‌مدت قرار داريم و اين طرح جامع درصد تحقق قابل توجهي نداشته است و نسبت به اهدافي که در اين طرح ترسيم شده بود به لحاظ زماني تا اين مقطع با ارزيابي کارشناسي خودم، نزديک به 20 درصد از طرح محقق شده است.
 
وي با اشاره به اينکه در برنامه طرح جامع اين موضوع ذکر شده که هر طرحي توسط چه دستگاه، نهادهاي دولتي و غيردولتي و حمايت‌هاي بخش خصوصي و از منابع تسهيلات صورت بگيرد و در اين طرح سهم دولت، بخش خصوصي و کمک‌هاي فني اعتباري و حتي تسهيلات بانکي آورده شده است، بيان داشت: در اين راستا سرمايه‌گذارهايي هم جذب شده اما شکوفايي و انتظاري که با هدف آن طرح جامع، جمع‌آوري شده هنوز محقق نشده است.

اگر کار به‌صورت منسجم‌تر انجام مي‌شد نتيجه بهتري مي‌گرفتيم 

صادقي  بيان داشت: در ترکيه ميزان درآمد حاصل از گردشگري بيش از درآمد نفت در ديگر کشورها است، اما اين موضوع حاصل کار يک سال و دو سال نيست بلکه حاصل کار بيست ساله است و نيازمند انرژي و تلاش مستمر مي‌باشد، تبديل شدن يک مقصد به‌عنوان مقصد گردشگري و مطرح شدن آن در سطح ملي و بين‌المللي کار يکي دو روز نيست، شايد آن روزي که رئيس جمهور اين قول را داد هيچ کارشناسي چنين برداشتي نداشت که قرار است ظرف يکي دو سال اين امر  تحقق يابد.
 
وي با اشاره به اينکه اگر کار به‌صورت منسجم‌تر انجام مي‌شد نتيجه بهتري مي‌گرفتيم افزود: با اين وجود نمي‌توان گفت کاري انجام نشده چون نشانه‌هايي از اقدامات صورت گرفته وجود دارد، مثلا تخت‌هاي اقامتي از 850 عدد در سال 92 به 3 هزار و 400 تخت رسيده و رشد چهار برابري را نشان مي‌دهد، همچنين توسعه زيرساخت‌ها در نقاط کمترتوسعه‌يافته استان در دستورکار قرار گرفته است و اتفاقاتي در اين زمينه افتاده يا به طور مثال اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي استان به 27 عدد رسيده درحالي که قبلا اصلا چنين اقامتگاه‌هايي وجود نداشته است.

اختصاص 10 درصد از تسهيلات اشتغال روستايي به گردشگري

معاون سابق گردشگري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري با اشاره به رشد سرمايه‌گذاري بخش خصوصي ادامه داد: سالانه بيش از 34 ميليارد تومان آورده بخش خصوصي در بخش گردشگري داريم، اما با همه اين اوصاف با آنچه در طرح و برنامه آمده بسيار فاصله داريم.
 
صادقي افزود: 10 درصد از تسهيلات اشتغال روستايي در سال جاري مربوط به گردشگري بوده است و اين آمار قابل توجه بوده و حدود 40 ميليارد تومان منابع تسهيلاتي 6 درصد براي بخش گردشگري در حوزه روستايي داشتيم.

به ايده‌آل‌هايمان دست نيافتيم چون طرح جامع گردشگري در کشور و استان جايگاه خود را پيدا نکرد

معاون سابق گردشگري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري با تاکيد بر اينکه ما نتوانستيم به ايده‌آل‌هاي خود دست يابيم چون طرح جامع گردشگري نتوانست جاي خود را در برنامه‌ريزي استان و کشور پيدا کند، معضل اساسي در بخش گردشگري ناهماهنگي‌هاي بين‌بخشي داخل استان و خارج از استان است.
 
وي اضافه کرد: ما تنها بخشي از زيرساخت‌ها را مي‌توانيم فراهم کنيم اما زيرساخت‌هاي مربوط به آب، برق، گاز، امنيت و... با ما نيست و متاسفانه برخي از اين دستگاه‌ها با هم هماهنگ نيستند که بايد هماهنگي‌هاي لازم فراهم شود.

جمله "گردشگري محور توسعه استان است" فقط در حد شعار است
 
صادقي با اشاره به اينکه همه شعار مي‌دهند که گردشگري محور توسعه استان است خاطرنشان کرد: اگر اين شعار را مي‌دهيم بايد طرح جامع گردشگري مورد توجه قرار گيرد و برحسب سليقه خود سند را به هر راهي که مي‌خواهيم منحرف نکنيم.
 
معاون سابق گردشگري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري گفت: کارگروه‌هاي گردشگري و آمايش و ستادهاي سفر در استان به دنبال ايجاد هماهنگي هستند و برخي هماهنگي‌ها صورت گرفته اما آنگونه که بايد نيست و ظرفيت‌ها بيش از کاريست که صورت گرفته است.
 
صادقي با اشاره به ايجاد 6 هزار شغل در حوزه گردشگري بيان داشت: مشاغل بايد در چند بخش صنايع دستي، مشاغل مرتبط با گردشگري و خود گردشگري ايجاد مي‌شدند، در بحث گردشگري حدودا يک هزار شغل ايجاد شده و در بحث صنايع دستي به مراتب بيش از اين آمار اشتغال‌زايي صورت گرفته است.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ اگرچه بنابر گفته معاون سابق گردشگري چهارمحال و بختياري تخت‌هاي اقامتي استان به 850 عدد رسيده اما بايد بگوييم امروز با گذشت چهار سال از وعده رئيس جمهور هنوز هم مسافران در پارک‌ها چادر برپا مي‌کنند و اگر بارندگي رخ دهد، در مساجد و مدارس اسکان داده مي‌شوند و اين يعني ما نتوانستيم آنگونه که بايد براي رفع اين نياز گردشگران کاري انجام دهيم.
 
همچنين اگر سري به شهرستان‌هاي گردشگري استان بزنيم، خواهيم ديد که هنوز زيرساخت‌هاي اوليه چون سرويس بهداشتي مناسب يا محلي براي شستشوي ظروف آن‌ها فراهم نشده است، يعني نه‌تنها اين استان قطب گردشگري نشده که به برآورده شدن نيازهاي ابتدايي مسافران نيز توجه نشده است.
 
فعاليت 27 اقامتگاه بوم‌گردي يکي ديگر از اقداماتي است در جهت تحقق طرح جامع گردشگري ايجاد شده اما بايد ديد آيا آنگونه که بايد از فعالان اين عرصه حمايت مي‌شود تا کارشان را گسترش داده و با خيالي آسوده اين مسير را ادامه دهند؟

برخي مسئولين در حمايت از ايجاد اشتغال فقط شعار مي‌دهند

مسلم قرباني رئيس مجتمع گردشگري هزار چشمه هفشجان در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: مساحت مجموعه گردشگري هزار چشمه يک و نيم هکتار بوده و براي آن هشت فاز پيش‌بيني شده که تاکنون يک فاز آن به طور کامل به بهره‌برداري رسيده است.
 
وي با اشاره به اينکه در سال 94 يک ميليارد تومان براي اين مجموعه هزينه شده است بيان داشت: در اين مجموعه 12 نفر به صورت مستقيم و 50 نفر به صورت غيرمستقيم مشغول به کار هستند.
 
قرباني خاطرنشان کرد: برخي مسئولين در بحث اشتغال‌زايي فقط شعار مي‌دهند و نه‌تنها از آن حمايت نمي‌کنند و بلکه سنگ‌اندازي هم مي‌کنند.

دستگاه‌ها همکاري لازم را با ما ندارند

رئيس مجتمع گردشگري هزار چشمه هفشجان بيان داشت: سازمان گردشگري استان براي راه‌اندازي اين مجموعه تنها 30 ميليون تومان به ما وام داده‌اند، اين در حالي است که سرمايه گذاري اوليه ما يک ميليارد تومان بوده است.
 
وي با تاکيد بر اينکه تسهيلات بسياري براي ما به تصويب رسيده اما همه آن‌ها فقط بر روي کاغذ بوده يادآور شد: ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، نتوانسته طرح‌هايمان را براي توسعه اين مجتمع گردشگري به خوبي توجيه کند و همين امر موجب شده ساير دستگاه‌ها همکاري لازم را با ما نداشته باشند و حتي مجوز احداث سرويس بهداشتي را نيز به ما نمي‌دهند.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ اگر ما به دنبال تبديل استان به قطب گردشگري هستيم، بايد از افرادي که وارد اين عرصه مي‌شوند حمايت شود، چون اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي علاوه‌بر اينکه مي‌توانند به يکي از محل‌هاي آرام براي مسافران تبديل شوند و لذت تجربه يک زندگي روستايي را براي آن‌ها در ساعاتي که در آنجا اقامت دارند فراهم سازد، مي‌تواند زمينه‌ساز اشتغال جوانان نيز باشد.
 
ناهماهنگي دستگاه‌هاي مربوطه در بحث گردشگري و جزيره‌اي عمل کردن آن‌ها در استان و کشور، عدم همکاري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان با متوليان امر گردشگري و حمايت ضعيف از اين افراد، ناتواني در معرفي استان در سطح کشور و... ازجمله موانعي هستند که بر سر راه مصوبه رئيس جمهور قرار گرفته و امروز بعد از گذشت چهار سال از تصويب اين طرح توسط آقاي روحاني مي‌بينيم عملا کار چنداني براي تبديل اين استان به قطب گردشگري نشده و ما به نيمه راه هم نرسيديم.
  
اميد است در سال 98 شاهد تبديل استان به قطب گردشگري و ايجاد اشتغال براي جوانانمان باشيم، به اميد آن روز.
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg