کد مطلب: 184324
زندگي عشاير؛ از خطر کوچ در دوران کرونا تا پاسداري از طبيعت
تاریخ انتشار : 1399/08/06 12:10:29
نمایش : 883
عشاير چهارمحال و بختياري کوچ پاييزه خود را از 20 شهرويور آغاز و تا 20 مهر ماه ادامه مي دهند که امسال به خاطر شرايط کرونا نيمي از کوچ دام ها به وسيله خودرو انجام شد.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز ؛ در حالي که زندگي شهرنشيني امروزي با تجمل گرايي همراه شده است ولي”ساده زيستي” همچنان در زندگي عشاير حرف اول را مي زند و اين سادگي با جاذبه هاي فراواني همراه است.

عشاير مردمان پر تلاشي هستند که در سراسر کشور نقش مهمي در چرخه اقتصادي جامعه دارند چراکه آنها با سخت کوشي و تلاش خود براي تامين نيازهاي جامعه در بخش فرآوده هاي دامي همواره مي کوشند.

کسي نمي داند که اين توليدات دامي که در سطح کشور نيازهاي مردم را تامين مي کند با چه رنج و مشقتي توسط عشاير به دست مي آياد که آنها مصرف مي کنند.

در اين بين از زمان قديم تا ديرباز زندگي عشيره اي در استان چهارمحال و بختياري رواج داشته و هنوز هم دارد.

صفا و صميميت و دروي از زندگي شهرنشيني يک نوع آرامش خاص در بين زندگي مردم عشاير به وجود آورده است که آنها فقط به کار خود فکر مي کنند.

مردم عشاير همواره از مشکلات زيادي رنج مي برند و تنها منبع درآمد از طريق همين دامداري است که با اين شرايط سخت تعدادي از آنها نيز از به شهرها رفته اند و عشايري را رها کرده اند.

عشاير همواره براي تهيه آب با مشکل هستند چون معمولا در مکانهايي مستقر مي شوند که آب نيست و مجبور هستند آب را با دبه هاي بزرگ و کوچک به سمت چادر خود بياورند.

چهارمحال و بختياري با بيش از ۱۲۶ هزار نفرجمعيت عشايري و يک ميليون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک، دومين استان عشايرنشين کشور بعد از استان فارس است.

30 درصد از محصول گوشت قرمز استان چهارمحال و بختياري را عشاير توليد مي کنند

معاون توسعه وعمران امور عشاير چهارمحال و بختياري گفت: عشاير کوچروي حدود ۲۵ درصد از پروتئين مورد نياز اين استان را در نيمه نخست سال تامين مي کنند که ۳۰درصد آن بصورت ارگانيک و کنترل شده است .

يدالله چراغپور معاون توسعه و عمران امور عشاير چهارمحال و بختياري در يکي از گفتگوهاي خود با اهالي رسانه ، از پاک و مرغوب بودن همه محصولات توليدي عشاير استان را، يادآور شد و اظهار داشت : چراي دام عشاير در  مراتع بکر و عاري از هرگونه آلودگي  کود شيميايي و سم گياهي، همچنين نگهداري از دام هاي بومي محلي سالم با نظارت کامل شبکه دامپزشکي از عمده دلايل مرغوبيت محصولات پروتئيني و لبني اين قشر مولد است.

وي ميزان توليد شير و لبنيات عشاير در زمان استقرار در مناطق ييلاقي استان را حدود ۲۰ هزار تن  برآورد کرد و تصريح کرد: دام هاي سبک عشاير کوچروي اين استان در زمان استقرار در مناطق ييلاقي ۲۵۰ تن پشم گوسفند و ۵۰ تن نيز کرک و مو بز، توليد و روانه بازار مصرف مي کنند.

معاون توسعه وعمران امور عشاير چهارمحال و بختياري سياه چادرهاي هر يک از عشاير استان را يک کارگاه توليدي اقتصاد مقاومتي اعلام کرد و تاکيد کرد: بيش از ۸۰ درصد از ۱۵ هزار خانوار جمعيت عشاير کوچروي شناسايي شده  استان، در توليد صنايع دستي گليم ، جاجيم ، چوقا و چادر و سبد بافي سهيم هستند.

چراغپور، از ابلاغ و اولويت گذاري خريد و ذخيره سازي بيش از  ۵ هزار تن محصول جو  خارجي و داخلي خوراک دام، با قيمت مصوب دولتي براي زمان ميان بند و فصل گرم و کم علوفه امسال خبر داد و گفت: در سال جاري نيز  درخواست ۵۰۰ ميليارد ريال  اعتبار ارزان قيمت به منظور حمايت و  تکميل زنجيره توليد گوشت قرمز مکاتبه با امور عشاير کشور انجام شده است. 
 
معاون توسعه و عمران امور عشاير چهارمحال و بختياري افزود: اين تسهيلات در راستاي خريد و تامين علوفه دام و کوتاه کردن دست دلالان به عشاير در نظر گرفته شده  که سال گذشته نيز ۳۵۰ ميليارد ريال به متقاضيان داراي شرايط پرداخت شد. 

وي، حمايت غيرمستقيم براي افزايش کيفي و کمي توليد گوشت قرمز و فرآورده‌هاي لبني در بين عشاير را در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي از عمده وظايف مسئولان اين اداره متولي عنوان کرد.

اين مسوول امور عشايري چهارمحال و بختياري، واکسيناسيون دام، تامين امنيت و توزيع مايحتاج ضروري را از جمله وظايف ذاتي و خدمات قابل ارائه به عشاير استان در طول سال اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ما ؛ عشاير داراي مشکلات بسياري از جمله کمبود آب شرب، بهداشت و سلامت، ايل راه‌ها و ... هستند که بايد به مشکلات آن‌ها توجه کرد.

سپاه و بسيج در امور مختلفي به عشاير کمک مي کنند

سردار علي محمد اکبري فرمانده سپاه حضرت قمر بني هاشم (ع) چهارمحال و بختياري گفت:  فرمانده سپاه قمربني هاشم چهارمحال و بختياري از تشکيل موسسه خيريه عشايري در استان خبر داد و تصريح کرد: تشکيل اين موسسه به همت سپاه استان بوده است, به دنبال آن هستيم تا بتوان از خيرين نيز کمک گرفت.

وي خاطرنشان کرد: سپاه و بسيج در امور مختلفي به عشاير کمک کردند که احداث مدرسه ، بهداشت و اعطاي تسهيلات اقتصاد مقاومتي برخي از اين موارد است.

 فرمانده سپاه قمربني هاشم چهارمحال و بختياري ادامه داد: عشاير توانمندي هاي بسيار بالاييدر مسير تحقق اقتصاد مقاومتي دارند.

وي تاکيد کرد: عشاير مردماني سختکوش هستند که نقش مهمي در توليد در کشور دارند.

به گزارش خبرنگار ما ؛ براساس تقويم، کوچ عشاير استان از روز ۲۰ شهريور آغاز  مي شود و تا ۲۰ مهرماه ادامه خواهد داشت. 

در کرونا بخش عمده اي از دام کوچ با خودرو انجام شد

يحيي حسين پور مدير کل امور عشاير چهارمحال و بختياري تعداد دام عشاير کوچروي استان را بيش از يک ميليون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک اعلام و تصريح کرد: مسير حرکت کوچ با گذر از گردنه ' تاراز' و ايل راه‌هاي 'لاسوزني' و پل 'ماربره ' به منطقه بازفت مي‌رسد و عشاير با توقف چند روزه با گذر از زردکوه بختياري وارد مناطق قشلاقي استان خوزستان شدند.

مديرکل امور عشاير چهارمحال و بختياري با اشاره به هماهنگي لازم مسئولان انتظامي و دستگاههاي متولي براي ايجاد امنيت عشاير در زمان کوچ افزود: ماموران نيروي انتظامي با همکاري نيروهاي بسيج عشاير با استقرار در مسير کوچ، عشاير را همراهي کردند.

حسين پور، از آمادگي کامل پليس راهور در محورهاي ارتباطي چهارمحال و بختياري به خوزستان در زمان اجراي تقويم کوچ عشاير خبر داد و تصريح کرد: با اطلاع‌رساني انجام شده با توجه به شيوع ويروس کرونا، بخش عمده کوچ دام با خودرو انجام شد

وي از تامين و انتقال آب آشاميدني سالم با تانکر سيار به ايل راههاي عشايري را از ديگر اقدامات اين اداره عنوان کرد.

مديرکل امور عشاير چهارمحال و بختياري، توليد و تامين علوفه دامي در سال زراعي جاري در مراتع مناطق ييلاقي را مطلوب ارزيابي کرد و افزود: نهاده دامي مورد نياز عشاير در مناطق قشلاقي نيز  توسط تشکل‌ها و اتحاديه‌هاي عشاير خريداري و در استان خوزستان ذخيره‌سازي شده است.

به گزارش جهانبين نيوز ؛ عشاير در طول سال دو بار کوچ برون استاني دارند که در بهار از خوزستان به چهارمحال و بختياري کوچ مي‌کنند و اين کوچ در پاييز برعکس مي‌شود.

انتهاي پيام/ 
 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg