کد مطلب: 173714
پول ورزش در توکيو براي چه خرج مي‌شود؟/ سهميه‌هايي که رنگ و بوي گردشگري دارد
تاریخ انتشار : 1398/09/17 09:53:51
نمایش : 1641
در حالي برخي مديران و روساي فدراسيون‌ها از کسب سهميه المپيک خوشحالند و تبليغات گسترده‌اي نيز درباره‌اش مي‌کنند که به نظر مي‌رسد برنامه‌ريزي جدي براي تبديل آن به مدال وجود ندارد و صرفا پر کردن آمار و ارقام است.

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، کمتر از 8 ماه به المپيک توکيو باقي مانده و کشورهاي مختلف براي قدرت‌نمايي در اين ميدان بزرگ، در تکاپو هستند تا بيشترين سهميه را کسب کرده و با کارواني پرقدرت در المپيک شرکت کنند. ورزش ايران نيز از اين امر مستثني نيست و ورزشکاران با حضور در ميادين مختلف، براي کسب سهميه تلاش مي‌کنند. کاروان ما تاکنون 29 سهميه المپيک 2020 توکيو را کسب کرده است.

* المپيک ميداني براي به رخ کشيدن قدرت سياسي

المپيک هميشه ميدان بزرگي براي به رخ کشيدن قدرت‌ سياسي است. بالا رفتن پرچم کشورهاي مختلف، سرمايه‌گذاري هنگفت براي کسب مدال، برگزاري کمپ‌هاي برون‌مرزي، مراسم رژه و لباس کاروان و ...، همه و همه براي نشان دادن قدرت سياسي در يک ميدان ورزشي مانند المپيک است.

کشورهاي قدرتمند مانند آمريکا، چين، روسيه، فرانسه، انگليس و ... علاوه بر افزايش سهميه، به دنبال مدال المپيک هستند و کاروان بزرگ را نشانه پتانسيل و قدرت يک کشور مي‌دانند؛ هر چند به نظر مي‌رسد پشت اين کاروان بزرگ برنامه‌هاي زيادي نيز نهفته است.

* کسب سهميه مهم است يا مدال‌آوري؟

کشورهاي مختلف در هر دوره حضورشان در المپيک برنامه‌هايي دارند که به دنبال پياده کردن آن در درازمدت هستند. با توجه به اينکه تعداد زيادي از المپين‌ها در المپيک به مدال نمي‌رسند، برنامه‌ريزي خاصي وجود دارد تا در رقابت‌هاي جهاني و بازي‌هاي بعدي به نتيجه برسند؛ موضوعي که مورد غفلت مسئولان ورزش کشور قرار گرفته، همين برنامه‌ريزي است.

اگرچه کسب سهميه در گام اول موضوع مهمي براي موفقيت يک کشور محسوب مي‌شود اما نبايد در کنار آن، بهبود رکوردها و البته مدال‌آوري را فراموش کرد. هر چند به نظر مي‌رسد برخي روساي فدراسيون‌ها کسب سهميه را نشانه قدرت مي‌دانند و برنامه‌اي براي تبديل اين سهميه‌ها به مدال ندارند. برخي نيز بر اين باور هستند با کسب سهميه کار بزرگي کرده‌ و رسالت خود را انجام داده‌اند!

کارشناسان ورزشي نيز اعتقاد دارند در کنار کسب سهميه، بايد برنامه‌ريزي جدي براي مدال‌آوري داشت. بهرام افشارزاده دبيرکل اسبق کميته ملي المپيک در اين باره به فارس گفت: "براي المپيک بايد به صورت گلخانه‌اي عمل کنيم. مي‌توان اردوي فشرده برگزار کرد و سرمايه‌گذاري انجام داد. ما زمان زيادي نداريم. بايد روي رشته‌هايي که مي‌دانيم مدال دارند به صورت گلخانه‌اي برنامه‌ريزي کنيم. الان بايد افرادي خبره بنشينند و نتايج مسابقات و رکوردهاي ورودي را آناليز کنند. ما اگر حتي 200 سهميه هم بگيريم، اما اگر اين سهميه‌ها به مدال نرسد چه فايده‌اي دارد؟"

در فاصله کوتاهي که به المپيک مانده هرگونه غفلت و عدم توجه به ورزشکاران منجر به از دست رفتن مدال مي‌شود. تمرکز روي ورزشکاراني که مي‌توانند براي کاروان ايران مدال‌آور باشند يا ورزشکاراني که در آينده و رقابت‌هاي ديگر مي‌توانند پرچم کشورمان را به اهتزاز درآورند، يک نکته اساسي است.

* عدم توجه به ورزشکار مساويست با از دست رفتن مدال

حميد سجادي معاون اسبق وزارت ورزش در اين باره اظهار داشت: "خود کسب سهميه يک نوع افتخار و پيروزي است. کسب سهميه، حضور در المپيک و البته کسب مدال يک نوع موفقيت و ارزش است. ما هم بايد هنر کسب سهميه و هم حفظ آن را داشته باشيم. اگر روزها و هفته‌هاي منتهي به المپيک خوب تمرين نکنيم، ميدان نبينيم،‌ اردو نرويم، تغذيه مناسب نداشته باشيم،  نتيجه‌اي که مي‌خواهيم حاصل نمي‌شود."

سجادي به اين موضوع تاکيد دارد بهبود رکورد در رشته‌هايي مانند وزنه‌برداري، دووميداني و ... حتي اگر منجر به مدال هم نشود، ارزش محسوب مي‌شود. 

* استفاده از جوانان مستعد براي نتيجه‌گرايي در آينده

در بازي‌هاي المپيک تعداد زيادي از سهميه‌ها به کشورها اختصاص دارد. به نظر مي‌رسد با برنامه‌ريزي روي جوانان مستعد مي‌توان در آينده به مدال و هدف مورد نظر رسيد. داشتن يک تيم پشتيبان در بازي‌هايي همچون المپيک، در آينده ميان و درازمدت نتيجه‌اي قابل قبول براي کاروان ايران به دنبال خواهد داشت.

صحبت‌هاي کارشناسان نشان مي‌دهد حضور در المپيک فقط کسب سهميه و برنامه‌ريزي يک ماهه و يک ساله نيست؛ حضور در اين رويداد بزرگ، تدارک المپيکي و سرمايه المپيکي نياز دارد. دغدغه‌هاي مالي، نبود مهمات و تجهيزات، لغو اردوهاي تدارکاتي و ... نکات ضعفي است که يک کشور را از کسب نتيجه مطلوب در المپيک دور مي‌کند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg