کد مطلب: 205181
به دنبال عرضه محصولات فولادي، سيمان و پتروشيمي در بورس کالا
حمايت از توليدکنندگان 96 درصدي يا غول‌هاي 4 درصدي/ واحدهاي خُرد و متوسط قدرت خريد از بورس کالا را ندارند
تاریخ انتشار : 1400/08/03 13:42:47
نمایش : 784
با يک حساب سرانگشتي مشخص مي‌شود خريد از بورس کالا در شرايطي که پرداخت مبلغ محصول بايد به‌صورت نقدي و در يک زمان مشخص باشد، براي توليدکنندگان کوچک و متوسطي که با سختي به کار خود ادامه مي‌دهند، بسيار سخت و تقريبا ناممکن است.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز؛ بورس بازاري سازمان‌يافته است که قيمت‌گذاري، خريد و فروش کالا، قرارداد آتي و اوراق بهادار در آن انجام مي‌شود.

بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندي مي‌شود که در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار مي‌گيرد.

بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۴۶ و فرابورس ايران نيز در ۱۹ آبان ۱۳۸۷ افتتاح شد.

تا قبل از شيوع بيماري کرونا و مشکلات اقتصادي که اين همه‌گيري ايجاد کرد، بورس به‌عنوان محلي براي سرمايه‌گذاري چندان موردتوجه عموم نبود، اما از سال 99 و با آغاز عرضه سهام برخي شرکت‌هاي دولتي در بورس و رونقي که در اين ميان ايجاد شد، توجهات به سمت بازار سرمايه سوق پيدا کرد.

گذشته از تلاطم‌ها و افت شاخص‌هاي بورس در سال‌هاي اخير، نمي‌توان از اين موضوع گذشت که بورس مي‌تواند محلي مناسب براي سرمايه‌گذاري و همچنين کوتاه شدن دست واسطه‌ها و دلال‌ها باشد.

چند سالي است که با تصميم وزارت صمت و کميسيون صنايع و معادن مجلس تعدادي از محصولات فولادي و سيماني در بورس کالا عرضه شده است که به گفته همين مسؤولان، اين امر به شفافيت و ساماندهي بازار کمک شاياني مي‌کند.
 

عرضه محصولات فولادي و سيمان در بورس کالا به شفافيت و ساماندهي بازار منتهي مي‌شود

مصطفي طاهري در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت درباره نابساماني بازار سيمان و فولاد، با بيان اينکه عرضه تمام محصولات فولادي و سيمان در بورس کالا به شفافيت و ساماندهي بازار منتهي مي‌شود، اظهار کرد: ازآنجاکه در حال حاضر تمام محصولات فولادي در بورس عرضه نمي‌شود، بازار نابسامان است که بايد با الزام توليدکنندگان به عرضه در بورس مشکلات موجود را برطرف کرد.

وي افزود: مسئولان مشکل اصلي التهاب موجود را قطعي برق و به‌تبع آن کمبود توليد و گراني مي‌دانند اما به نظر مي‌رسد اين موضوع دليل اصلي نيست و امکان برنامه‌ريزي براي جلوگيري از وقوع اين‌چنين مشکلات وجود دارد.

نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: درصورتي‌که عرضه محصولاتي مانند فولاد و سيمان در بورس اختياري باشد به‌گونه‌اي که افراد بر اساس تمايل خود محصولات توليدي خود را در بورس يا در بازار عرضه کنند، بازار دونرخي شده و فساد ايجاد مي‌شود؛ پس يا بايد تمام محصولات در بورس عرضه شود يا تمام محصولات در بازار مبادله شود که بورس به دليل ايجاد شفافيت بهتر از بازار سنتي است.
 
همچنين دبير انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان نيز در گفت‌وگويي با خبرگزاري ايرنا الزام واحدهاي توليدي براي عرضه محصولات خود در بورس کالا را تصميمي درست توصيف کرد که از چند نرخي شدن و فساد در بازار اين محصول جلوگيري مي‌کند.
 

۸۵ درصد واحدهاي توليدي سيمان، محصولات خود را در بورس کالا عرضه مي‌کنند

عبدالرضا شيخان دبير انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان اظهار کرد: از ابتداي امسال با پيگيري‌ها و رايزني‌هاي انجام شده و موافقت وزارت صنعت، به‌تدريج کارخانجات و واحدهاي توليدي سيمان به‌صورت داوطلبانه وارد بورس کالا شدند.

وي گفت: به دليل شفافيتي که با انجام اين کار در قيمت‌ها ايجاد شد، تمايل واحدهاي توليدي براي عرضه محصولات خود در بورس کالا افزايش يافت، به‌طوري‌که اکنون نزديک به ۸۵ درصد از واحدهاي توليدي سيمان، محصولات خود را در بورس کالا عرضه مي‌کنند.

دبير انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان، الزام واحدهاي توليدي براي عرضه محصولات خود در بورس کالا را تصميمي درست توصيف کرد و افزود: عرضه بخشي از سيمان در بورس موجب چند نرخي شدن محصول و سوءاستفاده سودجويان و دلالان مي‌شود.

وي تأکيد کرد: اين تصميم موجب افزايش شفافيت در بخش‌هاي مختلف بازار شده و امکان رصد و پايش را براي دستگاه‌ها و نهادهاي متولي و نظارتي فراهم کرده است.

شيخان اضافه کرد: اين تصميم نه‌تنها قيمت‌ها را کنترل و آرامش بازار را تأمين مي‌کند، بلکه در حوزه مالياتي نيز بسيار کمک‌کننده خواهد بود.

اين مقام صنفي ادامه داد: البته هر تغيير روش با مقاومت‌هايي روبه‌رو خواهد بود و در اين مورد که قرار است يک روش عرضه با قدمت ۸۸ سال تغيير کند به‌طورقطع با مقاومت‌ها و چالش‌هايي روبه‌رو خواهد شد، اما درنهايت اين تغيير به نفع توليدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود.

به گزارش جهانبين نيوز؛ موارد مطرح شده در بالا، اظهارنظرهاي دو تن از مقامات کشوري موافق با عرضه محصولات فولادي و سيماني در بورس کالا بود.

جا دارد بخشي از نظرات مقامات استاني چهارمحال و بختياري به‌عنوان يک استان کوچک در خصوص عرضه محصولات فولادي و سيماني در بورس نيز موردتوجه قرار گيرد.

 
 
عرضه کالا در بورس باعث ايجاد شفافيت و جلوگيري از رانت مي‌شود

سجاد رستمي رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: در سال‌هاي اخير تعدادي از کالاها در بورس کالا مورد خريد و فروش واقع شد، در حال حاضر در حوزه صمت سه کالاي فولاد، مواد اوليه پتروشيمي و سيمان در بورس عرضه شدند.

وي افزود: عرضه کالا در بورس باعث ايجاد شفافيت و جلوگيري از رانت مي‌شود و تأکيد وزارت صنعت، معدن و تجارت هم بر انجام اين عرضه است.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري ادامه داد: در عرضه يک کالا در بورس بر اساس قيمت‌هاي معاملات آن کالا در روزهاي قبل يا قيمت تقاضاکنندگان عمل خريد و فروش انجام مي‌پذيرد.

رستمي عنوان کرد: فولاد، سيمان و مواد اوليه پتروشيمي از سال‌ها قبل جسته و گريخته در بورس عرضه مي‌شدند اما از سال گذشته و امسال فروش اين سه محصول در بورس جدي‌تر شده است.

وي خاطرنشان کرد: از مزاياي عرضه کالا در بورس کالا مي‌توان به تسهيل تأمين مالي فعالان صنايع، تشکيل يک بازار ملي، رقابتي و شفاف، حذف فساد ناشي از عرضه اختياري کالا، بي‌نيازي به برگزاري مزايده و... اشاره کرد.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري اضافه کرد: مشکلات عرضه کالا در بورس در سه محصول فولاد، پتروشيمي و سيمان عدم يکنواختي در مقدار عرضه کالا در بورس، رهاشدگي نهايي مصرف‌کننده، دوگانگي عرضه و فاصله ميزان عرضه ميلگرد نسبت به شمش، الزامي بودن پرداخت ماليات هم‌زمان با تسويه معامله نهايي، گراني شديد مواد اوليه بر اساس قيمت‌گذاري بورس، نوسانات قيمت و متغير بودن قيمت پايه کالا و... هستند.

رستمي بيان کرد: قيمت سيمان ابتدا به دليل مشکلات قطعي برق و همچنين رانت و فساد در بازار اين کالا دچار تلاطم شد که سود آن به جيب واسطه‌ها رفت، قيمت سيمان دستوري بود که همين موضوع باعث شد توليدکننده متحمل زيان فراوان شود تا اينکه اواخر خردادماه بود که عرضه سيمان در بورس کليد خورد.

وي تأکيد کرد: سيمان توليدشده در چهارمحال و بختياري هفته آينده در بورس عرضه مي‌شود، هم‌اينک قيمت سيمان از ۳۷ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان رسيده و سيمان شهرکرد با وجود تحمل زيان ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش مي‌رسد که با ورود به بورس اين مشکل حل مي‌شود.
 

واسطه‌گري‌ها و دلال‌بازي‌ها در بازار سرمايه کاهش پيدا مي‌کند

علي بهداروند کارشناس بازار سرمايه در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: در اقتصاد رقابت ازجمله بحث‌هاي بسيار مهم است که در همه دنيا بر اين اصل تأکيد شده است.

وي افزود: شرکت‌هاي توليدکننده براي اينکه بتوانند با يکديگر رقابت داشته باشند تلاش مي‌کنند وارد بورس شده و کالاهاي خود را در اين بازار سرمايه عرضه کنند.

کارشناس بورس ادامه داد: بحث واسطه‌گري و دلال‌بازي با توجه به بازار سرمايه کاهش پيدا مي‌کند، براي مثال قيمت سيمان ناگهان از 25 هزار تومان تا بيش از 60 هزار تومان رشد پيدا کرد اما با سياستي که دولت به خرج داد و عرضه سيمان در بورس، قيمت مجدداً به حالت قبل بازگشت.

بهداروند عنوان کرد: درمجموع حذف دلالان و واسطه‌ها و عرضه کالا در بورس به نفع مردم و صنايع کوچک و خرد است، به‌عنوان مثالي ديگر مي‌توان به خوراک دام اشاره کرد که شاهد بوديم تا چه حد به دليل عرضه در بازار سياه، دچار مشکل شد.

وي خاطرنشان کرد: گراني گوشت، لبنيات و... به دليل عرضه نهاده‌هاي دامي در بازار سياه و قيمت باورنکردني اين موارد است.

کارشناس بورس اضافه کرد: بازار بورس کالا محل عرضه و تقاضا است و هر کسي پول نقد دارد مي‌تواند در سريع‌ترين زمان ممکن خريد کند، آن دست از واحدهاي خردي که نقدينگي مناسبي ندارند بعضاً نمي‌توانند از بورس به‌صورت نقد خريد کنند، لذا بايد براي اين واحدها نيز راهکاري در نظر گرفت که ازجمله آن پرداخت تسهيلات و... است.

بهداروند تأکيد کرد: هر فرد، واحد توليدي، بنگاه‌هاي خرد و پيمانکاري که بخواهد از بورس خريد کند موظف است کد بورسي داشته باشد و خريد از بورس کالا به‌صورت روزانه و در قالب عرضه و تقاضا است.

 کارشناس بورس يادآور شد: به نظر مي‌رسد عرضه کالا در بازار سرمايه کار صحيحي است به‌شرط اينکه نقدينگي کافي براي آن دست از توليدکنندگاني که در رديف خرد يا متوسط حساب مي‌شوند فراهم شود.

بهداروند تصريح کرد: عرضه و تقاضا در بورس و رقابتي که به اين واسطه در بورس ايجاد مي‌شود به‌هيچ‌وجه تأثيري در کاهش قيمت‌ کالاهايي که به آن‌ها وابسته هستند ندارد، براي مثال عرضه نهاده‌هاي دامي در بورس ضامن کاهش قيمت لبنيات يا گوشت قرمز نيست.

وي گفت: در بورس هر چقدر بازار کشش داشته باشد کالا عرضه مي‌شود و به‌صورت مستقيم خريد صورت مي‌گيرد.

به گزارش جهانبين نيوز؛ تا اينجاي کار نظر همه کارشناسان امر در خصوص عرضه محصولات فولادي و سيمان در بورس کالا مثبت بود و همه بر اتخاذ اين تصميم درست صحه گذاشتند.

اما شايد يک موضوع مهم در اين بين ديده نشده است و آن توليدکنندگان خُرد و متوسطي هستند که بعضاً نقدينگي چنداني ندارند تا بتوانند روزانه از بورس کالا خريد کنند.

طبق آمار بيش از 80 درصد توليدکنندگان در کشور در زمره کوچک و متوسط قرار دارند که نمي‌تواند محصولات فولادي و سيمان موردنياز توليد خود را به‌صورت مستقيم از بورس کالا خريد کنند.

عرضه محصول در بورس درست است که مزاياي فراواني دارد اما آيا زماني که تصميم بر عرضه کالاهاي فولادي، سيمان و توليدات پتروشيمي در بورس گرفته شد به صنايع خُرد و متوسط که بخش زيادي از صنعت کشور را تشکيل مي‌دهند نيز توجه شد.

 

عرضه محصولاتي فولادي، سيمان و پتروشيمي، در بورس تنها منافع صنايع بزرگ را تأمين مي‌کند

مسعود سوردي مشاور اتاق بازرگاني و نايب‌رئيس انجمن صنايع فلزي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: عرضه برخي کالاها مثل سيمان، فراورده‌هاي پتروشيمي و... در بورس، کپي اقدامي است که عملاً در کشور قابل‌اجرا نيست.

وي با اشاره به اينکه 96 درصد واحدهاي توليدي کشور کوچک و متوسط هستند، افزود: حال مشخص نيست سياستي که منجر به عرضه کالاهاي پايه توليد در بورس شده است به فکر 96 درصد توليدکننده خُرد و متوسطي بوده که قدرت مانور بالايي دارند يا 4 درصد توليدکننده بزرگ.

 مشاور اتاق بازرگاني و نايب‌رئيس انجمن صنايع فلزي چهارمحال و بختياري ادامه داد: واحدهاي کوچک قادر به خريد از بازار سرمايه نيستند، اين موضوعي است که خود مسؤولان نيز به آن واقف هستند.

سوردي عنوان کرد: عدم توانايي خريد واحدها و توليدکنندگان کوچک و متوسط از بورس کالا، کم‌کم باعث ايجاد رانت و يک سلطان ديگر خواهد شد، چند سرمايه‌دار که قدرت خريد دارند وارد بورس شده و در حجم بالا خريد مي‌کنند، سپس همين کالا را به توليدکنندگان خُرد و متوسط مي‌فروشند.

وي خاطرنشان کرد: يک واحد توليدي کوچک در شهرستان يا شهر کوچک توان خريد 50 تن مواد از بورس کالا را ندارد.

مشاور اتاق بازرگاني و نايب‌رئيس انجمن صنايع فلزي چهارمحال و بختياري با بيان اينکه واحدهاي توليدي خُرد و متوسط استان‌هاي در سطح اين استان با مشکل خريد از بورس مواجه هستند، اضافه کرد: در کل کشور بالاي 90 درصد از واحدهاي توليدي کوچک و متوسط هستند.

سوردي بيان کرد: به نظر مي‌رسد تعدادي سرمايه‌دار در سطح وزارت اين سياست را براي توليدکنندگان خاص طراحي کردند اين مسئله بسيار و ساده و هدفمند است و برعکس اينکه عده‌اي فکر مي‌کنند توليدکنندگان خُرد درزمينهٔ خريد کالاي اساسي براي توليد در بورس ديده شده‌اند، اشتباه است.

وي تأکيد کرد: يک فرمول ساده در بازار وجود دارد، عرضه و تقاضا، اگر عرضه مناسب باشد تقاضا هم تنظيم مي‌شود، هيچ قيمتي نمي‌تواند دستوري باشد، قيمت فولاد در چند سال گذشته هفت برابر شده است، آيا قيمت مواد اوليه نيز هفت برابر شد، آيا قيمت دلار نيز هفت برابر شد، يا اينکه قرار است واحدهايي که دولتي هستند، تقويت شوند.

مشاور اتاق بازرگاني و نايب‌رئيس انجمن صنايع فلزي چهارمحال و بختياري تصريح کرد: واحدهاي خُرد و متوسط بار بزرگي از اشتغال را به دوش مي‌کشند، اما بااين‌وجود بايد مواد اوليه را با قيمت گزاف خريداري کنند.

سوردي گفت: چه بلايي بر سر سيمان آمد، ابتدا که قطعي برق باعث تعطيلي کارخانه‌ها شد، بعدازآن تعديل نيرو، همه اين‌ها دست به دست هم داد تا قيمت سيمان از پاکتي 18 هزار تومان بشود 36 هزار تومان، اين اتفاق افزايش قيمت و سپس تعديل آن واقعه‌اي هدفمند است که براي هر کالايي رخ مي‌دهد.

وي افزود: فولاد مدتي است در بازار بورس عرضه شده است و سيمان نيز از خرداد امسال، همان زماني که شاهد قطعي هدايت شده برق بوديم در بورس عرضه شد.

مشاور اتاق بازرگاني و نايب‌رئيس انجمن صنايع فلزي چهارمحال و بختياري ادامه داد: براي مثال در اين استان به چه علت بايد مصرف برق زياد شود، اينجا که ديگر صنايع بزرگ وجود ندارد چرا در اين استان بايد برق واحدهاي توليدي مثل کارخانه سيمان قطع شود.

سوردي عنوان کرد: بسيار متأسفم که برخلاف شعارهاي سالي که مقام معظم رهبري با نيت حمايت از توليد در طي سال‌هاي گذشته تعيين کردند، عمل مي‌شود، اميد است در دولت جديد اقداماتي براي رفع اين مشکلات صورت گيرد.

وي خاطرنشان کرد: بايد براي انجام هر کاري با بخش خصوصي که بيشترين سرمايه‌گذاري و اشتغال را دارد و بازوي قدرتمند توليد است مشورت شود، اينکه ناگهاني عنوان شود سيمان يا مواد شيمايي وارد بورس شده است اصلاً درست نيست، يک سناريويي طراحي و اجرا مي‌کنند بعد از بخش خصوصي مي‌خواهند تا آن را چکش‌کاري و اصلاح کنند.

مشاور اتاق بازرگاني و نايب‌رئيس انجمن صنايع فلزي چهارمحال و بختياري اضافه کرد: به‌عنوان مثال فردي مصرف‌کننده  100 کيسه سيمان است، اين ميزان سيمان حجم بسيار اندکي است، اما يا بايد کد بورسي داشته باشد يا از واسطه سرمايه‌داري که پول خريد از بورس را دارد خريد کند اين‌ها همه زمينه‌ساز دلالي و رانت هستند.

سوردي بيان کرد: کارخانه‌داران توليدکننده سيمان از اينکه قيمت اين کالا افزايش پيدا کند استقبال مي‌کنند، جاي هيچ شکي در اين موضوع وجود ندارد، و مصرف‌کننده هم مجبور است خريد کند، اين‌گونه است که باز زمينه افزايش قيمت در کالاهاي ديگر فراهم مي‌شود.

به گزارش جهانبين نيوز؛ با يک حساب سرانگشتي مشخص مي‌شود خريد از بورس کالا در شرايطي که پرداخت مبلغ محصول بايد به‌صورت نقدي و در يک زمان مشخص باشد، براي توليدکنندگان کوچک و متوسطي که با سختي به کار خود ادامه مي‌دهند، بسيار سخت و تقريبا ناممکن است.

سياست‌گذاراني که براي مقابله با رانت و دلالي عرضه محصولات فولادي، سيمان و پتروشيمي را وارد بورس کردند بايد فکري به حال بيش از 90 درصد واحد کوچک و کتوسط توليدي در کشور داشته باشند تا حال و روز اين توليدکنندگان از اين بدتر نشود.

انتهاي پيام/1031ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg