کد مطلب: 215633
بهادري جهرمي:
دولت طرف مستاجران است/ صدور برگه مالياتي براي ۵۰۰ هزار خانه خالي
تاریخ انتشار : 1401/03/29
نمایش : 675
سخنگوي دولت گفت: وقتي افزايش قيمت سالانه را داشتيم، طبيعتاً مالکان علاقمند به افزايش اجاره‌بها هستند اما دولت طرف مستأجران است و تکليف خود را مشخص کرده است. اساساً عدالت‌محوري اين دولت ايجاب مي‌کند هميشه سمت طبقه ضعيفتر جامعه بايستد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ علي بهادري جهرمي سخنگوي دولت شامگاه شنبه در برنامه «جهان آرا» به مناسبت نخستين سالگرد انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ اظهار کرد: وضعيت شروع به کار دولت سيزدهم، وضعيتي بود که مردم خيلي از شرايط موجود راضي نبودند. براي مثال تورم شهريور ماه قريب به ۶۰ درصد بود که اين ميزان در ۷۰ سال اخير بي‌سابقه بود.

وي عنوان کرد: برخي مواقع يک سال يا چند ماه تورم زياد و با سرعت کنترل مي‌شود، اما قريب به چهار سال تورم بالاي ۳۰ تا ۴۰ درصد داشتيم و مستمر به مردم فشار وارد شد. همزمان با اين تورم، دهه ۹۰ به دهه از دست رفته تبديل شد و رشد اقتصادي ميانگين دهه 90 چيزي نزديک به صفر است. همچنين فاصله طبقاتي افزايش پيدا کرد. يعني هم فقر را داشتيم و هم تبعيض را.

سخنگوي دولت افزود: شهريور ماه وضعيت سلامت عمومي به‌گونه‌اي بود که در کرونا بالاي ۷۰۰ نفر در روز فوتي داشتيم. اينها عواملي بود که دست به دست هم مي‌داد که مردم خسته باشند. يک بخش جدي از پشت کردن بخشي از مردم به صندوقها همين خستگي مردم بود. مردم مي‌پرسيدند آيا دولت اصلاً کاري مي‌کند؟ اگر پاي صندوق برويم فايده‌اي دارد؟ فضايي که مردم با تعطيلي و بي‌دولتي مواجه بودند مقارن با شروع کار دولت جديد شد، در حوزه سياست خارجي هم همه اميدها با بخشي پيوند داده شده بود که همان بخش نتيجه نداده بود و آينده روشن متصور نبود.

بهادري‌جهرمي اظهار کرد: اين دولت هر اقدامي بخواهد انجام دهد با مردم در ميان مي‌گذارد و صادقانه با مردم صحبت مي‌کند و پنهان‌کاري در دولت قابل تصور نيست. 

سخنگوي دولت درباره اينکه مردم چه اندازه براي تحقق درمان و اصلاح اقتصادي صبر کنند، اظهار کرد: من نمي‌توانم زماني اعلام کنم. لازمه عبور از اين مسير اين است که متاسفانه بايد صبر و همکاري و همراهي کرد و اين مسير فقط با تحمل سپري خواهد شد. در درمان کرونا اگر صبر و تحمل نبود، امروز شيريني آمار صفر نفر فوتي حاصل نمي‌شد. اگر همراهي و صبر نباشد نتيجه به دست نخواهد آمد. شعار اين دولت جان مردم و نان مردم بود. مردم ديدند که اولويت جان مردم از سوي دولت محقق شد.از دولت قبل و زحمات‌شان تشکر مي‌کنيم، اما در حوزه واکسن، آمار گمرک و وزارت بهداشت و بانک مرکزي وقت مشخص است. در ابتداي رأي آوردن آقاي رئيسي وقتي در مورد واردات واکسن صحبت مي‌شد تعدادي از مسئولان دولت سابق و متوليان امر با اما و اگر پاسخ مي‌دادند که آقاي رئيسي فکر مي‌کنيد وارد کردن واکسن محقق مي‌شود؟ آنان اين امر را شبيه رؤيا تصور مي‌کردند.

وي ادامه داد: دولت بايد بفهمد و بداند با بالا زدن آستين خود به وسط ميدان مشکلات بيايند. آقاي رئيسي در اوج نارضايتي به اصفهان رفتند. مردم هم حضور دولت و توجه به حرف‌ها را مي‌بينند و مي‌شنوند و عيني‌تر تصميم مي‌گيرند. شخص رئيس‌جمهور با سران برخي کشورها درباره بحران کرونا صحبت کرد و معاون اول نيز شبانه‌روز پيگيري کردند و نتيجه حاصل شد. برخي مشکلات مربوط به مشکلات فرامرزي است اما همين اندازه که بتوانيم آن‌ها را دور هم جمع کرده و تقسيم کار کنيم و مطالبه‌گري داشته باشيم، موفقيت‌آميز است. وقتي مشکل واکسن برطرف شد که پيگيري براي آن صورت گرفت.

سخنگوي دولت درباره تعهد تأمين سالانه يک ميليون مسکن توسط دولت سيزدهم و وضعيت اجاره‌بها در کشور يادآور شد: در بازه زماني سال ۹۸ رشد و جهش نرخ و قيمت مسکن را شاهد بوديم که افزايش آن منجر به نرخ اجاره‌بها نيز مي‌شد و اين افزايش با شيوع کرونا هم مصادف شد و ستاد کرونا نيز مجبور بود با شيوه‌نامه‌اي اجاره‌بها را کنترل کند، الان که بحران کرونا کنار رفته است، حالا فنر فشرده شده اجاره‌بها مي‌خواهد خود را رها کند. طبيعتاً دولت امروز فعال است تا فنر اجاره‌بها را کنترل کند، از روش‌هاي مختلفي هم سعي در کنترل شرايط داشت و با هماهنگي سران قوا و نمايندگان مجلس سعي در تعديل شرايط دارد.

بهادري جهرمي درباره اينکه اين تصميم‌گيري‌ها ممکن است تبعات امنيتي داشته باشد و اينکه ۲۵ درصد در بازار مورد توجه قرار نمي‌گيرد، تصريح  کرد: وقتي ما با جهش قيمت مسکن در گذشته مواجه شديم و وقتي افزايش قيمت سالانه را داشتيم، طبيعتاً مالکان علاقمند به افزايش اجاره‌بها هستند اما دولت طرف مستأجران است و تکليف خود را مشخص کرده است. اساساً عدالت‌محوري اين دولت ايجاب مي‌کند هميشه سمت طبقه ضعيفتر جامعه بايستد. دهک‌هاي پايين با فشار بيشتري مواجه هستند و دولت تا جايي که اختيار قانوني داشته اقدام کرده و در باقي موارد که اختياري نداشته حدود دوهفته‌اي است که در شوراي سران قوا و مجلس در حال پيگيري هستند تا طبقه مالک هم همراهي و تمکين با طرح را داشته باشد.

وي با تأکيد بر اينکه امکان موفقيت طرح يک‌جانبه و دستوري دولت پاسخ نمي‌دهد، گفت: بايد مردم با طرح دولت همراهي کنند. دولت در حمايت از مستأجر مصمم است، اما موفقيت و شيريني اين امر با همراهي مالک و صاحب ملک به واقعيت نزديک‌تر است. شعار دولت ساخت ۴ ميليون مسکن در چهار سال بود، براي شروع ساخت مسکن، چند ده مسکن مهر تکميل نشده بايد مورد توجه قرار گيرند، زير يک سال نمي‌شود هم زمين پيدا کرد، هم مجوز گرفت هم کار ساخت را انجام داد، انجام اين شعار کليد خورده است.

سخنگوي دولت اعلام کرد: بيش از يک ميليون و دويست هزار مسکن در مرحله اجرا قرار دارند و در مراحل مختلفي از اجرا قرار دارد که آثار خودش را کم کم نشان مي‌دهد. بيش از يک ميليون مسکن هم جايابي شده تا به اين ميزان ملحق شود تا تقريباً به مرحله اجراي تمام طرح برسد و اين ميزان اختصاص به يک سال اول دارد.

بهادري‌جهرمي با بيان اينکه در مورد ماليات بر خانه‌هاي خالي در حال حاضر برگه مالياتي هم فرستاده مي‌شود، گفت: براي ۵۰۰ هزار واحد خانه خالي پس از شناسايي وزارت راه برگه مالياتي صادر شده است و تشديد سخت گيري براي پرداخت مالياتها مطابق قانون در نظر گرفته شده است.

وي درباره نتيجه مذاکرات هسته‌اي خطاب به مجري برنامه نيز تصريح کرد: سياست دولت در حوزه مذاکرات اين بود که سياست خارجي مملو از مسائل است. براي مثال دولت به ابعاد گسترده ديپلماسي اقتصادي اشراف دارد و مي‌گويد بايد نگاه خود را به صورت منطقه‌اي گسترش بدهيم و به همه چيز متوازن نگاه کنيم. دولت به صورت متوازن ميز مذاکره را پيگيري مي‌کند، طرح‌هاي جديد ارائه مي‌کند و طرح‌هاي طرف مقابل را نيز مورد توجه قرار مي‌دهد. دولت ايران هرگز ميز مذاکره را ترک نکرده ولي سخنان به حقي دارد که بر آن ايستادگي مي کند. اين دولت يا هر دولت ديگر صلاحيت ندارد از حق مردم عدول کند. همزمان با اين حوزه مذاکرات، دولت به تناسب توانمندي خود را در ساير حوزه‌ها فعال مي‌کند.

بهادري جهرمي اضافه کرد: چين آمادگي سرمايه گذاري داشت اما به آن توجه نشده است و به ظرفيت ۵۰ ميليارد دلاري پشت پا زده شده است. فقط اين نيست، سوآپ گازي که محقق شد در کوتاه مدت ثمرات داشت و در بلند مدت نيز ثمرات خواهد داشت. هم ثمره اقتصادي آن را مردم ديدند و هم ثمره قطع نشدن گاز را در فصل سرما ديدند. معامله برد برد همين است و هم فروشنده و هم خريدار از آن رضايت داشتند.

سخنگوي دولت در رابطه با وصول مطالبات ايران از عراق و اينکه آيا براي فروش نفت امتيازاتي در پشت پرده داده شده است که راه باز شده است، گفت: اتفاق اول اين است که اين دولت به مردم خود باور داشت. دولت وقتي پشت ميز مذاکره نشست پشتش به مردم گرم است. با وجود اين اعتماد واقعي به مردم خودمان، نوع مذاکره و تعاملات متفاوت مي‌شود. مسأله ديگر اين است که به جاي توجه به يک ظرفيت، به همه ظرفيت‌ها نگاه مي‌کنيد. نکته سوم اين است که اين دولت سعي کرد پرتلاش تر ظاهر شود و شبانه روزي تلاش کند. وقتي به اين اندازه حجم کار را افزايش مي‌دهيد بازارهاي جديدي به رويت باز مي‌شود. مردم دولت را مي‌شناسند که اهل امتياز خاص دادن نيست که اگر بود اتفاقات بسياري مي‌افتاد. خير. دولت هم بازار جديد باز کرده و هم بازارهاي قديم را تقويت کرده است. طلب واصل شده از دولت عراق مربوط به قديم بود نه اخير. دولت سيزدهم هرچه گاز فروخته، نقد پولش را گرفته و اين طلب متعلق به اين دولت نبود. اين دولت وقتي گاز و نفت مي‌دهد پولش را مي‌گيرد. نمي‌گويم در لحظه وصول مي‌شود چراکه شرايط تحريمي است ولي در همين شرايط دولت دارد کارش را مي‌کند.

سخنگوي دولت در رابطه با تحريم و درصد سهم آن در مشکلات کشور اظهار کرد: دولت سياست خنثي‌سازي تحريم‌ها را از ابتدا در پيش گرفته و تا پايان هم ادامه خواهد داد. تحريم غيرقانوني است و دولت هرگز آن را رها نخواهد کرد ولي دولت با مسير خنثي سازي تحريم‌ها پيش خواهد رفت و معطل نمي‌شود بلکه همزمان تحريم را هم پيگيري مي‌کند.

وي در رابطه با علت استعفاي عبدالملکي و حاشيه‌هاي آن تصريح کرد: ايشان استعفا کرده و دليل استعفا را از خود ايشان بپرسيد. من واقعا از ايشان نپرسيدم دليل استعفاي شان چه بود. مي‌توانم تحليل‌هايي بکنم اما گزاره اول شما (اينکه تاوان مبارزه با فساد را داده و استعفا کرده) قطعا دليل آن نيست. شعار اين دولت مبارزه با فساد است و هر که با فساد مبارزه کند جايزه مي‌گيرد.

بهادري جهرمي هم چنين در رابطه با اختلاف عبدالمالکي با مخبر بيان کرد: به عنوان شاهد عيني، چنين چيزي را نديدم اما اينکه بگويم اختلاف نظر کارشناسي وجود نداشته، خير. طبيعتاً اختلاف نظر وجود داشته است. هر بخش از دولت از نگاه بخش خودش به موضوعات نگاه ميکند و تحليل تفاوتهاي مشخص دارد. همان روز آخر کاري ايشان در وزارتخانه در جلسه اي با حضور آقاي مخبر و نمايندگان بازنشستگي حاضر شدند و تعاملات و احترام‌هاي متقابل ايشان با آقاي مخبر به ديد نمايندگان بازنشستگي هم رسيد.

سخنگوي دولت در رابطه با ابقاء و عدم تغيير مديران دولت قبل گفت: دولت معتقد است که مديران دولت قبل نبايد اتوبوسي تغيير کنند. حتي اگر با نظر سياسي ما متفاوت بوده اما مدير کارآمدي است و در مسير دولت جديد مي‌پذيرد که عمل کند. دولت مخالف افراط و تفريط است. در جابجايي مديران تعلل صورت گرفته است اما عوامل مختلفي دارد. براي مثال تحليل من اين است که مديران دولت جديد در انتخاب افراد سختگير هستند و از طرفي برخي فشارهاي هميشگي هم از درون و بيرون دولت وجود دارد. رئيس جمهوري کميته سه نفره اي تشکيل دادند تا در مواردي که تعلل صورت مي‌گيرد و ناکارامدي هست، وارد شوند. معاون اجرايي رئيس جمهور مأمور به پايش اين موضوع هستند.

وي در پاسخ به پرسشي درباره سامانه اعلام حقوق مديران ارشد اظهار کرد: غالب دستگاه هاي دولتي به معناي خاص کلمه، به اين سامانه وصل شدند و حقوق شان را اعلام کردند اما اين سامانه هنوز ايراداتي داشت که اطلاعات غلط ارائه مي‌شد. هم‌چنين بخش جدي از موسسات به اصطلاح خصولتي متصل نشده بودند که سازمان اداري استخدامي مکلف شد اين سامانه را تکميل کند.

بهادري جهرمي در پاسخ به پرسشي درباره ساماندهي وضعيت خودرو، تصريح کرد: مشکل خودرو چند سال است مشکل کشور ماست؟ چند مشکل ديگر سال‌هاست مشکل کشور است؟ يکبار با خودمان تکليف را حل کنيم. آيا انتظار داريم دولت همه مشکلات را با هم حل کند؟ دولت در رابطه با خودرو دستور داده است.حواس ما باشد که مجموعه عظيمي از مشکلات سال‌ها قد کشيده و جلو آماده است. دولت هم معتقد است بايد همزمان به جنگ همه مشکلات برود و نبايد کار را زمين بگذارد و البته در حد توانش. نگاه سند تحول اين است که بسياري از مشکلات درهم تنيده و حل يکي از گروي حل ديگري است.

وي يادآور شد: يکي از مشکلات که دولت به جنگ آن رفته حوزه خودرو است. اساسي ترين مشکل هم مديريت دولتي خودروسازان است. دولت مصمم است ريشه مشکلات را حل کند و بسته‌اي مشخص کرده و وزير صمت در مسير آن بسته در حال حرکت است که در بخش‌هايي موفق بوده و در بخشهايي موفق نبوده خود را با زمان بندي تطبيق دهد. ما بايد توجه کنيم که براي حل مشکل خودرو نبايد مشکلات ديگر ايجاد کنيم.

سخنگوي دولت در زمينه علت عدم اجراي رتبه بندي معلمان تصريح کرد: رتبه بندي معلمان در مسير اجراست و قانون براي اجرا نيازمند تمهيداتي است و بايد امسال انجام شود. قانون را دولت اجرا مي‌کند و آيين نامه آن را هم نوشته است.

وي در پايان گفت: ما شرمنده مردم هستيم از اينکه مي‌بينيم اين دردها را تحمل مي‌کنند و همه داريم از اين مسير سخت عبور مي‌کنيم. اميدوارم هستم شکوفه‌اي که در برخي جاها ديده مي‌شود از جمله کم کم رونق گرفتن رشد اقتصادي، در ساير حوزه‌ها مثل تورم هم کم کم ديده شود و آينده اي روشن با صبر و همراهي محقق شود.

انتهاي پيام/ک

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg