کد مطلب: 173360
دانا گزارش مي‌دهد؛
نوبخت گيت بعد از کردانيسم اتفاق مي افتد؟/ سئوالاتي دنباله دار درباره مدرک دکتراي معاون روحاني/ چرا نوبخت اصل مدرک تحصيلي و پايان‌نامه خود را منتشر نمي‌کند؟
تاریخ انتشار : 1398/01/21
نمایش : 1673
کارشناسان اقتصادي و فعالان فضاي مجازي درباره مدرک دکتري محمد باقر نوبخت از دانشگاه غرب اسکاتلند دچار تشکيک جدي شده‌اند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ موضوعي در برخي از رسانه‌ها پيچيده است که در آن مدرک دکتري «محمد باقر نوبخت» رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور را زير سئوال مي برد.

محمد باقر نوبخت معاون روحاني در حالي ميگويد دکتراي اقتصاد از دانشگاه پيزلي دارد که اصلا دانشگاهي به نام پيزلي وجود خارجي ندارد و مدرسه کسب و کار دانشگاه غرب اسکاتلند در شهر پيزلي هم تنها مدرک کارشناسي ارشد مي‌دهد.

در همين رابطه، «داود سوري» اقتصاددان و عضو هيات علمي دانشگاه شريف گفت: « آقاي نوبخت از روز اولي که آمد به عنوان دانش آموخته دکتراي اقتصاد از دانشگاه پيزلي معرفي شد. اين در حالي است که دانشگاه پيزلي وجود ندارد. يک دانشگاهي وجود دارد به نام دانشگاه غرب اسکاتلند ( University of the West Scotland) که پرديسي  ( campus)  دارد در شهر کوچکي به نام پيزلي paisley) ). کل دانشگاه غرب اسکاتلند رشته اقتصاد ندارد، فقط يک مدرسه کسب و کار ((business school  دارد که MBA مي دهد و بالاترين مدرکي هم که ارائه مي دهد، درجه کارشناسي ارشد است. من نمي‌دانم ايشان چگونه دکترا گرفته است. من قبلا هم به دوستان روزنامه نگار گفته‌ام همانطور که موضوع مدرک آقاي کردان را پيگيري کرديد، بايد مدرک آقاي نوبخت را هم پيگيري کنيد.»

اين سخنان درحالي است که روابط عمومي وزارت علوم اعلام کرد: « به دنبال استعلام برخي رسانه ها در مورد اصالت و اعتبار مدرک تحصيلي آقاي دکتر محمد باقر نوبخت موضوع توسط اداره کل ارزشيابي مدارک تحصيلي دانش آموختگان خارج از کشور بررسي و مشخص شد که با توجه به سوابق موجود در پرونده ارزشيابي مدرک تحصيلي ايشان، صحت تعلق و صدور مدرک دکتري آقاي دکتر نوبخت، به تاييد سفارت جمهوري اسلامي ايران در انگلستان رسيده و در دي ماه سال ۱۳۸۹ مورد ارزشيابي اين وزارتخانه قرار گرفته و به عنوان دکتري در رشته اقتصاد تاييد شده است.»

حال سوال اين است چرا وزارت علوم از بکار بردن نام دانشگاه محل تحصيل آقاى نوبخت پرهيز مى کند؟ اگر آن دانشگاه همان دانشگاه غرب اسکاتلند است که آقاى نوبخت مدعى اخذ مدرک هستند چطور در حالى که برنامه دکتراى اقتصاد ندارد مدرک در اين زمينه صادر شده است؟!

«پويا ناظران»، اقتصاددان در واکنش به تاييد دکتراي اقتصاد نوبخت توسط وزارت علوم بيان کرد: «همه چيز مشکوک است.»

وي بيان مي کند: «آقاي نوبخت، رييس سازمان برنامه، دکتراي مديريت از دانشگاه آزاد و علي‌الظاهر دکتراي اقتصاد از دانشگاه پيزلي انگلستان دارند. در مورد دکتراي اقتصاد ايشان هميشه ابهاماتي بوده، اما اين ابهامات چند هفته پيش تشديد شد. »

اين اقتصاد دادن بيان مي کند: «منتها تا امروز آقاي نوبخت بجاي ارائه تزي با امضاي اعضاي کميته تز، پشت چندين جوابيه، اطلاعيه، و تکذيبيه قايم شده‌اند. اين متون آنقدر عجيب هستند که حالا دکتراي اقتصاد داشتن آقاي نوبخت بيش از پيش زيرسوال رفته است.»

وي بيان ادامه مي دهد: «هر دانشجوي دکترا بايد تزي بنويسد و از آن دفاع کند. تا اين تز به امضاي همه اعضا کميته تز، يا همون thesis committee، نرسد، مدرک دکترا به آن دانشجو اعطا نمي‌شود.در دانشگاه‌هاي غربي مرسوم است که بعد از امضا شدن تز، آن را آنلاين منتشر مي‌کنند. مثلا مي‌توانيد تز من را، با ليست اعضاي کميته تز، اينجا پيدا کنيد.»

محمد طبيبيان اقتصاددان نيز در کانال تلگرامي خود نوشت: وزارت علوم بهتر است مشخص کند که از بين مدرک دانشگاه آزاد يا مدرک دانشگاه پيزلى (دانشگاه غرب اسکاتلند) کدام يک را تاييد مى کند، بعد هم اين پرسش مطرح مى شود که آيا مطلبى که در مورد قانون کاربه عنوان پايان نامه آقاى نوبخت مطرح شده واقعا پايان نامه دکترا است؟ آيا اين دکترا مى تواند دکتراى اقتصاد تلقى شود؟ وزارت علوم از کجا تشخيص داده که پايان نامه در مورد قانون کار ايران مربوط به رشته حقوق يا جامعه شناسى نيست؟ آيا آن دانشگاه اصولا رشته اقتصاد دارد؟ چگونه اين پايان نامه که در منابع اينترنتى با نام ايشان  منتشر شده نه مشخصات اساتيد مشاور نه سر برگ و مارک دانشگاه و نه صورت جلسه دفاعيه در آن موجود نيست. بگذريم از مطالب آن هم که در سطحى نيست که حتى يک دانشگاه ضعيف بين المللى هم قبول کند(محتواى  آن متن جاى بحث طولانى دارد).

در مجلس گذشته نيز «ايرج نديمي» مدرک دکتري معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور را زير سئوال برد.

وي در سايت شخصي خود در اين باره گفت: « اين‌که مثلاً آقاى نوبخت در دوره اول نمايندگى (دوره دوم) تا ششم چه مباحثى را از نظر فکرى (راست يا اصلاح‌طلب) تعقيب مى‌کرد، و يا اين‌که با چه تحصيلاتى وارد مجلس شد و دوران تحصيل هماهنگ با نمايندگى ايشان در اسکاتلند، آيا حضورى بوده يا مکاتبه‌اى، ربط به ما ندارد، و يا اين‌که ايشان از کى چپ و ... شده است، باز به ما ربطى ندارد، اما شما مى‌نويسى چرا نماينده از حق خود استفاده مى‌کند و يا چرا از حقوق مردم دفاع مى‌کند و بعد استدلال مى‌فرمايي که چون ايشان در اسکاتلند درس خوانده، نمايندگان حق اظهار نظر ندارند.»

بنابراين درخصوص مدرک دکتري نوبخت با وجود توضيحات وزارت علوم چند نکته اساسي وجود دارد.

  1. چگونه نوبخت از دانشگاهي که تا مدرک ارشد بيشتر ندارد و به گفته کارشناسان در آن اقتصاد تدريس نمي شود مدرک دکتري اقتصادي گرفته است.
  2. وزارت علوم مشخص کند که از بين مدرک دانشگاه آزاد يا مدرک دانشگاه پيزلى (دانشگاه غرب اسکاتلند) کدام يک را تاييد مى کند؟
  3. چرا در سايت اين دانشگاه اثري از تز دکتري نوبخت وجود ندارد؟
  4. چرا نوبخت اصل مدرک تحصيلي و پايان‌نامه خود را منتشر نمي‌کند؟
  5. چرا تز دکتراي نوبخت فارغ از کيفيت محتوايي، فاقد نام استاد راهنما، مهر دانشگاه و کميته تز است؟

انتهاي پيام/ ح 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg