کد مطلب: 138717
گزارش ويژه دانا/
اصرار "يانکي‌ها"بر دميدن در شيپور جنگ عليه ايران/ گزينه هايي که همچنان روي ميز هستند
تاریخ انتشار : 1394/05/06 10:28:31
نمایش : 1478
قطعاً نمي توان مدعي شد آمريکا سياست هاي خصمانه خود طي سي سال گذشته را کنار گذاشته است و اگر امروز تحريم هاي هسته اي بر طرف شود، فردا بهانه هاي ديگري اعم از تسليحاتي، تروريستي، حقوق بشري و ... وجود دارد تا از طريق آنها فشار هاي اين دولت بر ايران افزايش يابد.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا، بالاخره تيم مذاکره کننده هسته‌اي توانست با توافقي که در وين صورت گرفت به دو سال مذاکره خاتمه داده و با 6 کشور در گروه 5+1 به يک توافقي دست پيدا کند.

از همان زمان اعلام اين توافق، طرف آمريکايي ادعاهاي واهي خود درباره ايران را شروع کرده و در شرايط مختلف تهديدات خود را مطرح کرد؛ هرچند ايران توجهي به اين تهديدها نشان نداد.

تنها يک روز پس از توافق، اشتون کارتر وزير دفاع آمريکا با صدور بيانيه‌اي بر اراده واشنگتن براي تداوم مقابله با ايران تأکيد کرد وي در بيانيه خود بار ديگر از لفظ گزينه نظامي عليه ايران استفاده کرد و گفت: درصورت نياز از گزينه نظامي استفاده مي کنيم. ده ها هزار نيروي مستقر در خاورميانه به سرعت مي توانند در خليج حضور يابند.

اوباما هم بلافاصله بعد از توافق در بخشي از گفت‌وگوي خود با نيويورک تايمز ايران را تهديد کرد و در پاسخ به سؤال خبرنگار که پرسيد چرا ايراني‌ها بايد نگران پاسخ نظامي آمريکا در صورت نقض توافق هسته‌اي باشند، گفت: «چون ما مي‌توانيم اگر بخواهيم و انتخاب کنيم ارتش آنها را از بين ببريم و من فکر مي‌کنم آنها آمادگي و ميل من براي اتخاذ اقدام نظامي در جايي که آن را براي امنيت ملي امريکا مهم بدانم، ديده‌اند.»

جوبايدن، معاون اول رئيس جمهور آمريکا هم در ادامه واکنش ها مدعي شد که هيچ موردي در توافق اتمي ايران نيست که گزينه نظامي را منتفي کند.

تام کاتن، سناتور جمهوري خواه، نيز که چندين بار سابقه تهديد ايران به حمله نظامي را در کارنامه خود دارد،‌ در جلسه کنگره آمريکا در واکنش به آمريکا بايد تهديد حمله نظامي به ايران را تقويت کرده و اگر نياز بود، تحريم‌ها (عليه ايران) را هم بازگرداند.

از طرف ديگر در حالي که هنوز يک هفته از جمع‌بندي مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه موسوم به ۱+۵ در شهر وين اتريش نگذشته بود، کاخ سفيد مدعي شد يکي از حسن‌هاي بازرسي از ايران، افزايش اطلاعات در مورد اهداف احتمالي و بالا رفتن دقت به هنگام اقدام نظامي در ايران خواهد بود.

جاش ارنست سخنگوي کاخ سفيد در بخشي از اظهاراتش، با بيان اينکه با وجود توافق،‌ همچنان گزينه نظامي در مقابل ايران روي ميز است، گفته است که پس از توافق نيز «گزينه‌هاي متعددي را که حالا هم در اختيار داريم، در اختيار خواهيم داشت، خواه بازگرداندن فوري تحريم‌ها باشد، يا استفاده از گزينه نظامي.»

نيکلاس برنز هم به عنوان سومين مقام عالي رتبه وزارت خارجه آمريکا در نشست استماع کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريکا باز هم از حمله نظامي سخن گفت و مدعي شد که براي اجراي موفقيت آميز توافق هسته اي، راهبردي وجود دارد که در صورت ضرورت شامل گزينه نظامي نيز مي شود.

اوباما در جايي ديگر در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفيد تاکيد کرد:  هنوزاختلافات شديدي با ايران داريم. رئيس جمهور آمريکا  بابيان اين که، در ده سال آينده رژيم بي سابقه بازرسي ها درباره ايران اعمال خواهد شد،  گفت: اگر ايران با بازرسي از سايت خاصي مخالفت کند ، تحريم ها را برمي گردانيم.

اوباما  همچنين با ابراز نگراني از موشک هاي بالستيک ايران تصريح کرد در نگراني رژيم اشغالگر و سعودي ها درباره تسليحات ايران، سهيم هستيم.

 

در جايي ديگر رئيس جمهور آمريکا با اذعان به ناتواني در از بين بردن برنامه صلح آميز هسته اي ايران  بارديگر جمهوري اسلامي را به حمايت از تروريسم متهم کرد؛ اوباما تاکيد کرد که واشنگتن همچنان به همکاري  بي سابقه امنيتي با تل آويوو ادامه مي‌دهد و شراکت خود با کشورهاي عرب حوزه خليج فارس را عميق‌تر خواهد کرد.

وي مدعي شده است که با اين توافق ما نظارت هاي 24 ساعته و در طول کل هفته را بر تاسيسات هسته‌اي ايران اعمال خواهيم کرد. با اين توافق، بازرسان بين المللي به کل چرخه هسته‌اي ايران دسترسي خواهند داشت. روند راستي آزمايي که با اين توافق عملي خواهد شد، جامع و فراگير خواهد بود و دقيقا ما قادر خواهيم بود تا از اين مساله مطمئن شويم که ايران به تعهدات خود پايبند خواهد ماند.

 

يکي ديگر از سخنان ناهنجار اوباما پس از توافق اذعان به هدف اصلي دولت آمريکا مبني بر تغيير رژيم ايران بود که وي مدعي شد: ما اين توافق را بر اين مبنا که در حال تغيير رژيم داخل ايران باشد، ارزيابي نمي‌کنيم و يا اينکه اين توافق را بر اين اساس که همه مشکلاتي که رد آن به ايران برمي‌گردد، را حل کند و يا همه فعاليتهاي شرورانه آنها در سطح جهان را از بين ببرد.

هيلاري کلينتون، اشتون کارتر، جان کربي، جاش ارنست و ... هم در هفته هاي گذشته به وضوح از حمله نظامي به ايران سخن گفته اند و مدعي شده اند که تنها راه جلوگيري از پيشرفت هسته اي ايران گزينه هاي نظامي است.

آنها همچنين مدعي شده اند که مشخص نيست رئيس جمهور بعدي آمريکا تا چه حد به تعهدات خود در قبال ايران پايبند بماند و اين توافق تنها در دوره اوباما شايد بتواند کارگشا باشد.

 

در حالي که آمريکا در مذاکرات توافق خود با ايران را امضا کرده است، عهد شکني آنها ادامه نداشته و همچنان با نگاه بدبينانه به ايران نگاه مي‌کنند تا جايي که اشتون کارتر مدعي شد به دنبال افزايش قدرت جنگ طلبي و نظامي گري آمريکا در قبال ايران هستند و تا بتوانند اين قدرت را بهبود مي دهند.

 

جان کري هم که به عنوان عضو ارشد مذاکره کننده آمريکا در مذاکرات 5+1 با ايران حضور داشته و توافق را امضا کرده است دست از تهديدات خود برنداشته و اعلام کرد که اگر توافق، که ايران را ملزم مي کند ۹۸ درصد از مواد هسته‌اي خود را به خارج بفرستد از سوي تهران نقض شود، تحريم‌ها بار ديگر به اجرا گذاشته خواهند شد، يا حتي گزينه نظامي بالقوه که هميشه روي ميز بوده است، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وي اين سخنان خود را چندين بار مطرح کرد تا جايي که در جلسه پرسش و پاسخ در مجلس سنا اظهار داشت: اگر نتوان از طريق ديپلماسي به نتيجه رسيد و نتوان پروتکلي ايجاد کرد که آنها به آن پايبند باشند و تضمين ايجاد کند که آنها به تسليحات هسته اي دست نخواهند يافت، گزينه نظامي به صورت گزينه آخر مطرح خواهد بود.

 

پازل سخنان و تهديدات آمريکا عليه ايران همچنان در حال تکميل بوده و حتي بعد از توافق وين نيز اين اظهارات بيهوده از سوي مقامات آمريکايي متوقف نشده است؛ قطعاً عزت ملي ايران اجازه نخواهد داد که کشوري که نماد استکبار جهاني بوده به راحتي قدرت و امنيت ايران را زير سوال ببرد.

از طرف ديگر همه اين بهانه‌ها از سوي آمريکا به خاطر اين است که در طول مذاکرات نتوانست بهانه‌اي براي متهم کردن ايران پيدا کند و در ادامه باز هم حرف هاي تکراري خود را ادامه داده تا قدرت خود را به رخ ديگران بکشد.

 

تهديدات آمريکا و عدم تغيير ادبيات دولتمردان آمريکايي در قبال ايران نشان داده است که موضع اين کشور تغيير نکرده و دشمني آمريکا با ايران همچنان ادامه دارد؛ خط و نشان هايي که اين کشور براي ايران مي کشد حاکي از سياست هاي پشت پرده اين کشور بوده که در عين اختلافات عميقي که ميان جمهوري خواهان و دموکرات ها وجود دارد اما منافع آنها و دشمني با ايران از اهميت ها و اولويت هاي اين کشور بوده است.

قطعاً نمي توان مدعي شد آمريکا سياست هاي خصمانه خود طي سي سال گذشته را کنار گذاشته است و اگر امروز تحريم هاي هسته اي بر طرف شود، فردا بهانه هاي ديگري اعم از تسليحاتي، تروريستي، حقوق بشري و ... وجود دارد تا از طريق آنها فشار هاي اين دولت بر ايران افزايش يابد.

 

انتهاي پيام/ط













 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg