کد مطلب: 184117
حذف آلاينده‌هاي نفتي از آب زيرزميني با کربن فعال تهيه شده از پوست گردو
تاریخ انتشار : 1399/04/25 11:59:55
نمایش : 1330
محققان دانشکده مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي اميرکبير آلاينده‌هاي نفتي در آب زيرزمين را با بهره‌گيري از کربن فعال حذف کردند.
به گزارش هفت چشمه به نقل از روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميرکبير، اميرحسين حسينعلي‌زاده خراساني فارغ التحصيل دانشگاه صنعتي اميرکبير در خصوص طرح خود با عنوان« بررسي حذف آلاينده نفتي از آب زيرزميني با استفاده از موانع نفوذپذير واکنش دهنده » گفت: با توجه به  آلوده شدن  آب‌هاي زيرزميني پالايشگاه تهران به مواد نفتي و احتمال انتشار آلودگي به آب‌‌هاي کشاورزي جنوب تهران اين پژوهش  به منظور جلوگيري و بهبود شرايط آب آن منطقه  انجام شد. 

فارغ التحصيل دانشگاه صنعتي اميرکبير با اشاره به فرايند اجراي اين کار گفت: روش کار در اين پروژه بر مبناي قرار دادن يک سري موانع پر شده از مواد جاذب و واکنش دهنده بر سر جريان طبيعي آب زيرزميني  است که با عبور آب با جريان طبيعي خود از اين موانع آلودگي جذب و يا به مواد بي ضرر يا کم ضرر تبديل مي شود.

 خراساني افزود: کار در اين پژوهش در قالب آزمايشگاهي شروع و جاذب‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفتند که در نهايت جاذب کربن فعال  بهترين عملکرد را از خود نشان داد. 

وي با تاکيد بر اينکه در راستاي تحقيقات و آزمايشات اين جاذب توانست تا  ۹۵ درصد از COD آب آلوده را حذف کند، بيان کرد: نتيجه اين کار در صنايع نفت و گاز و هر صنعت وابسته به ترکيبات نفتي که باعث آلوده شدن آب‌هاي زيرزميني مي شود، قابل استفاده است. 

 خراساني با اشاره به پيچيدگي هاي کار گفت: پيچيدگي در انجام پژوهش بيشتر مربوط به تهيه مواد اوليه جهت انجام تست هاي COD بود که به علت تحريم ها ورود اين مواد با مشکل روبه رو بود و از طرفي براي تهيه ، هزينه‌هاي بالايي را در پي داشت و گاها مواد  تقلبي يا تاريخ گذشته در بازار به عنوان نمونه ي اصل ارائه مي‌شد. 

وي  عنوان کرد: ادامه اين کار طراحي نمونه واقعي سيستم در مکان چاه آلوده به مواد نفتي است که نيازمند همکاري با متخصصين عمران جهت احداث آن در داخل چاه است. 

خراساني با اشاره به مزيت‌هاي اين پروژه گفت: ويژگي اين طرح کم هزينه بودن و عدم نياز اين سيستم به هيچ‌گونه منبع انرژي است چرا که آب با جريان طبيعي خود از بستر واکنشي عبور مي‌کند و هيچ‌گونه پمپ و يا هدايت کننده خارجي لازم نيست. 

فارغ التحصيل دانشگاه صنعتي اميرکبير ادامه داد: همچنين کربن فعال که به عنوان ماده واکنش دهنده در اين سيستم استفاده شده ماده کم قيمت و ساخته شده از پسماند گياهان و ميوه جات( مانند پوست گردو)  است. 

خراساني با بيان اينکه نمونه ايراني اين سيستم براي حذف آلاينده‌هاي نفتي وجود ندارد، بيان کرد: اما نمونه خارجي اين پژوهش فقط براي حذف نفتالين از آب مورد بررسي قرار گرفته اما در اين پژوهش روي طيف کامل آلاينده‌هاي نفتي (تمام برش هاي نفتي)  تحقيقات صورت گرفته است. 

وي با بيان اينکه مزيت رقابتي طرح کم هزينه بودن آن در مقايسه با تمام روش‌هاي درجاي تصفيه آب زيرزميني است، خاطر نشان کرد: کاربردهاي پروژه در زمينه  حذف طيف گسترده اي از آلاينده ها از آب هاي زيرزميني است. 

گفتني است که اساتيد راهنماي اين پروژه بهرام ناصر نژاد و نرگس فلاح هستند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg