کد مطلب: 173622
دانا گزارش مي‌دهد؛
سناريوهايي که اصلاحات براي توجيه شکست تدارک ديده‌اند/ اصلاح طلبان چرا بايد نگران انتخابات مجلس آينده باشند؟
تاریخ انتشار : 1398/07/15 10:42:53
نمایش : 1104
اصلاح طلبان به وضوح ميدانند که با ريزش آرا و اعتبار مردمي با توجه به اين عقبه ضعيف روبرو هستند و از اين رو نمي توانند تصميم درستي درباره اينکه چطور و با چه استراتژي در انتخابات آينده مجلس حضور يابند، اتخاذ کنند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ چند ماه مانده به انتخابات مجلس شوراي اسلامي جبهه اصلاحات هنوز به توافق قطعي بر سر شکل حضور در انتخابات نرسيده است، اين موضوع هم به جهت اختلافات فاحشي است که در اين جناح سياسي وجود دارد. اما منشاء اين اختلافات چيست؟ اگر نگاهي به عملکرد اين جريان در فضاي سياسي و خصوصا در مجلس بيندازيم به ضعف عميق اين جريان پي مي بريم. همين ضعف عملکردي باعث نگراني اصلاح طلبان براي نحوه حضور در انتخابات آينده شده است. چراکه اصلاح طلبان به وضوح ميدانند که با ريزش آرا و اعتبار مردمي با توجه به اين عقبه ضعيف روبرو هستند و از اين رو نمي توانند تصميم درستي درباره اينکه چطور و با چه استراتژي در انتخابات آينده مجلس حضور يابند، اتخاذ کنند.

البته نه‌تنها راهبرد انتخاباتي دقيق جبهه اصلاحات معلوم نيست، بلکه بحث‌هاي تئوريکي مانند نقش و جايگاه رهبري اصلاحات هم در ماه‌هاي منتهي به انتخابات مطرح شده است و اصلاح‌طلبان در‌حال‌حاضر با چند مسئله از جمله حضور يا عدم حضور در انتخابات، مشارکت مبتني بر ليست‌گرايي يا فردگرايي و تبيين جايگاه رهبري اصلاحات دست‌وپنجه نرم مي‌کنند تا شايد بتوانند به نتايجي واحد برسند. بنابراين اصلاح طلبان در چهار راه تصميم گيري براي نحوه حضور در انتخابات قرار دارند. 
 
اصلاح طلبان دوباره همه چيز را به گردن ديگران مي اندازند
 
اصلاح طلبان که با نيروهاي نه چندان قدر درانتخابات پيشين مجلس شوراي اسلامي حضور يافتند و توانستند بخشي از نامزدهاي وابسته به خود را به مجلس هدايت کنند، امروز با توجه به اين اين نيروها نتوانستند در مجلس عملکرد خوبي داشته باشند، مطرح مي کنند که اين نيروها بعضا به سبب ائتلاف با جريان هاي ديگر از جمله اعتداليون وارد ليست اصلاحات شدند. از اين رو اصلاح طلبان مطرح مي کنند که اين بار ائتلاف نمي کنند تا به نوعي خود را از عملکرد بد گذشته فراکسيون اميد پاک کنند.
 
در همين راستا، اصلاح طلبان فرياد «ائتلاف نمي کنيم» سر داده اند و مطرح مي کنند که مشکلات مجلس دهم به گردن نيروهاي غير اصلاح طلب است. 
 
در اين زمينه، «مصطفي کواکبيان»، عضو هيئت رئيسه فراکسيون اميد مجلس مطرح مي کند: «نمايندگان تهران چون مي‌خواستند با دولت همراهي کنند، کمتر کار کردند.»
 
وي افزود: «از دولت کانديدا قرض نمي‌گيريم و نمي خواهيم نردبان شويم.»
 
«محسن رهامي» فعال سياسي اصلاح‌طلب در اظهار نظري عجيب بيان کرد: «در هر صورت ما از انتخابات کنار نکشيده‌ايم ولي به هر قيمتي هم ليست نمي‌دهيم.وقتي در حوزه‌اي نامزد نداشته باشيم مثلا احمد توکلي را در ليست خود نمي‌گذاريم.»
 
سناريو نگراني اصلاح طلبان درباره مشارکت مردم درانتخابات 
 
در اين ميان که اختلافات و تعدد سناريو در جريان اصلاحات اظهر من الشمس است، «مصطفي کواکبيان» نماينده اصلاح طلب مجلس از سناريو سازي رقيب براي اصلاحات سخن مي گويد تا شايد اذهان عموم را به موضوعي ديگر سوق دهد.
 
وي در صفحه توئيتر خود مي نويسد: «ملت ايران بدانند که سناريويي هست که مي‌خواهند مردم را از صندوق‌هاي راي مأيوس کنند. اين سناريو مي‌خواهد نمايندگان اظهار نظر نکنند، در حالي که هر نماينده براساس اصل ۸۴ قانون اساسي آزاد است و مي‌تواند اظهار نظر کند و حتي از آقاي خاتمي يا رفع حصر صحبت کند.»
 
در همين رابطه، «آذر منصوري» فعال اصلاح طلب با بيان اينکه اصلاح طلبان بايد جداً نگران مشارکت مردم در انتخابات باشند، گفت: « اگر اين فضا بخواهد تا اسفند امسال ادامه پيدا کند اصلاح طلبان بايد به طور جدي نگران مشارکت مردم در انتخابات باشند. ضمن اين که ما در شرايطي هستيم که ائتلافي در منطقه و جهان توسط اسرائيل و آمريکا عليه ايران شکل گرفته است و امنيت ملي ما را تهديد مي کند. بنابراين بايد مراقب تهديدها باشيم.»
 
اما به هر جهت اصلاح طلبان بيشتر از همه بايستي نسبت به ريزش آراي خود نگراني داشته باشند و سعي مي کنند اين موضوع را به کمتر شدن مشارکت نسبت دهندو بيان مي کنند که اين موضوع به نفع رقيب است. به نظر مي رسد اصلاحات در حال چيدن ادبيات و فضاي فکري است که از همين امروز شکست خود را در انتخابات آينده با بهانه گيري هاي عجيب و غريب توجيه کند تا هزينه شکست را کمتر کند. 
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg