کد مطلب: 204883
آيا ويتامين D در پيشگيري از ابتلا به کرونا موثر است؟
تاریخ انتشار : 1400/03/02
نمایش : 1178
يک متخصص عفوني به بيان توضيحاتي درباره نقش ويتامين D در پيشگيري از ابتلا به کرونا پرداخت.

به گزارش هفت چشمه، جمال ميرزايي متخصص عفوني و فلوشيپ فوق تخصص نقص ايمني، سرطان و پيوند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلينيک گروه علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مقاله‌اي چند روز گذشته در خصوص نقش ويتامين D در پيشگيري از ابتلا به ويروس کرونا منتشر شده که در آن بر روي ۱۸ هزار نفر تحقيق انجام شده است. در اين تحقيق افرادي که تست بيماري آن‌ها مثبت شده با افراد داراي تست منفي بيماري؛ مورد مقايسه قرار گرفته اند.

او در ادامه افزود: در واقع اين تحقيق سطح ويتامين D افراد را قبل از دوره پاندمي و همزمان با دوره پاندمي بررسي و در ادامه سطح ويتامين را با ابتلا به ويروس کرونا مقايسه کرده است. نکته جالب اين مقاله در مقايسه با ساير مقالاتي که بر نقش پيشگيرانه ويتامين D تاکيد کرده بودند اين است که عوامل مختلفي مانند سن، جنس، نژاد، شاخص توده بدني و اعتياد يا عدم اعتياد به مصرف سيگار که در کنار سطح ويتامين D مي‌توانند موثر باشند مورد ارزيابي قرار گرفته است.

اين متخصص عفوني بيان کرد: نتيجه جداسازي و يکسان سازي گروه‌ها اين شد که ويتامين D نقش بسيار حياتي در پيشگيري از ابتلا به کرونا نداشته است. به عنوان مثال در قسمتي از مقاله نوشته شده کساني که BMI يا توده بدني بالايي دارند؛ به طور طبيعي ويتامين D کمتري را دارا هستند و اين موارد عوامل مداخله گر هستند که سوگرايي در تحقيق ايجاد مي‌کنند. در نتيجه باعث مي‌شود فکر کنيم ويتامين D نقش مستقل در کاهش يا افزايش ابتلا به بيماري کرونا داشته باشد.

ميرزايي تصريح کرد: در واقع زماني که در اين مقاله عوامل مداخله گر ذکر شده را حذف کردند، مشخص شد ويتامين D به طور مستقل نقشي در ابتلا يا کاهش ابتلا به ويروس کرونا نداشته است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg