کد مطلب: 173667
گياهاني که از عوارض آلودگي هوا درون خانه‌ها مي‌کاهند
تاریخ انتشار : 1398/08/19
نمایش : 1524
برخي از گياهان با ويژگي‌هاي خاصي که دارند، قادر هستند از عوارض آلودگي هوا در فضاي بسته خانه‌ها بکاهند.

به گزارش هفت چشمه ؛ زندگي در شهر‌هاي مدرن مي‌تواند عوارض جانبي ناخواسته‌اي داشته باشد. يکي از اين عوارض جانبي، آلودگي هوا است. حتي اگر تصميم بگيريد در روز‌هاي آلوده به بيرون از منزل نرويد، اين آلودگي مي‌تواند به فضاي داخل خانه هم سرايت کند. کمبود جريان هوا باعث مي‌شود آلودگي هوا در محيط داخلي باقي بماند و مشکلات بهداشتي مانند آسم ايجاد شود.

از طرفي مبلمان مدرن، مصالح ساختماني مصنوعي و حتي فرش خانه شما ممکن است مواد شيميايي بيشتري از آنچه انتظار مي‌رود داشته باشد. اين مواد شيميايي مي‌توانند تا ۹۰ درصد آلودگي هوا در محيط داخلي را تشکيل دهند.

در سال ۱۹۸۹، ناسا کشف کرد که گياهان خانگي مي‌توانند سموم مضر را از هوا به ويژه در فضا‌هاي محصور شده با جريان هوا کم جذب کنند، اين مطالعه مبناي مطالعات جديدتري در مورد گياهان و توانايي آن‌ها در اين زمينه بوده است. در حالي که گياهان نسبت به دستگاه تصفيه هوا قدرت کمتري دارند، اما طبيعي تر، مقرون به صرفه‌تر و داراي خواص درماني کم عوارض تري هستند.

گياهان همچنين موجب افزايش خلق و خو و بهره وري، بهبود قدرت حافظه مي‌شوند و استرس و خستگي را کاهش مي‌دهند. ناسا نگه داري دو يا سه گياه را در گلدان‌هاي ۸ تا ۱۰ اينچي براي هر ۱۰۰ فوت مربع در فضاي بسته منازل را توصيه مي‌کند.

بعضي از گياهان نسبت به سايرين در حذف برخي مواد شيميايي کارآمدتر هستند. در ادامه با برخي از گياهاني که براي تصفيه هواي خانه‌ها توصيه شده اند اشاره مي‌کنيم.

پتوس طلائي

پتوس طلائي گياه پرقدرت براي نابودي فرمالدئيد است که در دود اگزوز ماشين‌ها وجود دارد و در روز‌هاي آلوده، ممکن است از درز پنجره اتاق‌ها مهمان خانه شما شود.

گياهاني که عوارض آلودگي هوا را درون خانه ها کمتر مي کنند

گياهان عنکبوتي (Chlorophytum comosum)

گياهان عنکبوتي که به عنوان گياهان تصفيه کننده هوا شناخته مي‌شوند به سرعت رشد مي‌کنند و در سبد‌هاي حلق آويز به خصوص در فضاي کاري بسيار عالي به نظر مي‌رسند. اين گياهان بيش از ۲۰۰ گونه دارند و براي کودکان بي خطر هستند. گياهان عنکبوتي در از بين بردن آلودگي‌هاي فرمالدئيد و زايلن موثر هستند.

گياهاني که عوارض آلودگي هوا را درون خانه ها کمتر مي کنند

گل داوودي (Chrysanthemum morifolium)

گل‌هاي داودي‌هاي در بالاترين رتبه براي تصفيه هوا قرار دارند. نشان داده شده است که آن‌ها حتي سموم معمول و آمونياک را هم از بين مي‌برند. اين گياهان ترکيات سمي نظير فرمالدئيد، زايلن، بنزن و آمونياک را از بين مي‌برند.

Ficus elastic

فيکوس ها مي توانند آلودگي‌هاي مونوکسيد کربن، فرمالدئيد، تري کلر اتيلن و موارد ديگر را از فضاي داخلي خانه کاملا پاک کنند.

گياهاني که عوارض آلودگي هوا را درون خانه ها کمتر مي کنند

 سانسِوِريا (گياه ماري)

اين گياه يکي از بهترين گياهان تصفيه‌کننده‌ هاي فرمالدئيد است. فرمالدئيد علاوه بر دود اگزوز ماشين ها در مواد تميزکننده، دستمال توالت، دستمال کاغذي، و محصولات بهداشت فردي استفاده مي‌شود. از طرفي اين گياه، بر خلاف ساير گياهان شب‌ها دي‌اکسيدکربن را جذب و اکسيژن مي‌سازد.

گياهاني که عوارض آلودگي هوا را درون خانه ها کمتر مي کنند

نخل بامبو

نخل بامبو در فضا‌هاي داخلي و کم‌نور درون منازل به خوبي رشد مي‌کند و در صدر فهرست گياهاني که مي‌توانند بنزن و تري‌کلورواتيلن را تصفيه کنند، قرار دارد. يکي از مکان‌هاي مناسب براي قراردادن اين گياه در کنار مبلمان خانه است، زيرا مبلمان خانه ممکن است فرمالدئيد از خود متصاعد کنند.

گياهاني که عوارض آلودگي هوا را درون خانه ها کمتر مي کنند

اين گياهان و چندين گياه ديگر نه تنها شما را از عوارض آلودگي هوا که ممکن است به فضاي بسته درون منازل سرايت کند، بلکه از ذرات شيميايي که از برخي وسايل درون خانه ها متصاعد مي شوند، مصون نگه مي دارند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg