کد مطلب: 173559
دانا گزارش مي‌دهد؛
بازي وعده‌هاي پوچ قاره سبز در زمين برجام/ 19 روز تا آغاز مهلت سوم برجامي دولت به اروپا؛ وعده‌هاي واهي اتحاديه اروپا ادامه دارد
تاریخ انتشار : 1398/05/27 12:40:47
نمایش : 1484
رئيس جمهور با پيامي که درباره ادامه گام سوم مهلت برجامي ايران به اروپا مي دهد، اين اطمينان را به قاره سبزي ها مي دهد که ايران در برجام با همين سطح تقريبا هيچ ماندگار است و اين گام هاي تنبيهي ايران را اغلب بي اثر مي کند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ اتحاديه اروپا پس از خروج آمريکا از برجام متعهد شد تا نه تنها تعهدات خود در برجام را انجام دهد بلکه جهت تقويت و حمايت از برجام گام بردارد. اما در اين حيطه شاهد نوعي کارشکني اروپايي‌ها براي اجراي تعهداتشان در برجام هستيم که بيشتر کمک به اهداف آمريکاست. 

 
در همين رابطه، اروپا بيش از 9 ماه است که تعهدات خود را معطل راه اندازي يک کانال مالي نگه داشته است. کانال مالي که در ابتدا به spv شهرت يافت و سپس به ماکتي از اين کانال مالي که تنها در حوزه انتقال غذا و دارو است، تقليل يافت. 
 
اتحاديه اروپا حالا بعد از چندين و چند ماه بي عملي خود در اجراي تعهداتش در برجام  و تقليل اين سند، راه اندازي کانال اينستکس را منوط به اقدام ايران در ورود به اف اي تي اف کرده است. 
 
ايران نيز در پي کارشکني اتحاديه اروپا اقدام به اجراي گام‌هاي تقليل‌آميز تعهدات برجامي کرد. اقدامي تنبيهي براي اتحاديه اروپا که به گام دوم هم رسيد و حالا تنها کمتر از 20 روز از گام دوم مانده است.
 
اتحاديه اروپا اما در مدت زمان مهلت دوم ايران براي عمل به تعهداتش متاسفانه گام قابل تاملي در اين حوزه بر نداشته است. اين درحالي است که «حسن روحاني» رئيس جمهور در نشست شوراي اداري و مراسم بهره برداري از اين طرح‌ها گفت: « اگر در مذاکرات به نتيجه نرسيم مرحله بعدي کاهش تعهداتمان را انجام خواهيم داد.»
 
اين درحالي است تنها گام هاي تنبيهي اروپا در برجام کافي نيست و به نظر مي رسد که اروپايي‌ها در اين حوزه به نوعي به اين نتيجه رسيده‌اند که ايران تنها قرار است به گام هاي تقليل آميز ادامه دهد و مسئله خروج از برجامي که تقريبا هيچ را براي ايران به اضافه تعهداتي که انجام داده به بار آورده، منتفي است. 
 
دام وعده‌هاي واهي اتحاديه اروپا براي ايران 
 
مشکل اصلي اتحاديه اروپا ايجاد اميد واهي با استفاده از وعده هاي پوچ است. وعده هايي نظير ايجاد کانال مالي spv و اينستکس و بعضا وعده‌هاي مختلف براي اجراي تعهداتي که وظيفه دارد آنان را انجام بدهد اما بازهم با توجيهات واهي ديگر از اجراي آنها سر باز مي زند.
 
محمود واعظي با اشاره به مذاکرات ايران و فرانسه که با هدف حفظ برجام در جريان است، گفت: «مذاکره با اروپا جدي‌تر شده است. در کنار اين مذاکرات، صحبت‌هايي شده که بتوانيم به چارچوب‌هايي برسيم و اميدواريم به بهره‌مندي از منافع برجام برسيم. در مورد اينکه اگر به جمع‌بندي نرسيم گام سوم را انجام مي‌دهيم، ترديدي نيست.»
 
اخيرا سخنگوي وزارت خارجه فرانسه تاکيد کرده که حفظ منافع اقتصادي برجام براي ايران تنها بر عهده اروپايي‌ها نيست که همه امضا کنندگان اين توافق در اين زمينه مسئول هستند.
 
فرانسه مطرح مي کند که جامعه جهاني درحفظ منافع اقتصادي ايران در برجام مسئول است.
 
بنابر همين موضوع قرار است هفته‌ آينده روساي‌جمهور فرانسه و روسيه با محوريت برجام با يکديگر ديدار و گفت‌وگو مي‌کنند.
 
بازي آمريکا براي بازي دادن ايران 
 
بر خلاف اينکه امانوئل ماکرون رئيس جمهور فرانسه به زعم خودش به دنبال حفظ برجام است، ولي تلاش‌هاي ۳ ماه اخير او همچون تکاپوهاي قبل از خروج ترامپ از توافق وين باز هم به در بسته خورده است. از همين روست که شاهد شکرآب شدن رابطه فرانسه و آمريکا در خصوص برجام هستيم تا جايي ترامپ ماکرون را احمق مي خواند.
 
آمريکا از بيش از يک سال پيش واسطه هايي را براي گفت و گو با ايران انتخاب کرده بود از عمان تا سوئيس، از ژاپن تا عراق و البته فرانسه. اما پيام هاي ضد و نقيض دولت ترامپ براي حل مساله با ايران بيش از همه فرانسه را آزار داده است. 
 
ترامپ ديدگاه هاي متفاوتي را با فرانسوي ها در ميان گذاشته بود که با ايده هايي که از سوي شوراي امنيت ملي وي با پاريس مطرح شده بود متفاوت بود. فرانسوي‌ها در ميانه اين پيام هاي ضد و نقيض گرفتار شدند.
 
درواقع اين نشان مي‌دهد که آمريکا به مانند کره شمالي تنها قصد بازي دادن ايران براي مذاکره را داشته است. اين درحالي است که جمهوري اسلامي ايران به خوبي اين بازي شوم ترامپي را متوجه شد و رهبر معظم انقلاب پاسخ دندان شکني به فرستاده آمريکايي‌ها داد. 
 
در همين رابطه، يک مقام سابق وزارت خارجه امريکا در اين باره به ديلي بيست مي گويد: «فرانسوي ها به وضوح عصباني شده بودند از اينکه آيا بالاخره ماموريتي مستقيم از سوي آمريکا دارند يا خير. به نظر مي  رسد که هيچ پروسه سياست گذاري درباره ايران در دولت ترامپ وجود ندارد و برهمين اساس فرانسوي ها نيز پيام هاي متناقض از منابع متفاوت در کاخ سفيد دريافت مي کردند. براي همين اصلا عجيب نبود که يکي در دولت امريکا به ماکرون بگويد لطفا اين کار را انجام بده و بعد همان ايده مورد توافق را هم تکذيب کنند.»
 
پيام رئيس جمهور به غرب درباره گام سوم مهلت برجامي 
 
بالاخره آنچه از اوضاع برجام و اتحاديه اروپا و رابطه آن با امريکا بر مي آيد، اين است که اروپايي‌ها هيچ وقت نخواسته‌اند که هزينه اجراي برجام خصوصا زماني که با تهديدهاي آمريکايي مواجه هستند را بپردازند. در اين ميان اتحاديه اروپا وظايفي دارد که در قبال آن کاري انجام نداده است و آمريکا را در اين عرصه بهانه مي‌کند.
 
 درواقع به نظر مي رسد اروپايي ها هم از ابتدا از بازي امريکا با خبر بودند اما سعي مي کردند در اين بازي به قول معروف نه سيخ بسوزد و نه کباب و از اين منظر حتي براي خود منافعي هم کسب کنند. 
از اين روست که شاهد ايجاد روند وعده هاي واهي در کنار بي عملي از اتحاديه اروپا بوده و هستيم اما براي اينکه اروپايي‌ها مجاب شوند که اين روند چندان ادامه نخواهد يافت بايستي اقدامي عاجل و جدي تر از دولت ببيند. اما به نظر مي رسد رئيس جمهور با پيامي که درباره ادامه گام سوم مهلت برجامي ايران به اروپا مي دهد، اين اطمينان را به قاره سبزي ها مي دهد که ايران در برجام با همين سطح تقريبا هيچ ماندگار است و اين گام هاي تنبيهي ايران را اغلب بي اثر مي کند.  
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg