کد مطلب: 215652
متخصص بيماري هاي عفوني؛
اسهال بسيار شديد، با دفعات اجابت مزاج زياد، برق آسا و حجيم از علائم وبا است
تاریخ انتشار : 1401/04/13 10:52:04
نمایش : 645
متخصص بيماري هاي عفوني گفت: وبا معمولا به صورت اسهال بسيار شديد، با دفعات اجابت مزاج زياد، برق آسا و حجيم است که مي‌تواند در عرض چند ساعت باعث از دست رفتن آب بدن، شوک و حتي مرگ شود، اين بيماري معمولا در اثر مصرف آب يا غذاي آلوده منتقل مي‌شود.
به گزارش هفت چشمه، مژده يداللهي متخصص بيماري هاي عفوني در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: خوشبختانه آمار کرونا کاهش قابل توجهي دارد ولي به اين معني نيست که بيماري حذف شده است، لذا رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي همچنان توصيه مي‌شود.
 
وي با اشاره به اينکه متاسفانه تصور مردم اين است که بيماري کرونا ريشه کن شده، افزود: هنوز احتمال بروز پيک بيماري وجود دارد و هر علائم سرماخوردگي بايد کرونا فرض شود، لازم به ذکر است که ويروس کرونا مي‌تواند دچار جهش شود، همچنين به تدريج اثرات حفاظتي واکسن‌ها کاهش پيد مي‌کند، همين امر منجر به افزايش موارد ابتلا به کرونا مي‌شود.
 
متخصص بيماري هاي عفوني ادامه داد: تابستان فصل بيماري‌هاي عفوني گوارشي است و انواع ويروس‌ها و باکتري‌ها مي‌توانند از طريق آب و غذاي آلوده و حتي راه تنفسي انتقال پيدا کند، ناگفته نماند کرونا هم مي‌تواند مطرح باشد چراکه علائم بسيار شبيه هم هستند و افتراق بين آن‌ها آسان نيست، به خصوص اسهال‌هاي ويروسي ديگرغير از کرونا هم وجود دارد که علائم آن ها مشابه کرونا است، پس حتي در صورت اسهال و استفراغ بايد بيماري کرونا را نيز در نظر داشت.
 
يدالهي با بيان اينکه اخيرا مواردي از ابتلا به وبا به خصوص در مسافريني که از کشور عراق بازگشته‌اند، گزارش شده است، عنوان کرد: وبا معمولا به صورت اسهال بسيار شديد، با دفعات اجابت مزاج زياد، برق آسا و حجيم است که مي‌تواند در عرض چند ساعت باعث از دست رفتن آب بدن، شوک و حتي مرگ شود، اين بيماري معمولا در اثر مصرف آب يا غذاي آلوده منتقل مي‌شود.
 
وي خاطرنشان کرد: معمولا اسهال در بيماري وبا بدون تب و دل درد بوده ولي اسهال ناشي از کرونا و اسهال‌هاي خوني با تب و دل درد همراه است، به هر حال اسهال به هر دليلي که ايجاد شده باشد در صورت بروز، اولين و مهمترين درمان جايگزين کردن مايعات در بدن است.
 
متخصص بيماري هاي عفوني اضافه کرد: راه‌هاي انتقال بيماري وبا و منابع شايع اين بيماري دو راه تماس مستقيم و تماس غيرمستقيم است، در تماس مستقيم بيماري مي‌تواند از طريق دست‌هاي آلوده، تماس با مواد دفعي و استفراغ بيماران و يا وسايل و لوازم آلوده به مدفوع بيمار منتقل مي‌شود.
 
يدالهي بيان کرد: در راه غيرمستقيم انتقال وبا، مصرف آب آلوده به مدفوع از طريق منابع آبي حفاظت نشده مثل چاه‌ها، درياچه‌ها، استخرها و...، استحمام يا شستشوي سبزي و ميوه‌، لوازم آشپزخانه و... در آب آلوده، استفاده از يخ آلوده، غذاهاي دريايي ناپخته و خام و... دخيل هستند.
 
وي تاکيد کرد: در مواقع ابتلا به اسهال حاد آبکي شديد با دفعات بسيار زياد سريعا به مراکز بهداشتي و درماني و يا پزشک مراجعه کنيد تا ضمن درمان سريع کم آبي در مطب يا درمانگاه، نمونه برداري از مدفوع جهت کشف سريع بيماري وبا به عمل آيد.
 
انتهاي پيام/1031ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg