کد مطلب: 184116
دانا گزارش مي دهد؛
«موازنه منفي و مثبت» گمشده ديپلماسي دولت/ چرا روابط ايران و چين آمريکا را نگران کرده است؟
تاریخ انتشار : 1399/04/25 11:51:58
نمایش : 1234
توجه ديپلماسي به چين و تلاش مذبوحانه آمريکا براي تخريب اين روابط يک راهبرد ديپلماسي قديمي فراموش شده را يادآور مي‌شود؛ «موازنه منفي و مثبت» که از شاه عباس، امير کبير و مصدق بر آن اهتمام داشتند و امروز با عصبانيت غرب به خوبي کاربرد آن در کسب امتياز مشخص مي‌شود.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ اين روزها صحبت از برنامه راهبردي 25 ساله ايران و چين در محافل خبري وشبکه هاي اجتماعي بسيار زياد است. بسياري به دنبال اين هستند که مفاد اين پيش نويس طرح راهبردي را مطالعه کنند و از محتواي آن با خبر شوند. اما در اين مدت که هنوز متن متقني از آن منتشر نشده است ضدانقلاب و در راس آن کاخ سفيد سعي در تخريب اين روابط داشته است. به نظر مي رسد آمريکا اين روابط را به شدت عليه منافع خود مي بيند و از اين رو تلاش دارد به هر روشي که شده با استفاده از سياه لشکر ضدانقلاب که از کاخ سفيد ارتزاق مي کنند، مردم را نسبت به آن بدبين کنند.

از اينجاست که حتي وزارت خارجه آمريکا به طور کاملا آشکارا مخالفت خو درا با اين برنامه همکاري آشکار کرد و آنرا ترکمنچاي دوم ناميد. پس از اين بود که برخي از کاربران فضاي مجازي به تبع جنگ رواني آمريکا سعي کردند هشتگ ترکمنچاي چيني را گسترش دهند. شايعاتي چون فروختن جزاير ايراني از جمله کيش و حتي خليج فارس تا اينکه قرار است سربازان چيني در کشورمان مستقر شود. همه و همه از سوي منبع آمريکايي براي تخريب اين روابط منتشر شد.
 
 
نگراني غرب از گسترش روابط ايران و چين
 
مشخص بود که آمريکايي ها به شدت نگران گسترش روابط ميان ايرن و چين هستند و منافع خود را در اين حوزه از دست رفته تلقي مي کنند.
 
در همين رابطه، «استفان والت» استاد دانشگاه هاروارد با بيان اينکه « ترامپ و پمپئو چين و ايران را کنار هم قرار دادند» بيان مي کند: « در سال ۲۰۱۶ هشدار داديم که چين، با رشد جاه‌طلبي‌هايش به‌دنبال متحد در خليج فارس خواهد بود و ايران احتمالا در راس فهرست مدنظر چين است. ترامپ و پامپئو مسير ديگري را در پيش گرفتند و چين و ايران را کنار هم قرار دادند. کار قشنگي بود!» 
 
 
از سوي ديگر فرانسه و ايتاليا و تا حدي المان که براي نفس کشيدن در اين شرايط سخت اقتصادي احتياج به يک مارکت و بازار موثر داشتند به نظر نمي رسد در اين حوزه عليه روابط ايران و چين کوتاه بيايند. اما در اين شرايط موضوعي در حوزه ديپلماسي مطرح مي شود که پيشترها و حتي در اثناي مذاکرات هسته اي مي توانستيم با آن امتيازات لازم را از طرف غربي بگيريم.
 
راهبرد سياست خارجي که فراموش شد 
 
توجه ديپلماسي به چين و تلاش مذبوحانه آمريکا براي تخريب اين روابط يک راهبرد ديپلماسي قديمي فراموش شده را يادآور مي‌شود؛ «موازنه منفي و مثبت» که از شاه عباس، امير کبير و مصدق بر آن اهتمام داشتند و امروز با عصبانيت غرب به خوبي کاربرد آن در کسب امتياز مشخص مي‌شود گمشده اين روزهاي ديپلماسي ايراني است.
 
اگر به سردر  وزارت خارجه کشورمان نگاهي بکنيم، شعار « نه شرقي و نه غربي، جمهوري اسلامي» را مشاهده مي کنيم که همين راهبرد ديپلماتيک را يادآور مي شود.
 
اين موضوع اما ديپلماسي کاملا فعال و غير متمرکزي را طلب مي کند. ايران در اين حوزه بايستي با کشورهاي منطقه، و کشورهاي تاثيرگذار در جهان و البته ابرقدرت هاي غير غربي هم مراوده و روابطي ايجاد کند. البته اين روابط قطعا به توسعه اقتصادي و بين الملل و پيشرفت کشورمان کمک مي کند. اين در حالي است که روابط يک سويه با غربي ها نه تنها دست هاي ديپلماسي ايراني را خالي مي کند بلکه منافع چنداني را هم عايد کشورمان نمي کند. موضوع برجام و رويه سياست خارجه در مذاکره با آمريکا و سپس اروپا به وضوح اين موضوع را نشان داد.
 
امير حمزه نژاد 
 
انتهاي پيام/
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg