کد مطلب: 184156
دانا گزارش مي دهد؛
جلسه رقيب شوراي عالي سياستگذاري اصلاحات براي انتخابات/ شوراي هماهنگي قدرت اجماع اصلاح‌طلبان را دارد؟
تاریخ انتشار : 1399/05/14
نمایش : 1136
هرچند اصلاح طلبان در قامت شوراي هماهنگي اصلاحات که هميشه رقيب شوراي عالي سياستگذاري بوده است دو انتخابات رياست جمهوري و پيشتر مجلس شوراي اسلامي را در دست گرفته اند اما تجربه نشان داده که چون شوراي هماهنگي اصلاحات متشکل از احزاب اين جريان سياسي چندان به مرکزيت قدرت اصلاحات وصل نيست، چندان نمي تواند مورد اجماع اين جريان سياسي قرار گيرد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ شوراي عالي سياستگذاري اصلاحات که سازوکار ورود اين جريان سياسي به بزنگاه هاي سياسي از جمله انتخاباتها را تعيين مي کرد حالا به يک شوراي متروک تبديل شده است. با با توجه به استعفاي رئيس و نايب رئيس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و بلاتکليفي اين نهاد، حال خبر مي رسد که احزاب اصلاح طلب خود دست به کار برگزاري نشست هاي انتخاباتي کرده اند.

جلسه احزاب اصلاح طلب براي انتخابات 1400 در غياب شوراي عالي سياستگذاري  

پيشتر حزب کارگزاران سازندگي در اين عرصه نشستي را برگزار کرد. گفته مي شود که «محسن هاشمي» و «اسحاق جهانگيري» دو تن از اعضاي اين جريان به عنوان کانديداي احتمالي کارگزاران در انتخابات 1400 شناخته مي شوند.
 
از سوي ديگر خبر مي رسد که ديگر احزاب جريان اصلاحات نيز با توجه به مسکوت ماندن سرنوشت شوراي عالي سياستگذاري خود دست به کار شده اند.
 
روزنامه اصلاح طلب ابتکار در اين خصوص نوشت: «هفته گذشته شوراي مرکزي احزابي همچون همبستگي و کارگزاران سازندگي با محوريت انتخابات 1400 برگزار شد. حالا خبر مي‌رسد روز گذشته نيز شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در جلسه‌اي که به صورت مجازي برگزار شد به موضوع انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته است.»
 
به نظر مي‌رسد اين تحرکات را بتوان به گام‌هاي نخست اصلاح‌طلبان براي انتخابات 1400 در نظر گرفت و در ادامه ديد که ساختارها و تشکل‌هاي اصلاح‌طلبي و همچنين بزرگان اين جريان، چه سياستي را براي حضور در انتخابات مهم سال آينده اتخاذ خواهند کرد.
 
شوراي هماهنگي قدرت اجماع اصلاح طلبان را دارد؟
 
هرچند اصلاح طلبان در قامت شوراي هماهنگي اصلاحات که هميشه رقيب شوراي عالي سياستگذاري بوده است دو انتخابات رياست جمهوري و پيشتر مجلس شوراي اسلامي را در دست گرفته اند اما تجربه نشان داده که چون شوراي هماهنگي اصلاحات متشکل از احزاب اين جريان سياسي چندان به مرکز قدرت اصلاحات وصل نيست و انحصارطلبي قدرت باعث شده که ساختارسازي هاي متعددي چون شوراي مشورتي، شوراي هماهنگي انتخابات و دست آخر شوراي عالي سياستگذاري اصلاحات در اين جريان شکل بگيرد و تصميم گيري از مرجع انحصارطلبانه اين شوراها باشد، به نظر نمي رسد که ورود شوراي عالي هماهنگي چندان مورد وفاق همه اصلاح طلبان باشد و با قدرت اجماع کافي بتواند تصميم گيري لازم را انجام دهد. 
 
از سوي ديگر مشکل اصلاحات نه ساختارسازي بلکه ريزش شديد آرا و بي اعتباري اين جريان سياسي است که در هفت سال گذشته سکان هدايت اجرايي کشور رادر مجلس شوراي اسلامي دهم، رياست جمهوري يازدهم و دوازدهم و همچنين شوراي شهر پنجم بر عهده داشته و عملکرد ضعيفي داشته اشت. وضعيت موجود کشور برآيند اقدامات و سياست و راهبرد اين جريان سياسي است و اين ريزش شديد اعتبار اصلاحات خود را در انتخابات مجلس شوراي اسلامي يازدهم که در آن اصلاحات با شکست فاحش روبرو شد، به خوبي خود را نشان داد.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg