کد مطلب: 184153
کارشناس حوزه مسکن؛
وام وديعه مستاجرين سبب تحريک بازار مسکن مي شود
تاریخ انتشار : 1399/05/12 12:35:07
نمایش : 1093
مهدي غلامي، کارشناس حوزه مسکن در خصوص وام رهن اعطايي دولت به مستاجرين گفت: در شرايطي که تعادلي بين عرضه و تقاضا در بازار مسکن وجود ندارد، خود به خود هر گونه تحريک تقاضا سبب افزايش قيمت مسکن و رهن يا اجاره آن مي شود.
به گزارش هفت چشمه، مهدي غلامي، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با جهانبين نيوز ؛ اظهار کرد: مستاجرين به دنبال واحد مسکوني هستند و مالکين هم قيمت را بالا مي برند، بنابراين چنين وامي اگر هم بخواهد به مستاجرين داده شود مالکين را به سمت افزايش قيمت ها سوق مي دهد بنابراين اين وام اعطايي اشتباه است.

اين کارشناس اقتصاد مسکن گفت: پرداخت اين وام ها وابستگي قشر مستاجر را زيادتر مي کند و سبب مي شود زمان بيشتري آنها مستاجر بمانند بنابراين و با وضعيت فعلي مستاجرين هيچوقت توانمند نشده و صاحبخانه نمي شوند چون معمولا سياست گذاري در بازار اجاره به اين سمت است که از مستاجرين حمايت محدودي طي بازه زماني محدوده شود.

غلامي با اشاره به اين که با کاهش قيمت تمام شده و اتخاذ سياست هاي مختلف دولت بايد تلاش کند قشر مستاجر را صاحب خانه کند، افزود: دولت قرار است در طرح اقدام ملي خود 400 هزار واحد مسکن بسازد که اين مدل با سود مشارکتي بوده و قرار است واحدها به قيمت روز فروخته شود با اين حال دولت مي تواند سياست گذاري صحيحي انجام داده و به مردم بگويد هزينه ساخت را متناسب با پيشرفت پروژه بپردازند و آنها بعد از اتمام پروژه وقتي وارد واحد مسکوني خود شدند قيمت زمين را به صورت قسطي به دولت بپردازند.

وي افزود: چون مستاجرين بعد از 10 سال مي تواند اين پول را که معادل زمان اجاره نشيني اش است به راحتي پرداخت کند به همين دليل دولت با يک سياست گذاري صحيح دولت مي تواند مردم را صاحب خانه بکند چون ابزارش را دارد.

اين کارشناس حوزه مسکن يادآور شد: اگر در بازار توليد مسکن داشته باشيم چون عمده تقاضاها براي مسکن تقاضاي سرمايه اي است اين واحد هاي مسکوني ساخته شده به دست مصرف کننده واقعي نمي رسد، افزايش قيمت آنها گريبانگير مستاجرين مي شود.

غلامي در پايان با اشاره به اين که در کنار سياست هاي مالياتي، سياست هاي مبتني بر عرضه نيز مي تواند کمک شاياني به بازار مسکن کند، تصريح کرد: اتخاذ ماليات بر خانه هاي خالي سبب عرضه مسکن به بازار و ماليات بر عايدي سرمايه از افزايش شديد قيمت ها جلوگيري مي کند و سبب مي شود مسکن به کالاي سرمايه اي تبديل نشود تا بتوان با آن سفته بازي کرده و جلوي سوداگران گرفته شود.

انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg