کد مطلب: 173498
رهبر انقلاب در ديدار مسئولان قوه قضائيه:
کاري کنيد که تحول در قوه قضائيه در مدت زماني، ملموس شود/با وجود ترديدآفريني‌ها، «ملّت» با شور و شوق در انتخابات شرکت خواهند کرد
تاریخ انتشار : 1398/04/05 14:25:39
نمایش : 1510
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به برنامه تهيه‌شده براي تحول در قوه قضائيه، خطاب به رئيس دستگاه قضا گفتند: همين برنامه‌ خوبي که تهيه و تدوين شده را، طبق زمان‌بندي و بدون اغماض پيش ببريد و عملياتي کنيد.

به گزارش هفت چشمه؛ به نقل از پايگاه اطّلاع‌رساني دفتر مقام معظّم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (چهارشنبه ۵ تير) در ديدار رئيس، مسئولان و جمعي از قضات و کارکنان قوه قضاييه، «عدالت» را محور اساسي دستگاه قضا خواندند و با ابراز خرسندي از اقدام رئيس قوه در تهيه برنامه اي خوب براي ايجاد تحول در اين دستگاه، «اجراي زمان‌بندي‌شده، شجاعانه و متکي بر روشهاي مبتکرانه اين برنامه» را کاملاً ضروري برشمردند و با تجليل از ايستادگي تحسين برانگيز چهل ساله مردم در مقابل زورگويان جهاني افزودند: ملت مظلوم و مقتدر ايران، در مقابل فشارها، تهمت ها و اهانت هاي شريرترين حکومت جهان يعني امريکا از اهداف خود کوتاه نمي آيد و مسير انقلاب و امام را براي دستيابي به عزت، رفاه و پيشرفت و سرافرازي ادامه خواهد داد.

 
رهبر انقلاب اسلامي با تبريک هفته قوه قضاييه و تجليل از شخصيت شهيد مظلوم آيت الله بهشتي به عنوان بنيانگذار دستگاه قضايي در نظام اسلامي گفتند: شهيد بهشتي، انساني صاحب فکر و اراده، قوي، منضبط، اهل کار، با نشاط و به معني واقعي يک نعمت بزرگ بود.
حضرت آيت الله خامنه اي اهميت قوه قضاييه را مبتني بر وظيفه اصلي آن يعني «اقامه عدل» دانستند و افزودند: قوه قضاييه در نظام جمهوري اسلامي همچون نهالي جديد روز به روز رشد کرده و در دوره هاي مختلف پيشرفتهايي داشته است که در دوره جديد نيز بايد نسبت به دوره‌هاي قبل، پيشرفت و آورده جديدي داشته باشد.
 
ايشان با تأکيد بر اينکه مهمترين مأموريت قوه قضاييه در دوره جديد، «ايجاد تحول در چارچوب اصول اسلام و قرآن و قانون اساسي» است، خاطرنشان کردند: تحول به معناي استفاده از شيوه‌هاي کارآمدتر و مؤثرتر و بهينه شدن شيوه هاي قبلي و همچنين رفع نقص‌ها، خلأها و اشکالات گذشته است.
 
رهبر انقلاب اسلامي ايجاد تحول در قوه قضاييه را نيازمند «طراحي کلان» و «برنامه مدون و  زمان‌بندي‌شده» دانستند و گفتند: براي ايجاد تحول، برنامه ريزي و زمان‌بندي، پنجاه درصدِ کار است و پنجاه درصدِ بقيه مربوط به تحرک و اقدام و عمل است.
 
حضرت آيت الله خامنه اي با ابراز اميدواري به تحقق تحول در قوه قضاييه در دوره جديد، تأکيد کردند: بايد اجراي سند آماده شده‌ي تحول، بدون تأخير شروع شود.
 
ايشان در ادامه با اشاره به وظايف گسترده قوه قضاييه در قانون اساسي و جايگاه بسيار مهم اين قوه افزودند: «احياي حقوق عامه که گستره وسيعي از اقتصاد و امنيت تا عرصه بين المللي را در بر مي گيرد»، «گسترش عدل و آزاديهاي مشروع»، «پيشگيري از وقوع جرم» و «نظارت بر حُسن اجراي قانون» از جمله اين وظايف مهم است که اجراي آنها نيازمند شيوه هاي نو و ابتکاري و انسانهاي توانا است.
 
رهبر انقلاب اسلامي يکي ديگر از وظايف مهم قوه قضاييه را «مبارزه سختگيرانه با فساد» در درون قوه و در خارج از قوه برشمردند و تأکيد کردند: مبارزه با فساد در دورن قوه قضاييه در اولويت است زيرا حتي يک عنصر ناباب در دستگاه قضايي مي تواند زحمات قضات شريف و پاکدامن و کارکنان امين اين قوه در سراسر کشور را مخدوش کند و تأثيرات مخربي بر جاي بگذارد.
 
حضرت آيت الله خامنه اي گفتند: گناه فردي که مسئول مبارزه با فساد است و دچار فساد مي‌شود، چند برابر و نابخشودني است، بنابراين در اين موضوع سخت گيري شود.
 
ايشان با اشاره به تهمت و بدگويي و تعرض به قوه قضاييه به‌ويژه در فضاي بي در و دروازه مجازي خاطرنشان کردند: در طول تاريخ، اميرمؤمنان يعني مظهر کامل عدالت را هم به بي عدالتي متهم مي کردند، بنابراين فضاسازي و تهمت نبايد در عزم و اراده و فعاليتها تأثير منفي بگذارد.
 
رهبر انقلاب «تصويرسازي از قوه قضاييه در افکار عمومي» را بسيار مهم خواندند و افزودند: بايد در اين زمينه کاملاً مراقب و هوشيار بود چرا که برخي حوادث ممکن است خصوصيات يک قوه قضاييه خوب يعني شرافت، صداقت و عدالت را در چشم مردم، بر عکس جلوه دهد.
ايشان در تبيين خصوصيات ضروري دستگاه قضا در افکار عمومي تأکيد کردند: دستگاه قضا در چشم مردم بايد در «انتصابات، احکام، گفتار و رفتار» داراي «حکمت» باشد و مردم کارهاي اين قوه را متکي بر کار «علمي و کارشناسي» ببينند.
 
«برخورداري از گوش شنوا در همه مراحل قضايي و صبر و حوصله شنيدن از همه شاکيان و متهمان» و نيز «برخورداري از قاطعيت و اقتدار» دو خصوصيت ديگري بود که رهبر انقلاب آنها را براي تصوير دستگاه قضا در افکار عمومي، کاملاً ضروري خواندند.
 
حضرت آيت الله خامنه اي «طولاني شدن رسيدگي به پرونده‌ها» را ضربه به اقتدار قوه قضاييه دانستند و خاطرنشان کردند: وقتي پرونده اي ده سال در محاکم به نتيجه نمي رسد، از نظر مردم نشان‌دهنده ناتواني و سردرگمي دستگاه قضايي در اين پرونده است، بنابراين بايد پرونده ها با سرعت لازم به نتيجه برسند و احکام صادر شده اجرا شوند.
 
رهبر انقلاب «رفتار، گفتار، عملکرد و تبليغات صحيح» را زمينه‌ساز ترسيم تصوير مناسب از قوه قضاييه در اذهان عمومي خواندند و افزودند: همه دستگاهها از جمله صداوسيما بايد به دستگاه قضا کمک کنند.
 
رهبر انقلاب دقت در انتصابات قضايي را مهم برشمردند و با استناد به فرمان اميرمؤمنان به مالک اشتر درباره انتخاب برترين مردم براي قضاوت افزودند: مسئولان و مديران قضايي اين فرمان تاريخي را حتماً مطالعه کنند و در انتصابات و گزينشها خصوصياتي را که اميرمؤمنان مورد تأکيد قرار داده، ملاک عمل قرار دهند.
 
«توجه به اخلاق و روشهايي که در روندِ ظاهراً خشک کارهاي دستگاه قضا باعث تلطيف مي‌شود»، توصيه ديگر رهبري به مسئولان قضا بود.
 
ايشان افزودند: با همه مراجعان و در همه مراحل قضايي خوش رفتار، با حوصله و صبور رفتار کنيد و با توصيه به عفو و گذشت، به روشهايي نظير احياي حکميت و استفاده صحيح از شوراهاي حل اختلاف اهميت دهيد.
 
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به مسائل روز، افزودند: اين روزها خبرگزاريهاي خارجي به نقل از کارشناسان، مکرر اذعان مي کنند که ملت ايران را نمي توان با فشار و تهديد و تحريم به زانو درآورد. البته اين واقعيت ناشي از حوادث ماههاي اخير نيست، بلکه نتيجه چهل سال ايستادگي، عزت، عظمت و اقتداري است که ملت ايران از خود نشان داده است.
 
ايشان، پيروزي انقلاب را نقطه بيرون آمدن ملت از «لاک ذلت و توسري خوري» برشمردند و خاطرنشان کردند: در چهار دهه اخير، تلفيق هويت ايراني با خصوصيات اسلامي، موجب شده فشارهاي زورگويان جهاني، تأثيري در روند حرکت ملت نداشته باشد.
 
رهبر انقلاب حضور هميشگي در راهپيمايي هاي ۲۲ بهمن و روز جهاني قدس و همچنين شرکت در انتخابات متعدد را نشانه عزم و اراده تحسين برانگيز ملت دانستند و افزودند: در اواخر امسال نيز انتخابات داريم که معتقدم با وجود ترديد افکني برخي‌ها، مردم در آن انتخابات نيز با شور و شوق شرکت مي کنند و عظمت خود را نشان مي دهند.
 
حضرت آيت الله خامنه اي اتهامات، اهانت ها و دشنام هاي شريرترين حکومت جهان يعني امريکا به ملت ايران را يادآور شدند و افزودند: منفورترين و خبيث ترين دولت جهان که عامل جنگ، تفرقه، چپاول و غارت کشورها و ملتها است، ملت شريف ايران را هر روز مورد ناسزا و اتهام قرار مي دهد اما مردم ايران از اين اعمال زشت امريکا جا نمي خورند و عقب نمي‌نشينند.
 
ايشان تحريم هاي امريکا را ظلمي بارز به ملت ايران خواندند و تأکيد کردند: ملت مظلوم اما در عين حال مقتدر ايران، به فضل الهي، همچنان مثل کوه مي ايستد و با قوت به حرکت خود ادامه مي دهد و به همه مقاصد مورد نظرش دست مي يابد.
 
رهبر انقلاب، پيروزي نظام اسلامي بر همه توطئه ها از جمله جنگ، فتنه، نفوذ، تحريکات تروريستي و ديگر اقدامات خباثت آميز امريکا را نشانه آشکار حمايت پروردگار از اين ملت خواندند و افزودند: بخش اصلي اقتدار ملت مرهون اعتقاد عميق به حمايت هاي الهي است.
حضرت آيت الله خامنه اي پيشنهاد مذاکره امريکا را يک «فريب» خواندند و خاطرنشان کردند: دشمن وقتي نتوانسته با فشار به هدفش برسد، با تصور سادگيِ ملت ايران، پيشنهاد مذاکره مي‌دهد و مي گويد ملت ايران بايد پيشرفت کند، البته اين ملت حتماً پيشرفت خواهد کرد اما بدون شما و به شرطي که شما نزديک نشويد.
 
ايشان با يادآوري همه کاره بودن امريکا و انگليس در دوران رژيم پهلوي گفتند: شما عامل عقب‌ماندگي ملت ايران در آن دوره منحوس هستيد و الان هم حضور شما جز عقب ماندگي و توقف پيشرفت ايران هيچ نتيجه اي نخواهد داشت.
 
رهبر انقلاب هدف اصلي پيشنهاد امريکا براي مذاکره را «خلع سلاح ملت و حذف عوامل اقتدار ايران» خواندند و خاطرنشان کردند: امريکايي‌ها اکنون با وحشت از عوامل اقتدار ملت ايران، مي‌ترسند جلو بيايند بنابراين مي خواهند با مذاکره، اين اسلحه و عامل اقتدار را از دست ايران بگيرند تا هر بلايي مي خواهند سر ملت بياورند.
 
ايشان افزودند: اگر در مذاکرات حرف او را قبول کردي پدر ملت در مي آيد و اگر قبول نکردي همين فضاسازي هاي سياسي، تبليغات و فشارها ادامه خواهد يافت.
 
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سوءاستفاده امريکايي ها از ابزار حقوق بشر گفتند: شما حدود ۳۰۰ مسافر بي‌گناه را در آسمان مي کشيد، با کمک به سعودي ها در يمن جنايات مکرر مي کنيد، آن وقت از حقوق بشر دم مي زنيد.
 
رهبر انقلاب در پايان سخنانشان تأکيد کردند: ملت ايران با ادامه راهي که اسلام، انقلاب و امام ترسيم کرده اند، اهداف با ارزش و جذاب خود يعني دستيابي به عزت، رفاه مادي، پيشتازي در علم و آرامش و امنيت اجتماعي را محقق خواهد کرد.
 
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي در گزارشي با گراميداشت ياد و خاطره شهيد آيت الله بهشتي، ضمن ارج نهادن به تلاش‌هاي صورت گرفته در قوه قضائيه در ادوار گذشته، خاطرنشان کرد: تحول در دستگاه قضايي که خواست رهبري، همه مردم و کارکنان دستگاه قضايي است، ضرورت دارد.
 
رئيس دستگاه قضايي با اشاره به آمادگي قضات و کارکنان قوه قضائيه براي تحول زمان‌بندي شده در اين دستگاه، افزود: ما در دستگاه قضايي به دنبال کاهش جمعيت کيفري، کاهش ورودي پرونده، اصلاح نظام دادرسي و برطرف شدن موانع فرايند دادرسي هستيم.
 
رئيس قوه قضائيه «اميدآفريني در همه لايه هاي اجتماعي» را لازمه تحول دانست و افزود: تلاش مي کنيم دستگاه قضايي ملجأ و پناهگاه مردم شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي گفت: قوه قضائيه وظيفه نظارت بر اجراي صحيح قانون و نظارت بر حُسن اجراي امور را بر عهده دارد و اين قوه در موضوع حقوق عامه به عنوان مطالبه‌گري جدي اقدام خواهد کرد.
 
رئيس قوه قضائيه از فعال شدن بخشهاي مبارزه با فساد به ويژه فساد اقتصادي در چارچوب بيانيه گام دوم خبر داد و خاطرنشان کرد: خود را موظف مي دانيم که با همه قوا و بخشهاي حاکميتي همکاري و همياري کنيم و با صدور حکم عادلانه، متجاوزان به قانون و حقوق مردم و بيت المال را سر جاي خود بنشانيم.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg