کد مطلب: 204699
گزينه وزارت ورزش نبودم و با آراي دلي رئيس فدراسيون شدم؛
عزيزي‌خادم: اگر نامزد نبودم به علي کريمي رأي مي‌دادم/ دبيرکل فدراسيون فوتبال هنوز مشخص نيست/ براي توسعه فوتبال آمده‌ام
تاریخ انتشار : 1399/12/12 13:08:02
نمایش : 1016
رئيس فدراسيون فوتبال گفت: اگر قرار بود همين رويه را ادامه دهيم، نمي‌آمديم. ما براي تغييرات اساسي به فوتبال آمده‌ايم.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ شهاب‌الدين عزيزي‌ خادم که امشب ميهمان برنامه فوتبال برتر بود، درباره انتخابات فدراسيون فوتبال اظهار داشت: خداوند را شاکرم که توفيق خدمت به فوتبال را به من داد. توکلم به خدا بود و خوب است که صندلي را خدا به آدم بدهد.

وي در مورد اينکه چقدر تصور مي‌کرد رئيس فدراسيون شود، گفت: من وراي نتيجه شکرگزار خدا هستم و اعتقاد داشتم هر اتفاقي مي‌افتاد، سرنوشت من در آن بوده است، به همين دليل خيلي برايم سخت نبود و اميد داشتم که انتخاب شوم. نمي‌خواهم بگويم استرس نداشتم، اما هر نتيجه‌اي رقم مي‌خورد، دست خدا بود. اگر اين را با خودمان حل کنيم، زندگي راحت‌تر مي‌شود.

رئيس جديد فدراسيون فوتبال تصريح کرد: رقابت ما پايان گرفته و الان فضاي دوستي، حمايت و همکاري است. سرنوشت فوتبال در اين دوره است. مجمع با استقلال و آگاهي رأي داد. از همه کساني که به من رأي دادند و چه کساني که رأي ندادند، تشکر مي‌کنم. تشکر ويژه از دوستان عزيزي مي‌کنم که در کارزار انتخاباتي بنده حضور داشتند و روزها و شب‌ها کنارم بودند. فوتبال مسيرش را پيش رفته است و همه کنار هم نگاه جديد خواهيم داشت تا از ظرفيت‌هاي فدراسيون استفاده کنيم و برنامه‌هاي‌مان را جلو ببريم.

عزيزي خادم خاطرنشان کرد: من نه آقازاده‌ام و سببي و نسبي با کسي نسبت ندارم. هر آنچه دارم از خدا است. به ايرانم و منطقه‌اي که از آن آمده‌ام، افتخار مي‌کنم. نسبي و سببي به هيچ جا وصل نبودم. بحث طرفداري‌ام از يک تيم را نيز مطرح کرده‌اند که اصلاً اينطور نيست.

وي در مورد تعداد آرايي که در انتخابات فدراسيون فوتبال کسب کرد، گفت: تحليل خودم اين بود که آراي من بيشتر از اين باشد. در هيئت رئيسه رأي گرفته بودم، اما براي اولين بار در انتخابات فدراسيون شرکت کرده بودم. در دوره گذشته که 74 نفر عضو مجمع بودند، دو سوم به من رأي داده بودند. بنابراين، آدمي نبودم که از بيرون آمده باشم. قرار بود مجمع اسفند ماه سال گذشته برگزار شود که در آن زمان انصراف داده بودم. دليلم هم شخصي نبود. براي اين انتخابات با دوستانم صحبت کردم که ورود کنيم. در فضايي وارد انتخابات شدم که دو نفر از نواب من نبودند. من يک شبه به اين فوتبال نيامده‌ام. الان با تمام وجود کنار مجمع هستم. از بوشهر گرفته تا سراوان و سيستان عضو مجمع هستند و رأي داده‌اند. جا دارد صميمانه از تمام اعضاي مجمع تشکر کنم و اميدوارم به خوبي به فوتبال خدمت کمک کنم.

رئيس فدراسيون فوتبال با اشاره به حضور علي کريمي در انتخابات اين فدراسيون يادآور شد: همه از عوامل فدراسيون فوتبال تا وزارت ورزش و جوانان و کميته المپيک کمک کردند تا اساسنامه فدراسيون تأييد شود و ما حضور پيدا کنيم. سال گذشته به خاطر بحث اساسنامه نتوانستيم حضور داشته باشيم. اين مسئله يعني تأييد اساسنامه نقطه قوت فوتبال ما بود. در انتخابات، علي کريمي در اولين تجربه‌اش شرکت کرد. او جزو مفاخر فوتبال ايران است.

عزيزي‌ خادم ادامه داد: من عضو هيئت مديره دو باشگاه پيکان و سايپا بودم و کار اجرايي انجام داده‌ام. اعتقاد قلبي‌ام اين است که فضايي باز شده تا بتوانيم از مفاخر فوتبال کشورمان، از علي کريمي، علي دايي، مهدي مهدوي‌کيا و وحيد هاشيمان استفاده کنيم. با هاشميان روز گذشته و امروز صحبت کرده‌ام. به اين نکته هم اشاره کنم آراي داده شده، دلي بود و آراي من دستوري نبود. اين موضوع، نکته مهمي است. مجمع نشان داد استقلال و نگاه استنباطي خودش را دارد و دستوري عمل نخواهد کرد.

وي در مورد اينکه آيا فوتبال بازي کرده است، گفت: من بازيکن حرفه‌اي نبودم و در حد دانشکده فوتبال بازي کرده‌ام. در دوران دانشگاه و زماني که رحمان رضايي حضور داشت بازي مي‌کردم. من اهل آخرين روستا و نقطه لرستان، در حدفاصل استان‌هاي ايلام و خوزستان هستم. خودم هميشه مي‌گويم فرزند قلب زاگرس هستم. هيچ وقت بازيکن حرفه‌اي نبودم و دنبال تحصيل و بعد کارهاي اجرايي و صنعت بودم.

رئيس فدراسيون در واکنش به اظهارات کيومرث هاشمي که گفته بود گزينه وزارت ورزش و جوانان نبود و اين قضيه برعکس بوده است، تصريح کرد: من به هيچ عنوان گزينه وزارت نبودم. در چهار سال گذشته در اين دولت حذف شده بودم و نبودم. اين مسئله نظر شخصي کيومرث هاشمي بوده و قابل احترام است. اگر گزينه بودم، بايد در انجمني حضور داشته باشم که نبوده و نيستم. فدراسيون بنده تعاملي خواهد بود و با دولت آينده تعامل مي‌کند. فدراسيون نمي‌تواند جزيره‌اي باشد و بايد تعامل کرد. بايد با تمام ارکان نظام تعامل کرد. اين بحث را گفته‌ام و باز هم مي‌گويم فدراسيون فعلي قطعاً غيرسياسي خواهد بود و به سمت شايسته‌سالاري خواهد رفت. شتاب‌زده عمل نخواهيم کرد و آسيب‌شناسي خواهيم کرد.

عزيزي خادم افزود: اينکه اينجا ويرانه است و مشکلات خاص خودش دارد يک شبه حل نمي‌شود. اولويت اصلي‌مان تيم ملي فوتبال است و از تمام امکانات استفاده خواهيم کرد. از همه عزيزان در مجلس شوراي اسلامي، وزارت ورزش و جوانان مي‌خواهيم که کمک کنند. دو ماه حياتي براي فوتبال کشور در پيش است و کاري فوتي و فوري را بايد انجام دهيم. درِ فدراسيون به روي اسطوره‌هاي فوتبال باز است، اما در حوزه اقتصادي از دولت، مجلس و ديگر ارگان‌ها مي‌خواهيم کمک‌ کنند. چهار بازي تيم ملي را داريم و اميد فراوان دارم که ببريم و وارد مرحله بعد شويم.

وي در پاسخ به اين سؤال که آيا از سرمربيگري دراگان اسکوچيچ حمايت خواهد کرد يا نه، گفت: بله، از اسکوچيچ حمايت مي‌کنيم. هفته آينده جلسه‌اي با هيئت رئيسه خواهيم داشت و تصميم مي‌گيريم. شتاب‌زده عمل نمي‌کنيم، چرا که نياز به آرامش داريم و از التهاب پرهيز مي‌کنيم. از اسطوره‌ها کمک و ايده مي‌گيريم. از دستگاه‌هاي ديپلماسي مي‌خواهيم کمک کنند تا از همه ظرفيت‌ها استفاده کنيم. ما فقط آرامش مي‌خواهيم. هر گونه بي‌قراري و خبط ناآرامي ايجاد مي‌کند و هزينه‌هاي فدراسيون را بيشتر خواهد کرد. فدراسيون دست ياري به سمت همه دراز مي‌کند. فوتبال ملي متعلق به مردم است، به همين دليل نيازمند کمک، همدلي و وفاق هستيم. نتيجه هم دست خداست.

رئيس فدراسيون فوتبال يادآور شد: چند ماه پيش ستاد مناطق آزاد کيش دنبال تشکيلاتي براي تيم ملي بود و دنبال اين هستيم که کيش را مرکز کمپ تيم‌هاي ملي قرار بدهيم. اين منطقه نياز به ويزا ندارد و با توجه به آب و هواي منقطه مي‌توان کارهاي بزرگي انجام داد.

عزيزي خادم با اشاره به ديدارهاي تيم ملي در فروردين ماه 1400 گفت: در فيفادي پيش رو با سوريه بازي داريم. چهارشنبه با کادر فني جلسه خواهيم داشت تا برنامه‌هاي آنها را بگيريم. اميدوارم وزارت ورزش، مجلس و دستگاه‌هاي ديلپماسي بيايند و کمک کنند تا از همه ظرفيت‌ها استفاده کنيم. دلخوشي ميليون‌ها علاقه‌مند به فوتبال به چهار بازي تيم ملي گره خورده است. تيم ملي پيشاني فوتبال است. دست همه را مي‌فشارم و مي‌بوسم و از همه مي‌خواهم کمک کنند. به لطف الهي اميدوارم که در چهار بازي آينده نتيجه خواهيم گرفت.

وي در مورد اينکه چه تضميني مي‌دهد که تيم ملي با کشورهاي سطح پايين مثل سيرالئون و ماداگاسکار بازي دوستانه انجام ندهد، گفت: اگر قرار باشد بازي هم نکنيم، به سمت اين تيم‌ها نمي‌رويم تا اعتبار فوتبال ايران خدشه‌دار نشود. وقتي اعتبار فوتبال ايران خدشه‌دار شود، هزينه‌بر خواهد بود. اگر فوتبال ما خدشه‌دار نمي‌شد، اين داستان‌ها را نداشتيم. براي يکسري کارها نياز به زمان داريم، اما الان کار فوري ما بازي‌هاي تيم ملي است.

عزيزي خادم در واکنش به انتشار صحبت‌هاي او در خصوص بودجه فدراسيون فوتبال تصريح کرد: من اين مصاحبه را انجام نداده‌ام. پيش‌بيني من در بودجه فدراسيون 200 تا 250 ميليارد تومان است که دنبال کمک از طرف وزارت ورزش و حوزه مارکتينگ هستيم. بخشي از درآمدمان در فيفا بلوکه شده است. کارهاي انجام نشده‌اي نيز داريم که نياز به زمان است و بايد از سازمان‌هاي خزانه‌داري مجوز بگيريم. ما بايد واقع‌گرايانه برخورد کنيم و جز اين راهي نداريم. نزديک به هفت ميليون دلار در فيفا داريم که بخش زيادي از آن را بايد به ويلموتس بدهيم. هر چند منتظر حکم از دادگاه ورزشي CAS هستيم و اميدوارم هزينه کمتري براي ما داشته باشد. رفتن تيم ملي به جام جهاني در همان دور اول دو سه ميليون دلار درآمد خواهد داشت که اميدوارم اين اتفاق بيفتد.

وي درباره اينکه به نظر مي‌رسد قصد ندارد ديگر از کلمات انگليسي استفاده کند، گفت: بله، سعي مي‌کنم کمتر استفاده کنم.

رئيس فدراسيون فوتبال خاطرنشان کرد: بنده برنامه ريالي و ارزي داده‌ام که براي سال اول است. چنين چيزي در فوتبال ايران نبوده است. براي بودجه تا خرداد ماه يک بستري در فدارسيون فوتبال بستري فراهم خواهد شد و يک بخش ديگر کمک‌هاي وزارت ورزش است که هميشه به فدراسيون کمک کرده است. در تلاش هستيم مشکل آماده‌سازي تيم ملي را رفع کنيم.

عزيزي خادم در واکنش به هجمه‌هايي که به داوران وارد مي‌شود، گفت: صحبت خواهيم کرد تا دستمزد داوران را افزايش دهيم. اگر قرار باشد حرمت و کرامات در حوزه داوري از بين برود، در برخورد با آن کوتاه نخواهيم آمد. کسي بخواهد حوزه داوري را زير سؤال ببرد، از طريق کميته‌هاي انضباطي، اخلاق و حقوقي مماشات نمي‌کنيم. اگر يک روز هم در فدراسيون باشم، خط‌کش ما قانون و کرامت انساني خواهد بود. بي‌احترامي به داوران را برنمي‌تابيم. اگر يک روز مديريت کنم، با اقتدار مديريت خواهم کرد. اگر جلوي اتفاقات را نگيريم، سنگ روي سنگ بند نمي‌شود و هر کسي کار خودش را انجام مي‌دهد. اگر قرار به اين نباشد، پس براي چه آمده‌ايم؟ روش و مدل مديريت همين است و مطمئن باشيد قاطعانه از منافع فوتبال و حقوق معنوي داوران دفاع خواهم کرد. همانطوري که از حقوق مربيان صيانت خواهيم کرد. فضاي تهمت و افترا را برنمي‌تابيم. اينها بخش‌هاي حاشيه‌اي است که انرژي را مي‌گيرد.

رئيس فدراسيون فوتبال در خصوص اينکه بهتر است به مانند برخي‌ها دنبال اين نباشد که چه کساني به او رأي نداده‌اند، گفت: به هيچ عنوان. من آدم حرفه‌اي هستم و خط‌کشي بنده و دوستانم اين است که بهترين‌ها را انتخاب کنيم. در حوزه فضاي انتخابات مثل انتخابات رياست جمهوري آدم‌هايي به افراد کمک مي‌کنند، آيا شما کساني را که کمک کرده‌اند، کنار مي‌گذاريد؟ کسي را بدون فيلتر وارد فدراسيون نخواهيم کرد. براي کوچک‌ترين فردي که مي‌خواهد وارد فدراسيون شود، استعلام نهادهاي مختلف را مي‌گيريم. ناکارآمدي، يک سيستم را ناکارآمد مي‌کند.

وي ادامه داد: فدراسيون ارکاني دارد و تبادل‌نظر خواهد شد. اگر قرار بود همين رويه را ادامه دهيم، نمي‌آمديم. ما براي تغييرات اساسي به فوتبال آمده‌ايم. قصد داريم فوتبال را از سروان تا سرخس و هرمزگان و ... توسعه دهيم. فوتبال براي همه است.

عزيزي خادم يادآور شد: در باشگاه سايپا حضور داشتم و ديدم که چقدر عايد اين باشگاه مي‌شود. ما صحبت‌هايي انجام داده‌ايم که براي مديران فوتبال دوره مديريتي بگذاريم. وقتي صورت‌هاي مالي را نمي‌توانند آناليز کنند، چطور مي‌خواهند مديريت کنند؟! از حضور پررنگ بانوان در مجمع فدراسيون تشکر مي‌کنم، حضوري که تاريخي بود. به طور حتم، از بانوان استفاده خواهم کرد. به قولم در حوزه فوتبال و فوتسال بانوان وفادارم.

رئيس فدراسيون فوتبال در پاسخ به اين سؤال که اگر امکان دادن رأي را داشت به چه کسي رأي مي‌داد، گفت: با افتخار به علي کريمي رأي مي‌دادم. بيشتر 9 رأي داده شده به کريمي در دور دوم رأي‌گيري به سمت من آمد. با قلبم خوشحال شدم که کريمي آمد. در فدراسيون به روي او، مهدوي‌کيا و هاشميان باز است. از اين تريبون مي‌گويم در فدراسيون باز است. اين يک فرصت تاريخي است. کسي آمده که محصول همين فضاهاست. اينها بيايند فوتبال مشروعيت مي‌گيرد. چرا فوتبالي‌ها کاربلد نيستند؟ اتفاقاً فوتبالي‌هاي تحصيلکرده هستند. اتحاديه‌ها بايد قوي باشند. فضاي بسته، آفت فوتبال است. البته بايد از افراد باتجربه استفاده کرد. از آدم‌هاي دست پاک در حوزه فوتبال پايه استفاده مي‌کنيم، اما در حوزه مالي و مارکتينگ افراد کاربلد و خوش‌نام به سيستم اضافه خواهيم کرد.

وي در مورد انتخاب نواب رئيسش در فدراسيون فوتبال تصريح کرد: بهاروند سرپرست فدراسيون و رئيس سازمان ليگ بوده است. او حداقل تا سه چهار ماه کنارمان خواهد بود. با منصور قنبرزاده که انصراف داده صحبت خواهيم کرد که برگردد. خانم موسوي هم نايب رئيس سوم ماست.

عزيزي خادم افزود: همه افراد شرکت‌کننده در انتخابات آدم‌هاي کاربلدي هستند. ميرشاد ماجدي در زمان خودم عضو کميته آموزش بود. افشاريان هم در حوزه داوري کاربلد است. دوستاني که در رقابت بودند و رأي نياوردند به اين معنا نبوده که کاربلد نيستند. آنها دوستان من هستند، اما قرعه به نام دوستان ديگري افتاد.

وي در واکنش به مطرح شدن برخي نام‌ها براي تصدي پست دبيرکلي فدراسيون فوتبال، گفت: اصلاً اينطور نيست. هنوز هيئت رئيسه تشکيل جلسه نداده است که کسي دبيرکل شود. کسي که اين حرف را مي‌زند، اساسنامه را نديده است. ما نمي‌خواهيم شتاب‌زده عمل کنيم.

رئيس فدراسيون فوتبال درباره بحث استقلال و پرسپوليسي بودن او گفت: من واقعاً رنگي نيستم. من در دو باشگاه مربوط به خودروسازان (پيکان و سايپا) کار کردم، اما رنگ مورد علاقه‌ام تيم ملي، تيم ملي و تيم ملي است. بار ديگر مي‌گويم وابستگي نسبي، سببي و آقازادگي ندارم. با افتخار هم گفتم از کجا آمده‌ام. عشقم ايران است.

عزيزي‌ خادم با اشاره به مبارزه با فساد در فوتبال عنوان کرد: نبايد همه چيز را سياه ديد، بلکه بايد واقع‌بينانه نگاه کرد. کارگروهي براي اين کار (مبارزه با فساد) تشکيل خواهيم داد. بحث قابل انکاري هم نيست. شفافيت گزينه گريزناپذيري است که به کمتر شدن فساد کمک مي‌کند. در اين حوزه مماشات نخواهيم کرد، حتي اگر مجبور به تعطيلي ليگ شويم. اشد مبارزه با افراد را خواهيم داشت و پاي آن نيز مي‌ايستيم. اگر قرار است ليگي مشکل‌ساز باشد، تعطيل مي‌کنيم. چرا بايد‌ آن را نگه داريم؟ اراده فدراسيون برخورد است. البته به اين شرط که سياه نبينيم.

وي در مورد وضعيت برخي از رؤساي هيئت‌هاي فوتبال گفت: فدراسيون اساسنامه‌اي دارد که تعريف شده است. به کسي که مي‌تواند رأي دهد نمي‌توانيم بگوييم به چه کسي رأي بدهد، اما اين را که کار غيرقانوني انجام شود، برنمي‌تابيم. فدراسيون در حوزه مديريت نياز به تغييرات دارد. اگر عمري باشد به 30 استان کشور سفر کرده و با استانداران صحبت خواهيم کرد. کسي که با توپ پلاستيکي بازي مي‌کند، فدراسيون نبايد براي او تصميم بگيرد؟ اميد آنها به چه کسي است؟ فوتبال خياباني و محلات جزو اين فوتبال است.

رئيس فدراسيون فوتبال در پاسخ به اين پرسش که آيا صفحه شخصي در اينستاگرام دارد، گفت: من صفحه‌اي در اينستاگرام ندارم. فعلاً هيچ صفحه‌اي در فضاي مجازي ندارم.

عزيزي خادم در پايان گفت: از کساني که رأي دادند و رأي ندادند، تشکر مي‌کنم. از دوستاني که کنارم بودند، تشکر مي‌کنم و با افتخار کنارشان هستم. نگاه ما به توسعه فوتبال شفافيت و پاسخگويي است. ان‌شاءالله با عملکردمان درباره فوتبال صحبت خواهيم کرد. بهترين گفتار، عملکردمان است. درست است در دوره‌هاي قبل هيئت رئيسه فدراسيون حضور داشتم، اما بنده مشاور عالي رئيس فدراسيون بودم. قطعاً ما از همه ظرفيت‌ها استفاده خواهيم کرد تا پاسخگوي مردم باشيم.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg