کد مطلب: 204998
دکتراي مواد غذايي و کارشناس ارشد تغذيه مطرح کرد
اثرات داروهاي لاغري بر روي حافظه/ هيچ دارويي نمي‌تواند چاقي موضعي را برطرف کند
تاریخ انتشار : 1400/05/04 12:32:25
نمایش : 1045
دکتراي مواد غذايي و کارشناس ارشد تغذيه گفت: داروهاي لاغري اگر در دُز بالا و طولاني‌مدت استفاده شود روي حافظه تأثير بسيار بدي خواهند داشت.
مجيد هاشمي دکتراي مواد غذايي و کارشناس ارشد تغذيه در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: داروهاي لاغري با يکديگر تفاوت‌هاي بسياري دارند، برخي از اين داروها اثرات خوب و برخي ديگر تأثيرات نامطلوبي بر جسم فرد استفاده کننده مي‌گذارند.

وي افزود: داروهاي لاغري اگر در دُز بالا و طولاني‌مدت استفاده شود روي حافظه تأثير بسيار بدي خواهند داشت.

دکتراي مواد غذايي و کارشناس ارشد تغذيه ادامه داد: براي کاهش اشتها مصرف چاي سبز قبل از وعده غذايي دو فنجان کافي است و توصيه مي‌شود چايي سبز با موارد ديگري همچون زنجبيل استفاده نشود چراکه اثرات مضري که بر روي حافظه دارند را تشديد مي‌کند.

هاشمي عنوان کرد: عوارض و تداخلات احتمالي داروهاي لاغري بررسي نشده است لذا نبايد براي بيماري که داروي ديگري مصرف مي‌کند يا بيماري خاصي دارد تجويز شوند.

وي خاطرنشان کرد: تبليغات زيادي براي مصرف دم‌نوش‌هاي لاغري مي‌شود، اين دم‌نوش‌ها از قديم در فرهنگ ايراني بوده‌اند و مصرف آن‌ها عوارضي ندارد ولي تاکنون حداقل در بين بيماران خودم نديدم که کسي با خوردن دم‌نوش‌ها لاغر شده باشد.

دکتراي مواد غذايي و کارشناس ارشد تغذيه اضافه کرد: هيچ دارويي نمي‌تواند چاقي موضعي را برطرف کند تنها با ورزش کردن است که مي‌توان چاقي را درمان کرد که البته در کنار ورزش کردن رعايت رژيم روزانه نيز مؤثر است.

هاشمي يادآور شد: آن دست از افرادي که به دليل کم‌کاري تيروئيد دچار چاقي شده‌اند بايد داروهاي تيروئيد خود را مرتب مصرف کنند تا متابوليسم بدن آن‌ها به حالت عادي خود بازگردد.

وي بيان کرد: اضافه‌وزني که در اثر کم‌کاري تيروئيد ايجاد شده است خودبه‌خود با مصرف دارو تيروئيد رفع نمي‌شود و بايد رژيم گرفته شود که فرقي با رژيم ساير افرادي که اضافه‌وزن دارند، ندارد، مواد غذايي که براي افراد داراي کم‌کاري تيروئيد مضر است شامل خانواده کلم به شکل خام، تربچه، پيازچه، شلغم، کرفس، کنگر، بادام زميني و هندي و سويا است که اگر بشود اين مواد را پخت اغلب مشکلي ايجاد نمي‌کند.

دکتراي مواد غذايي و کارشناس ارشد تغذيه بيان کرد: بيماران کرونايي قبل از اتمام درمان و زماني که در بحران بيماري هستند بايد رژيم غذايي ساده، مقوي و مغذي داشته باشند و از خوردن غذاهاي خاص، ادويه‌هاي فراوان، سرخ‌کردني‌ها و... پرهيز کنند، يکي از بهترين راهکارها در اين زمان استفاده از مايعات فراوان، آب‌ميوه‌هايي با ميزان بالايي از ويتامين c، مکمل‌هاي ويتامين D با صلاحديد پزشک و مصرف ميوه‌ و سبزيجات، به‌ويژه ميوه‌هاي رنگي (قرمز، زرد و نارنجي) است.

هاشمي با اشاره به اينکه مبتلايان به کرونا بايد از مصرف غذاهاي تحريک‌کننده علائم بيماري پرهيز کنند، تأکيد کرد: بعد از بهبود، بيماران کرونايي دچار علائم متفاوتي مثل ضعف و کاهش يا افزايش وزن مي‌شوند که بايد با توجه به وضعيت بيمار، رژيم غذايي براي وي در نظر گرفته شود؛ ولي در کل بسياري از بهبوديافتگان کرونا دچار افت قند خون و افت فشارخون مي‌شوند به همين دليل رژيم غذايي براي اين افراد بايد شبيه بيماران ديابتي يعني وعده‌هاي غذايي زياد با حجم کم باشد.

وي افزود: افراد بعد از بهبود يافتن از بيماري کرونا بايد از خوردن غذاهاي پُر پروتئين و کربوهيدرات‌هاي ساده پرهيز کنند، همچنين کربوهيدرات‌هايي همچون غلات و بيسکويت‌هاي سبوس‌دار، نون‌هاي تست جو و هفت غله توصيه مي‌شود، به‌مرور مصرف ميوه در دستور کار قرار مي‌گيرد، مصرف سبزيجات که در دوران بيماري محدود شد، افزايش مي‌يابد.

دکتراي مواد غذايي و کارشناس ارشد تغذيه عنوان کرد: در دوران بحران بيماري کرونا فرد نبايد قهوه، چايي و ديگر مواردي که باعث افزايش تپش قلب مي‌شود را مصرف کند.

انتهاي پيام/1031ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg