کد مطلب: 173490
«گلوبال‌هاوک»؛ غول ۲۰۰ ميليون دلاري که سپاه آن را ساقط کرد
تاریخ انتشار : 1398/03/30 11:42:33
نمایش : 1364
نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي صبح امروز يک فروند پهپاد جاسوسي «گلوبال هاوک» آمريکا که از جمله تسليحات گران‌قيمت ايالات متحده است را در مناطق سرزميني کشورمان ساقط کرد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، در نخستين ساعات بامداد امروز(پنجشنبه 30 خرداد) يک فروند پهپاد جاسوسي "گلوبال هاوک "امريکا بعد از تجاوز به حريم سرزميني جمهوري اسلامي ايران در منطقه روبروي  کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نيروي هوا فضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي قرار گرفت و سرنگون شد.

پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمريکا با نام اختصاري RQ-4 است که به منظور اجراي عمليات‌هاي جاسوسي و شناسايي توسط نيروي هوايي و دريايي ايالات متحده آمريکا به کار گرفته مي‌شود.

برد عملياتي اين پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتيکال مايل( بيش از ۲۲ هزار کيلومتر) است و قادر به اجراي ماموريت در تمام شرايط آب و هوايي خواهد بود.بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده «گلوبال هاوک» از جمله ويژگي‌هاي بارز اين پهپاد، مداومت پروازي زياد( بيش از ۳۲ ساعت بدون سوختگيري) در ارتفاع پروازي زياد(۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کيلومتر از سطح زمين) براي انجام ماموريت اصلي خود يعني تصويربرداري و نقشه‌برداري آنلاين مناطق وسيع به وسيله دوربين‌ها و سنسورهاي مختلف است به طوري‌که قادر است محوطه اي به مساحت 100 هزار کيلومتر مربع را در يک روز اسکن و نقشه برداري کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهيزات ارتباطي با سرعت ۵۰ مگابايت بر ثانيه ارسال کند.

بيشترين وزن اين پهپاد در هنگام برخاستن، کمي بيشتر از ۱۴.۵ تن است که مي‌تواند محموله‌هايي تا وزن ۱۳۶۰ کيلوگرم را با خود حمل کند.

بدنه اين پهپاد از جنس آلومينيوم است و طراحي بدنه آن نيز به گونه اي طراحي شده تا از سطح مقطع راداري آن کاسته شود. از سويي اين پهپاد مجهز به سيستم گرمايش سوخت است که به پرواز آن در ارتفاع بالا کمک خواهد کرد.

گلوبال هاوک را مي‌توان از جمله تسليحات گران قيمت ارتش آمريکا برشمرد چراکه قيمت هر فروند از اين پهپاد با احتساب هزينه‌هاي عملياتي و نگهداري آن، به بيش از ۲۲۰ ميليون دلار مي‌رسد و از اين حيث يکي از گران‌ترين پهپاد‌هاي آمريکايي محسوب مي‌شود.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg