کد مطلب: 184240
مصباحي‌مقدم در گفت‌وگو با دانا:
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در حقيقت اينکه هم ايران به برجام پايبند باشد و هم از منافع آن بهره‌مند نشود، يک نوع استخوان لاي زخم و نانجيبي از ناحيه کشورهاي اروپايي به حساب مي‌آيد.
تاریخ انتشار : 1399/06/30
نمایش : 936
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در حقيقت اينکه هم ايران به برجام پايبند باشد و هم از منافع آن بهره‌مند نشود، يک نوع استخوان لاي زخم و نانجيبي از ناحيه کشورهاي اروپايي به حساب مي‌آيد.

به گزارش هفت چشمه، «حجت الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم» عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در خصوص مواضع و رفتار اروپايي‌ها در قبال تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا عليه ايران اظهار داشت: آمريکايي‌ها تکليفشان روشن است و بنا دارند ايران را با عناوين مختلف تخت فشار قرار دهند تا جمهوري اسلامي به ميز مذاکره برگردد؛ اين در شرايطي است که تحريم‌ها همچنان باقي‌ست؛ اگر چنين خواسته‌اي هم محقق نشود، ترامپ لااقل يک عکس يادگاري با رئيس جمهور ايران جهت انتخابات پيش روي آمريکا نياز دارد.

اروپايي‌ها درصدد اين هستند که ايران در برجام بماند
 
وي تصحريح کرد: اروپايي‌ها از آغاز برجام به هيچ يک از تعهدات 12 گانه خود بعد از خروج آمريکا از برجام، پايبند نبودند و تنها کاري که کردند راه اندازي اينستکس بود و در واقع آن هم يک بار به صورت خيلي جزئي عملياتي شد و ديگر هيچ.
 
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه اروپايي‌ها درصدد اين هستند ايران همچنان در برجام باقي بماند، افزود: تلاش اروپايي‌ها براي تعهدات ايران ذيل برجام در حالي است خودشان به تعهدات خود عمل نکنند، اما ايران به تعهدات برجامي خود پايبند باشد.
 
آمريکا به تنهايي نمي‌تواند ماشه تحريم‌ها را بچکاند
 
حجت الاسلام مصباحي‌مقدم خاطر نشان کرد: اين مسئله براي جمهوري اسلامي ايران از يک جهت در کوتاه مدت يک فرصت به حساب مي‌آيد و آن اينکه اگر اروپايي‌ها به آمريکا ملحق نشوند، آمريکا براي فعال کردن مکانيسم ماشه با مشکل مواجه خواهد شد و آمريکا به تنهايي نمي‌تواند ماشه مجدد تحريم‌ها را عليه ايران بچکاند.
 
وي بيان داشت: اينکه در کوتاه مدت چنين فايده‌اي دارد معنايش اين نيست که ايران بايد همچنان به بازي اروپايي‌ها دلخوش باشد و ادامه دهد، بلکه اين بازي موجب شده است تا تنها ايران به برجام متعهد باشد.
 
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به عقب‌نشيني‌ اندک اروپايي‌ها از مواضع خود اشاره کرد و گفت: براي فعال کردن اروپايي‌ها در انجام تعهداتشان به کاري خيلي قوي‌تر و مهم‌تر نياز است تا پاي کار بيايند. 
 
تروئيکاي اروپايي بايد راه داد و ستد ايران را باز کنند
 
حجت الاسلام مصباحي‌مقدم ادامه داد: اگر بنا باشد که آمريکا تحريم‌هاي ثانويه خود را اعمال کند، ايران همچنان در فشار خواهد بود ولو اروپايي‌ها در زبان با ايران اظهار همراهي کنند و بگويند به برجام پايبنديم. اين پايبندي نيست و در واقع متعهد نگه داشتن ايران جهت تامين منافع خودشان است.
 
وي با اشاره به اينکه اروپايي‌ها معتقدند ايران نبايد از انرژي هسته‌اي جهت ساخت سلاح اتمي استفاده کند تا امنيت اروپا همچنان محفوظ بماند، توضيح داد: جمهوري اسلامي از ابتدا هم گفته است که هرگز قصد توليد سلاح اتمي را در هيچ شرايطي ندارد؛ اما اينکه آن‌ها يک چنين دستاوردي را براي خودشان مهم تلقي کنند بدون اينکه هزينه آن را بپردازند تصور غلطي است. اروپايي‌ها بايد هزينه آن را بپردازند و هزينه آن اين است که در مقابل فشار آمريکا مبني بر تحريم شرکت‌ها و بانک‌هاي ديگر کشورها کوتاه نيايند و راه را براي داد و ستد ايران در سطج جهاني باز کنند.
 
ماندن ايران در برجام و منتفع نشدن از منافع آن، استخوان لاي زخم است
 
حجت الاسلام مصباحي‌مقدم با تاکيد بر اينکه ايران بايد از منافع اقتصادي برجام بهره‌مند شود، ابراز داشت: در حقيقت اينکه هم ايران به برجام پايبند باشد و هم از منافع آن بهره‌مند نشود، يک نوع استخوان لاي زخم و نانجيبي از ناحيه کشورهاي اروپايي به حساب مي‌آيد.
 
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه اروپايي‌ها به صورت پنهان دنباله‌رو آمريکا هستند، افزود: مي‌توان گفت بخشي از مطالبات آمريکا را اروپايي‌ها هم دنبال مي‌کنند که آن بخش به سه مسئله مربوط مي شود.
 
وي در تشريح مطالبات آمريکا که توسط اروپايي‌ها دنبال مي‌شود، گفت: يکي مسئله عدم حضور ايران در کشورهاي منطقه مثل عراق، سوريه، لبنان و... است -که البته اين حضور، با موافقت و تقاضاي خود آن کشورهاست- اما اين‌ها مي‌خواهند ايران در آن کشورها حضور نداشته باشد با اين هدف که ايران در منطقه تاثيرگذاري خود را از دست بدهد.
 
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت به دومين مسئله‌اي که اروپايي‌ها به دنبال آن هستند اشاره کرد و گفت: دومين مسئله حمايت ايران از فلسطين و حزب الله لبنان است که اروپايي‌ها مي‌خواهند چنين حمايتي صورت نگيرد.
 
حجت الاسلام مصباحي‌مقدم در توضيح سومين مسئله که اروپايي‌ها آن را مطالبه مي کنند، بيان داشت: سه کشور اروپايي مي‌خواهند مسائل حقوق بشري متناسب با موضوع معمول آن‌ها در ايران اجرا شود. به کلي معناي اين سياست‌هاي آن‌ها يک نوع تحول اساسي سياسي در نظام جمهوري اسلامي است که بايد بگوييم، خوابش را ببينيد.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg