کد مطلب: 138629
يادداشت:
گذر زمان و شفافيت مذاکرات بعد از توافق وين
تاریخ انتشار : 1394/04/30 10:10:44
نمایش : 3404
بعد از تلاش هاي فراوان دوساله تيم ديپلماسي هسته اي دولت يازدهم با کشورهاي ۱+۵ ، خبر رسيدن به يک توافق نهايي بين اين کشورها در رسانه ها پيچيد و هر کس با توجه به استدلالها و برداشت هاي خود به توضيح و تفسير اين متن اوليه توافق برآمد.













به گزارش  هفت چشمه به نقل از اساتيد برتر حسين بهرامي در يادداشتي نوشت:

بعد از تلاش هاي فراوان دوساله تيم ديپلماسي هسته اي دولت يازدهم با کشورهاي ۱+۵ ، خبر رسيدن به يک توافق نهايي بين اين کشورها در رسانه ها پيچيد و هر کس با توجه به استدلالها و برداشت هاي خود به توضيح و تفسير اين متن اوليه توافق برآمد.

اوباما رئيس جمهور امريکا بعد از اعلام توافق در سخنراني خود گفت: براي اولين بار در ۱۰ سال گذشته توانستيم گسترش برنامه هسته‌اي ايران را متوقف و بخش‌هايي از آن را به عقب ببريم.

وي با بيان اينکه امريکا تحريم‌هاي خود بر ايران را در زمينه حقوق بشر، حمايت ايران از تروريسم ، برنامه موشکي بالستيک و به تلاش هاي بي سابقه خود براي تقويت امنيت اسرائيل ادامه خواهد داد، افزود: پنج سال محدوديت مربوط به سلاح و ده سال سلاح هاي هسته اي در مورد ايران اعمال خواهد شد.

جان کري وزير خارجه آمريکا هم از اين که ايران همچنين فعاليت هسته اي را در تاسيسات فردو متوقف خواهد کرد و تحريم هاي اين کشور به تدريج لغو مي شوند، سخن گفت.

اين در حالي است که اين طرف مسئولين دولت يازدهم در کشورمان به يک پيروزي بزرگ تاريخي در مقابل قدرت هاي بزرگ جهان اشاره مي کنند و سعي دارند اين خوشحالي را در بين مردم جامعه هم تزريق کنند به طوري که حسن روحاني رويس جمهور کشورمان در سخنان خود گفت: با ابراز خرسندي از توافق انجام شده ميان ايران و شش قدرت جهاني در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک، اظهار داشت: امروز صفحه جديدي در تاريخ کشور و انقلاب ورق خورده است و آغاز امور در اين صفحه بر اين مبنا استوار است که براي معضلات جهاني مي توان راه حل هاي کم هزينه تر و مسير هاي کوتاه تر پيدا کرد.

در تحليل سخنان شخصيت هاي ياد شده و شرط پذيرش کنگره امريکا، موضع گيري کشورهاي عربي و اسرائيل و تعيين بازه زماني ۲ ماهه احساس مي شود که فعلا براي اظهار نظر و جشن گرفتن براي پيروزي در مذاکرات با توجه به بدعهد بودن و غير قابل اعتماد بود امريکا، بسيار زود مي باشد و بايد صحبت در اين مورد را به روز نهايي شدن و تصويب متن اوليه توافق وين توسط کنگره امريکا و همچنين بررسي هاي دقيق و کارشناسي مجلس شوراي اسلامي ايران موکول کنيم.

علي ايحال جدا از خوب يا بد بودن اين توافق که نياز به بررسي کارشناسانه ۱۵۹ صفحه متن انگليسي توافق دارد، بايد گفت طبق خطوط قرمز نظام در بخش تحريمها، بايد اولا تحريمهاي اقتصادي يکجا برداشته شود، ثانيا تحريمها لغو شود و نه تعليق و ثالثا لغو تحريمها منوط به اجراي تعهدات ايران نباشد. به عبارت ديگر از آنجا که ايران حق وتو نداشته و امکان بازگشت پذيري بعد از اجراي تعهدات ندارد (بر خلاف بازگشت پذيري در تحريمها)، بايد همزمان با تعهد حقوقي ايران به اجرا، تحريمها برداشته شود.

ولي بر اساس مواد ۲۰ و ۲۱ سند برجام که متن اوليه توافق وين مي باشد چند تناقض و عبور از خط قرمزهاي نظام ديده مي شود که به عبارت ديگر مي توان ادعا کرد متن برجام کاملا منطبق با فکت شيت آمريکايي و تفسير منتقدين از بيانيه لوزان مي باشد که لازم است به آن اشاره شود:


تحريمهاي آمريکا و اروپا تعليق مي شود ، نه لغو و لغو تحريمها بعد از ۸ سال اجراي تعهدات ايران و اطمينان غرب از صلح آميز بودن برنامه هسته اي انجام خواهد شد!
تعليق تحريمهاي فوق يکباره نيست و برجام در اين زمينه سکوت نموده است. طرف مقابل (وزير خزانه داري و وزير خارجه آمريکا) تاکيد کردند تعليق تحريمها تدريجي خواهد بود.
تعليق تحريمهاي فوق منوط به اجراي تمامي تعهدات ايران و راستي آزمايي آن از سوي آژانس است.


اين بندها نشان مي دهد که وضعيت تعهدات ايران در بخش فني و هسته اي برجام هنوز مشخص نيست. با نگاهي ساده مشخص مي شود که تعهدات ايران در اين بخش نيز فراتر از خطوط قرمز بوده و حداقل محدوديت هاي ۱۰، ۱۵ و ۲۵ سال محدوديت به چشم مي خورد.
با توجه موارد گفته شده در اين ميان نقش مجلس شوراي اسلامي در حفظ دستاوردهاي نظام و تاييد بندهاي اين توافق بسيار حياتي مي باشد و بايد نمايندگان محترم مردم بزرگ ايران به چند نکته اساسي توجه داشته باشند.

اول اينکه: متن جمع بندي مذاکرات وين بايد مطابق با خطوط قرمزي که مردم و مقام معظم رهبري تعيين کرده اند، باشد.
دوم: اگر نمايندگان مجلس احساس کنند که مفاد آن منافع ملي ما را تامين نمي کند به طور قطع نبايد آن را تصويب نمايند.
سوم: متن جمع بندي مذاکرات وين همزمان با کنگره آمريکا و در يک بازه زماني بايد بررسي شود نه در دو زمان متفاوت .
چهارم: مجلس بايد به دور از احساسات و هيجان و شتابزدگي به بررسي تخصصي متن توافقنامه وين بپردازد و عاقلانه و هوشيارانه طبق قانون عمل نمايد.
پنجم: در صورت تاييد و تصويب توافقنامه با تمام توان خود به تيم مذاکره کننده براي ادامه دادن و به نتيجه رساندن توافق حمايت نمايد.

در پايان نظر نگارنده اين است که بايد خطوط قرمز و عزت نظام در توافق حفظ شود و اگر به نتيجه برسد که براي مردم ما مسّرت بخش خواهد بود ولي اگر به نتيجه نرسيد جاي هيچ نگراني نيست زيرا هر چند تحريم در اقتصاد کشور بسيار تاثير گذار است ولي دواي درد مشکلات رفاهي کشور اقتصاد مقاومتي است.

مشکل ساختاري اقتصاد ايران با شفاف سازي، واگذاري اقتصاد به مردم و پرهيز از خام فروشي نفت و تمرکز بر توسعه صنعت پايين دستي برطرف مي شود و اين امور با وجود تحريمها هم ممکن و حتي ميتوان گفت امکان پذيرتر است. البته بديهي است که حرکت در مسير اقتصاد مقاومتي نه تنها منافاتي با مذاکره ندارد مشکلات و سختي هايي وجود داشته باشد که مردم ما در اين ۳۷ سال بعد از پيروزي انقلاب اين مشکلات را کاملا حس کرده اند و با آن غريبه نيستند و مهمتر از اينکه هميشه با مقاومت خود پشت نظام ايستاده اند و خواهند ايستاد.


انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg