کد مطلب: 184093
ارتقاي سرويس ADSL به VDSLهزينه ندارد/30درصد ترافيک روزانه اينترنت مخابرات داخلي است
تاریخ انتشار : 1399/04/14 08:52:49
نمایش : 1517
مديرعامل شرکت مخابرات ايران با بيان اينکه 30درصد ترافيک روزانه اينترنت مخابرات داخلي است، گفت: سيم کشي فيبرنوري به صورت رايگان براي متقاضيان انجام مي‌شود ومردم هزينه اي بابت ارتقاي سرويس ADSL به VDSL نبايدپرداخت ‌کنند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس؛ حجت عابدي اصل: در ايران، ۱۴ سال پس از اختراع تلگراف يعني در ۱۲۳۶ شمسي، اولين خط تلگراف بين تهران و چمن سلطانيه (نزديک زنجان) نصب و راه اندازي شد و دو سال بعد به سمت زنجان و تبريز و جلفا امتداد يافت و به شبکه تلگراف روسيه پيوست و روز بروز توسعه يافت. ايران در ۱۲۴۸ خورشيدي، به عضويت اتحاديه بين المللي تلگراف  که بعدها به اتحاديه بين المللي ارتباطات راه دور تغيير نام يافت درآمد.
چند سال پس از اختراع تلفن يعني در ۱۲۶۹ خورشيدي بين دو ايستگاه ماشين دودي تهران و شهرري اولين خط تلفن برقرار شد. روند توسعه کمي و کيفي مخابرات از مرحله تلفن مغناطيسي تا مرحله خودکار و ارتباطات ماهوره اي در ايران ادامه يافت.
در سال ۱۳۰۸ ، امور تلفني به شکل يک اداره زير نظر وزارت پست و تلگراف قرار گرفت و از آن پس ، اين وزارتخانه به وزارت پست و تلگراف و تلفن تغيير نام داد.
در سال ۱۳۱۳ تمامي شرکتهاي تلفن موجود در سطح کشور در هم ادغام شدند و شرکتي واحد، به نام شرکت سهامي تلفن ايران با مشارکت آن و زير نظر وزارت پست و تلگراف و تلفن بوجود آمد و فعاليت هاي ارتباطي- مخابراتي کشور به دو سازمان مستقل دولتي سپرده شد. به دليل افزايش جمعيت شهرها و ضرورت ايجاد ارتباط بين نقاط دور و نزديک، بموجب قانون تاسيس و اساسنامه شرکت مخابرات ايران مصوب خرداد ماه ۱۳۵۰، شرکت سهامي تلفن ايران ، منحل و تمامي دارايي ها و ديون و مطالبات و تاسيسات و کارکنان آن به شرکت جديد التاسيسي به نام مخابرات منتقل شد و از سال ۱۳۵۱ امور تلگراف و تلفن و بي سيم و همه تجهيزات مخابراتي وزارت پست و تلگراف و تلفن، با شرکت سهامي در هم ادغام شدند و سازمان جديدي به نام شرکت مخابرات ايران پديد آمد که از آن تاريخ تا امروز به همين نام و تحت نظارت وزارت پست و تلگراف و تلفن فعاليت داشته است.

سيد مجيد صدري مديرعامل شرکت مخابرات ايران حرف هاي زياد و شنيدني براي فعاليت هاي اين شرکت دارد. وي درباره ويژگي‌ها ، برنامه هاي در دست اجرا ، انگيزه پيشرفت ارتباطي، حرکت در مسير بيانات مقام معظم رهبري، چشم اندازهاي کوچک و بزرگ حوزه آي تي، ماموريت مخابرات نکات قابل توجه و خوبي را عنوان و آينده را روشن و کاملا مثبت ارزيابي مي‌کند.

براي شنيدن همه آنچه در شرکت مخابرات ايران در حال انجام است با سيد مجيد صدري مديرعامل شرکت مخابرات ايران ساعاتي را در خبرگزاري فارس به گفت‌وگو نشستيم.

آنچه در گفت‌وگوي ما با سيد مجيد صدري مي خوانيد:

* توسعه زيرساخت شبکه و تعامل با بخش خصوصي از اولويت‌هاي شرکت مخابرات است

* درب مخابرات به روي شرکت‌هاي داخلي درحوزه‌هاي مختلف باز است

* مهم ترين برنامه شرکت مخابرات تعامل ۱۰۰ درصدي با تمام شرکت‌هاي بخش خصوصي

* ايجاد۵ميليون پورت اينترنت با سرعت ۲۵ مگابيت بر ثانيه با تکنولوژي‌هاي VDSL و FTTH 

* صدور مجوز عمليات حفاري فيبر از مشکلات بر سر راه توسعه تکنولوژي VDSL در تهران

* سيم کشي فيبرنوري به صورت رايگان براي متقاضيان انجام مي‌شود

* شبکه اينترنت مخابرات در بحران کرونا ۳ برابر نزديک به ۹۱۰ مگ افزايش يافت

* ترافيک داخلي شبکه اينترنت مخابرات امسال به ۳۰ درصد نسبت به ترافيک خارجي رسيده است

* در حال حاضر  ۲۹ ميليون مشترک تلفن ثابت در کشور وجود دارد

*  پروژه مخابرات نوري (DWDM ) را که تا پيش از اين در اختيار شرکت هواوي بود به بخش داخلي سپرديم

*  به رغم همه تحريم‌ها قراردادهايي را با صنايع داخلي در زيرساخت صنعت ارتباطات منعقد کرديم

* مردم هزينه بابت ارتقاي سرويس ADSL به VDSL پرداخت نمي‌کنند

* مراجعه حضوري براي دريافت سرويس VDSL پذيرفتني نيست

* ۷۶ ميليون يورو صرفه‌جويي ارزي در صنعت بومي مخابرات داشته ايم

* توسعه زيرساخت شبکه و تعامل با بخش خصوصي از اولويت‌هاي شرکت مخابرات

فارس: اولويت شرکت مخابرات چيست؟

صدري: در ابتدا بايد بگويم شرکت مخابرات ايران به عنوان بزرگ‌ترين و قديمي‌ترين نشان ارتباطي کشور آمادگي دارد با هدف رشد و شکوفايي خدمات و محصولات ارتباطي کشور و محقق شدن جهش توليد، با همه فعالان حوزه ارتباطات و مخابرات تعاملات گسترده اي را برقرار سازد اما توسعه زيرساخت شبکه و تعامل با بخش خصوصي از مهمترين اولويت‌هاي فعاليت مخابرات در دو سال گذشته بوده است، به نحوي که در ابتداي فعاليت تيم مديريت فعلي در شرکت مخابرات ايران وضعيت شبکه انتقال مناسب نبود و اپراتورهاي بزرگ همراه اول و ايرانسل از ما در استان‌هاي مختلف درخواست ظرفيت کرده بودند ولي ما نمي‌توانستيم پاسخگو باشيم، اما اکنون با برقراري ارتباطات و تعاملات گسترده با تمام اپراتورهاي ثابت و سيار، بازار ارتباطات کشور از هم افزايي بسيار بيشتري برخوردار شده است.

* درب مخابرات به روي شرکت‌هاي داخلي درحوزه‌هاي مختلف باز است

فارس: درباره خدمات تأمين زيرساخت، فضا، پاور و لينک که از کارهاي مهم شرکت مخابرات است بگوئيد؟

صدري: خدمات تأمين زيرساخت‌ها، فضا، پاور و لينک و خدمات نگهداري از کارهاي مهم شرکت مخابرات ايران است که به همه فعالان حوزه ارتباطات با رعايت قوانين عرضه مي‌شود به طوري که درب مخابرات به روي شرکت‌هاي داخلي ديگر در حوزه‌هاي مختلف باز است چرا که استفاده از توليد داخل علاوه بر کاهش ارزبري گسترده، موجب تحقق شعار رونق توليد شده که مورد تاکيد مقام معظم رهبري و به عنوان شعار سال انتخاب شده است.

*مهم ترين برنامه شرکت مخابرات تعامل ۱۰۰ درصدي با تمام شرکت‌هاي بخش خصوصي

 فارس: آيا با شرکت‌هاي داخلي ارتباط داريد؟

صدري:  تعامل ۱۰۰ درصدي با تمام شرکت‌هاي بخش خصوصي،از برنامه هاي مهم ما است اميدواريم اين تعاملات به گسترده‌تر شدن بازار ارتباطات کشور در چارچوب مشتري محوري و ارائه خدمات باکيفيت تر منجر شود.

 

 

* ايجاد ۵ميليون پورت اينترنت با سرعت ۲۵ مگابيت بر ثانيه با تکنولوژي‌هاي VDSL و FTTH 

فارس: درباره برنامه‌ريزي براي سرمايه‌گذاري ۴۳۰۰ ميليارد توماني درحوزه VDSL توضيح دهيد؟ 

صدري: مطابق با اهداف شبکه ملي اطلاعات، ايجاد ۵ ميليون پورت اينترنت با سرعت بالاي ۲۵ مگابيت بر ثانيه با تکنولوژي‌هاي VDSL و FTTH  در دستور کار قرار دارد که با برآورد صورت گرفته نياز به سرمايه‌گذاري ۴,۳۰۰ ميليارد تومان دارد که در اين زمينه در صورت موافقت هيئت مديره و سهامداران، اين پروژه را براي کلان شهرها اجرايي مي‌کنيم البته بايد به اين نکته اشاره کنم که تا پايان خردادماه ۵۵۰ هزار پورت VDSL در تهران و قم نصب ‌شد و طبق قولي که به وزير ارتباطات داده‌ايم، ظرف دو ماه اين پروژه را به مرحله اجرا رسانده‌ايم و در برنامه داريم که تا پايان سال يک ميليون پورت VDSL آماده واگذاري شود.البته در حال حاضر هم از طريق پرتال شرکت مخابرات ايران ۲۹۰ هزار درخواست براي دريافت VDSL در تهران ثبت شده است.

* صدور مجوز عمليات حفاري فيبر از مشکلات بر سر راه توسعه تکنولوژي VDSL در تهران

فارس: مشکل توسعه تکنولوژي VDSL در تهران چيست؟

صدري:  در اين باره بايد بگويم تامين برق براي کافوهاي نوري و نيز صدور مجوز براي عمليات حفاري فيبر از جمله مشکلات بر سر راه توسعه تکنولوژي VDSL در تهران است که در اين رابطه طي مذاکراتي که وزير ارتباطات با وزير نيرو و نيز شهردار تهران داشته است، اميدواريم به زودي اين مسائل برطرف شود.

*  در تکنولوژي ADSL متوسط سرعت اينترنت حدود ۸ مگابيت بر ثانيه است

فارس: در تکنولوژي ADSL متوسط سرعت اينترنت چقدر است؟ 

صدري: در تکنولوژي ADSL متوسط سرعت اينترنت حدود ۸ مگابيت بر ثانيه است که در تکنولوژي VDSL اميدواريم متوسط سرعت به ۴۰ مگابيت بر ثانيه برسد.

*  سيم کشي فيبرنوري به صورت رايگان براي متقاضيان انجام مي‌شود

فارس: هزينه سيم‌کشي فيبرنوري در يک ساختمان چقدر است؟ 

صدري: تا پيش از اين هزينه سيم کشي فيبرنوري در يک ساختمان از حداقل ۳۰۰ هزار تومان بود  اما هم اکنون اين کابل کشي به صورت رايگان براي متقاضيان انجام مي‌شود و مشترک تنها بايد هزينه مودم پرداخت کند.از طرفي بايد به مشترکان تجاري پيشنهاد کنم که از سرويس شبکه دسترسي فيبرنوري (FTTH ) استفاده کنند چون سرعت بالايي را در اختيارشان مي‌گذارد.

* شبکه اينترنت مخابرات در بحران کرونا ۳ برابر نزديک به ۹۱۰ مگ افزايش يافت

فارس: برنامه توسعه‌اي مخابرات در حوزه اينترنت ثابت که باعث افزايش کيفيت شود، چيست؟

صدري: شبکه اينترنت مخابرات قبل از بحران کرونا ۳۰۰ مگ ظرفيت پهناي باند داشت که در اين چند ماه اخير به ۳ برابر رقم قبل (۹۱۰ مگ) افزايش يافت.

* ترافيک داخلي شبکه اينترنت مخابرات امسال به ۳۰ درصد نسبت به ترافيک خارجي رسيده است

فارس: ترافيک داخلي شبکه اينترنت مخابراتي در سال گذشته چقدر بود، امسال چقدر است؟

صدري: ترافيک داخلي شبکه اينترنت مخابراتي در سال گذشته حدود ۱۰ درصد بود که امسال به ۳۰ درصد نسبت به ترافيک خارجي رسيده است.از طرفي بايد بگويم  ما شاهد رشد ۱۵۵ درصدي ترافيک بين‌الملل و رشد ۲۱۰ درصدي ترافيک داخلي طي ماه‌هاي اخير بوده ايم.

 ترافيک داخلي شبکه اينترنت مخابراتي در سال گذشته حدود ۱۰ درصد بود که امسال به ۳۰ درصد نسبت به ترافيک خارجي رسيده است.

* در حال حاضر  ۲۹ ميليون مشترک تلفن ثابت در کشور وجود دارد

فارس: چه تعداد مشترک تلفن ثابت در کشور وجود دارد؟ چندکيلومتر فيبرنوري در کشور برقرار است؟

صدري: در حال حاضر  ۲۹ ميليون مشترک تلفن ثابت در کشور وجود دارد، به طوري که ۵۱ هزار و ۴۰۰ روستا به ارتباط تلفن ثابت و ۱۵ هزار روستا از طريق مخابرات به اينترنت متصل هستند وبايد بگويم ۱۶۵ هزار کيلومتر فيبرنوري در کشور برقرار است.

*  پروژه مخابرات نوري (DWDM ) را که تا پيش از اين در اختيار شرکت هواوي بود به بخش داخلي سپرديم

فارس: براي حمايت از توليدات داخلي چه گام هايي برداشته ايد؟

صدري: بايد توضيح دهم که حمايت از توليد داخل از جمله اقدامات و برنامه‌هاي پيش روي مخابرات است به طوري که حوزه شبکه انتقال و پروژه مخابرات نوري (DWDM ) را که تا پيش از اين در اختيار شرکت هواوي بود به بخش داخلي سپرديم و اين پروژه در ۱۳ استان با تکنولوژي داخلي، موجب افزايش ظرفيت شبکه شد. در همين حال در پروژه POTN نيز يک شرکت داخلي موفق به انجام تمام شاخص‌هاي کيفي مدنظر شد و اين پروژه را هم اکنون در استان کرمان اجرايي کرده است.همچنين براي حمايت از توان داخلي، آمادگي داريم چرا که بيش از ۱۳ هزار کيلومتر فيبرنوري در سال ۹۸ از طريق توليدات يکي از شرکت‌هاي توليد کابل در کشور انجام شد. در همين حال در خصوص توليد مودم نيز با يک شرکت داخلي همکاري داريم و در زمينه باتري نيز در سال ۹۸ حدود ۶۰ ميليارد تومان باتري براي مراکز مخابراتي از يک شرکت داخلي خريداري شده است.

* به رغم همه تحريم‌ها قراردادهايي را با صنايع داخلي در زيرساخت صنعت ارتباطات منعقد کرديم

فارس: چند درصد تجهيزات شبکه مخابرات، داخلي است؟

صدري:در حال حاضر بيش از ۸۰ درصد تجهيزات استفاده شده در شبکه مخابراتي در سراسر کشور با استفاده از توليد داخل خريداري و استفاده شده است،  اميدواريم در سال جهش توليد، بتوانيم با شتاب بيشتري پروژه‌هاي توليد داخل را پيش ببريم.البته بايد به اين نکته اشاره کنم که ما تمرکز خود را بر تامين تجهيزات با تکيه بر توليد داخل گذاشتيم به طوري که به رغم همه تحريم‌ها و محدوديت ‌هاي جدي با قراردادهايي که با صنايع داخلي در زيرساخت صنعت ارتباطات کشور منعقد کرديم، از فرصت‌هاي ايده و فناوري ملي حمايت کرده و با خريد انواع مودم، کابل مسي، تجهيزات انتقال، نگهداري و پشتيباني و توسعه سرويس‌هاي شارژينگ مخابراتي، رونقي در صنايع مخابراتي داخل کشور به وجود آمد.

* سرويس ADSL سرعتي ۴ برابر را براي کاربر ارائه مي‌دهد

فارس: تفاوت سرويس ADSL  با VDSL چيست؟

صدري: سرويس ADSL ميانگين سرعت ۱۰ مگابيت را براي کاربر محقق مي‌کند اما سرويس VDSL روي همان بستر سيم مسي و با تکنولوژي جديد، حداقل سرعتي ۴ برابر را براي کاربر ارائه مي‌دهد. حتي تست‌هاي ما نشان مي‌دهد که در برخي مناطق تهران اين سرعت تا ۷۰ مگابيت هم مي‌رسد که البته به ميزان فاصله تا مراکز مخابراتي و ساير شرايط بستگي دارد.

* ارتقاي سرويس اينترنت خانگي نيازمند سرمايه گذاري وسيعي است

فارس: آيا تا پايان سال يک ميليون پورت VDSL آماده واگذاري مي‌شود؟

صدري: بايد بگويم ارتقاي سرويس اينترنت خانگي ADSL و تغيير آن به VDSL نيازمند سرمايه گذاري وسيعي است،ما مطابق برنامه ريزي، سعي مان بر اين است که تا پايان امسال کلانشهرها و شهرهاي بزرگ کشور، تحت پوشش نسل جديد اينترنت خانگي (VDSL ) قرار گيرد تا شاهد رضايتمندي مشترکان در دريافت خدمات باشيم.

سعي مان بر اين است که تا پايان امسال کلانشهرها و شهرهاي بزرگ کشور، تحت پوشش نسل جديد اينترنت خانگي (VDSL ) قرار گيرد.

*  مردم هزينه اي بابت ارتقاي سرويس ADSL به  VDSL پرداخت نمي‌کنند

فارس: آيا مردم بايد هزينه اي بابت ارتقاي سرويس ADSL به VDSL پرداخت کنند؟

صدري: خير ، مردم هزينه اي بابت ارتقاي سرويس ADSL به VDSL پرداخت نمي‌کنند. البته تلاشمان اين است که بابت اين ارتقاي تکنولوژي هزينه مازادي از مشترکان دريافت نکنيم و به همين خاطر حتي قيمت بسته‌هاي انتخابي مشترک نيز با قيمت بسته‌هاي ADSL تقريباً يکسان است و تنها مشترک بايد هزينه‌اي بابت تغيير مودم پرداخت کند.

* مودم شرکت مخابرات با دو نوع قيمت حدود ۳۵۰ هزار تومان و ۵۵۰ هزار تومان عرضه مي‌شود

فارس: درباره ارائه دستگاه هاي مودم شرکت مخابرات بگوئيد؟

صدري: امکان خريد مودم به صورت نقدي و اقساطي (۶ ماهه و يا يکساله) براي متقاضيان فراهم است که اين مودم‌ها در دو نوع قيمت حدود ۳۵۰ هزار تومان و ۵۵۰ هزار تومان عرضه مي‌شود.

* مراجعه حضوري براي دريافت سرويس VDSL پذيرفتني نيست

فارس: درخواست سرويس VDSL توسط مردم چگونه بايد انجام شود؟

صدري: سرويس VDSL در مناطق مختلف مخابرات تهران و با توجه به امکانات مورد نياز، ارائه و در شرايط فعلي تنها به مشترکان شرکت مخابرات ايران واگذار مي‌شود. مراجعه حضوري براي دريافت اين سرويس پذيرفتني نيست و متقاضيان بايد درخواست خود را به صورت ثبت نام غيرحضوري اعلام کنند.

 امروز ۷۶ ميليون يورو صرفه‌جويي ارزي در صنعت بومي مخابرات داشته و عرصه براي شکوفايي صنعت نسل چهارم مخابرات با تکيه بر توان توليدکنندگان داخلي گشوده شده است.

* ۷۶ ميليون يورو صرفه‌جويي ارزي در صنعت بومي مخابرات 

فارس: صنعت مخابرات تاکنون چه ميزان صرفه‌جويي ارزي داشته است؟

صدري: طي روندهاي قانوني و انعقاد تفاهم نامه‌هاي متعدد با مشارکت وزارت صمت و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، تا به امروز ۷۶ ميليون يورو صرفه‌جويي ارزي در صنعت بومي مخابرات داشته ايم و عرصه براي شکوفايي صنعت نسل چهارم مخابرات با تکيه بر توان توليدکنندگان داخلي گشوده شده است. از طرفي بايد به اين نکته اشاره کنم که قطعا نقش بازوي قدرتمند ارتباطات و مخابرات کشور به عنوان سرمايه‌اي غيرنفتي براي رونق توليد ملي و جلب نظر فضاي بين‌الملل در بخش صادرات و ترسيم آينده‌اي روشن‌تر بر همگان آشکار است و باعث بسي خرسندي است که حدود ۸۰ درصد امکانات صنعت مخابرات داخلي است و آمادگي براي پوشش و بهره‌مندي ۱۰۰ درصدي و تامين ۲۰ درصد باقيمانده از توان توليد داخل را نيز داريم.

* ارائه درگاه هاي غير حضوري در راستاي خدمات الکترونيک

فارس: به منظور خدمات الکترونيک و ارائه درگاه‌هاي غيرحضوري چه اقداماتي انجام شده است؟ 

صدري: در راستاي تحقق و ترويج، خدمات الکترونيک شرکت مخابرات ايران به ارائه درگاه هاي مختلف غيرحضوري مانند ارتقاي سامانه ۲۰۰۰، ارتقاي سامانه ۲۰۲۰، کد دستوري ستاره # ۲۰۲۰ ، و بخش مخابرات من در پرتال شرکت مخابرات پرداخته است. 

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg