کد مطلب: 204678
۴ بيماري غيرمعمول که علم پزشکي را به چالش کشيده است
تاریخ انتشار : 1399/12/06 13:29:03
نمایش : 1025
بيماري‌هاي عجيبي در جهان وجود دارند که با گذشت ده‌ها سال، هنوز هم علت آن‌ها مانند يک راز ناشناخته است.

به گزارش هفت چشمه، اپيدميولوژيست‌ها همچنان در حال بررسي علل شيوع مسموميت غذايي چيپوتل تا جهش ميکروسفالي در برزيل هستند، اما در برخي موارد سال‌ها و حتي دهه‌ها پس از شيوع، هنوز پاسخ قابل قبولي براي آن نمي‌يابند. در ادامه به تعدادي از آن‌ها که هنوز هيچ پاسخي براي آن‌ها يافت نشده، اشاره شده است؛

۱. بيماري که بواسطه گرد و غبار ايجاد مي‌شود

افرادي که در غرب آمريکا زندگي مي‌کنند، به ويژه در معرض عفونت قارچي موسوم به کوکسيديوئيدومايکوزيس يا تب دره هستند، اين بيماري به مدت ۱۰۰ سال است که همچنان بي‌پاسخ مانده است.

اين بيماري که به دليل استنشاق هاگ‌هاي قارچي در ريه‌ها ايجاد مي‌شود و به دلايلي که هنوز هم به عنوان يک راز باقي مانده است در غرب آمريکا در حال افزايش است که در اوايل دهه ۱۹۹۰ داراي جهش بزرگي در موارد بود. در اوايل دهه ۲۰۰۰ دو موج ديگر تب دره در دو زندان ايالتي  شيوع پيدا کرد که منجر به کشته شدن ده‌ها زنداني شد. در سطح ملي نيز بيش از ۲۰ هزار مورد ابتلا در سال ۲۰۱۱ گزارش شد که از آن زمان تاکنون کمي فروکش کرده است. به دلايلي که هنوز پزشکان در نيافته‌اند، قارچ به ساير قسمت‌هاي بدن منتقل شده و به اصطلاح با انتشار کوکسيديوئيدومايکوزيس در بدن، باعث تورم مغز مي‌شود.

۲. ردوکس فلج اطفال

بيش از ۳۰ سال پس از آخرين مورد شناخته شده فلج اطفال در آمريکا، ۲۰ کودک در کاليفرنيا با يک بيماري ناتوان کننده که باعث ايجاد اثرات فلج اطفال در سال ۲۰۱۴ شده بود، از بين رفتند. از آن زمان تاکنون، مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري آمريکا ۱۲۰ مورد از اين نوع بيماري را مورد آزمايش قرار داده‌اند. علائم اين بيماري ضعف در عضلات، ناهنجاري‌هاي نخاع و دشواري در راه رفتن مانند آنچه در فلج اطفال رخ مي‌دهد، است که در مبتلايان آزمايش فلج اطفال منفي بوده است. علل خاص اين بيماري هنوز در دست بررسي است.

۳. خواب عجيب

بين سال‌هاي ۱۹۱۷ و ۱۹۲۵، يک ميليون نفر در سراسر جهان به نوعي بيماري به نام انسفاليت لتارگيکا مبتلا شدند که دانشمندان هنوز علت آن را درک نمي‌کنند. در اين بيماري افراد حين غذا خوردن، راه رفتن و يا صحبت کردن به خواب عميقي فرو مي‌روند که مي‌تواند روز‌ها ادامه داشته باشد. بر اساس آمار حدود نيمي از افرادي که به اين بيماري دچار بودند، جان خود را از دست دادند و آن دسته هم که زنده ماندند ميزان بالاتري از علائم مشابه پارکينسون و بيماري‌هاي رواني را نشان دادند.

در آن زمان، کنستانتين فون اکونومو، متخصص مغز و اعصاب وين، در دهه ۱۹۶۰ در مطالعات خود متوجه تورم هيپوتالاموس در مغز اين بيماران شد.

۴. تيک‌هاي عجيب در دختران نوجوان

تکان دادن سر و بازو و لکنت در گفتار برخي از علائمي بود که در اواخر سال ۲۰۱۱ به طرز عجيبي در دختران نوجوان در لو روي نيويورک مشاهده شد. بيشتر مبتلايان دختران دبيرستاني بودند که تيک‌هاي عجيب آن‌ها ماه‌ها ادامه داشت و هيچ دليل مشخصي براي آن‌ وجود نداشت. برخي از روانشناسان استرس و هيستري توده‌اي را علت آن عنوان کردند و برخي ديگر خود ايمني کودکان را دليل آن دانستند؛ همچنان در مورد علت اين اتفاق اختلاف نظر وجود دارد و هنوز پاسخ روشني براي آن يافت نشده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهاي پيام/570ه

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg