کد مطلب: 204591
خطر مرگ و ابتلا به بيماري‌هاي وحشتناک با استعمال سيگار
تاریخ انتشار : 1399/10/30 13:07:47
نمایش : 1020
استعمال سيگار مي‌تواند عامل اصلي ابتلا به انواع سرطان در افراد و حتي مرگ آن‌ها شود.
به گزارش هفت چشمه به نقل از سايت لانگ، سيگار کشيدن شما را مي‌کشد، اما قبل از مرگ بيماري‌هاي بسيار وحشتناکي ناشي از سيگار کشيدن، شما را تهديد مي‌کند. در ادامه اين مطلب برخي از بدترين بيماري‌هاي ناشي از سيگار کشيدن بيان شده است:

۱. سرطان ريه
افراد بر اثر سرطان ريه بيش از هر عامل ديگري مي‌ميرند. سيگار کشيدن عامل ابتلا به سرطان ريه است. اين عامل ۸۷ درصد مرگ‌هاي ناشي از سرطان ريه را شکل مي‌دهد.

۲. بيماري انسدادي مزمن ريوي (COPD)
COPD يک بيماري انسدادي ريه است که نفس کشيدن را دشوار مي‌کند. اين بيماري باعث ناتواني طولاني مدت و مرگ زودرس مي‌شود. ابتلا به COPD با ايجاد سختي در انجام فعاليت روزمره، شروع شده و معمولاً بدتر مي‌شود، تا اين که بالا رفتن از يک پله کوتاه يا حتي راه رفتن براي فرد، طاقت فرسا يا غيرممکن شود. حدود ۸۰ درصد کل ابتلا به COPD ناشي از استعمال سيگار است. COPD چهارمين علت اصلي مرگ و مير در ايالات متحده است.

۳. بيماري قلبي
سيگار کشيدن تقريباً به همه اعضاي بدن از جمله قلب آسيب مي‌رساند. سيگار کشيدن مي‌تواند باعث انسداد و باريک شدن عروق شود، که به اين معني است که خون و اکسيژن کمتري به قلب شما جريان مي‌يابد. وقتي ميزان مصرف سيگار در ايالات متحده کاهش يافت، ميزان بيماري‌هاي قلبي نيز کم شد. با اين حال، بيماري قلبي همچنان علت مرگ در ايالات متحده است.

۴. سکته مغزي
از آنجا که سيگار کشيدن بر عروق تأثير مي‌گذارد، مي‌تواند باعث سکته مغزي شود. سکته مغزي زماني اتفاق مي‌افتد که خون رساني به مغز شما به طور موقت مسدود شود. سلول‌هاي مغز از اکسيژن بي بهره شده و شروع به مردن مي‌کنند. سکته مغزي مي‌تواند باعث فلج شدن، اختلال در گفتار، تغيير عملکرد مغز و مرگ شود. سکته مغزي پنجمين علت اصلي مرگ و مير در ايالات متحده و علت اصلي ناتواني بزرگسالان است.

۵. آسم

آسم يک بيماري مزمن ريوي است که انتقال هوا به داخل ريه‌ها را دشوارتر مي‌کند. از آنجا که دود سيگار باعث مجاري تنفسي مي‌شود، مي‌تواند باعث حملات ناگهاني و شديد آسم شود. آسم يک بيماري جدي است که نزديک به ۲۵ ميليون آمريکايي را درگير مي‌کند.

۶. اثرات توليد مثل در زنان
سيگار کشيدن مي‌تواند باعث بارداري خارج رحمي در زنان شود، اين زماني است که تخمک بارور شده در جايي غير از رحم کاشته مي‌شود. تخمک نمي‌تواند زنده بماند و در صورت عدم درمان مي‌تواند تهديد کننده زندگي مادر باشد. سيگار کشيدن همچنين باعث کاهش باروري مي‌شود، به اين معني که بارداري را دشوارتر مي‌کند.

۷. نوزادان نارس و کم وزن
اثرات سيگار کشيدن نه تنها بر سلامت مادر، بلکه بر کودک او نيز تأثير مي‌گذارد. سيگار کشيدن در دوران بارداري مي‌تواند باعث به دنيا آمدن نوزادان زودرس و يا با وزن کم شود. نوزاداني که خيلي زود يا خيلي کوچک به دنيا مي‌آيند خطر عوارض سلامتي و حتي مرگ را افزايش مي‌دهند.

۸. ديابت
در صورت سيگار کشيدن به احتمال زياد به ديابت نوع ۲ مبتلا مي‌شويد. خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ در افراد سيگاري ۳۰ تا ۴۰ درصد بيشتر از افراد غير سيگاري است. علاوه بر اين، سيگار کشيدن احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و کليوي، جريان خون ضعيف در پا‌ها (که منجر به عفونت و قطع شدن احتمالي مي‌شود)، کوري و آسيب عصبي را افزايش مي‌دهد.

۹. نابينايي، آب مرواريد و تخريب ماکولاي وابسته به سن
سيگار کشيدن مي‌تواند به چشمان شما آسيب برساند و منجر به کاهش بينايي شود. انحطاط ماکولاي وابسته به سن در اثر سيگار کشيدن ايجاد مي‌شود. اين مهمترين علت نابينايي در بزرگسالان ۶۵ سال به بالا است.

۱۰. ابتلا به انواع سرطان‌ها

کساني که سيگار مي‌کشند به احتمال زياد به سرطان مبتلا مي‌شوند. اکنون مي‌دانيم که استعمال دخانيات حداقل ده نوع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ، دهانه رحم، کبد، معده و سرطان پانکراس را ايجاد مي‌کند و ميزان بقاي بيماران سرطاني پروستات را کاهش مي‌دهد.

انتهاي پيام/570ه

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg