کد مطلب: 173354
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار نخست وزير عراق:
کاري کنيد که نظاميان امريکايي هرچه زودتر از عراق خارج شوند/ دولت و مجلس فعلي عراق براي آمريکايي‌ها نامطلوب هستند
تاریخ انتشار : 1398/01/18
نمایش : 1531
نخست وزير جمهوري عراق و هيئت همراه عصر امروز (شنبه) با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار کردند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز (شنبه) در ديدار آقاي عادل عبدالمهدي نخست وزير عراق و هيأت همراه، با اشاره به آميختگي اعتقادي، فرهنگي و تاريخي دو ملت ايران و عراق تأکيد کردند: روابط جمهوري اسلامي ايران و عراق فراتر از روابط دو کشور همسايه است و دولت و ملت ايران، پيشرفت و سعادت عراق را به نفع خود مي‌دانند، اما آمريکايي‌ها بر خلاف اظهارات لفظي خود دموکراسي و مجموعه فعالان سياسي کنونيِ عراق را به ضرر خود مي‌دانند، و بر همين اساس دولت عراق بايد کاري کند که نظاميان آمريکايي هر چه زودتر از عراق خارج شوند.

رهبر انقلاب اسلامي با قدرداني از مواضع هوشمندانه و حکيمانه آقاي عادل عبدالمهدي نسبت به مسائل عراق و منطقه، به ظرفيت‌هاي انساني اين کشور اشاره کردند و گفتند: از جمله ظرفيت‌هاي انساني عراق، جوانان اين کشور هستند که در قضيه مقابله با فتنه داعش، امتحان خوب و تحسين‌برانگيزي دادند و آنچه اتفاق افتاد حادثه اي تاريخي بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از دانشمندان و فرزانگان عراقي به عنوان يکي ديگر از ظرفيت‌هاي انساني اين کشور نام بردند و افزودند: آمريکايي‌ها در همان اوايل حضور در عراق، تعداد زيادي از دانشمندان اين کشور را به قتل رساندند زيرا آنها اهميت اين ثروت مهم را مي‌دانستند.

ايشان با تأکيد بر اينکه ظرفيت‌هاي انساني و منابع غني زيرزميني عراق، اين کشور را به تأثيرگذارترين کشور در جهان عرب تبديل خواهد کرد، گفتند: آمريکايي‌ها و دنباله‌هاي آنها در منطقه، با تبديل شدن عراق با چارچوب دموکراسي فعلي و شخصيت‌ها و جريان کنونيِ در رأس کار، مخالفند و آن را به ضرر منافع خود مي دانند.

ايشان با تأکيد بر اينکه اگر دولت و مسئولان عراقي دنباله رو آمريکا باشند آنها مشکلي نخواهند داشت، افزودند: دولت و مجلس عراق و مجموعه فعالان سياسي کنوني در اين کشور براي آمريکايي‌ها نامطلوب هستند و بر همين اساس آنها براي خارج کردن اين مجموعه از صحنه سياست عراق طراحي مي کنند.

رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه اظهارات لفظي آمريکايي‌ها و سعودي‌ها درباره عراق با نيات دروني آنها متفاوت است، خاطرنشان کردند: آنها در مقطعي که داعش، موصل را اشغال کرد، براي آنها پول و سلاح و تجهيزات ارسال مي‌کردند و اکنون که عراق بر داعش غلبه پيدا کرده است، اظهار دوستي مي کنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به سخنان نخست وزير عراق مبني بر حضور بقاياي داعش در عراق گفتند: بايد کاملاً هوشيار بود زيرا آنها اگر در دولت و ملت عراق، لحظه‌اي احساس ضعف کنند، بار ديگر جنايات خود را آغاز خواهند کرد.

رهبر انقلاب اسلامي حضور نظاميان آمريکايي در کشورهاي منطقه را به ضرر کشورها و ملتهاي منطقه دانستند و خطاب به نخست وزير عراق تأکيد کردند: بايد کاري کنيد که آمريکايي ها هرچه زودتر نظاميان خود را از عراق خارج کنند زيرا آنها در هر کشوري که براي مدت طولاني حضور نظامي داشته‌اند، روند بيرون راندن آنها دچار مشکل شده است.

ايشان هدف آمريکا از حضور در عراق را فراتر از حضور نظاميِ صرف خواندند و گفتند: آنها به دنبال حضور و منافع بلندمدت و تشکيل دولتي همچون دولتهاي نظامي در اوائل اشغال عراق هستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به موضوع تأثير پيشرفت علمي بر آباداني و عمران کشور نيز اشاره کردند و افزودند: به عنوان يک تجربه پيشرفت علمي در عراق را زمينه‌ساز مصونيت مستمر در عرصه‌هاي مختلف مي‌دانيم.

ايشان همچنين ارتباط بيش از پيش دولت عراق با مرجعيت را بسيار مفيد و سودمند خواندند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري در اين ديدار که آقاي روحاني رئيس جمهور نيز حضور داشت، آقاي عادل عبدالمهدي نخست وزير عراق ضمن ابراز خرسندي فراوان از ديدار با رهبر انقلاب اسلامي گفت: نظام جمهوري اسلامي و ملت ايران همواره در شرايط سخت در کنار دولت و ملت عراق بوده است که آخرين مورد آن، غلبه عراق بر داعش، با حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران بوده است.


وي با تأکيد بر اينکه برغم از بين رفتن تشکيلات داعش اما هنوز عناصر آن در عراق حضور دارند، افزود: با وجود همه اين مسائل امروز مردم عراق در شرايط امنيتي و ثبات خوبي بسر مي برند.

نخست وزير عراق با اشاره به سفر چندي پيش آقاي روحاني به بغداد و ديدارهاي امروز در تهران خاطرنشان کرد: در نتيجه مذاکرات انجام گرفته، توافق‌هاي خوبي در زمينه‌هاي احداث راه آهن، تأسيس شهرکهاي صنعتي، گسترش روابط تجاري، حمل و نقل و لايروبي اروند به دست آمده است.

عادل عبدالمهدي در پايان تأکيد کرد: روابط عراق با جمهوري اسلامي ايران روابط ويژه‌اي است و ما اعلام کرده‌ايم که هيچگاه به تحريم‌هاي آمريکا بر ضد ايران نخواهيم پيوست.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg