کد مطلب: 296454
فوق تخصص ريه، آسم و آلرژي:
هنوز بر روي مضررات شوينده‌هاي نانو مطالعات چنداني صورت نگرفته است
تاریخ انتشار : 1402/12/20 11:11:58
نمایش : 212
فوق تخصص ريه، آسم و آلرژي گفت: هنوز بر روي مضررات شوينده‌هاي نانو مطالعات چنداني صورت نگرفته است.
به گزارش هفت چشمه؛ شراره رئيسي در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعي پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، اظهار کرد: بسياري از خانم‌ها تميزکاري‌هاي عيد را وسواس‌گونه انجام مي‌دهند و از همين رو دچار آسيب‌هايي مي‌شوند.
 
وي تصريح کرد: برخي از مردم از مضرات مواد شوينده تصوراتي دارند اما با اين وجود از اين مواد استفاده مي‌کنند، اگر افراد بدانند اين شوينده‌ها چه عوارض جبران‌ناپذيري براي ريه ايجاد مي‌کنند مراعات بيشتري در استفاده از آن‌هاخواهند کرد.
 
اين فوق تخصص ريه، آسم و آلرژي افزود: شوينده‌ها، سفيدکننده‌ها، مواد اسيدي، جرم‌گيرها و خوش‌بوکننده‌هاي محيط همگي متساعدکننده نوعي گاز هستند که اگر رعايت نشود وارد ريه ‌شده و ابتدا مجاري هوايي و بعد حبابچه‌هاي ريه مي‌رسد و باعث آسيب و التهاب در آن‌ها مي‌شود.
 
رئيسي عنوان داشت: سفيدکننده‌ها که بيشتر در منزل استفاده مي‌شوند، بر پايه کلر هستند و جرم‌گيرها بر پايه اسيد هستند وگازي که از آن‌ها متاعد مي‌شود مي‌تواند با رطوبت دهان ترکيب شده و توليد اسيد قوي و سوزاننده کرده و آسيب ريه را در پي دارد.
 
وي عنوان داشت: اما برخي از بانوان براي تميزي بيشتر اقدام به ترکيب سفيدکننده‌ها و جرم‌گيرها مي‌کنند، درحالي که استفاده از همين مواد به تنهايي با غلظت بيشتر کاربرد خانگي ندارد و بيشتر در صنعت مورد استفاده قرار دارد.
 
اين فوق تخصص ريه، آسم و آلرژي  ادامه داد: ترکيب اين شوينده‌ها در محيط‌هاي بسته مانند حمام يا دستشويي منجر به آزادسازي گاز کلر مي‌شود که اين گاز در جنگ به‌عنوان يک سلاح شيمايي استفاده مي‌شود، بنابراين فرد با استشمام اين گاز خطرناک در مواردي فرد دچار اسپاسم حنجره شده و درصورت عدم امدادرساني منجر به خفگي مي‌شود.
 
رئيسي يادآور شد:بيماري افراد مبتلا به آسم با رايحه‌هاي مواد شوينده تحريک مي‌شود و دچار تشديد علائم آسم مي‌شود، به اين ترتيب آسمي که کنترل شد بود تشديد مي‌شود، از طرفي استفاده از مواد شوينده با رايحه‌هاي عطري سبب مي‌شود فرد بتواند بيشتر در محيط استفاده از اين مواد بماند و از همين رو گاز بيشتري استشاق شده و آسيب بيشتري به ريه وارد مي‌شود.
 
وي خاطرنشان کرد: از طرفي اين رايحه‌ها خصوصا خوش‌بوکننده‌ها اگر با گاز اوزون ترکيب شوند توليد فرمالدهيد که ماده‌اي سرطان‌زا است مي‌کند.
 
اين فوق تخصص ريه، آسم و آلرژي افزود: از انجايي که استفاده از شوينده‌ها مضر است شرکت‌هاي دانش‌بنيان به دنبال توليد مواد با اثرات زيست‌محيطي کمتر و در عين حال سالم‌تر بودند، اما آنچه که توليد شد و در دسترس است، ترکيبات مشخصي ندارند و گاهي برخي تائيده وزارت بهداشت را ندارند.
 
رئيسي ادامه داد: اين در حالي است که هنوز بر روي مضررات شوينده‌هاي نانو مطالعات چنداني صورت نگرفته، اما شرکت‌ها معتقدند اين مواد با مقدار کمتري از مواد موثره مي‌توانند شويندگي بيشتري داشته باشند و بنابراين آلودگي کاهش يافته و اثرات کمتري هم بر روي بدن دارند.
 
وي گفت: براي استفاده از مواد نانو بايد براساس دستورالعمل و با ميزان کم استفاده شود، توصيه مي‌شود درصورتي که سطوح چندان کثيف نيستند از آب و شوينده‌هاي خيلي ملايم استفاده شود، اين نکته نيز بايد مد نظر باشد که ترکيب جوش شيرين و سرکه هم براي پوست دست و هم براي ريه بسيار مضر است.
 
اين فوق تخصص ريه، آسم و آلرژي عنوان داشت: علائم مسموميت ناشي از مواد شوينده مانند آسم است، بنابراين تنگي نفس، خس خس سينه و سرفه مي‌تواند از علائم مسموميت با اين مواد باشد.
 
رئيسي اضافه کرد: احساس درد و سوزش در قفسه سينه، ايجاد حالت خفگي، اسپاسم حنجره، آبريزش بيني، عطسه و سوزش گلو از ديگر علائم در فردي که با مواد شوينده مسموم شده است قابل مشاهده مي‌باشد.
 
وي با بيان اينکه فردي مواد قليايي و اسيدي را با هم ترکيب کند ممکن است تا ماه‌ها علائم و مشکلات تنفسي را داشته باشد يا اين علائم در وي به‌صورت آسم و برونشيت دائمي شود بيان داشت: ماسک معمولي که در منزل استفاده مي‌شود نمي‌تواند جلوي بخار متساعد شده از شوينده‌ها را بگيرد و چون جلوي ورود بو به مجاري تنفسي را مي‌گيرد فرد بيشتر در محيط مانده و مضرتر هم هست.
 
انتهاي خبر/1026ج
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg