کد مطلب: 204691
آغاز توزيع داروي «آيوِرمِکتين ايراني» براي درمان بيماري کرونا
تاریخ انتشار : 1399/12/10 12:57:58
نمایش : 1091
توزيع داروي ايراني آيورمِکتين که در پيش‌گيري و درمان بيماري کروناي مؤثر است، توسط شرکت پخش البرز در سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش هفت چشمه؛ اين دارو که توسط البرز دارو توليد شده است و به تازگي با حضور رييس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) از آن رونمايي شده است، از سوي شرکت پخش البرز در سراسر کشور توزيع و در اختيار مراکز درماني، قرار گرفت. اين اقدام در ادامه‌ي‌ اقدامات گسترده‌ي اين شرکت در توزيع به موقع و سراسري اقلام بهداشتي، ضدعفوني و داروهاي مؤثر در پيش‌گيري و درمان بيماري کرونا، انجام مي‌شود.

 
بيش از يک‌سال از شيوع ويروس کرونا در جهان مي‌گذرد و اين بيماري خطرناک علاوه بر اين‌که جان ميليون‌ها انسان را گرفته است، بسياري از کسب‌وکارها و بازارهاي مالي و توليدي را با اخلال مواجه کرده و بر سلامت و اقتصاد و معيشت مردم در سراسر جهان و از جمله ايران اثرات قابل‌توجهي داشته است.
 
در همين مدت محققان و دانشمندان زيادي در دنيا براي توليد داروهاي مختلف براي درمان مبتلايان ويروس کوويد ۱۹ تلاش کرده‌اند و از سوي مراکز دارويي و آزمايشگاهي دنيا چندين دارو و واکسن مورد تأييد و تجويز قرار گرفته است. يکي از اين داروها «آيورمکتين ۶» است که پس از گذراندن آزمايش‌هاي باليني مجوز توليد را در ايران اخذ کرده است. شرکت البرز دارو هم‌اکنون و پس از اخذ مجوزها و رونمايي، اقدام به توليد اين داروي مؤثر زده است.
 
 
آيورمکتين در پيشگيري و بهبود کرونا موثر خواهد بود
 
در ۳۰ دي ماه طي مراسمي که به‌طور هم‌زمان در شهرک دارويي برکت در کُردان و هم‌چنين در کارخانه‌ي البرز دارو در قزوين برگزار شد، از توليد ايراني داروي آيورمکتين ۶ ، توسط محققان ايراني با حضور رييس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) رونمايي شد.
 
دکتر اکبر برندگي؛ مديرعامل گروه دارويي برکت در اين‌باره گفت: طبق اخبار واصله حدود دو ماه است که آيورمکتين براي پيش‌گيري و درمان بيماري کرونا در آمريکا و برخي کشورهاي ديگر در پروتکل‌هاي درماني کرونا، اجازه‌ي مصرف پيدا کرده است.
 
وي افزود: از اول امسال مرحله‌ي کلينيکال اين دارو را آغاز کرديم و بعد از مطالعات کارآزمايي باليني مشخص شد اين دارو هم در پيش‌گيري و هم در درمان کرونا مؤثر است.
 
وي اضافه کرد: در حال حاضر ظرفيت توليد سالانه ۲۰۰ ميليون از اين قرص در شرکت البرز دارو ايجاد شده و بي‌شک استفاده از آن در پيش‌گيري و بهبود بيماري کرونا مؤثر واقع خواهد شد.
 
وي با بيان اين‌که توليد اين دارو که پيش از اين وارداتي بود، صرفه‌جويي ارزي قابل‌توجهي را به همراه خواهد داشت، تأکيد کرد: برآورد شده که توليد اين دارو به ميزان ۱۵ ميليون دلار باعث صرفه‌جويي ارزي مي‌شود.
 
هفته‌ي گذشته روزنامه ديلي‌ميل در گزارشي عنوان کرد: دکتر اندرو هيل ويروس‌شناس از دانشگاه «ليورپول» که درباره‌ي اين دارو تحقيقاتي را انجام داده است، اظهار داشت اين دارو مي‌تواند در نبرد عليه ويروس کرونا «تحول‌آفرين» باشد.  نتايج حاصل از ۱۱ مطالعه نشان مي‌دهد که داروي «آيورمکتين» (Ivermectin)، مي‌تواند به محافظت از بيماران کرونايي کمک کند. اين مطالعات هم‌چنين نشان داد که مدت زمان لازم براي دفع ويروس کرونا از بدن نيز با مصرف داروي آيورمکتين سريع‌تر بود.
 
 
آغاز توزيع سراسري آيورمِکتين
 
نعمت‌الله غيبي؛ عضو تيم تحقيقاتي داروي داخلي در خصوص توزيع اين دارو اظهار کرد:‌ با دستور وزير بهداشت مشکل توزيع اين دارو براي درمان و پيش‌گيري بيماري کرونا رفع شده ‌و توزيع آن آغاز شده است.
 
وي افزود: مراحل اوليه‌ي ثبت اين دارو انجام شده و در ۱۲ ماه اخير در بيمارستان‌هاي قزوين و خوزستان براي مقابله با ويروس کرونا از آن استفاده شد و نتايج خوبي را هم داشت.
 
وي ادامه داد: محققان دانشگاه قزوين يک آزمايش ۴۵ روزه را روي ۱۸۰ بيمار کرونايي بستري شده در بيمارستان با شرايط خفيف تا شديد انجام دادند. يافته‌ها نشان داد داروي آيورمکتين به عنوان يک داروي کمکي موجب کاهش نرخ مرگ و مير، طول مدت نياز به اکسيژن مصنوعي، و مدت بستري شدن در بيمارستان در بيماران کرونايي شد.
 
اين محقق اضافه کرد: بهبود ساير پارامترهاي باليني حاکي از آن است که داروي آيورمکتين با حاشيه‌ي امن بالا، داراي تأثير درماني بالايي بر بيماري کوويد ۱۹ است.
 
 
تعهد توزيع به موقع دارو در کشور
 
در طول يک‌سال اخير گروه‌هاي زيادي براي پيش‌گيري از شيوع کرونا و درمان مبتلايان تلاش کرده‌اند، پرستاران و کادر درمان با مجاهدت و از خودگذشتگي به بيماران رسيدگي مي‌کنند، نهادهاي مردمي نيز براي کمک به کادر درمان، ضدعفوني اماکن و توليد جهادي اقلام بهداشتي مورد نياز براي پيش‌گيري از شيوع بيماري به مردم خدمت مي‌کنند، اما در کنار اين عزيزان خادمان توزيع دارو و اقلام بهداشتي نيز گرچه از نگاه عامه‌ي مردم و رسانه‌ها پنهان مانده‌اند، اما شبانه‌روز و علي‌رغم وجود خطر ابتلا به کرونا به دليل مراجعه به مراکز پرخطر تلاش مي‌کنند تا انواع داروهاي مورد نياز و امکانات پزشکي و بهداشتي از جمله ماسک، دستکش، الکل و محلول هاي ضدعفوني کننده براي پيش‌گيري و درمان کرونا به موقع در تمام مراکز بهداشتي و درماني در اختيار مردم و کادر درمان قرار بگيرد. شرکت پخش البرز نيز، به عنوان يکي از ۳ شرکت بزرگ توزيع‌کننده‌ي دارو در ايران، از ابتداي شيوع کرونا با افزايش ظرفيت امکانات و شيفت پرسنل خود به توزيع مناسب و به‌هنگام دارو و اقلام بهداشتي مذکور در تمامي استان‌هاي کشور مبادرت کرده است. پيش از اين داروهاي رمدسيوير و فاويپيراوير که در درمان بيماران کرونايي مؤثر بودند توسط مجموعه‌ي پخش البرز توزيع شد و امروز نيز که توليد داروي آيورمکتين۶ در کشور و با قيمتي ارزان رونمايي شد، پخش البرز وظيفه‌ي توزيع آن را به عهده گرفته است.
 
انتهاي پيام/
منبع: ايسنا
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg