کد مطلب: 205236
قاليباف:
نمايندگان مجلس هيچ دغدغه‌اي جز دغدغه‌هاي مردم ندارند/ يار و مددکار دولت در اجراي قانون هستيم
تاریخ انتشار : 1400/09/11 10:03:22
نمایش : 784
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه ما بعنوان نمايندگان مجلس هيچ دغدغه اي بجز دغدغه‌هاي مردم نداريم، گفت: بايد بگويم که ما واقعا يار و مددکار دولت براي اجراي قانون هستيم و در کنار آن ناظر دلسوزي نيز براي آنها هستيم.

به گزارش هفت چشمه به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ محمدباقر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفتگوي تلويزيوني به مناسبت دهم آذرماه روز مجلس و سالروز شهادت آيت‌الله سيد حسن مدرس، اظهار داشت: مهمترين ويژگي شهيد مدرس اين بود که چون از خدا مي ترسيد، از هيچکس نترسيد و در مقابل چشم غره هاي دشمنان خارجي ايستاد و هم در برابر استبداد داخلي و او بود که به اين موضوع هويت بخشيد که مجلس خانه ملت است.

وي در پاسخ به سوالي پيرامون ريل گذاري اقتصاد براي حل مسائل معيشتي مردم، گفت: ما بعنوان نمايندگان مجلس هيچ دغدغه اي بجز دغدغه‌هاي مردم نداريم و انصافا همه همکاران من مرتب و از نزديک با توده‌هاي مردم در ارتباط اند. مجلس يازدهم از ابتدا تمرکز خود را بر دو موضوع گذاشت؛ اول مسائل اقتصادي و دوم مسائل فرهنگي و علمي.

** يار و مددکار دولت براي اجراي قانون هستيم

قاليباف ادامه داد: اگر نگاهي به مجلس کنيم، مجلس براي اقتصاد و هر موضوع ديگري وظيفه‌اش اين است که اگر مشکلي در قوانين وجود داشته باشد آن را مرتفع کند و بعد هم بر اجراي قانون نظارت کند. بايد بگويم که ما واقعا يار و مددکار دولت براي اجراي قانون هستيم و در کنار آن ناظر دلسوزي نيز براي آنها هستيم.

رئيس مجلس با اشاره به جلسه امروز مجلس و دولت، گفت: وقتي اقتصاد دغدغه اول کشور است و نگراني مردم از بي ثباتي اقتصاد و گراني است، در مجلس به اين موضوعات با اولويت مي‌پردازيم و مي‌بينيم که مهمترين قوانين تصويب شده در مجلس متمرکز بر بحث اقتصاد است.

وي با بيان اينکه امروز مسکن يکي از دغدغه‌هاي مهم مردم است و با گراني فعلي خريد مسکن تقريبا ناممکن است، گفت: امروز حتي مردم نگرانند که آيا مي توانند اجاره مسکنشان را تامين کنند؟ مجلس قانون توليد مسکن را در دستور کار گذاشت و سعي کرديم تمام ضعف‌هاي گذشته در حوزه مسکن را مورد توجه قرار دهيم و مهمترين کاري که کرديم اين بود که کار را با نگاه دولتي ساز پيش نبرديم، چون نگاه ما اين است که از ظرفيت هاي مردم استفاده کنيم، اما دولت بايد از ظرفيت ها و امکاناتي که دارد به گونه اي عمل کند که قيمت تمام شده مسکن ارزان شود.

قاليباف تأکيد کرد: معمولا بنا بر نقاط جغرافيايي کشور از 55 درصد تا 45 درصد قيمت مسکن، متمرکز در قيمت زمين است و ما در اين بخش آمديم از زمين هاي دولتي استفاده کرديم. از زماني که قانون جهش توليد و ساخت مسکن ابلاغ شد و دولت با تأخير آن را اجرا کرد هم‌اکنون به مرحله عمليات رسيده‌ايم و اين موضوع در قيمت مسکن تأثير خود را گذاشته است.

** عمده خانه‌هاي نوساز در اختيار بانک‌ها است

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه چندصد هزار خانه نوساز و خالي در کشور داريم که عمده آنها در اختيار بانک‌ها و شرکت‌هاي بانک‌ها و انبوه‌سازان بانک‌ها است، اظهار داشت: آنها نگاه تجاري دارند اما بايد از آنها ماليات گرفته شود. ماليات بر خانه‌‌هاي خالي صاحبان مسکن‌ها را مجبور خواهد کرد که يا اجاره بدهند و يا آن را بفروشند.

وي گفت: مراحل نهايي ماليات بر عايدي سرمايه هم در مجلس در حال گذار است. ما با يک برنامه روشن در مجلس حرکت مي‌کنيم به طوري که در مجلس در موضوع مسکن عايدي بر سرمايه، ماليات بر خانه‌هاي خالي و قانون جهش توليد و ساخت مسکن را دنبال کرديم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي عنوان کرد: سعي کرديم که سبد کمک معيشتي را براي چهار ماه با همراهي دولت قبل در نظر بگيريم چرا که مردم مشکل معيشتي پيدا کرده‌اند. هر چند که بخشي از فشارهاي اقتصادي ناشي از تحريم‌ها است.

** جاده يکطرفه فشار آمريکا و 4+1 به ايران را برگردانديم

قاليباف با اشاره به اقدام مجلس در تصويب قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها، تصريح کرد: سال گذشته قانوني درباره لغو تحريم‌ها در مجلس تصويب کرديم که جاده يکطرفه آمريکا و 4+1 را به جمهوري اسلامي فشار مي‌آوردند را برگردانيم؛ وقتي قانون اقدام راهبردي در مجلس تصويب شد طرف غربي متوجه خيلي چيزها شد؛ اين قانون زبان ديپلماسي در عرصه بين‌المللي بود و نقشه راهي بود که دقيقاً موضوع را شفاف با زبان قانون بيان کرد.

وي گفت: اجراي پروتکل الحاقي و يا محدوديت در حوزه غني‌سازي در گرو آن بود که طرف مقابل تحريم‌ها را بردارد اما آنها اين کار را نکردند در حاليکه ما تعهدات خود را انجام داده بوديم. در مذاکرات هم ان‌شاءالله و به شرط وفا و به شرط آنکه طرف غربي به تعهداتش وفا کند دستاوردهاي عزتمندانه‌اي خواهيم داشت.

** دغدغه معيشتي دليل اصلي کاهش مواليد است

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه قانون حمايت از خانواده و تعالي جمعيت هم در حوزه فرهنگي آثار خوبي در جامعه داشته است، اظهار داشت: يکي از سرمايه‌هاي خانواده‌ها فرزندان آنها هستند. اين در حالي است که ما جزو جوان‌ترين جمعيت‌‌هاي دنيا هستيم؛ اگر روزگاري سياست جمعيتي ما با فرزند کمتر بود اما استمرار اين موضوع باعث پيري زودرس شده است. مجلس يازدهم با طرح حمايت از خانواده و تعالي جمعيت به دنبال رشد مواليد و جميعت است.

قاليباف ادامه داد: دغدغه معيشتي خانواده دليل اصلي کاهش مواليد است و وقتي جوان ايراني بناي ازدواج دارد او در ابتدا دغدغه شغل دارد تا تشکيل خانواده دهد. جوان ايراني و خانواده‌اش و زوجين به موضوع اشتغال و درآمد براي هر ازدواجي فکر مي‌کنند؛ موضوعات اقتصادي در نگاه اوليه هر ازدواجي سايه انداخته است و مسائل اقتصادي در استحکام و شکل‌گيري خانواده نقش جدي و اساسي دارد.

** بودجه خوبي براي اجراي قانون حمايت از خانواده و تعالي جمعيت اختصاص مي‌دهيم

وي با بيان اينکه قانون حمايت از خانواده و تعالي جمعيت بيش از 70 ماده دارد و بنا داريم که از ظرفيت‌هاي دولت براي اجراي تمام اين قانون استفاده کنيم، تاکيد کرد: بودجه خوبي هم براي سال 1401 به منظور اجراي اين قانون تخصيص خواهيم داد. از ارائه تسهيلات ازدواج و پيش‌بيني‌هاي وام براي تشکيل خانواده به منظور فرزندآوري و اعطاي شغل، مسکن و بيمه مادران و ... در قانون حمايت از خانواده و تعالي جمعيت پيش‌بيني شده   است. البته هرچه ازدواج در سنين کمتر باشد تسهيلات بيشتري به آنها تعلق خواهد گرفت. دولت به اجراي قانون حمايت از خانواده و جمعيت توجه دارد. هرچند که مي‌دانيم مشکلات اقتصادي هم داريم ولي دولت بودجه خوبي براي اجراي اين قانون گذاشته و مي‌گذارد.

رئيس مجلس تضاد منافع را يکي از مشکلات همه جوامع از جمله ايران برشمرد و گفت: جوانان با استعداد و خلاق آماده ورود به رشته‌هاي پزشکي داريم در حاليکه ظرفيت پذيرش دانشجو در کشور کم است. اين در حالي است اين جوانان معدل‌هاي بالاي 19 داشته و پتانسيل خوبي دارند اما سقف پذيرش دانشجو کم است و عملاً وارد دانشگاه نمي‌شوند ولي در شرايط کرونا نياز به متخصص و پزشک بيشتري داشتيم؛ برخي شهرهاي محروم فقط دو پزشک دارند در حاليکه در تهران تعداد پزشکان و متخصصان زياد است.

** افزايش ظرفيت دانشجويان پزشکي براي کنکور سال آينده محقق مي‌شود

قاليباف ادامه داد: در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس شوراي اسلامي مصمم به افزايش ظرفيت پذيرش دانشجويان پزشکي هستيم اين در حالي است که جوانان نخبه براي اجراي اين کار لحظه‌شماري مي‌کنند. من قول مي‌دهم براي کنکور سال آينده افزايش ظرفيت پذيرش دانشجويان محقق شود.

** مردم بايد مازاد درآمد خود را به بورس ببرند نه نياز ضروري زندگي‌شان

وي با بيان اينکه ده‌ها ميليارد دلار ظرفيت در کشور وجود دارد که به دليل رويکردها و تصميمات اشتباه و يا روش‌هايي که دلال‌بازي را باب کرده است منجر به آن شده ثروت متعلق به مردم در اختيار عده‌اي خاص باشد، گفت: امروز براي نجات اقتصاد نيازمند تصميمات شجاعانه و دقيق در بررسي، طرح و اجرا هستيم. بدون شک يکي از موضوعاتي که باعث هدايت نقدينگي به سمت توليد شده است بازار سرمايه و بورس است. اما گاهي اوقات مسئولان تصميمات اشتباهي مي‌گيرند که مقصر آن ما هستيم چرا که فردي که طلا، خودرو و نياز زندگي خود را مي‌فروشد تا به بورس ببرد دچار ضرر و زيان شده است. در حاليکه مردم بايد مازاد درآمد خود را به بورس ببرند نه نياز ضروري زندگي‌شان را.

رئيس مجلس ادامه داد: فعالين بورس از 4 ميليون نفر در يک مدت زمان کوتاه به 50 ميليون نفر رسيدند در حاليکه تعداد زيادي از مردم با سرمايه‌هاي کم در کنار شرکت‌هاي حقوقي با سرمايه‌هاي کلان که اکثر آنها خصوصي، خصولتي و يا دولتي بودند قرار گرفتند و عملاً افراد حقيقي و حقوقي در بورس کنار يکديگر هستند.

** مردم با اعتماد به مسئولين دولت گذشته وارد بورس شدند

قاليباف با بيان اينکه افراد حقوقي حرفه‌اي هستند ولي مردم داراي سهام جز به صورت حرفه‌اي به بورس نيامدند، تاکيد کرد: بورس محل ريسک است و بازار سرمايه بازاري داراي ريسک است در حاليکه مردم به اعتماد مسئولين دولت گذشته وارد بورس شدند؛ ما بايد زمينه ريسک در بورس را پوشش دهيم و سرمايه‌هاي مردم را بيمه کنيم. بورس بالا و پايين مي‌شود در حاليکه حقوقي‌ها و شرکت‌ها افرادي حرفه‌اي هستند و در هر صورت مردم و سهامداران خرد با بالا و پايين شدن بورس ضرر و زيان مي‌بينند هرچند که عرضه‌هاي اوليه در بورس باعث عمق‌بخشي به بورس شد. 

** رانت‌ها و اطلاعات ويژه‌اي در بورس وجود دارد

وي گفت: در دولت گذشته يک لايحه دو فوريتي به مجلس آمد و ما ظرف سه هفته به آن رسيدگي کرديم و در نهايت شوراي نگهبان آن را تأييد کرد و ما قانون حمايت از بورس را به دولت ابلاغ کرديم اما هشت ماه ابلاغ اين قانون طول کشيد. رانت‌ها و اطلاعات ويژه‌اي در بورس وجود دارد و همين اشکال در معادن و انرژي هم هست.ما ثروت و دارايي و مسيرهاي توليد ثروت خوبي داريم در حاليکه 80 تا 90 درصد اقتصاد ما دولتي است ولي بايد از سرمايه و سرمايه‌دار حمايت کنيم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه در جلسه امروز مجلس از دولت خواستم درباره بودجه تصميم‌گيري خوبي کنند، خاطرنشان کرد: بايد دانست که نبايد دولت دست در جيب مردم و فقرا کند چرا که اين کار منجر به افزايش تورم مي‌شود؛ کسري بودجه دولت و خلق پول توسط بانک‌ها يعني دست کردن در جيب مردم و عملاً اين کار قدرت خريد مردم را کاهش مي‌دهد و حتي مردم با افزايش اسمي حقوق چيزي را از رفاه حس نمي‌کنند.

** گراني مرغ به دليل ضعف شبکه توزيع است

قاليباف افزود: نهاده‌هاي اصلي در کشور با ارز 4200 توماني تأمين مي‌شود اما چون بهره‌وري و توليد و شبکه توزيع دچار ضعف اساسي است مرغ را به مردم گران تحويل مي‌دهيم در حاليکه يارانه زيادي براي واردات نهاده داده شده است. پول مي‌دهيم ولي اين هزينه سر سفر مردم محسوس نيست زيرا فضاي سوداگري و دلالي باز است.

وي با تاکيد بر اينکه نبايد هر روز ارزش پول ملي در کشور کاهش پيدا کند و مردم احساس کاهش قدرت خريد داشته باشند، گفت: ما روزانه بيش از 5 ميليون تن نفت مصرف داخلي در انرژي داريم در حاليکه يارانه زيادي هم در اين باره مي‌دهيم؛ هم‌اکنون هر متر مکعب گاز چهار هزار تومان براي دولت تمام مي‌شود ولي از مردمي که کمترين مصرف گاز را دارند 100 تومان مي‌گيريم. در حاليکه پرمصرف‌ها 21 برابر کم مصرف‌ها استفاده کرده و از يارانه‌ بيشتري بهره‌مند مي‌شوند.

** ضرورت رسيدگي قوه قضائيه به تخلفات دولت گذشته

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه تخلفاتي در دولت گذشته انجام شد و ما در مجلس يازدهم براساس آيين‌نامه داخلي مجلس و طبق ماده 234 آن را بررسي کرديم، عنوان کرد: مجلس اين تخلفات را قطعي دانست و اميدوارم قوه قضاييه به اين تخلفات رسيدگي کند. اين در حالي است که در حوزه معادن، فولاد و سيمان هم اين تخلفات وجود دارد.

قاليباف ادامه داد: قيمت محصولات معدني، فولاد و سيمان مشخص است؛ اين در حالي است که اين محصولات با مواد اوليه و انرژي ارزان توليد مي‌شود ولي قيمت فروش آنها جهاني است. هم‌اکنون وقت آن است که دولت و مجلس شجاعانه اقدام کرده و آبرو بگذاريم تا يارانه‌هاي ارزي، مواد اوليه و نهاده‌هاي دامي را تعيين تکليف کنيم. متأسفانه ما از بيت‌المال هزينه‌هاي زيادي مي‌کنيم تا کالاهاي اساسي در سفره مردم ارزان باشد اما اينگونه نيست.

** حمايت بي‌رويه از خودروسازان باعث ايجاد رانت شده است

وي در خصوص طرح مجلس براي واردات خودرو، گفت: هر حمايتي ولو اگر براي توليد هم باشد زماني که بي رويه  و بي چون و چرا باشد و  سقف و زمان نداشته باشد، تبديل به يک رانت بزرگ مي شود و باز دلالان و سوداگران مي آيند زير چتر توليد بدترين فساد را انجام مي دهند. امروز در بخش خودرو دچار چنين مشکلي هستيم؛ سهم دولت در خودروسازي‌هاي بزرگ چند درصد است؟ من عرص ميکنم که 6-7 درصد است. بر اساس قانون تجارت دولت چه اختياري براي دخالت دارد؟ نتيجه اين مي شود که پرايد مي شود 170 ميليون تومان!

رئيس مجلس افزود: راه حل چيست؟ از طرفي ديگر بعضي‌ها مي گويند مردم پول دارند، بگذاريد خودرو وارد شود! ما با اين هم مخالفيم؛ اين حتما به توليد ما آسيب ميزند و ارز را از کشور خارج مي کند؛ من با واردات خودرو هم مخالفم؛ اما راه و روش هم وجود دارد.

قاليباف ادامه داد: ما کشوري هستيم که نيرويِ جوانِ فنيِ فعال داريم، انرژي ارزان داريم و کارخانه‌هاي زيادي داريم که توان فني توليد قطعه دارند و مي‌توانيم صادر کنيم و در مقابل صادرات قطعات، خودرو وارد کنيم. امروز با اطلاع دقيق عرض مي‌کنم که ما نه‌تنها قطعات خودروهاي فعلي را 100 درصد در داخل توليد نمي‌کنيم، بلکه بخشي از همين قطعات را در بيرون مي‌سازند و از آنجا وارد مي کنند يعني قطعه قاچاق مي شود. اينها مشکلات جدي است.

**قرعه‌کشي خودروسازان چيزي شبيه بليت بخت‌آزمايي شده است

وي با اشاره به بدهي 85 هزار ميليارد توماني شرکت‌هاي خودروسازي گفت: شوراي رقابت يک پژو 206 را 130 ميليون تومان قيمت‌گذاري مي‌کرد، براي کارخانه تمام مي شد 170 ميليون تمام و در بازار فروخته مي شد 250 ميليون تومان، در کنار آن يک ثبت نام مي‌گذاريم که براي 10 هزار خودرو، 4 ميليون نفر ثبت نام مي‌کردند، چيزي که شبيه يک بخت آزمايي است؛ جبرانش هم بايد از جيب بيت المال باشد که نتيجه اش مي شود 85 هزار ميليارد تومان بدهي.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه ما نيازمند تصميمات شجاعانه و شفاف هستيم، عنوان کرد: اگر ما عاقلانه و عادلانه تصميم بگيرم، به نفع مردم خواهد بود و مردم هم پاي اصلاح بزرگ ساختاري و محتوايي اقتصاد کشور خواهند ايستاد. الان حدود 48 درصد خانواده هاي ايراني يک ماشين ندارند و يک ليتر بنزين هم مصرف نمي‌کنند، سهم آنها از اين يارانه عظيم کجاست؟ ما در مجلس مسمم هستيم و اراده آن را هم در دولت ديده‌ام.

**در طرح حمايت از حقوق کاربران اصلا فيلترينگ مطرح نيست

قاليباف پيرامون طرح حمايت از حقوق کاربران در فضاي مجازي نيز اظهار داشت: روزي که اين کميسيون اصل 85 تشکيل شد، خودم در اولين جلسه آن شرکت کردم و خيلي صريح و روشن و شفاف با مردم عزيز صحبت کردم و گفتم که مطمئن باشيد که در اينجا بحث فيلترينگ و ... اصلا نيست؛ الان هم اين را روشن مي‌گويم که چنين چيزي اصلا وجود ندارد.

وي ادامه داد: ما مي‌خواهيم شغل ايجاد کنيم نه اينکه شغل از بين ببريم. ما حتما فضاي مجازي را بستر اصلي شغل‌ها ميدانيم و محور اصلي بحث اقتصاد ديجيتال و اقتصاد دانش بنيان است. پس اصلا بحث محدودسازي وجود ندارد و آنچه مطرح شد بيشتر يک فضاسازي بود؛ ممکن است بعضي افراد دنبال اينها باشند، اما مجلس به دنبال اين موضوع نيست چون بعضي وقت‌ها يک نماينده را در شان يک مجلس مي بينند؛ گاهي اوقات يک طرح را 15 نفر از نمايندگان ارائه مي‌دهند و مي گويند مجلس مي‌خواهد اين کار را بکند در حالي که چنين نيست و اين فقط يک طرح است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با طرح اين سوال که در کجاي دنيا، فضاي مجازي‌شان که مانند فضاي حقيقي است، بدون قانون است؟ گفت: اگر يکي در فضاي مجازي کلاهبرداري کرد قوه قضائيه با چه قانوني بايد رسيدگي کند؟ مالکيت معنوي کجاست؟ چرا امروز يک پلتفرم و سايتي که دارد برند مي شود، اين هيچ مالکيت معنوي ندارد؟ ما در اين قانون دنبال حل اين مسائل هستيم.

** توافق مجلس و دولت براي تخصيص 25 هزار ميليارد تومان براي طرح رتبه‌بندي معلمان

قاليباف درباره طرح رتبه بندي معلمان نيز گفت: معتقديم که مهمترين عنصر در پيشرفت يک کشور و ملت، منابع انساني است که اين عنصر مهم  و تربيت آنها در کشور ما در دست معلمان عزيز است. طرح رتبه بندي در مجلس دارد کارهايش انجام مي‌شود و در کميسيون است. روشن گفته‌ام که درباره اين طرح با دولت توافق کرده‌ايم؛ اين حق معلمان است و حتما پاي کار آنها هستيم و ما 25 هزار ميليارد تومان در سال براي طرح رتبه‌بندي معلمان با دولت توافق کرديم و از 31 شهريور امسال شامل حال معلمان خواهد شد.

وي در پايان درباره طرح تسهيل صدور مجوزهاي کسب و کار و ايرادات شوراي نگهبان به اين طرح نيز گفت: ايرادات شوراي نگهبان به اين طرح، ايراداتي نيست که تاثير در هدف قانون بگذارد، برخي اشکالات هست که دارد برطرف مي شود و جزو کارهاي ماندگار اين مجلس بود.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg